מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הפשוט בפשטותו
הודעות: 298
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' אוקטובר 27, 2024 11:32 am

נחלקו הפוסקים עד מתי אפשר להשלים הבדלה של יו"ט, השע"ת [תצ"א] הביא דעה דעד ז' ימים, אמנם המ"ב [תצ"ט] נקט בשם הגרעק"א דרק בלילה אפשר ומצדד דאף למחרת אפשר, וכמדומה דכן נקטי'.
יצאתי להסתפק במי ששכח הבדלה במוצאי שמחת תורה, ונזכר בשבת, להשיטה דחייב בהבדלה עד ז' ימים, האם בשבת חייב בהבדלה, או שהשבת מפקיעה חובת ההבדלה כיון דהיא קדושה גבוהה יותר - וזה יש להסתפק ביו"ט שחל בער"ש - האם אין חייבים בהבדלה או דחייבים ובמוצ"ש מבדיל על שניהם. ואי נימא דיש חיוב הבדלה יש לדון האם יכול לטעום קודם הבדלה ואיזה נוסח יאמר [ושאני מיו"ט שחל בער"ש אף להצד דחייב בהבדלה והבדלה של מוצ"ש פוטרתו, שלא גזרו כלל על איסור טעימה בשבת זו].

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 27, 2024 12:42 pm

מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הפשוט בפשטותו
הודעות: 298
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' אוקטובר 27, 2024 12:50 pm

יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

יפה מאוד.
ישר כחך!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 27, 2024 1:05 pm

הפשוט בפשטותו כתב:ואי נימא דיש חיוב הבדלה יש לדון האם יכול לטעום קודם הבדלה ואיזה נוסח יאמר.

לגבי המקרה ההפוך - יו"ט שחל ביום שני בשבוע ולא הבדיל במוצ"ש ולא ביום ראשון - יש דיון בפוסקים בהלכות ראש השנה על מי שמתענה כל המעת-לעת של ער"ה, ולמיטב זכרוני משמע ברור שיבדיל בנוסח הרגיל של "בין קודש לחול".
וכן מובא שם במפורש שיש איסור טעימה, ולכן ישמע קידוש מאדם אחר ולא יטעם מהכוס, ואחר כך יבדיל לעצמו על כוס שניה, ואינו יכול לומר קידוש והבדלה (יקה"ז) על כוס אחת, כיוון שאלו הם שני ענינים שונים עיי"ש.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 298
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' נובמבר 03, 2024 1:11 pm

יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 03, 2024 2:59 pm

הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

כבר כתבתי שלגבי המבדיל בין קודש לחול - פשיטא שזהו הנוסח.
אי אפשר לומר "המבדיל בין קודש לקודש" אם אין מדובר בשני ימי קודש רצופים!

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי יבנה » א' נובמבר 03, 2024 4:25 pm

הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.
והרי כבר הבאתי שבעל השיטה של עד ז׳ ימים כתב להדיא שא״א להבדיל בשבת. וברור שאין לו שיטה מחודשת בהשלמת הבדלת יו״ט בשבת, אלא שמתייחס לזה כאילו זה עדיין ליל ששי ויש זמן רב עד שיגיע השבת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 03, 2024 6:53 pm

יבנה כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.

עד כמה שידוע לי - ממש לא כך!
לדוגמא: כשהוא מתעכב עם ההבדלה במשך כמה ימים - הוא נזהר שלא לעשות מלאכה גמורה ושלא לאכול ולא לשתות - מלבד מים שמפורש להיתר - עד ההבדלה.

והיזהרו בגחלתן!

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי יבנה » א' נובמבר 03, 2024 7:31 pm

עזריאל ברגר כתב:
יבנה כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.

עד כמה שידוע לי - ממש לא כך!
לדוגמא: כשהוא מתעכב עם ההבדלה במשך כמה ימים - הוא נזהר שלא לעשות מלאכה גמורה ושלא לאכול ולא לשתות - מלבד מים שמפורש להיתר - עד ההבדלה.

והיזהרו בגחלתן!

כוונת דבריי שהוא מתייחס לזמן שלו כעיקר ואל זמן של כו״ע כטפל. פשוט שמתי שיוצא לחשבונו שבת הוא שומר על כל דיניה ופרטיה, אבל כשלכו״ע הוא שבת ולעצמו הוי יום חול אין הוא נוהג בזה כשבת לכל דבר. וכגון מתי שלכו״ע הוא שבת אבל לפי חשבונו זה יום חמישי, האם הוא נמנע מלאכול ולשתות עד שיקדש?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תשלומים להבדלה של מוצאי יו"ט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 03, 2024 7:54 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יבנה כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
יבנה כתב:מקור הדברים שזמנו עד ז׳ ימים הוא בשו״ת בית יהודה ח״ב סי׳ כ״ח [נמצא בתוך בני יהודה], ושם כותב להדיא ״ומיהו מסתברא דלענין הבדלה אין לאחר כ״כ דכיון דהשבת מפסיק ובא זמן הבדלה של מוצ״ש לא נשאר שום שייכות להבדלת מוצאי יו״ט ונ״מ לפי״ז דאם היה מוצאי יו״ט ליל ב׳ בשבוע אם שכח ולא הבדיל יהיה זמנו נמשך עד יום הששי.״

הלום שמעתי מכלי שני שהאדמו"ר מאמשינוב עשה הבדלה של שמחת תורה השנה באמצע שבת, ובירך 'המבדיל בין קודש לחול'!
כידוע שהוא ת"ח עצום ובדרכו היחודית הוא עושה את מעשיו על פי הלכה גם אם מדובר בשיטות מסויימות.
מעניין מאוד!

לפי הידוע הדבר היחיד שהוא מקפיד עליו הוא שלא לעשות מלאכות בשבת ויו״ט, אבל בשאר המצוות ואפ׳ בדאורייתא הוא ״למעלה״ מהזמן, כך שא״א להביא ראיה ממנו לכלום.

עד כמה שידוע לי - ממש לא כך!
לדוגמא: כשהוא מתעכב עם ההבדלה במשך כמה ימים - הוא נזהר שלא לעשות מלאכה גמורה ושלא לאכול ולא לשתות - מלבד מים שמפורש להיתר - עד ההבדלה.

והיזהרו בגחלתן!

כוונת דבריי שהוא מתייחס לזמן שלו כעיקר ואל זמן של כו״ע כטפל. פשוט שמתי שיוצא לחשבונו שבת הוא שומר על כל דיניה ופרטיה, אבל כשלכו״ע הוא שבת ולעצמו הוי יום חול אין הוא נוהג בזה כשבת לכל דבר. וכגון מתי שלכו״ע הוא שבת אבל לפי חשבונו זה יום חמישי, האם הוא נמנע מלאכול ולשתות עד שיקדש?

למיטב ידיעתי, אתה חושד בכשרים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים