לפי פשוטו כתב:נסתפקתי האם אחד שגורם לחבירו לעבור בלפני עוור האם הוא עצמו עובר בלפ"ע?
כגון המושיט לחבירו דבר איסור האם הנוטל עובר גם בלפנ"ע ?וכן כהן ששלח ישראל לקדש גרושה וכתבו הראשונים שהמשלח עובר בלפ"ע, האם גם השליח עובר בלפ"ע שהכשיל המשלח בלפ"ע?
איתן נוי כתב:כדכד כתב:לא
צער בע"ח הוא רק כשזה לא לצורך האדם
אין אדם חייב להוציא כסף בשביל שהעכבר יצטער פחות
מדוע לא, הלוא צעב"ח דאורייתא ולמה לא נומר שיש להדר במצוה זו כדי לצער כמה שפחות?
עובדיה חן כתב:השבוע נכנסתי לאיזה בית כנסת חדש וראיתי שהנוחיות[בי"כ] נמצא בצד מזרח, סמוך ונראה לארון הקודש ,היה לי מוזר,האם יש בעיה הלכתית עם העניין?
אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:כדכד כתב:לא
צער בע"ח הוא רק כשזה לא לצורך האדם
אין אדם חייב להוציא כסף בשביל שהעכבר יצטער פחות
מדוע לא, הלוא צעב"ח דאורייתא ולמה לא נומר שיש להדר במצוה זו כדי לצער כמה שפחות?
מפורש בשו"ע הגר"ז (הל' צעב"ח ס"ג) דאין צריך אדם להוציא ממון כדי למנוע צעב"ח, וכ"ה באשל אברהם מבוטשאטש (או"ח סי' שה ס"כ), וכן דעת מרנא הגרשז"א זצללה"ה בשולחן שלמה (הל' שבת סי' שה אות טז), וכ"כ מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו 'מלכים אומניך' (עמ' רס) דא"צ לבזבז כסף בשביל צעב"ח.
עליך עיננו כתב:נשאלתי על ידי גר,האם יכול לסמוך על אמו הגויה שמכינה סלט שצריכה בדיקת תולעים אבל היא כל חייה נגעלת מאד מחרקים תולעים וכדו' וכל דבר שאוכלת עושה כמה וכמה בדיקות קודם בצורה קפדנית ביותר עד שבטוחה שאין חשש לחרקים,האם אפשר לסמוך עליה?
(כמובן שזה לא מה שהיא מספרת לו הוא יודע מאז שהוא קטן שכך היא עושה בקשר לאוכל)
כדכד כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:כדכד כתב:לא
צער בע"ח הוא רק כשזה לא לצורך האדם
אין אדם חייב להוציא כסף בשביל שהעכבר יצטער פחות
מדוע לא, הלוא צעב"ח דאורייתא ולמה לא נומר שיש להדר במצוה זו כדי לצער כמה שפחות?
מפורש בשו"ע הגר"ז (הל' צעב"ח ס"ג) דאין צריך אדם להוציא ממון כדי למנוע צעב"ח, וכ"ה באשל אברהם מבוטשאטש (או"ח סי' שה ס"כ), וכן דעת מרנא הגרשז"א זצללה"ה בשולחן שלמה (הל' שבת סי' שה אות טז), וכ"כ מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו 'מלכים אומניך' (עמ' רס) דא"צ לבזבז כסף בשביל צעב"ח.
מפורש כן בפוסקים הרבה יותר מוקדמים לאלה
כדכד כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:מפורש בשו"ע הגר"ז (הל' צעב"ח ס"ג) דאין צריך אדם להוציא ממון כדי למנוע צעב"ח, וכ"ה באשל אברהם מבוטשאטש (או"ח סי' שה ס"כ), וכן דעת מרנא הגרשז"א זצללה"ה בשולחן שלמה (הל' שבת סי' שה אות טז), וכ"כ מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו 'מלכים אומניך' (עמ' רס) דא"צ לבזבז כסף בשביל צעב"ח.
מפורש כן בפוסקים הרבה יותר מוקדמים לאלה
איתן נוי כתב:כדכד כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:כדכד כתב:לא
צער בע"ח הוא רק כשזה לא לצורך האדם
אין אדם חייב להוציא כסף בשביל שהעכבר יצטער פחות
מדוע לא, הלוא צעב"ח דאורייתא ולמה לא נומר שיש להדר במצוה זו כדי לצער כמה שפחות?
מפורש בשו"ע הגר"ז (הל' צעב"ח ס"ג) דאין צריך אדם להוציא ממון כדי למנוע צעב"ח, וכ"ה באשל אברהם מבוטשאטש (או"ח סי' שה ס"כ), וכן דעת מרנא הגרשז"א זצללה"ה בשולחן שלמה (הל' שבת סי' שה אות טז), וכ"כ מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו 'מלכים אומניך' (עמ' רס) דא"צ לבזבז כסף בשביל צעב"ח.
מפורש כן בפוסקים הרבה יותר מוקדמים לאלה
האם יש סברא מדוע אי"צ, מאי שנא מכל מצוה שצריך להדר עד שליש?
(אגב, למעשה כל ההבדל בין שתי מלכודות הנ"ל הוא שהזול הוא חד פעמי והיקר הוא רב פעמי).
אשרי יושבי ביתך כתב:כדכד כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:מפורש בשו"ע הגר"ז (הל' צעב"ח ס"ג) דאין צריך אדם להוציא ממון כדי למנוע צעב"ח, וכ"ה באשל אברהם מבוטשאטש (או"ח סי' שה ס"כ), וכן דעת מרנא הגרשז"א זצללה"ה בשולחן שלמה (הל' שבת סי' שה אות טז), וכ"כ מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו 'מלכים אומניך' (עמ' רס) דא"צ לבזבז כסף בשביל צעב"ח.
מפורש כן בפוסקים הרבה יותר מוקדמים לאלה
אשמח שתציין מי והיכן.
איתן נוי כתב:למי הכוונה באומרו "כל הנלוים לנו" הלוא כבר אמר נשינו,בנינו,בנותינו?
יבנה כתב:בני בית אחרים כגון קרובי משפחה אחרים משרתים ואכסנאים.
איתן נוי כתב:יש מקור?
לכאורה כל אחד אמור לעשות עבור עצמו.
איתן נוי כתב:יבנה כתב:בני בית אחרים כגון קרובי משפחה אחרים משרתים ואכסנאים.
יש מקור?
לכאורה כל אחד אמור לעשות עבור עצמו.
יבנה כתב:איתן נוי כתב:יבנה כתב:בני בית אחרים כגון קרובי משפחה אחרים משרתים ואכסנאים.
יש מקור?
לכאורה כל אחד אמור לעשות עבור עצמו.
כך נראה מהענין. זה לא חז"ל או נושא הלכתי אלא היתר קללות ממקור עלום, מה שאומרים בו לא מעלה ולא מוריד [חוץ כמובן מהתשלום שהוא העיקר...].
איתן נוי כתב:אכן. מהרש"ש הק'.
מדלא חילק משמע בפשטות שאכן כן (והרי ר"ח אדר הוא ב' ימים בכל שנה). ויש לבדוק במקור הדברים (ס' מעשה הצדקה), שאינו תח"י.איתן נוי כתב:האם בשני הימים לתת צדקה?
ראה ע"ז י, סע"ב...איתן נוי כתב:מהו שנוהגים לומר לפני תחילת מסע ההלוויה "נתפרדה החבילה"?
איתן נוי כתב:האם שייך שכר המתנת מעות בתשלום מזומן- (מוקדם) עבור הזמנת מוצר מחו"ל?
עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:האם שייך שכר המתנת מעות בתשלום מזומן- (מוקדם) עבור הזמנת מוצר מחו"ל?
מה ההבדל בין חו"ל לבין ארה"ק?
איתן נוי כתב:עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:האם שייך שכר המתנת מעות בתשלום מזומן- (מוקדם) עבור הזמנת מוצר מחו"ל?
מה ההבדל בין חו"ל לבין ארה"ק?
דיבר הכתוב בהווה. ואה"נ.
עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:האם שייך שכר המתנת מעות בתשלום מזומן- (מוקדם) עבור הזמנת מוצר מחו"ל?
מה ההבדל בין חו"ל לבין ארה"ק?
דיבר הכתוב בהווה. ואה"נ.
עכ"פ מה ההו"א לבעיה בזה? איפה יש כאן חשש ריבית?
איתן נוי כתב:עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:האם שייך שכר המתנת מעות בתשלום מזומן- (מוקדם) עבור הזמנת מוצר מחו"ל?
מה ההבדל בין חו"ל לבין ארה"ק?
דיבר הכתוב בהווה. ואה"נ.
עכ"פ מה ההו"א לבעיה בזה? איפה יש כאן חשש ריבית?
אני מקבל מעות לא במתנה אלא כתשלום עבור מוצר שיקבל הלקוח כשיגיע המוצר.
לכאורה המעות הללו אצלי כעת בתורת הלואה. שהרי אילו מכל סיבה שהיא הלה לא יקבל את המוצר אצטרך להחזיר לו את הכסף, לא?
וממילא מאחר וזו הלואה יש כאן שכר המתנת מעות שהרי עד שיקבל ממני את המוצר אני יכול לסחור בנתיים בכספו והוי שכר המתנת מעות-אגר נטר?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 377 אורחים