מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוקטובר 25, 2024 10:45 am

יבנה כתב:הנה הדברים שאמר בעצמו כאן https://www.yelonmoreh.co.il/index2.php ... 6&lang=HEB:
ד. שינה במיטה אחת

השינה במיטה אחת או על מזרון אחד ("מיטה זוגית") אסורה בזמני האיסור[10], ועל בני הזוג לישון במיטות נפרדות שאינן נוגעות זו בזו.
מעיקר הדין, די בהפרדה כלשהי בין המיטות[11], אך כדאי ליצור הפרדה משמעותית יותר, כך שלא יגעו זה בזו בהושטת יד גם במהלך השינה[12].
הרחקת המיטות צריכה להיות בשעה ששני בני הזוג שוכבים על מיטותיהם. אם רק אחד מבני הזוג שוכב על מיטתו, אין צורך בהפרדת המיטות.

ובהערות:
[10] שולחן ערוך ורמ"א, סימן קצה, סעיף ו. מקור הדברים במסכת שבת (דף יג, עמוד א): "מעשה בתלמיד אחד... כי אתא רב דימי אמר: מיטה חדא הואי [רחבה, ולא קירוב בשר הואי, וסבר דשרי בהכי]".

[11] פתחי תשובה, סימן קצה, ס"ק יא. בשעת הדחק די בהפרדה כלשהי בין המיטות, וראוי להוסיף הפרדה או מחיצה כלשהי שתחצוץ בין המיטות בפועל. במקרים מיוחדים ניתן להקל בשינה על מזרון רחב מאוד כשמניחים הפרדה בין בני הזוג של כרים וכסתות (עיין טהרת הבית, סימן יב, ס"ק כג, משמרת הטהרה, ס"ק כג, ד"ה "ומה שכתבנו שאפילו במיטה רחבה").

[12] לשם כך, די במרווח של כמה עשרות ס"מ בין המיטות. יש פוסקים (שבט הלוי, סימן קצה, סעיף ו, אות ב) שהצריכו שיעור של אמה (כחצי מטר), אך ודאי שמעיקר הדין די גם בפחות מכך.

ככלל, ראוי שינהג אדם בצניעות גם בתוך ביתו וישתדל שלא לפרסם את מצבם של בני הזוג: אפשר להשאיר את המיטות מחוברות באופן תמידי ולהפרידן רק בימי האיסור כשהולכים לישון. לחלופין, אפשר להשאיר את המיטות נפרדות האחת מן השניה, ורק בשעת הצורך לקרבן זו לזו. כהדרכה חינוכית, על מנת להימנע משאלות של הילדים שיבחינו בשינויים בחדר ההורים, מומלץ להפריד את המיטות זו מזו בדרך קבע, כפי שנהגו בדורות עברו.

משמעות הדברים שזה לא היתר כללי אלא מקרה מיוחד [וגם זה נמצא רק בהערות], ומדובר במזרון רחב מאד עם הפרדת כרים וכסתות, וגם שזה לא חידוש שלו אלא של ר׳ עובדיה. אז כנראה שגם ר׳ עובדיה צריך רב מובהק שילמד אותו איך לפסוק...
או אולי אפשר לומר שיש דרכי פסק שונים, ולא כל מי שיש לו מסורת פסק אחרת ממך הוא רשע או לא הגיע להוראה.

אין בידי את הספרים שלום אהלך או טהרת הבית בכדי שאוכל לראות בהם את הנימוקים.
אבל מסתמא מצאו כמה ראשונים ופוסקים שהתירו. והיינו תוס׳ שבת יג: ד״ה מטה וכן הב״י סי׳ קצ״ה ו׳ הביא מרי״ו בשם רשב״ש דסברו דמטה רחבה מאד אינו בכלל מטה א׳. ומהסוגיא בשבת יג. מבואר שהשוו הרחקת נדה לבב״ח ושם הותר בשו״ע פ״ח ב׳ לאכול ביחד על שלחן א׳ ע״י היכר, וכן נפסק בנדה ג״כ לענין אכילה על שלחן א׳ בסי׳ קצ״ה ס׳ ג׳.
ושמא סברו לסמוך ע״ז ועל כיוצ״ב במקרים מיוחדים.


בדקתי את הספרים הנ"ל, ושם איירי דלמקצת דעות היכא דאיכא מיטה רחבה ביותר שאין חשש שיגעו זה בזה, וגם במיטה קבועה בקיר שלא זזה כששוכבים עליו, וגם הוא בבגדו והיא בבגדה, ויש מוסיפים שכל אחד במצע שלו, אז בכה"ג יש מעט פוסקים שמתירים, משום דהוי כשתי מיטות, ועדיין ההלכה הרווחת דגם בכה"ג אסור. ולשיטת ראשונים אלו שהתירו לא איירי במקרים מיוחדים, ולדבריהם אין זה קולא, אלא מעיקר הדין, דחשיב שתי מיטות.

וכל זה ההיפך הגמור ממה שהתיר הר' לבנון, דמשמעות דבריו דבמקרים מיוחדים (מה זה? יום הולדת? או אולי שהיא רוצה קצת שקט?) אפשר להקל בהרחקות, כי זה יקל על האשה. אבל זה בדיוק ההיפך מדברי הראשונים הללו, שהם התירו דוקא באופן שאין שום חשש קירוב וחימום, ודוקא משום זה מותר לישון במיטה רחבה ביותר, ומצב כזה אינו מועיל כלום ל'מקרים מיוחדים', כי הרי זה ממש כמו שתי מיטות אז מה יוצא לאשה מכל הדבר הזה, וברגע שאין זה כמו ב' מיטות, אז זה אסור, וכל הני ראשונים שהתירו לא הזכירו כלל שיש כאן קולא כל שהוא. עד כאן מן הצד ההלכתי.

ויש עוד בעיות בפסק הזה מהצד הפרקטי, שהרי הר' לבנון התיר ב'מזרון רחב מאד', בלי לפרט, א' שזה לא יזוז כשאחד מבני הזוג זז, וב' לא פירט שאין שום חשש שיגעו זה בזה. ואדרבה משמעות דבריו שיש חשש שיגעו זה בזה, ועל כן צריך לשים כרים וכסתות להפריד ביניהם, וזה מגוחך, שהרי אין זה פירוד כלל, ותוך חמש דקות של שינה הכרים והכסתות כבר לא מפרידים. ומה שכתבו הראשונים שאפשר לישון במיטה רחבה בהפסק סדין, היינו דוקא היכא דאין חשש שיגעו זה בזה, דהסדין אינו משמש אלא להיכר. מה עוד, דבימינו אין מזרונים כאלו רחבים כל כך שאין חשש שיגעו זה בזה, כי הרי זה מטרת כל מזרון זוגי, שהם כן יגעו זה בזה. אז למי בדיוק כתב הלכה זו?

סוף דבר, פסקו של הר' לבנון תמוה ביותר, ואין לו על מה לסמוך.

שילה צבי
הודעות: 172
הצטרף: ה' נובמבר 12, 2020 7:42 am
שם מלא: שילה

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי שילה צבי » ש' אוקטובר 26, 2024 11:35 pm

הרב תוכן, אני מציע לעצור את הסוסים הדוהרים.
הדברים שהתבהרו בהודעות האחרונות (גם על המד שאתה צודק) רחוקים מדבריך לעיל:

"לפי העמוד בויקפדיה הרב לבנון מתיר בשעת הדחק לבני זוג לישון על מיטה רחבה בזמן נידה, תוך הנחת כרית או שמיכה להפרדה באמצע המיטה.

אין דרך אחרת לתאר את הפסק הנ"ל מאשר שערוריה וטפשות. שערוריה"

ובוודאי שלא שייך הניתוח שלך לגבי היכולת ללמוד או לשמש גדול בהוראה וכו'. סמוך נא עלי, ניק אנונימי שלצערי ממעט לכתוב כאן, שהרב לבנון לא תואם את הניסוחים שלך.
והוא לא צריך לימוד זכות שאמנם כוונתו לטובה והוא יר"ש אבל בעצם כותב שערוריות. זה לא האירוע...
חורף בריא בעז"ה

נ.ב.
אני מתבלט אם כדאי לכתוב את זה. אבל כמדומני שבקרב החברים החרדים כאן יש פער היכרות עם הת"ח של הציבור הדת"ל. בעוד חלק מהכותבים יותר מודעים למצב, יש חלק אחר שבטוח שכולנו "אמנם יר"ש אבל לא למדנים/ לא שימשו/ לא אחראים" זה לא האשכול בשביל הדיון הזה, אבל חבל מאוד שזו רמת ההיכרות. בעז"ה נתפלל לזכות להתחזק בהיכרות בין הת"ח השונים. חבר אני לכל אשר יראוך. בהצלחה
מוזמנים לביקור בבית המדרש במצפה רמון

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי תוכן » א' אוקטובר 27, 2024 12:42 am

שילה צבי כתב:הרב תוכן, אני מציע לעצור את הסוסים הדוהרים. ...

סמוך נא עלי, ניק אנונימי שלצערי ממעט לכתוב כאן, שהרב לבנון לא תואם את הניסוחים שלך.
והוא לא צריך לימוד זכות שאמנם כוונתו לטובה והוא יר"ש אבל בעצם כותב שערוריות. זה לא האירוע...
חורף בריא בעז"ה

נ.ב.
אני מתבלט אם כדאי לכתוב את זה. אבל כמדומני שבקרב החברים החרדים כאן יש פער היכרות עם הת"ח של הציבור הדת"ל. בעוד חלק מהכותבים יותר מודעים למצב, יש חלק אחר שבטוח שכולנו "אמנם יר"ש אבל לא למדנים/ לא שימשו/ לא אחראים" זה לא האשכול בשביל הדיון הזה, אבל חבל מאוד שזו רמת ההיכרות. בעז"ה נתפלל לזכות להתחזק בהיכרות בין הת"ח השונים. חבר אני לכל אשר יראוך. בהצלחה.
מוזמנים לביקור בבית המדרש במצפה רמון


אדרבה ואדרבה! הלוואי שכל הת"ח האמיתיים והיראים יתאחדו לכבוד ה' ותורתו.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי צאנזער » א' אוקטובר 27, 2024 12:47 am

תוכן כתב:אדרבה ואדרבה! הלוואי שכל הת"ח האמיתיים והיראים יתאחדו לכבוד ה' ותורתו.

אתה חושב שזה רעיון טוב שיבואו ת"ח בעלי כיפות סרוגות לתת שיעורים בישיבות (כמו שקיימת תופעה הפוכה)?

