תוכן כתב:שאלה טפשית ומטופשת...
ישעיהו לוריא כתב:חלב נעכר ונעשה דם...
היא שיחתי כתב:ישעיהו לוריא כתב:חלב נעכר ונעשה דם...
נכון נראה לי נדה ח. ושם אפשר פלוגתא בזה
אולם אין זה מתיר לשתות דם ממש ופשוט
היא שיחתי כתב:תוכן כתב:שאלה טפשית ומטופשת...
פרט נמק והסבר
תוכן כתב:היא שיחתי כתב:תוכן כתב:שאלה טפשית ומטופשת...
פרט נמק והסבר
כי אם כל העולם עושה משהו במשך אלפי שנים לא באים בשאלה "חמורה" שכל העולם טועה. מקסימום מדובר בהערה פיקנטית שאפשר לדון בה.
היא שיחתי כתב:שכיח הדבר שיולדת בתחילת ההנקה נפצעת קלות בשד ואז התינוק מוצץ מעט דם עם החלב
צביב כתב:היא שיחתי כתב:שכיח הדבר שיולדת בתחילת ההנקה נפצעת קלות בשד ואז התינוק מוצץ מעט דם עם החלב
מהו מעט דם
למה לא יתבטל ברוב
ידידיה כתב:למה אינך חושש בכל תינוק, מחמת החלב עצמו. מפרק, ואולי בורר.
הלכה פסוקה היא, שאסור לאדם לשתות חלב מן הפרה ישירות.
בגולה כתב:
אין זה אתה שאלה, ואף יש מקום לחלק בין זה לזה.
מזרעו של אהרן כתב:איני בקיא בכל פרטי הסוגיא ואני כותב כדיבור בעלמא
זכור לי בתור גירסא דינקותא כי דם הנוזל בתוך הפה אין צריך לפולטו ומותר לבולעו, ואפי' מי שהכניס אצבעו לפיו והחל לרדת דם מאצבעו ג"כ יכול לבלעו
אם אמת יש בדבר, אולי יש לומר כי ה"ה במה שהאם מינקת שבכה"ג הדם יוצא רק מעת שמתחיל לינוק, ואע"פ שיש לחלק שמינקת ותינוק הם ב' גופים ואינו כהאופן הנ"ל, מ"מ יש ליישב.
ישבב הסופר כתב:וואוו... באמת שאלה חמורה ביותר..... איך לא חשבנו על זה עד היום... אכשר דרא.
האיך יכלו לומר "עשה למען יונקי שדיים שלא חטאו?" אתמהה.
כרם כתב:אם גם מי שאינו מבין בענין יכול להגיב, ארשה לעצמי להגיב.
כפי הנראה הדם בטל בחלב ביותר מחד בתרי.
מזרעו של אהרן כתב:איני בקיא בכל פרטי הסוגיא ואני כותב כדיבור בעלמא
זכור לי בתור גירסא דינקותא כי דם הנוזל בתוך הפה אין צריך לפולטו ומותר לבולעו, ואפי' מי שהכניס אצבעו לפיו והחל לרדת דם מאצבעו ג"כ יכול לבלעו
אם אמת יש בדבר, אולי יש לומר כי ה"ה במה שהאם מינקת שבכה"ג הדם יוצא רק מעת שמתחיל לינוק, ואע"פ שיש לחלק שמינקת ותינוק הם ב' גופים ואינו כהאופן הנ"ל, מ"מ יש ליישב.
תוכן כתב:היא שיחתי כתב:תוכן כתב:שאלה טפשית ומטופשת...
פרט נמק והסבר
כי אם כל העולם עושה משהו במשך אלפי שנים לא באים בשאלה "חמורה" שכל העולם טועה. מקסימום מדובר בהערה פיקנטית שאפשר לדון בה.
יעקב1 כתב:אני הקטן לא זכיתי לקרוא את כל מה שכתבו לעיל ואף לא את תשובת הרב משנה הלכות זצ"ל והנני רק לכתוב כמה משפטים בענין.
בעיקר הדבר - בא נשאל איך מותר בכלל להניק (ביום חול) הרי היונק מן האשה כיונק מן השרץ (כתובות ס.) ונפסק בשו"ע יו"ד פא ז "חלב אשה מותר והוא שפירש כגון שחלבתו לתוך כלי (או לתוך היד) (ב"י). אבל גדול היונק משדי אשה, כיונק שרץ (אפילו חולבת לתוך פיו), (ב"י) ומכין אותו מכת מרדות (פי' על שמרד בדברי סופרים)."
