מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' מאי 10, 2012 9:06 am

סי'תקג
והנה מצאנו תיקון לקריאת שמע בזמנה, אכן לתפילה בזמנה לא מצאנו תיקון בימות הקיץ שמקדימין להתפלל הרבה לפני פלג המנחה, כנ"ל. ואם כי תפילה אינה אלא מדרבנן, מכל מקום מצינו שהחמירו בה בכמה דברים יותר מבקריאת שמע, כגון עמידה וכיוון רגלים ואיסור הפסקה אפילו מפני הכבוד והיראה ובשאר מילי. ואם כן חל עלינו חיוב למצוא סעד למנהג קדמוננו ז"ל לההקדמה הגדולה, ובפרט המנהג הפשוט שהנהיגו פה להקדים עוד מוסיף על המנהג בערב ראש חודש מפני התענית , ולפעמים גם כן מפני ועד הקהל.
וכן יגעתי ומצאתי און להם, ונתתי שמחה בלבי שמצאתי ישוב קצת במה שנתחבטו ונתלבטו בו כמה פוסקים, ואדברה בעדות ה' נאמנה ולא אבוש, יהי רצון מלפניך שאכוין לדברי הגדולים להנהיגו כנ"ל, וכד שכיבנא יפקון לאנפאי. והתירוץ הוא זה, אחרי דקיימא לן תפילת ערבית רשות , רק דהאידנא קבעוה חובה על ידי קבלתינו אותה עלינו לחובה , לכן אפשר לומר דהם אמרו והם אמרו , שבארצותינו לא קיבלו אותה קדמונינו עליהם ועל זרעם רק להתפלל אותה בעוד היום גדול, מפני שהיה לטורח על ההמון להמתין באכילתם עד אחר תפילת ערבית שאחר יציאת הכוכבים, ואם היו מקדימין לאכול בעוד היום גדול היה אפשר שתתבטל תפילת ערבית לגמרי על ידי שיכרות ושינה כמו שכתב בתרומת הדשן . ואם תאמר איך היה להם רשות להקדים הזמן הלא איכא חשש ברכה לבטלה, יש לומר הא קיימא לן כר' יוחנן דאמר ולואי שיתפלל אדם כל היום , ודמיא הא מילתא להיכא דמסופק אם התפלל דחוזר ומתפלל ואינו צריך לחדש בה דבר ואפילו לדידן דאין אנו בעלי כונה כראוי .

ונראה כוונת רבינו שהמקדימים להתפלל מעריב עוד לפני פלג המנחה אכן אינם עומדים בגדרי ההלכה של זמן תפילה זו, והיא רק תפילת נדבה, אלא שבכל זאת נראה שיוצאים בה ידי חובת הקבלה שקיבלו ישראל את תפילת מעריב, ודי בסברא זו כדי שלא יצטרכו לחדש בה דבר.
וצ"ע עדיין.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 10, 2012 10:58 am

על המנהג האשכנזי-צרפתי להתפלל ערבית מוקדם כתב יעקב כ"ץ מאמר מפורסם וחשוב (ב'ציון'), והוא נקבץ לו בספרו 'הלכה וקבלה'.
ראוי שתעיין שם, אולי תמצא מזור לשאלתך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 10, 2012 10:18 pm

א. המאמר של כ"ץ עוסק בעיקר בראשונים.
ב. מדובר במאמר רדוד וחלש (אפילו יחסית לכ"ץ).

