מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סלט פירות - הלכה למעשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

סלט פירות - הלכה למעשה

הודעהעל ידי HaimL » א' נובמבר 10, 2024 12:20 am

סלט פירות שיש בו תערובת של פה"ע ופה"א, כיצד יברך עליו, אם פה"ע הוא הרוב, מי אמרינן דחשיב פה"א טפילה לגבי פה"ע העיקר, או כיוון דאם בירך בפה"א על פירות האילן יצא, לגבי התערובת יברך לכתחילה בפה"א ולא בפה"ע. והאם התשובה משתנה עבור צירופים של המקרים הבאים, או כל כיוצא בהם.
- כגון שפה"ע הוא רוב במינים, כגון שיש 2 מיני פה"א ו 3 מיני פה"ע.
- כגון שפה"א הוא מיעוט מובהק, כגון שהיה רק מין אחד של פה"א כנגד 4 ו 5 מיני פה"ע.
- כגון שפה"ע הוא רוב בכמות, כגון שיש 2 כפות פה"א כנגד 3 כפות של פה"ע.
- כגון שפה"א הוא מיעוט מובהק, כגון שיש כף פה"א כנגד 4 או 5 כפות פה"ע.
- כגון שלמראית עין נראה שהוא פה"ע, ורק אם מדקדק בתכולתו הוא מבחין בפה"א, כגון שהיו בתערובת רימונים וענבים אדומים, ותפוחים אדומים ושזיפים סגולים, שצבעם עז ומושך את העין, וכנגדם היו בננה ומלון או אבטיח צהוב, שצבעם קלוש. ומה הדין אם היו שווים בכמותם או במספר מיניהם, או אף היה פה"א יותר מפה"ע, אבל למראית עין נראה שפה"ע הוא העיקר, מחמת הבדלי הצבעים.
- כגון שהיה פה"ע חביב עליו. וכן אם היו שווים בכמותם או במספר מיניהם, או אף פה"א היה יותר מפה"ע, אבל פה"ע חביב עליו יותר.
- כגון שהיו כמה מינים חביבים עליו, ורובם של פה"ע ומיעוטם של פה"א, או אף רובם המובהק של פה"ע ומיעוטם של פה"א.
- כגון שהיה מין, או כמה מינים, משבעת המינים שנשתבחה בהם א"י.

וכל צירופים וצירופי-צירופים כה"ג.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סלט פירות - הלכה למעשה

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 10, 2024 12:40 pm

יברך על כל פרי הברכה הראויה לו

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סלט פירות - הלכה למעשה

הודעהעל ידי HaimL » א' נובמבר 10, 2024 3:35 pm

כדכד כתב:יברך על כל פרי הברכה הראויה לו

ייש"כ, וכן ענו לי גם בפרטי, ואני צריך לעיין שוב בעיקרי הדינים האלה

א"כ, יש לשאול בכל הצירופים, וצירופי הצירופים הנ"ל, האם התשובה משתנה אם הסלט חתוך דק-דק, דשמא דווקא בחתיכות גדולות שייך להפריד ולאכול בפ"ע, כיוון דהוא דרך אכילה, דפעמים אדם אוכל את פירותיו חתוכים כבר, וגם עכשיו שייך שיפריד פה"ע ופה"א ויברך על כל אחד בפ"ע. אבל בחתוך דק-דק אין דרך לאכול פירותיו בחתיכות קטנות בפ"ע, רק בשומשמין וכיוצא בהו, שנותן אצבעו בפיו ומעלה אותם באצבעו, אבל בסתם פירות לאו דרך אכילה בהכי, וה"ל ברכה שא"צ אם יפריד ויברך אתרווייהו. והאם זה משתנה אם יש בקערה מי פירות, ומחמתם יצאו קצת טעמי הפירות לתוך המשקה ונתערבו קצת זב"ז. והאם זה משתנה אם שהו הפירות במ"פ מעל"ע או ג"י. ומה דין תערובת פירות המבושלת, בפרט אם לא בישל כדי שיתמעכו וייצא טעמם לגמרי, אלא הרתיח וצינן, כדי שיתרככו קצת. וכל כיו"ב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 66 אורחים