מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלוקים בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מדבר
הודעות: 327
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

שלוקים בשבת

הודעהעל ידי מדבר » ב' יולי 09, 2012 4:14 am

מופיע כיתוב יש להפריד לפני שבת
מדוע
(אני משער שכולם יודעים מה הם שלוקים)

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' יולי 09, 2012 9:05 am

כתבו את זה בשביל שכולם יקנו את זה, גם מי שמפריד את הלבנים, אבל הנידון אינו דומה לראיה, ואין חילוק בין שלוק לשקית חלב, ובפרט שהמקום לא הוכן בשביל לפתוח שם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יולי 09, 2012 11:00 am

מורה צדק כתב:כתבו את זה בשביל שכולם יקנו את זה, גם מי שמפריד את הלבנים, אבל הנידון אינו דומה לראיה, ואין חילוק בין שלוק לשקית חלב, ובפרט שהמקום לא הוכן בשביל לפתוח שם.

בעייתי ביותר להפריד את גביעי הלבן או המעדנים (רמב"ם מפורש).
לגבי השלוקים שאלתי אחד מגדולי הדור, ונענה כמו שכתב 'מורה צדק': "הם מדפיסים את זה, כדי להסביר ליצרן למה הם דורשים כל כך הרבה כסף על כשרות"...

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' יולי 09, 2012 2:08 pm

בשמירת שבת כהלכתה החדש [ט, ס"יא] כתב שמותר להפריד הגביעים בשבת.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' יולי 11, 2012 12:59 am

מורה צדק כתב:כתבו את זה בשביל שכולם יקנו את זה, גם מי שמפריד את הלבנים, אבל הנידון אינו דומה לראיה, ואין חילוק בין שלוק לשקית חלב, ובפרט שהמקום לא הוכן בשביל לפתוח שם.
איך שאני מבין הכוונה לשלוקים ארוכים העשויים משני חלקים, ולענ"ד המקום כן הוכן בשביל שיפרידו שם

מדבר
הודעות: 327
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי מדבר » ד' יולי 11, 2012 4:30 am

ארי במסתרים כתב:
מורה צדק כתב:כתבו את זה בשביל שכולם יקנו את זה, גם מי שמפריד את הלבנים, אבל הנידון אינו דומה לראיה, ואין חילוק בין שלוק לשקית חלב, ובפרט שהמקום לא הוכן בשביל לפתוח שם.
איך שאני מבין הכוונה לשלוקים ארוכים העשויים משני חלקים, ולענ"ד המקום כן הוכן בשביל שיפרידו שם

ואם מה האיסור?

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי אריה לייב » ד' יולי 11, 2012 12:00 pm

יש לי שאלה מכיוון אחר לגבי שלוקים / איגלו בשבת. הרבה נוהגים להכנס את זה לפריז'ר לפני שבת שיהפכו לקרח. בשבת מוציאים את האיגלו כשהוא קרח, מחוררים את הקצה ומוצצים את האיגלו הנמס שתיה מתוקה. אין בעיה של 'נולד' בזה?
אם אני לא טועה ההיתר בהמסת קרח בשבת הוא רק באופן של לקחת קרח ולהמיס אותו בתוך מים קמא קמא בטיל, אבל כשמדובר בשלוק או איגלו הקרח נמס בתוך שקית הניילון סגור, בלי שנוכל לומר קמא קמא בטל!

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' יולי 11, 2012 7:24 pm

לייטנר כתב:
מורה צדק כתב:כתבו את זה בשביל שכולם יקנו את זה, גם מי שמפריד את הלבנים, אבל הנידון אינו דומה לראיה, ואין חילוק בין שלוק לשקית חלב, ובפרט שהמקום לא הוכן בשביל לפתוח שם.

בעייתי ביותר להפריד את גביעי הלבן או המעדנים (רמב"ם מפורש).
לגבי השלוקים שאלתי אחד מגדולי הדור, ונענה כמו שכתב 'מורה צדק': "הם מדפיסים את זה, כדי להסביר ליצרן למה הם דורשים כל כך הרבה כסף על כשרות"...


מה הרמב"ם כותב?

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' יולי 11, 2012 7:26 pm

אריה לייב כתב:יש לי שאלה מכיוון אחר לגבי שלוקים / איגלו בשבת. הרבה נוהגים להכנס את זה לפריז'ר לפני שבת שיהפכו לקרח. בשבת מוציאים את האיגלו כשהוא קרח, מחוררים את הקצה ומוצצים את האיגלו הנמס שתיה מתוקה. אין בעיה של 'נולד' בזה?
אם אני לא טועה ההיתר בהמסת קרח בשבת הוא רק באופן של לקחת קרח ולהמיס אותו בתוך מים קמא קמא בטיל, אבל כשמדובר בשלוק או איגלו הקרח נמס בתוך שקית הניילון סגור, בלי שנוכל לומר קמא קמא בטל!