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי תוכן » א' אוקטובר 27, 2024 1:31 am

צאנזער כתב:
תוכן כתב:אדרבה ואדרבה! הלוואי שכל הת"ח האמיתיים והיראים יתאחדו לכבוד ה' ותורתו.

אתה חושב שזה רעיון טוב שיבואו ת"ח בעלי כיפות סרוגות לתת שיעורים בישיבות (כמו שקיימת תופעה הפוכה)?


אם מדובר בת"ח ירא שמים באמת דוגמת ר' מרדכי שטרנברג, וכל חטאו הוא צבע הכיפה שלו, אז בודאי שזה דבר חיובי. כמובן, שליישם דבר כזה למעשה כמעט בלתי אפשרי, ושמעתי שפעם כשר' אברהם שפירא הגיע לדבר בקול תורה נדמה לי, היה בחור אחד שביזה אותו ברבים. ואני חושב שמן הסתם גם כיום יש לנו קנאים כאלו לעשרות ולמאות, אבל באופן תיאורטי בודאי שכל ת"ח באשר הוא צריך לכבדו ולהוקירו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: פסק דינו

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 28, 2024 11:27 pm

לגופו של ענין (ודלא ככו"כ מההודעות באשכול), נדמה שיש מן הצורך לציין את מכתבו בתקופת מבצע 'צוק איתן'.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דינו

הודעהעל ידי תוכן » ג' אוקטובר 29, 2024 10:36 pm

לבי במערב כתב:לגופו של ענין (ודלא ככו"כ מההודעות באשכול), נדמה שיש מן הצורך לציין את מכתבו בתקופת מבצע 'צוק איתן'.


מכתב זה אין בו מן החידוש.

נים ולא נים
הודעות: 52
הצטרף: ד' יוני 21, 2023 10:43 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי נים ולא נים » ד' אוקטובר 30, 2024 12:24 am

כדאי לחזור שוב ושוב דברי הגרי''ז מבריסק
למזרחיים יש תרי''ג בעיות ולבעיה מוצאים עצה

אמנם מן החיוב להזכיר שעצה לאכול פחות מכשיעור הוא איסור גמור בהחלט
ממש נדהמתי
ואמת הדבר איני מכיר את הציבור המזרחיים.
מכל מקום פסק כזה היה לדעתי מחריד גדולי ישראל בדורות שלפנינו

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסק דינו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 30, 2024 3:20 am

תוכן כתב:
לבי במערב כתב:לגופו של ענין (ודלא ככו"כ מההודעות באשכול), נדמה שיש מן הצורך לציין את מכתבו בתקופת מבצע 'צוק איתן'.


מכתב זה אין בו מן החידוש.

הוא מראה את הפחד מפני הצומות.

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי פלוריש » ד' אוקטובר 30, 2024 2:22 pm

בברכה המשולשת כתב:בשבת סיפר לי אחד מהאברכים בישיבתנו (שאכן נמצא כעת באמצע סבב רביעי של מילואים) שהוא סמ"פ בשריון, כעת במסדרון נצרים, שהוא אמר לי שהוא אמר לחיילים שלו לאכול כרגיל לפני יציאה לפעילות התקפית, אבל אם זה זמן של פעילות הגנתית לאכול לשיעורים.
הוא סיפר לי שאכן כך הוא עצמו עשה, וגם חייליו.
בפועל היה להם מניין גדול לערבית, ואחריו הם יצאו לפעילות התקפית עד 4:00 בבוקר, שאז הם הלכו לישון. אותו (ואת כל מי שרצה) העירו לקרוא ק"ש לפני סוף זמן, ואז חזרו לישון. קמו ב10:00 והתפללו שחרית ומוסף ביחידות (כי הזמן דחק), יצאו שוב לפעילות התקפית, עד 17:00. תוך כדי הייתה הפסקה קטנה למנחה ביחידות.
ב17:00 היה להם מניין לנעילה, עד צאת הצום.
הוא אמר לי שהוא התלבט אם לשאת כפיים, כי הוא אכל, כאמור, והכריע שכן (קצת התפלפלנו אם הוא צדק. בסוף צידדתי שכן)

חזקה על אותו אברך שעשה כהלכה. ומכל מקום, אכתוב סיפור שאירע עם אדם שאני מכיר: הוא צם כרגיל להשאיר לידו בקבוק מים כדי שיוכל לשתות במקרה הצורך. בשלב מסוים היתה הקפצה ומרוב מהירות ובהלה הוא שכח לקחת את המים. באמצע המרדף הוא התחיל לראות שחור והמפקד עצר את הכוח כדי לפנות אותו, והמחבל ברח...

ואצטט מעשה שסיפר רב צבאי:
ההנחיה שלנו כרבנות חטיבה שירדה גם לרבני הגדודים, כפי שהורתה הרבנות הצבאית הייתה שמי שנמצא בפעילות מבצעית מכל סוג, כולל כל מי שנמצא אחרי הגב"ל, חייב לאכול ולשתות. בוודאי לאור עומס החום הכבד של היום.
בפועל, נכנסתי היום יחד עם שיירה מבצעית לעזה לצורך פעילות מסויימת (מעניינת לכשעצמה, אך לא לכאן), ובשיירה השתתף חייל שהתעקש - כך התברר למפרע - לצום.
באמצע הדרך אותו חייל הסתחרר, התייבש וכמעט איבד הכרה. זה גרם לאירוע מבצעי לא פשוט ולעיכוב של מעל שעה של השיירה באמצע שטח מאויים בעזה עם כל המשמעויות הנלוות.
בהשגחה פרטית בהעמ"צ הבוקר העברתי את הנחיית הרבנות שחובה לאכול ולשתות, כך שכמובן על הרבנות לפחות לא היו תלונות...
מוסר השכל פה כמובן, שאין להתחכם עם ההנחיות ההלכתיות. ויישי"כ לאנשי ענף הלכה על ההוראות הנכונות שיצאו בעניין.

ועוד חייל שכתב:
אספר לרב שהיום ממש כמה שעות אחרי ששאלתי את הרב באחד מהמוצבים היה ירי של פצמרים ואחד הלוחמים נפצע.
פינינו אותו ישר, אך בגלל שצם המדדים שלו היו בעיתיים בגלל החוסר בנוזלים.
ב"ה מצבו טוב והוא פונה במסוק מהר דב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 30, 2024 4:12 pm

אולי יש להוסיף כאן את הדיוק ששמעתי בשם הרב גורן:
בפרשת מלחמת הרשות נאמר "ובנית מצור על העיר אשר היא עושה עמך מלחמה עד רדתה".
ודרשו חז"ל "עד רדתה - אפילו בשבת".
והנה את"ל שההיתר הזה הוא רק משום "פיקוח נפש דוחה שבת" - קרא למה לי? ועוד, מדוע לא הובא פסוק זה בסוגיית "פיקוח נפש דוחה שבת" שבמסכת יומא?
אלא נראין הדברים שפסוק זה בא לומר שעשיית מלחמה בשבת (אפילו במלחמת הרשות, וכ"ש וק"ו במלחמת חובה ומצוה) איננה "דחויה" כשאר פיקוח-נפש, אלא "הותרה".

עד כאן תורף הדברים, ואינני זוכר איפה בדיוק ראיתי אותם.

ואם כנים הדברים, לכאורה יש ללמוד מהם גם לעניננו, שבכל הענינים של צרכי המלחמה - צריכים "להחמיר" בדיני המלחמה גם אם זה נראה "קולא בהלכות שבת" וכיו"ב.

נ.ב. בכמה מהדיונים בענינים כאלו - ראיתי שרבני הציבור הד"ל מוסיפים לפעמים שיקולים של קדושת המדינה ואתחלתא דגאולה וכו', רחמנא ליצלן מהאי דעתא.

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי כמהים_ » ד' אוקטובר 30, 2024 5:08 pm

נים ולא נים כתב:למזרחיים יש תרי''ג בעיות ולבעיה מוצאים עצה
...
ואמת הדבר איני מכיר את הציבור המזרחיים.


וצע"ג

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי יבנה » ד' אוקטובר 30, 2024 10:06 pm

נים ולא נים כתב:כדאי לחזור שוב ושוב דברי הגרי''ז מבריסק
למזרחיים יש תרי''ג בעיות ולבעיה מוצאים עצה
...
ואמת הדבר איני מכיר את הציבור המזרחיים.

אין הדברים נכונים, ובפרט להעליל על רבנים ות״ח כך.
וכי לדעתך ניתנה נבואה לגרי״ז לומר שכל המזרחיים כולם מזמנו עד ביאת המשיח בלי יוצא מן הכלל יתיחסו כך למצוות?!
יראת שמים נמדדת לפי היחס לה׳ לתורה ולמצוות ולא לפי דיעות פוליטיות.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוקטובר 30, 2024 11:20 pm

אני מכיר כמה וכמה מהציבור הדת"ל שהם יראים ושלמים בתכלית.

נים ולא נים
הודעות: 52
הצטרף: ד' יוני 21, 2023 10:43 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי נים ולא נים » ה' אוקטובר 31, 2024 12:02 am

גברא רבה אמר מילתא, וכי נבואה צריכים לזה?
על סמך מי יוצאים למתקפה תוך חילוך יום כיפור בכמה מלאכות וגם ואוכלים ושותים, על סמך איזה פוקר פקיד, קצינים שבכם מוקצים שבכם ?
איזה נבואה צריכים לזה שתורה חדשה מאתם תצא?

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי פלוריש » ה' אוקטובר 31, 2024 12:23 am

נים ולא נים כתב:גברא רבה אמר מילתא, וכי נבואה צריכים לזה?
על סמך מי יוצאים למתקפה תוך חילוך יום כיפור בכמה מלאכות וגם ואוכלים ושותים, על סמך איזה פוקר פקיד, קצינים שבכם מוקצים שבכם ?
איזה נבואה צריכים לזה שתורה חדשה מאתם תצא?

אתה צודק שלפעמים חיילים יוצאים לפעילות על סמך פקודה של מפקד שאינו שומ"צ, ולכן קשה להעריך האם זה באמת פיקו"נ או שהוא סתם טוען זאת. וכבר עסקו בזה בכמה מספרים הלכות צבא (ורפואה), וראה מה שכתוב בחוברת המצ"ב בעמוד 7 על "נאמנות הגורמים המקצועיים": download/file.php?id=33610.
אמנם, חבל שלא הדגשת שפעמים רבות המפקד הוא אדם ירא שמים, כך שאין סיבה לפקפק בהערכתו שהמצב אכן פיקו"נ

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוקטובר 31, 2024 12:40 am

נים ולא נים כתב:גברא רבה אמר מילתא, וכי נבואה צריכים לזה?
על סמך מי יוצאים למתקפה תוך חילוך יום כיפור בכמה מלאכות וגם ואוכלים ושותים, על סמך איזה פוקר פקיד, קצינים שבכם מוקצים שבכם ?
איזה נבואה צריכים לזה שתורה חדשה מאתם תצא?