ויש לומר
הודעות: 32
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 10:30 pm

Re: בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי ויש לומר » ו' מאי 11, 2012 2:14 pm

עצם דברי היוסף אומץ שהקדימו להתפלל מבעוד יום נגד דברי התלמוד מפני שהיה לטורח על ההמון להמתין באכילתם עד אחר תפילת ערבית שאחר יציאת הכוכבים
כבר כתב בתשובה הידוע של התרומת הדשן, בח"א סי' א' אודות השאלה מה שברוב הקהילות נוהגין בימים ארוכים בימי הקיץ לקרות ק"ש ולהתפלל ג' או ג' שעות לפני צאה"כ, אם יש שום ישוב או טעם למנהג זה, והשיב התרה"ד בזה"ל
ע"כ נראה דאין ליישב כלל בטעם ובסכרת התלמוד, אלא יש לומר שהמנהג נשתרבב על ידי תשות כח שירדה לעולם ורוב ההמון תאבים ורעבים לאכול בעוד יום גדול בימים ארוכים ואם היו אוכלים קודם מנחה היו שוהים באכילה ובשתיה ולא יבאו כלל לבית הכנסת וכו' ומתוך כך לא היה כח לת"ח לפורש ההמון עם מלהתפלל תפילת ערבית ולקרוא את שמע בעוד היום גדול, והאריך שם בראיות שכן הרבה גדולים, וסיים מכל הלין משמע דמקם היה בקל להורות לקולא בדבר זה, וסיים למעשה דאפי' ת"ח אם הוא בציבור שמקדימים להתפלל ולקורא את שמע א"צ לפרוש מהם אלא מתפלל וקורא עמהם ויוצא בזה

אלא שהתרה"ד לא ביאר למה אפשר להקל נגד התלמוד, ובא היוסף אומץ לבאר דשהוא משום דתפילת ערבית רשות, רק דהאידנא קבעוה חובה על ידי קבלתינו אותה עלינו לחובה , לכן אפשר לומר דהם אמרו והם אמרו, שבארצותינו לא קיבלו אותה קדמונינו עליהם ועל זרעם רק להתפלל אותה בעוד היום גדול

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי ס''ק » ב' מאי 14, 2012 3:32 pm

בספר הלוח דבר בעתו כמדומני של אשתקד, הקדיש לזה יריעה נרחבת ומתשובותיהם של השבו"י והפנ"י.

ויש לומר
הודעות: 32
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 10:30 pm

Re: בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי ויש לומר » ו' אפריל 12, 2013 12:14 pm

כעת ראיתי עוד ביאר על שיטת התרומת הדשן להקדים ולהתפלל מעריב מבעוד היום גדול, אף קודם פלג המנחה, והוא בס' מקור הברכה [לר' אברהם יהושע גאלדבערג, דומ"ץ איכענהאוזען, תלמיד הסבא מקעלם] על מס' ברכות, שהאריך שם בסי' ז לבאר דברי התרה"ד, דאין זמן לתחילת תפילת ערבית, שתפילת ערבית היא כנגד אברים ופדרים של תמיד של בין הערבים, וא"כ מיד שהביאו קרבן של בין הערבים מתחיל המזן של הקרבת אברים ופדרים, וכיון שתפילת מנחה היא כנגד תמיד של בין הערבים, לכן אחר שהתפללו מנחה מתחיל זמן תפילת ערבית
ושם בהגהות ציינו שכ"כ הפני יהושע בליקוטים, דתפילת ערבית אין לה קבע כלל, שלא ניתקן אלא כנגד אברים ופדרים, ומה"ת זמן אברים ופדרים הוא לאחר ז' ומחצה, וא"כ מהאי שעתא מתחיל זמן תפילת ערבית, אע"ג דהוי עדיין זמן תפילת מנחה

תוכן
הודעות: 6439
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי תוכן » ו' אפריל 12, 2013 12:55 pm

דומני שר' זלמן קורן האריך מאד בנושא זה לאחרונה.

שחר קמתי
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוגוסט 01, 2012 7:56 pm

Re: בקשת פשט בדברי היוסף אומץ על הקדמת זמן תפילת ערבית

הודעהעל ידי שחר קמתי » ה' אפריל 18, 2013 6:15 am

'תוכן' כתב
דומני שר' זלמן קורן האריך מאד בנושא זה לאחרונה.

נ' דהכוונה למש"כ בספר ס' לקט היושר ח"א הנדפס מחדש, מאמר ארוך מר' זלמן בענין שעות היום, ועי"ש עמ' ת' בדעת תרה"ד הנ"ל


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 301 אורחים