אני לא חושב שיש בעיה לאכול קרח.

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ד' יולי 11, 2012 11:31 pm

אריה לייב כתב:יש לי שאלה מכיוון אחר לגבי שלוקים / איגלו בשבת. הרבה נוהגים להכנס את זה לפריז'ר לפני שבת שיהפכו לקרח. בשבת מוציאים את האיגלו כשהוא קרח, מחוררים את הקצה ומוצצים את האיגלו הנמס שתיה מתוקה. אין בעיה של 'נולד' בזה?
אם אני לא טועה ההיתר בהמסת קרח בשבת הוא רק באופן של לקחת קרח ולהמיס אותו בתוך מים קמא קמא בטיל, אבל כשמדובר בשלוק או איגלו הקרח נמס בתוך שקית הניילון סגור, בלי שנוכל לומר קמא קמא בטל!


ההיתר אינו מטעם "קמא קמא בטיל", אלא מטעם שאין ניכר המים הנולדים מהקרח, וה"ה באופן זה שמוצץ את הקרח שג"כ אינו ניכר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 11, 2012 11:37 pm

צודק וכאן עוד עדיפא שהוא דרך אכילה. (זה לא בדיוק אותו היתר של דרך אכילה של בורר אבל נ"ל שבכל אופן שייך כאן דרך אכילה)

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי אריה לייב » ה' יולי 12, 2012 12:32 am

מורה צדק כתב:
אריה לייב כתב:יש לי שאלה מכיוון אחר לגבי שלוקים / איגלו בשבת. הרבה נוהגים להכנס את זה לפריז'ר לפני שבת שיהפכו לקרח. בשבת מוציאים את האיגלו כשהוא קרח, מחוררים את הקצה ומוצצים את האיגלו הנמס שתיה מתוקה. אין בעיה של 'נולד' בזה?
אם אני לא טועה ההיתר בהמסת קרח בשבת הוא רק באופן של לקחת קרח ולהמיס אותו בתוך מים קמא קמא בטיל, אבל כשמדובר בשלוק או איגלו הקרח נמס בתוך שקית הניילון סגור, בלי שנוכל לומר קמא קמא בטל!


אני לא חושב שיש בעיה לאכול קרח.


שוב, מה שקורה זה שהקרח של השלוק והאיגלו נמסים והופכים למים בתוך השקית, ועל המים האלו אני שואל מה עם נולד.

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי אריה לייב » ה' יולי 12, 2012 12:35 am

איסתרא בלגינא כתב:
אריה לייב כתב:יש לי שאלה מכיוון אחר לגבי שלוקים / איגלו בשבת. הרבה נוהגים להכנס את זה לפריז'ר לפני שבת שיהפכו לקרח. בשבת מוציאים את האיגלו כשהוא קרח, מחוררים את הקצה ומוצצים את האיגלו הנמס שתיה מתוקה. אין בעיה של 'נולד' בזה?
אם אני לא טועה ההיתר בהמסת קרח בשבת הוא רק באופן של לקחת קרח ולהמיס אותו בתוך מים קמא קמא בטיל, אבל כשמדובר בשלוק או איגלו הקרח נמס בתוך שקית הניילון סגור, בלי שנוכל לומר קמא קמא בטל!


ההיתר אינו מטעם "קמא קמא בטיל", אלא מטעם שאין ניכר המים הנולדים מהקרח, וה"ה באופן זה שמוצץ את הקרח שג"כ אינו ניכר.


נניח הייתם שמים את האיגלו בלי השקית בצלחת, וכך זה היה מתחילח להמס טיפות טיפות (יש לציין שזה נמס יותר ממהר מקרח רגיל שכולו מים) היה מותר לשתות את המים האלו?
אז מה נשתנה שהאיגלו בתוך שקית צבעונית ולא בתוך צלחת? צלחת זה לא דרך אכילה?

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' יולי 12, 2012 12:44 am

אין כל חשש להניח לקרח לימס, וכל שכן כשנותנים קרח בכוס עם מים, אני לא זוכר מישהו שסובר שזה נולד, ואותו דבר בתוך השקית.

מדבר
הודעות: 327
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי מדבר » ה' יולי 12, 2012 1:44 am

בחזרה לעניין האשכול האם יתכן שכוונת הכיתוב היא רק שלא להפריד בסכין ולכוון במקום מסוים

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' יולי 12, 2012 4:02 am

באמת מתוך דברי הפוסקים נראה פשוט שאין איסור בקרח הנמס מאיליו, אלא שמשום מה בשש"כ נראה שהבין הרשז"א כי אין חילוק בין אם העמידוהו שיימס בשמש לבין הניחוהו סתם, ועד כדי כך שמחפש היתר ואמתלא להתיר חלב או לפתן שהוצא מן המקפיא בשבת. ויל"ע עוד.

משה מ
הודעות: 70
הצטרף: ג' יולי 10, 2012 2:14 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי משה מ » ה' יולי 12, 2012 9:56 am

בגביעי לבן נחלקו הגרשז"א והגריש"א, דעת הגרשז"א שמותרים בלא פקפוק, ואין בהם משום מחתך כיון שאינו מתכוון למידה זו בדווקא, וכן אין בזה משום מכה בפטיש, משום שכבר היו כלי קודם חיבורם, וכן חיבורם אינו חזק דיו. ודעת הגריש"א לחשוש אין משום מחתך ואין משום מכה בפטיש משום שעושה כלי וכנ"ל. אמנם כל זה בלבן שהכלי נעשה ואין לזה קשר עם האכילה אבל באיגלואים שע"י פתיחתם נעשו ראויים לאכילה אין בזה משום מכה בפטיש (או סותר) ודינם כחבית רעועה שמותר לשברה כדי להוציא את המשקה מבפנים, וכן החיתוך אינו נעשה במדויק.

משה מ
הודעות: 70
הצטרף: ג' יולי 10, 2012 2:14 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי משה מ » ה' יולי 12, 2012 10:05 am

בענין קרח שנפשר בדיעבד מותר לכו"ע וכמ"ש ברמ"א סי' שיח סט"ז ומ"ב שם ס"ק קז, ודעת רוב הפוסקים שאף לכתחילה מותר, באופן שנפשר מאליו ולא עשה מעשה כדי להפשירו (הוצאתו מהמקפיא אינה נחשבת למעשה, ולהעמידו כנגד האש נחלקו הפוסקים לדעת המחמירים), וראה שו"ת שבט הלוי ח"ז סי' מ' שהתיר להדיא.

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי אריה לייב » ה' יולי 12, 2012 1:01 pm

משה מ כתב:בענין קרח שנפשר בדיעבד מותר לכו"ע וכמ"ש ברמ"א סי' שיח סט"ז ומ"ב שם ס"ק קז, ודעת רוב הפוסקים שאף לכתחילה מותר, באופן שנפשר מאליו ולא עשה מעשה כדי להפשירו (הוצאתו מהמקפיא אינה נחשבת למעשה, ולהעמידו כנגד האש נחלקו הפוסקים לדעת המחמירים), וראה שו"ת שבט הלוי ח"ז סי' מ' שהתיר להדיא.


זה לא פשוט כ"כ עיין במ"ב סימן ש"כ ס"ק ל"ה. מכ"מ לכתחילה משמע דאסור לעשות כן, זה אומר להפסיק להקפיא 'איגלו ' לשבת לילדים?

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' יולי 12, 2012 1:07 pm

הוא מדבר שם דוקא לגבי להניח בחמה או כנגד המדורה.

משה מ
הודעות: 70
הצטרף: ג' יולי 10, 2012 2:14 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי משה מ » ה' יולי 12, 2012 2:33 pm

זה לא פשוט כ"כ עיין במ"ב סימן ש"כ ס"ק ל"ה. מכ"מ לכתחילה משמע דאסור לעשות כן, זה אומר להפסיק להקפיא 'איגלו ' לשבת לילדים?
[/quote]ציינתי שישנם הסוברים שאף להוציאם ולהניחם כמות שהם באויר החדר יש בזה משום נולד, אבל רוב הפוסקים סוברים שאף לדעת ספר התרומה שמחמיר בזה, היינו רק אם מעמידם כנגד המדורה וכדו', שנחשב שעושה מעשה.
להקפיא איגלו בשבת תלוי בשיטות המחמירים, ואכמ"ל. אם כי יותר מסתבר להקל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שלוקים בשבת

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יולי 20, 2012 3:12 pm

מורה צדק כתב:
לייטנר כתב:
מורה צדק כתב:כתבו את זה בשביל שכולם יקנו את זה, גם מי שמפריד את הלבנים, אבל הנידון אינו דומה לראיה, ואין חילוק בין שלוק לשקית חלב, ובפרט שהמקום לא הוכן בשביל לפתוח שם.

בעייתי ביותר להפריד את גביעי הלבן או המעדנים (רמב"ם מפורש).
לגבי השלוקים שאלתי אחד מגדולי הדור, ונענה כמו שכתב 'מורה צדק': "הם מדפיסים את זה, כדי להסביר ליצרן למה הם דורשים כל כך הרבה כסף על כשרות"...


מה הרמב"ם כותב?


לצערי, עד עכשו לא מצאתי את הציטוט. ייתכן שזכרוני בכזיב. אשתדל להמשיך לחפש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 437 אורחים