הדברים מצד עצמם פשוט לא נכונים, תכיר את אלו שאתה מדבר עליהם לפני שאתה קובע כן.
אתה טוען שקיימים דברים מהגרי״ז בלי לציין לכך מקור או הקשר, כאילו לא יתכן לעולם שיהיה מזרחי שמחבב מצוות. ועל סמך כך קובע שיש פסול בעצם בר׳ לבנון. כדי לקבוע כזה דבר, חייבים להיות נביאים. אלא שאז יהיה נביא שקר.
לא ברור מה יש לך נגד שהצבא לוחם ביוה״כ ואיך זה קשור לאשכול הזה. אך כנראה בעולם הדמיוני שלך עכשיו עת שלום והצבא בלי סיבה מציק לערבים.
השאלה הפוליטית וההשקפתית על ישוב א״י אינה הופכת את החלוקים בה לשתי דתות, אלא לשתי חברות בני אותה הדת.
הגישה שמי שחלוק עליך פוליטית הוא כופר אינו הגיוני ואין לו קשר ליהדות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 31, 2024 2:53 am

עזריאל ברגר כתב:אולי יש להוסיף כאן את הדיוק ששמעתי בשם הרב גורן:
בפרשת מלחמת הרשות נאמר "ובנית מצור על העיר אשר היא עושה עמך מלחמה עד רדתה".
ודרשו חז"ל "עד רדתה - אפילו בשבת".
והנה את"ל שההיתר הזה הוא רק משום "פיקוח נפש דוחה שבת" - קרא למה לי? ועוד, מדוע לא הובא פסוק זה בסוגיית "פיקוח נפש דוחה שבת" שבמסכת יומא?
אלא נראין הדברים שפסוק זה בא לומר שעשיית מלחמה בשבת (אפילו במלחמת הרשות, וכ"ש וק"ו במלחמת חובה ומצוה) איננה "דחויה" כשאר פיקוח-נפש, אלא "הותרה".

עד כאן תורף הדברים, ואינני זוכר איפה בדיוק ראיתי אותם.

ואם כנים הדברים, לכאורה יש ללמוד מהם גם לעניננו, שבכל הענינים של צרכי המלחמה - צריכים "להחמיר" בדיני המלחמה גם אם זה נראה "קולא בהלכות שבת" וכיו"ב.

נ.ב. בכמה מהדיונים בענינים כאלו - ראיתי שרבני הציבור הד"ל מוסיפים לפעמים שיקולים של קדושת המדינה ואתחלתא דגאולה וכו', רחמנא ליצלן מהאי דעתא.

שלחו לי קישור לאוסף מקורות בנושא זה.
https://etzion.org.il/sites/default/fil ... %D7%9D.pdf
יש שם בין השאר דיון על השאלה עד כמה לפרסם היתרים שמיועדים לשעת-דחק.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי אליסף » ה' אוקטובר 31, 2024 5:52 am

עזריאל ברגר כתב:ועל הכל:
הוא פירסם היתר גורף לציבור, שממנו משמע שכל אשה שקשה לה ויש לה מחשבות כאלו - מותרת להתחיל לאכול/לשתות לשיעורין.

ולא כל אשה שקוראת את הפסק שפורסם - מבינה שהוא מדבר על מקרים קשים מאוד!

השכל הישר של ר' עזריאל מכה שוב!

נים ולא נים
הודעות: 52
הצטרף: ד' יוני 21, 2023 10:43 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי נים ולא נים » ה' אוקטובר 31, 2024 4:13 pm

יבנה כתב:
נים ולא נים כתב:גברא רבה אמר מילתא, וכי נבואה צריכים לזה?
על סמך מי יוצאים למתקפה תוך חילוך יום כיפור בכמה מלאכות וגם ואוכלים ושותים, על סמך איזה פוקר פקיד, קצינים שבכם מוקצים שבכם ?
איזה נבואה צריכים לזה שתורה חדשה מאתם תצא?

הדברים מצד עצמם פשוט לא נכונים, תכיר את אלו שאתה מדבר עליהם לפני שאתה קובע כן.
אתה טוען שקיימים דברים מהגרי״ז בלי לציין לכך מקור או הקשר, כאילו לא יתכן לעולם שיהיה מזרחי שמחבב מצוות. ועל סמך כך קובע שיש פסול בעצם בר׳ לבנון. כדי לקבוע כזה דבר, חייבים להיות נביאים. אלא שאז יהיה נביא שקר.
לא ברור מה יש לך נגד שהצבא לוחם ביוה״כ ואיך זה קשור לאשכול הזה. אך כנראה בעולם הדמיוני שלך עכשיו עת שלום והצבא בלי סיבה מציק לערבים.
השאלה הפוליטית וההשקפתית על ישוב א״י אינה הופכת את החלוקים בה לשתי דתות, אלא לשתי חברות בני אותה הדת.
הגישה שמי שחלוק עליך פוליטית הוא כופר אינו הגיוני ואין לו קשר ליהדות.


שאלה פשוטה שאלתי על סמך מי עוברים איסורים? על סמך פוקר? משום שאפשר שיש גם קצין בתוך הצבא שהוא ירא שמים?
ו

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוקטובר 31, 2024 4:47 pm

נים ולא נים כתב:
יבנה כתב:
נים ולא נים כתב:גברא רבה אמר מילתא, וכי נבואה צריכים לזה?
על סמך מי יוצאים למתקפה תוך חילוך יום כיפור בכמה מלאכות וגם ואוכלים ושותים, על סמך איזה פוקר פקיד, קצינים שבכם מוקצים שבכם ?
איזה נבואה צריכים לזה שתורה חדשה מאתם תצא?

הדברים מצד עצמם פשוט לא נכונים, תכיר את אלו שאתה מדבר עליהם לפני שאתה קובע כן.
אתה טוען שקיימים דברים מהגרי״ז בלי לציין לכך מקור או הקשר, כאילו לא יתכן לעולם שיהיה מזרחי שמחבב מצוות. ועל סמך כך קובע שיש פסול בעצם בר׳ לבנון. כדי לקבוע כזה דבר, חייבים להיות נביאים. אלא שאז יהיה נביא שקר.
לא ברור מה יש לך נגד שהצבא לוחם ביוה״כ ואיך זה קשור לאשכול הזה. אך כנראה בעולם הדמיוני שלך עכשיו עת שלום והצבא בלי סיבה מציק לערבים.
השאלה הפוליטית וההשקפתית על ישוב א״י אינה הופכת את החלוקים בה לשתי דתות, אלא לשתי חברות בני אותה הדת.
הגישה שמי שחלוק עליך פוליטית הוא כופר אינו הגיוני ואין לו קשר ליהדות.


שאלה פשוטה שאלתי על סמך מי עוברים איסורים? על סמך פוקר? משום שאפשר שיש גם קצין בתוך הצבא שהוא ירא שמים?
ו


זה לא עניין של "אפשר שיש גם קצין בתוך הצבא שהוא ירא שמים". יש כאלה (ולא מעט).

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוקטובר 31, 2024 5:28 pm

נים ולא נים כתב:
יבנה כתב:
נים ולא נים כתב:גברא רבה אמר מילתא, וכי נבואה צריכים לזה?
על סמך מי יוצאים למתקפה תוך חילוך יום כיפור בכמה מלאכות וגם ואוכלים ושותים, על סמך איזה פוקר פקיד, קצינים שבכם מוקצים שבכם ?
איזה נבואה צריכים לזה שתורה חדשה מאתם תצא?

הדברים מצד עצמם פשוט לא נכונים, תכיר את אלו שאתה מדבר עליהם לפני שאתה קובע כן.
אתה טוען שקיימים דברים מהגרי״ז בלי לציין לכך מקור או הקשר, כאילו לא יתכן לעולם שיהיה מזרחי שמחבב מצוות. ועל סמך כך קובע שיש פסול בעצם בר׳ לבנון. כדי לקבוע כזה דבר, חייבים להיות נביאים. אלא שאז יהיה נביא שקר.
לא ברור מה יש לך נגד שהצבא לוחם ביוה״כ ואיך זה קשור לאשכול הזה. אך כנראה בעולם הדמיוני שלך עכשיו עת שלום והצבא בלי סיבה מציק לערבים.
השאלה הפוליטית וההשקפתית על ישוב א״י אינה הופכת את החלוקים בה לשתי דתות, אלא לשתי חברות בני אותה הדת.
הגישה שמי שחלוק עליך פוליטית הוא כופר אינו הגיוני ואין לו קשר ליהדות.


שאלה פשוטה שאלתי על סמך מי עוברים איסורים? על סמך פוקר? משום שאפשר שיש גם קצין בתוך הצבא שהוא ירא שמים?
ו

כמו שכשיש חולי סומכים על רופא ואפ׳ הוא גוי בגלל שזה תחומו ולא תמיד יש רופא יר״ש באותה רמת מומחיות, ה״נ בענייני מלחמה סומכים על הממונים בתחומם גם אם אינם יראי שמים. לא שואלים אותם בתור פוסקים, אלא בתור בירור המציאות ודרכי הטיפול הנדרשים.
ואף שיש לפקפק במומחיותם ובשיקוליהם, וכן פעמים טוענים טענות של פיקו״נ בלי בסיס, אין אפשרות לכל חייל לברר לעצמו את הדברים ולהחליט בעצמו איך להתנהל, והוא חייב לסמוך מחוסר ברירה על המפקדים שלו עכ״פ מצד ספק פיקו״נ. ואם יתברר שהפיקו״נ היה סה״כ להצטלם וכדומה, שיתבע אותם על כך.

נים ולא נים
הודעות: 52
הצטרף: ד' יוני 21, 2023 10:43 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי נים ולא נים » ה' אוקטובר 31, 2024 7:32 pm

אם כנים הדברים
לא יתגייסו ואפילו יצטרך לוישב בכלא ולא יחלל השבת ויחיוב כרת ח''ו

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 31, 2024 8:17 pm

נים ולא נים כתב:אם כנים הדברים
לא יתגייסו ואפילו יצטרך לוישב בכלא ולא יחלל השבת ויחיוב כרת ח''ו

וגם לא יכנסו אף פעם למרכזים רפואיים (עכ"פ בשבת), שמא יאמרו להם הרופאים לעשות דבר איסור מתוך טעות שהם חושבים שזה פיקוח נפש וכו'.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 29, 2024 12:08 am

תוכן כתב:
יבנה כתב:הנה הדברים שאמר בעצמו כאן https://www.yelonmoreh.co.il/index2.php ... 6&lang=HEB:
ד. שינה במיטה אחת

השינה במיטה אחת או על מזרון אחד ("מיטה זוגית") אסורה בזמני האיסור[10], ועל בני הזוג לישון במיטות נפרדות שאינן נוגעות זו בזו.
מעיקר הדין, די בהפרדה כלשהי בין המיטות[11], אך כדאי ליצור הפרדה משמעותית יותר, כך שלא יגעו זה בזו בהושטת יד גם במהלך השינה[12].
הרחקת המיטות צריכה להיות בשעה ששני בני הזוג שוכבים על מיטותיהם. אם רק אחד מבני הזוג שוכב על מיטתו, אין צורך בהפרדת המיטות.

ובהערות:
[10] שולחן ערוך ורמ"א, סימן קצה, סעיף ו. מקור הדברים במסכת שבת (דף יג, עמוד א): "מעשה בתלמיד אחד... כי אתא רב דימי אמר: מיטה חדא הואי [רחבה, ולא קירוב בשר הואי, וסבר דשרי בהכי]".

[11] פתחי תשובה, סימן קצה, ס"ק יא. בשעת הדחק די בהפרדה כלשהי בין המיטות, וראוי להוסיף הפרדה או מחיצה כלשהי שתחצוץ בין המיטות בפועל. במקרים מיוחדים ניתן להקל בשינה על מזרון רחב מאוד כשמניחים הפרדה בין בני הזוג של כרים וכסתות (עיין טהרת הבית, סימן יב, ס"ק כג, משמרת הטהרה, ס"ק כג, ד"ה "ומה שכתבנו שאפילו במיטה רחבה").

[12] לשם כך, די במרווח של כמה עשרות ס"מ בין המיטות. יש פוסקים (שבט הלוי, סימן קצה, סעיף ו, אות ב) שהצריכו שיעור של אמה (כחצי מטר), אך ודאי שמעיקר הדין די גם בפחות מכך.

ככלל, ראוי שינהג אדם בצניעות גם בתוך ביתו וישתדל שלא לפרסם את מצבם של בני הזוג: אפשר להשאיר את המיטות מחוברות באופן תמידי ולהפרידן רק בימי האיסור כשהולכים לישון. לחלופין, אפשר להשאיר את המיטות נפרדות האחת מן השניה, ורק בשעת הצורך לקרבן זו לזו. כהדרכה חינוכית, על מנת להימנע משאלות של הילדים שיבחינו בשינויים בחדר ההורים, מומלץ להפריד את המיטות זו מזו בדרך קבע, כפי שנהגו בדורות עברו.

משמעות הדברים שזה לא היתר כללי אלא מקרה מיוחד [וגם זה נמצא רק בהערות], ומדובר במזרון רחב מאד עם הפרדת כרים וכסתות, וגם שזה לא חידוש שלו אלא של ר׳ עובדיה. אז כנראה שגם ר׳ עובדיה צריך רב מובהק שילמד אותו איך לפסוק...
או אולי אפשר לומר שיש דרכי פסק שונים, ולא כל מי שיש לו מסורת פסק אחרת ממך הוא רשע או לא הגיע להוראה.

אין בידי את הספרים שלום אהלך או טהרת הבית בכדי שאוכל לראות בהם את הנימוקים.
אבל מסתמא מצאו כמה ראשונים ופוסקים שהתירו. והיינו תוס׳ שבת יג: ד״ה מטה וכן הב״י סי׳ קצ״ה ו׳ הביא מרי״ו בשם רשב״ש דסברו דמטה רחבה מאד אינו בכלל מטה א׳. ומהסוגיא בשבת יג. מבואר שהשוו הרחקת נדה לבב״ח ושם הותר בשו״ע פ״ח ב׳ לאכול ביחד על שלחן א׳ ע״י היכר, וכן נפסק בנדה ג״כ לענין אכילה על שלחן א׳ בסי׳ קצ״ה ס׳ ג׳.
ושמא סברו לסמוך ע״ז ועל כיוצ״ב במקרים מיוחדים.


בדקתי את הספרים הנ"ל, ושם איירי דלמקצת דעות היכא דאיכא מיטה רחבה ביותר שאין חשש שיגעו זה בזה, וגם במיטה קבועה בקיר שלא זזה כששוכבים עליו, וגם הוא בבגדו והיא בבגדה, ויש מוסיפים שכל אחד במצע שלו, אז בכה"ג יש מעט פוסקים שמתירים, משום דהוי כשתי מיטות, ועדיין ההלכה הרווחת דגם בכה"ג אסור. ולשיטת ראשונים אלו שהתירו לא איירי במקרים מיוחדים, ולדבריהם אין זה קולא, אלא מעיקר הדין, דחשיב שתי מיטות.

וכל זה ההיפך הגמור ממה שהתיר הר' לבנון, דמשמעות דבריו דבמקרים מיוחדים (מה זה? יום הולדת? או אולי שהיא רוצה קצת שקט?) אפשר להקל בהרחקות, כי זה יקל על האשה. אבל זה בדיוק ההיפך מדברי הראשונים הללו, שהם התירו דוקא באופן שאין שום חשש קירוב וחימום, ודוקא משום זה מותר לישון במיטה רחבה ביותר, ומצב כזה אינו מועיל כלום ל'מקרים מיוחדים', כי הרי זה ממש כמו שתי מיטות אז מה יוצא לאשה מכל הדבר הזה, וברגע שאין זה כמו ב' מיטות, אז זה אסור, וכל הני ראשונים שהתירו לא הזכירו כלל שיש כאן קולא כל שהוא. עד כאן מן הצד ההלכתי.

ויש עוד בעיות בפסק הזה מהצד הפרקטי, שהרי הר' לבנון התיר ב'מזרון רחב מאד', בלי לפרט, א' שזה לא יזוז כשאחד מבני הזוג זז, וב' לא פירט שאין שום חשש שיגעו זה בזה. ואדרבה משמעות דבריו שיש חשש שיגעו זה בזה, ועל כן צריך לשים כרים וכסתות להפריד ביניהם, וזה מגוחך, שהרי אין זה פירוד כלל, ותוך חמש דקות של שינה הכרים והכסתות כבר לא מפרידים. ומה שכתבו הראשונים שאפשר לישון במיטה רחבה בהפסק סדין, היינו דוקא היכא דאין חשש שיגעו זה בזה, דהסדין אינו משמש אלא להיכר. מה עוד, דבימינו אין מזרונים כאלו רחבים כל כך שאין חשש שיגעו זה בזה, כי הרי זה מטרת כל מזרון זוגי, שהם כן יגעו זה בזה. אז למי בדיוק כתב הלכה זו?

סוף דבר, פסקו של הר' לבנון תמוה ביותר, ואין לו על מה לסמוך.

הנה לשונו בספר שלום אהלך עמ׳ 164:
״במקרה של אילוץ, כשיש רק מזרן אחד רחב, ניתן להקל ולהסתפק בהנחת חפץ על המזרן כדי להפסיק ביניהם, כמו כרית או תיק וכדומה. במזרן צר, פתרון זה אינו מועיל.״
וע״ז כתב בהערה 55:
״עיין טהרת הבית יב, כג, משמרת הטהרה, ס״ק כ״ג, ד״ה ומה שכתבנו שאפילו, עמוד קנ״א.״

הרי שהוסיף להקל על מה שהבאתי מדבריו קודם. הוא קבע זאת בגוף הספר ולא רק כהערה, מקרה מיוחד הפך למקרה של אילוץ, מזרון רחב מאד הפך למזרון רחב, וכרים וכסתות הפכו לכרית או תיק.
ומבואר שסבר שבעת הצורך מותר לסמוך על צירוף מטה רחבה עם הפסק חפץ אף שזה מטה א׳. אני משער שגדר רחבה זה מיטה זוגית רגילה, והיינו שיש מספיק מקום שאין הכרח שיגעו זב״ז.

מה שציין לטהרת הבית אין הכוונה שדינו כתוב שם, אלא שהוא מתבסס על המקורות וסברות שנאמרו שם כדי לחדש את דינו. וכן מוכיח הלשון ״עיין״, שלא כתוב שם בדיוק כדבריו. ומה שכתב ד״ה מסוים ועמ׳ מסוים אינו מדויק, ששם רק מתחיל, אבל זה נמשך עד עמ׳ קנ״ד בסוף הס״ק.

ובטהרת הבית רואים שיטות שונות כמו תוס׳ ורשב״ץ שהתירו במיטה רחבה ביותר, ויש שהתירו ע״י מחיצה בב׳ מצעות או ב׳ מיטות סמוכות. ור׳ לבנון חידש שיש לסמוך על תוס׳ ורשב״ץ אבל דוקא בצירוף הפסק חפץ ודוקא בשעת הדחק. וכן דרך הוא בפוסקים לצרף כמה שיטות ביחד להקל ובפרט בדרבנן ובפרט בשעת הדחק. עי׳ כללי הש״ך ביו״ד סוסי׳ רמ״ב.
אכן היה לו לפרש ולבסס את דבריו המחודשים, ולא לסתום ולקצר כאילו זה דבר מוסכם וברור.
גם יש לפקפק שמיטה זוגית רגילה הוא המיטה הרחבה ביותר שעליו דיברו תוס׳ ורשב״ץ. וכן יש לפקפק שהמחיצה שהזכירו היה סדין תלויה או חרב וכדומה, ומנין דה״ה לכרית או תיק בלבד.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דינו של הר' לבנון להתיר למקצת נשים לאכול לשיעורים ביום כיפור

הודעהעל ידי תוכן » ו' נובמבר 29, 2024 10:05 am

באופן כללי, אם רוצים לדעת אם אפשר לסמוך על פוסק אם לאו, יש לעיין בפסקיו בעניני אישות. גזל ועריות נפשו של אדם מחמדתן באופן טבעי, ואם יש לפוסק חולשה כל שהיא, זאת אומרת, שאין ביכולתו לעיין בהלכה לעומקה ולרחבה מבלי משוא פנים לשום יצר ולשום שיקול שלא מן הענין, זה יתגלה בתחום זה ראשונה וביתר שאת וביתר עוז.

דבר זה בולט מאד בפסיקותיהן של רבניות בית חילל, ש-80% מהן עוסקות בתחום אחד, ותמיד להקל. וזה משום שנשים דעתן קלות, ומוסטות בקלות לכל אשר תוליכם הרוח, ואינן מסוגלות להתמקד ולדון לגופו של ענין בשום תחום. וזה בדיוק מה שאמרו חז"ל שכל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות - תיפלות דייקא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים