חד וחלק כתב:כשהיינו בישיבה ליצן אחד שאל בחדר אוכל האם מותר להכניס לבית הכסא קלטת עם דברי תורה.
כל החברה פסקו להיתר, כמובן.
נזכרתי בזה כיון ששוחחתי עם ת"ח אחד, והוא טען לי שלימוד ממחשב פחות מעולה מלימוד בספר מודפס, כיון שבספר יש קדושה ובמחשב אין, ובספר יש אותיות מחכימות ובמסך אין.
אשמח לשמוע דעת חברים בזה.
אוכל רק להוסיף שאלה למחשבה: נניח שמותר להכניס מחשב לבית הכסא, האם מותר להכניסו גם כשהוא פתוח ועל המסך מופיעים ד"ת? כי אם לא, הוי אומר שיש קדושה באותה שעה.
מדוע אין "אותיות מחכימות" במחשב, האם אי אפשר ללמוד בצורה בה הדריך הבעש"ט גם במחשב?
רבי מאיר מרגליות כותב כי הבעש"ט הדריך אותו: "שיחשוב קודם הלימוד במחשבה נכונה וזכה, שמכין את עצמו ללמוד תורה לשמה בלי שום כוונה זרה, וכאשר הזהירו אותי לזה מוריי הגדולים בתורה וחסידות, ובתוכם ידידי הרב החסיד מופת הדור מוהר"ר ישראל בעש"ט [...] לדבק את עצמו בקדושה וטהרה עם אותיות בכוח ופועל בדיבור ובמחשבה, לקשר חלק מנר"ן ח"י (נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה) בקדושת נר מצוה ותורה,
אותיות המחכימות ומשפיעים שפע אורות וחיות אמיתיות נצחיות" (סוד יכין ובועז עמוד מא). בדומה לזה כותב המגיד ממזריטש: "הוא יתברך צמצם את עצמו בתורה [...] כי בזה נעשה אחדות עמו יתברך, דכל כוחו הוא באות,
והוא יתברך שורה באות" (אור האמת עמ' טו-יז).
ובדרך אגב, רמ"ד ואלי אומר בפירוש משלי, ש(המילה)"מחשב" היא ראשי תיבות של הפסוק: "מקור חיים שכל בעליו".