ועוד שם מבואר שאפי' קטן שעבר את גיל השתיים וכבר פרש כמה ימים מיניקה ועתה רוצה לחזור - אסור מדין ספייה, ואם פרש כמה ימים בתוך השנתיים מותר.
ועתה נשאל הואיל ויש איסור לינוק מאשה וכל ההיתר משום פיקו"נ (או מחמת דברי הרשב"א שם שמותר לספות לקטן איסור דרבנן אם זה לצורכו) למה מותר לינוק הרי ישנם תחליפים ?
וממה שממעתי ממו"ץ חשוב עפ"י דברי הגרנ"ק שליט"א ועוד גדולים, שהואיל וחלב אשה הוא המובחר (ד"ז מוסכם לכל הרופאים למי שקצת התעניין בזה) ותחליפים הם נסיון חיקוי בדיעבד, אין עלינו חיוב להזניח צורה הטבעית והמובחרת בגלל שהמצאה הנ"ל. ועפי"ז הגרנ"ק שליט"א התיר לדינא לאשה ליסע ע"י עכו"ם בשבת להניק תינוק בבית החולים מחוץ לעיר [והיה שם גם נידון על משאבה חשמלית ואיני זוכר הפרטים אבל כל השאר שמעתי מכלי א'].
וא"כ כמו שאת החלב מותר מדין פיקו"נ או ספייה באיסור דרבנן שהתיר הרשב"א (עי' ביה"ל סי' שמג דנראה שאפשר לסמוך ארשב"א לדינא ובחיי"א כ' לסמוך עליו בשעה"ד) א"כ אכילת הדם בכלל זה ומה לי איסור דרבנן זה ומה לי זה - ותחליפים אינם פתרון.
המעיין כתב:יעקב1 כתב:אני הקטן לא זכיתי לקרוא את כל מה שכתבו לעיל ואף לא את תשובת הרב משנה הלכות זצ"ל והנני רק לכתוב כמה משפטים בענין.
בעיקר הדבר - בא נשאל איך מותר בכלל להניק (ביום חול) הרי היונק מן האשה כיונק מן השרץ (כתובות ס.) ונפסק בשו"ע יו"ד פא ז "חלב אשה מותר והוא שפירש כגון שחלבתו לתוך כלי (או לתוך היד) (ב"י). אבל גדול היונק משדי אשה, כיונק שרץ (אפילו חולבת לתוך פיו), (ב"י) ומכין אותו מכת מרדות (פי' על שמרד בדברי סופרים)."
ועוד שם מבואר שאפי' קטן שעבר את גיל השתיים וכבר פרש כמה ימים מיניקה ועתה רוצה לחזור - אסור מדין ספייה, ואם פרש כמה ימים בתוך השנתיים מותר.
ועתה נשאל הואיל ויש איסור לינוק מאשה וכל ההיתר משום פיקו"נ (או מחמת דברי הרשב"א שם שמותר לספות לקטן איסור דרבנן אם זה לצורכו) למה מותר לינוק הרי ישנם תחליפים ?
וממה שממעתי ממו"ץ חשוב עפ"י דברי הגרנ"ק שליט"א ועוד גדולים, שהואיל וחלב אשה הוא המובחר (ד"ז מוסכם לכל הרופאים למי שקצת התעניין בזה) ותחליפים הם נסיון חיקוי בדיעבד, אין עלינו חיוב להזניח צורה הטבעית והמובחרת בגלל שהמצאה הנ"ל. ועפי"ז הגרנ"ק שליט"א התיר לדינא לאשה ליסע ע"י עכו"ם בשבת להניק תינוק בבית החולים מחוץ לעיר [והיה שם גם נידון על משאבה חשמלית ואיני זוכר הפרטים אבל כל השאר שמעתי מכלי א'].
וא"כ כמו שאת החלב מותר מדין פיקו"נ או ספייה באיסור דרבנן שהתיר הרשב"א (עי' ביה"ל סי' שמג דנראה שאפשר לסמוך ארשב"א לדינא ובחיי"א כ' לסמוך עליו בשעה"ד) א"כ אכילת הדם בכלל זה ומה לי איסור דרבנן זה ומה לי זה - ותחליפים אינם פתרון.
במה שכתבת כאן שגית ברואה. אין איסור בחלב אשה כלל מדאורייתא. וחז"ל אסרוהו, ולא אסרוהו אלא במי שהפסיק לינוק ונתגדל קצת. כך שההיתר של תינוק קטן לינוק בחול הוא לא משום פקוח נפש אלא מפני שזה פשוט מותר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 242 אורחים