מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם ידוע על שיטת הנצי"ב בקשר לברכות בזמן הבית?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם ידוע על שיטת הנצי"ב בקשר לברכות בזמן הבית?

הודעהעל ידי שלח » ו' אפריל 18, 2014 11:48 am

שמעתי שיש שיטה שבזמן הבית כאשר אדם ברך בורא פרי העץ אחרי שלש שנות ערלה זה הספיק לכל השנים של העץ, האם ידוע דבר זה או דומה בנצי"ב?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם ידוע על שיטת הנצי"ב בקשר לברכות בזמן הבית?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' אפריל 19, 2014 9:27 pm

מה?

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: האם ידוע על שיטת הנצי"ב בקשר לברכות בזמן הבית?

הודעהעל ידי שלח » ג' אפריל 22, 2014 11:34 am

כאן משמע בנציב שבזמן הבית ברכו רק ברכה אחת וזה הספיק לכל ימי העץ ,ובימינו צריך לברך על כל אכילה האם יש התיחסות לחידוש נפלא זה?
http://www.otzar.org/aspcrops/50645_157_16829891098-2242014.asp
קבצים מצורפים
העמק דבר יט כד ובהרחב דבר.pdf
(2.51 MiB) הורד 297 פעמים

זנב לשועלים
הודעות: 169
הצטרף: ו' אוגוסט 30, 2013 2:20 pm

Re: האם ידוע על שיטת הנצי"ב בקשר לברכות בזמן הבית?

הודעהעל ידי זנב לשועלים » ג' אפריל 22, 2014 12:01 pm

לשונו אכן מטעה במקצת אבל ודאי שאין כוונתו לומר שבזמן הבית לא היו מברכים ברכות הנהנין. וכי בזמן הבית לא היו כל ישראל מתפללים ג' תפילות ביום?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: האם ידוע על שיטת הנצי"ב בקשר לברכות בזמן הבית?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' אפריל 22, 2014 12:07 pm

יש כאן גם שאלה עקרונית, גם מבלי להכנס לפירוש המסויים של הגאון הנצי"ב זצ"ל:
האם "קודש הילולים" הוא בעצם הבאת הפירות לירושלים ואכילתן בקדושה, או שיש דין נוסף "להלל"?

וז"ל החינוך, במצוה רמז: "ופירוש הלולים הוא שיאכלוהו הבעלים בירושלים, וזהו ההלול, וזה יקראו חכמים בכל מקום נטע רבעי".

אבל ברש"י עה"ת לא ברור כ"כ: "ודבר זה הלולים לה' הוא, שנושאו שם לשבח ולהלל לשמים".
וכן ברשב"ם: " קודש הלולים - קודש כמעשר שני לאוכלו בירושלים ולהלל לבוראו"
וכן ברמב"ן: "עד שנביא מן הנטע שנטענו כל פריו הראשון הטוב קדש לפני השם ושם יאכלוהו ויהללו את שם ה'"

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שיטת הנצי"ב שברכת הנהנין על נטע רבעי היא מדאורייתא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 06, 2024 12:36 am

שלח כתב:כאן משמע בנציב שבזמן הבית ברכו רק ברכה אחת וזה הספיק לכל ימי העץ, ובימינו צריך לברך על כל אכילה.
http://www.otzar.org/aspcrops/50645_157_16829891098-2242014.asp


לפי דבריו א"ש בפשיטות הא דתני בוידוי מע"ש "לא שכחתי מלברכך ומלהזכיר שמך עליו" ונתקשו המפרשים דהא ברכה"נ או ברכהמ"צ אינם אלא מדרבנן, ולהנצי"ב הנ"ל א"ש דשאני נטע רבעי ומעשר שני דכתיב בהו קודש הלולים.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שיטת הנצי"ב שברכת הנהנין על נטע רבעי היא מדאורייתא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 15, 2024 2:28 pm

ישעיהו סב - נִשְׁבַּ֧ע יְקֹוָ֛ק בִּֽימִינ֖וֹ וּבִזְר֣וֹעַ עֻזּ֑וֹ אִם־אֶתֵּן֩ אֶת־דְּגָנֵ֨ךְ ע֤וֹד מַֽאֲכָל֙ לְאֹ֣יְבַ֔יִךְ וְאִם־יִשְׁתּ֤וּ בְנֵֽי־נֵכָר֙ תִּֽירוֹשֵׁ֔ךְ אֲשֶׁ֥ר יָגַ֖עַתְּ בּֽוֹ: כִּ֤י מְאַסְפָיו֙ יֹאכְלֻ֔הוּ וְהִֽלְל֖וּ אֶת־יְקֹוָ֑ק וּֽמְקַבְּצָ֥יו יִשְׁתֻּ֖הוּ בְּחַצְר֥וֹת קָדְשִֽׁי:

וברד"ק שם - וטעם והללו את ה' רמז למעשר שני ונטע רבעי, וזהו כי מאספיו יאכלוהו, שהיו נאכלים לבעלים, ונטע רבעי הוא הלולים לה', וכן במעשר שני היה מתודה ומהלל לאל, והוא שאמר בחצרות קדשי, כי מעשר שני ונטע רבעי לא היו נאכלין אלא בירושלם לפנים מן החומה כמו שכתוב לפני ה' אלהיך תאכלנו, וכל העיר נקרא לפני ה' אלהיך, וכן נקראת חצרות קדשי, והחצר כלל הבתים:

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: האם ידוע על שיטת הנצי"ב בקשר לברכות בזמן הבית?

הודעהעל ידי HaimL » ד' נובמבר 20, 2024 7:15 pm

אבל מסקנת הגמרא לדחות את האסמכתא, ובלשון אלא, דהדר ביה,

אלא סברא הוא אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה:
---
א"כ מפורש למסקנת הסוגיא דל"ש בזמן הבית או בזה"ז, ליכא אכילה בלא ברכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 122 אורחים