עושה חדשות כתב:לא הבנתי את ההקשר בהפניות הנ"ל.
בינתיים מצאתי קצת מקורות בנושא, מצו"ב-
קדימות באבידה.PDF
השאלה יפה מאוד.
אבל עברתי (ברפרוף אמנם) על המקורות, ולא ראיתי שם "מקור" לכאן או לכאן.
אולי אפשר לנסות לפשוט על ידי תרגיל מחשבתי הבא
במקרה שיש לפניו שתי אבידות (ויכול להשיב אחת): אבידה בסך 100,000 של ישראל, ואבידה בסך 10 ש"ח של כהן. אין השכל סובל שיעדיף את האבידה של כהן.
כלומר, אם זה היה גזירת הכתוב וחוק כמו פרה אדומה, אז ניחא. אבל לא מדובר כאן בגזירת הכתוב. אלא מדובר בדיני קדימה שקבעו חז"ל. וכמו שיש דין קדימה לאבידת כהן, כך יש דין קדימה לאבידה גדולה מאוד מול אבידה קטנה מאוד. זה אמנם לא מוזכר בגמרא, אבל אולי בגלל שזה פשוט.
במקרה שציירתי שני סוגי הקדימה מתנגשים בצורה כזו שברור לכל אחד מה גובר.
ומה שאפשר להוציא מתרגיל מחשבתי זה, שלא מדובר בדין קדימה אבסולוטי.
ומעתה יש לדון מה משקל הסגולי של כל אחד מהפרמטרים.
כלומר בכמה אחוזים אבידת ישראל צריכה להיות גדולה יותר כדאי שהיא תתועדף על פני אבידת כהן.
ומכאן אפשר להגיע לשאלה כללית יותר: נכון שכהן עדיף מישראל, ואיש מאשה וכו' - אבל בכמה? פי 2, פי 3?