עושה חדשות כתב:לד]
מה הדין ריבית מאוחרת בדרך קנס?
ואסביר;
וצ"ע למה אין כאן את ההיתר של ריבית דרך קנס, וכמו שאם הקציצה היתה חלה דאין בזה איסור ריבית, השתא נמי דאסמכתא לא קניא אבל הם לא ידעו מזה ובשל כך הוא אכל פירות, סו"ס הן לא אכלן אלא בתורת קנס. אלא בהכרח (אולי) דבריבית מאוחרת ל"ש ההיתר של 'דרך קנס' ורק אם יש חלות חיוב של קנס ממש זה מתיר את הריבית. וזה חידוש. מה דעתכם?
שער דעה (בסוף שער משפט) סימן קסג ס"ק ו
אבל הכא דמיירי שבשעת הלואה לא קנו מידו על זה שבאם לא יתן לו מעות לזמן פלוני שיתחייב לו ליתן לו פירות אז כשער של עכשיו רק שהתנו כן בדברים בעלמא כסתם פסיקה שבש"ס, וא"כ פשיטא שמן הדין אינו חייב לשלם לו הפירות אז כשער היוקר דהא הוי אסמכתא שהתנה שאם לא ישלם לו לזמן פלוני יתן לו פירות אז כשער של עכשיו אף שיתייקר דזה אין בידו דדרך השערים להשתנות וגזים כדאיתא בחו"מ סי' (ר"ז) [רכ"ז ס"ט], וגם בלאו הכי לא נתחייב לגמרי דהא מעות אינן קונות אף שנותן לו מעות על הפירות בלי שום תנאי, וא"כ אם נותן לו פירות אח"כ לזמן שקבע לא שייך לומר דהוי דרך קנס ולאו אגר נטר הוא דכיון שאינו מחויב מן הדין לשלם לו והוא נותן לו פירות בזול לא גרע מרבית מאוחרת דאסור מדרבנן אף שנותן לו מרצונו הטוב, כן היה נראה נכון מאוד ליישב קושית הריטב"א והיא שיטת האחרונים כאן.
וכ"כ ביד אברהם יורה דעה סימן קסג סעיף א
ולא הוה להו לסתום אלא לפרש דצריך לומר דמיירי שלא אמר לו מעכשיו, אבל אם אמר לו אם לא אתן לך לזמן פלוני אתן לך מעכשיו ולזמן העיכוב פירות בשער של עכשיו שרי, וכמבואר להדיא בסימן קע"ז סעיף י"ד בהג"ה, ע"ש. וכן משמע בריטב"א פרק איזהו נשך [שם סה, ב ד"ה מתני'], ע"ש:
וכן מבואר גם בשולחן ערוך הרב יורה דעה הלכות ריבית והלכות עיסקא סעיף מו