עושה חדשות כתב:לא נראה שאפשר לבנות ע"ז יותר מידי בכדי לערער את הידוע.
עכ"פ לרשימה הארוכה והמכובדת של המקבלים את הסיפור, צירפת גם את הגר"מ גרינמן.
למה השואל לא אמר לגרי''ש שזה מסופר על החזו''א
עושה חדשות כתב:לא נראה שאפשר לבנות ע"ז יותר מידי בכדי לערער את הידוע.
עכ"פ לרשימה הארוכה והמכובדת של המקבלים את הסיפור, צירפת גם את הגר"מ גרינמן.
רון כתב:בספר החדש שיצא לאור על החזו"א מפנקסיו של הרב שטיינברג זצ"ל, יש סיפור מעניין מאד אשמח לשמוע חוו"ד החו"ר דפה שליט"א.
וכה מספר שם הרב שטיינברג, שהחזו"א אמר לי אתה תראה כעת שאני אוכל תפוח ולא מברך, וזה בגלל שאין לי כח לברך. עכ"ד המספר שם.
והנה זה ודאי שמהסיפור הנורא הזה, אנו למדים איך היה רבינו החזו"א מברך ברכת בפה"ע פשוטה, וזה עלה לו ביגיעה גדולה עד כדי שלא יכול היה לברך [ומבואר שם שזו היתה אצלו יגיעה יותר מאשר הלימוד ע"ש].
אבל מה שפלא בסיפור הזה,
שהרי להסביר הסבר שלם למה אינו מברך היה לו כח, ולומר את ברכת בפה"ע הוא פחות מילים ולזה אין לו כח?.
אלא מה,
שלברך כמו החזו"א זו יגיעה גדולה הרבה יותר מהמילים שכן אמר.
וכאן הבן התם שואל,
כלום לא מחוייב החזו"א אם אינו יכול לברך כמו החזו"א, לכל הפחות לברך כמוני? הלא זה בדיוק מה שקורא איתנו בכל קריאת שמע, שהחתן היה פטור בזמנים מקרי"ש לפי שלא יכול היה לכוון, אבל השתא בלאו הכי אין זה פוגם בכונה שלנו, ומדוע לגבי ברכה לא נימא כן ג"כ, וכי על ברכה שאנו מברכים אין שם ברכה, שלכל הפחות יתחייב בה החזו"א.
לענין כתב:לא היה לי פנאי לקרוא את כל האשכול הנפלא.
אך לענ"ד, יש משהו שצריך לתקן בבסיס.
חתן פטור גם היום מקריאת שמע!!! כן כן כן!!!
רק כלפי חשש יוהרא, אמרינן דהואיל וממילא כולם לא מכוונים, לכן גם חתן שיקרא זה לא נקרא חשש יוהרא, כי יודעים שקרא כמו כולם דהיינו בלי כוונה.
לע"ע כה"צ וכתבתי לפו"ר.
כדכד כתב:לענין כתב:לא היה לי פנאי לקרוא את כל האשכול הנפלא.
אך לענ"ד, יש משהו שצריך לתקן בבסיס.
חתן פטור גם היום מקריאת שמע!!! כן כן כן!!!
רק כלפי חשש יוהרא, אמרינן דהואיל וממילא כולם לא מכוונים, לכן גם חתן שיקרא זה לא נקרא חשש יוהרא, כי יודעים שקרא כמו כולם דהיינו בלי כוונה.
לע"ע כה"צ וכתבתי לפו"ר.
אני לא חושב שמר צודק.
מה שאני זוכר הוא שכיוון שירדה רמת הכוונה הרי שרמת הכוונה המקובלת היום היא כזו שגם חתן יכול לכוון.
לא מצינו שחתן היום יכול לומר שאינו רוצה לקרוא ק"ש כי לא יכוון לדברי מר היה צריך רק לומר לו שאינו חייב להמנע מהקריאה.
ז"ל השולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן ע:
"אבל עכשיו שגם שאר בני אדם אינם מכוונים כראוי, גם הכונס את הבתולה קורא". וכתב המשנה ברורה שם בס"ק יד: "קורא - ר"ל חייב לקרות ועם ברכותיה כדין וגם מתפלל דכיון שחייב בק"ש חייב בתפלה ואם אינו קורא מיחזי כיוהרא שמראה שמכוין בכל שעה". כנראה מה שכתב בסוף שאםאינו קורא מיחזי כיוהרא גרמה למר להבין שמדובר פה רק מצד יוהרא. ולא היא, אלא שחיב לקרוא וחשש יוהרא הוזכר כלפי מי שאינו רוצה לקרוא בלבד.
לענין כתב:כדכד כתב:לענין כתב:לא היה לי פנאי לקרוא את כל האשכול הנפלא.
אך לענ"ד, יש משהו שצריך לתקן בבסיס.
חתן פטור גם היום מקריאת שמע!!! כן כן כן!!!
רק כלפי חשש יוהרא, אמרינן דהואיל וממילא כולם לא מכוונים, לכן גם חתן שיקרא זה לא נקרא חשש יוהרא, כי יודעים שקרא כמו כולם דהיינו בלי כוונה.
לע"ע כה"צ וכתבתי לפו"ר.
אני לא חושב שמר צודק.
מה שאני זוכר הוא שכיוון שירדה רמת הכוונה הרי שרמת הכוונה המקובלת היום היא כזו שגם חתן יכול לכוון.
לא מצינו שחתן היום יכול לומר שאינו רוצה לקרוא ק"ש כי לא יכוון לדברי מר היה צריך רק לומר לו שאינו חייב להמנע מהקריאה.
ז"ל השולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן ע:
"אבל עכשיו שגם שאר בני אדם אינם מכוונים כראוי, גם הכונס את הבתולה קורא". וכתב המשנה ברורה שם בס"ק יד: "קורא - ר"ל חייב לקרות ועם ברכותיה כדין וגם מתפלל דכיון שחייב בק"ש חייב בתפלה ואם אינו קורא מיחזי כיוהרא שמראה שמכוין בכל שעה". כנראה מה שכתב בסוף שאםאינו קורא מיחזי כיוהרא גרמה למר להבין שמדובר פה רק מצד יוהרא. ולא היא, אלא שחיב לקרוא וחשש יוהרא הוזכר כלפי מי שאינו רוצה לקרוא בלבד.
אכן זו מחלוקת ראשונים. בתוס' בברכות כתוב כמו שאמרתי. וראיתי להדגיש זאת (למרות שידעתי שיש בזה מח', ואינני מבין את דעת החולקים כיצד משתנה דינא דגמרא) כיון שכולם יודעים רק את השיטה השניה.
ראיתי היום גמרא כעי"ז, פסחים דף פט ע"א, ועי"ש בתוד"ה הני מילי דיעבד.עושה חדשות כתב:מה דעתכם על הדוגמא? מה באמת הביאור בגמ' שם?עושה חדשות כתב:אחזיר לך שאלה דומה: אדם מחוייב לקיים מצוה דאו', והדרך היחידה לקיימה זה רק אם יעבור על 'ענין' כל שהו, בלא סרך איסור כלל. לדוג', אם הוא ידור נדר מסויים אז יתאפשר לו לקיים מצוה דאו', אבל מאידך הרי הפסוק אומר טוב אשר לא תידור וכו'. מה היית אומר לו? עכשיו תעיין בבקשה בגמ' מנחות דפ"א.
עושה חדשות כתב:בהבנת הפטור של חתן מקרי"ש, ולמה לא יתחייב לקרות בכוונה פחותה, וכו'.
כדאי לעיין בס' הרופא לשבורי לב, (שיחותיו של הגר"ה זאקס), פרשת בלק מאמר צ, "לא כזבו בו".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים