ר_חיים_הקטן כתב:יעויין בספר הזכרון מרומי נפתלי (לז"נ הג"ר נפתלי קרליבאך זצ"ל) במאמרו של מו"ר הג"ר גדלי' פינקל שליט"א שדן בענין הזה.
עושה חדשות כתב:הנפק"מ בין ב' הביאורים הנ"ל, האם לפי הפמ"ג וביאוה"ל ראוי כמו כן לא לסמוך על רוב וחזקה ועדים וכד', העיקר שיהיה כשר בתורת "ודאי", או שלא נאמר לחשוש אלא לדעות הילכתיות, ולא סתם לכל צד רחוק אפשרי.
**
וכעין הערת הרב הצב"א יש להעיר, איך נשמטה הלכה חשובה זו עד משנ"ב ח"ו, והלא בכל מצוות עשה י"ל כן לחשוש לשיטות שלא נפסקו וכדין הידור מצוה עד שליש, ציצית תפילין קרי"ש וכו', והיה מן הראוי להזכיר במשנ"ב כסדר את כל השיטות שלא נפסקו, (בכל מה שנוגע למצוות עשה, לא בנוגע להימנעות מלאוין), ונפק"מ שאם אפשר להכניסם עד שליש יעשה כן מדינא דהידור מצוה. וזו לא שמענו כלל. והנוהגים כהגר"א והגר"ז בזמן קרי"ש, למה לא יחששו להמג"א כדין הידור מצוה. וכן הלאה.
**
וצ"ע.
הצעיר באלפי כתב:א'- האם נקטינן כן להלכה ?
החושב כתב:הצעיר באלפי כתב:א'- האם נקטינן כן להלכה ?
מן הסתם - לא. הרי בפשטות אין הדבר כן.
אולי לפרי מגדים היה איזה טעם נסתר (מלשון 'הסתרה') וכוונה עמוקה בעניין זה, אבל מאחר שלא גילה את טעמו ולא הביא ראיה לדבריו - הרי שהדברים נשארים בגדר 'חידוש מעניין' או 'צריך תלמוד', אבל לא בגדר 'הכי נקטינן'.
ובפרט ילה"ק כן בכל הלכות שבת, מצד עשה דשבתון, להסוברים דהוי 'עשה' ממש ולא איסור עשה.עושה חדשות כתב:וכעין הערת הרב הצב"א יש להעיר, איך נשמטה הלכה חשובה זו עד משנ"ב ח"ו, והלא בכל מצוות עשה י"ל כן לחשוש לשיטות שלא נפסקו וכדין הידור מצוה עד שליש, ציצית תפילין קרי"ש וכו', והיה מן הראוי להזכיר במשנ"ב כסדר את כל השיטות שלא נפסקו, (בכל מה שנוגע למצוות עשה, לא בנוגע להימנעות מלאוין), ונפק"מ שאם אפשר להכניסם עד שליש יעשה כן מדינא דהידור מצוה. וזו לא שמענו כלל. והנוהגים כהגר"א והגר"ז בזמן קרי"ש, למה לא יחששו להמג"א כדין הידור מצוה. וכן הלאה.
ראה בגליון מעדני כהן מס' 82עושה חדשות כתב:ובפרט ילה"ק כן בכל הלכות שבת, מצד עשה דשבתון, להסוברים דהוי 'עשה' ממש ולא איסור עשה.עושה חדשות כתב:וכעין הערת הרב הצב"א יש להעיר, איך נשמטה הלכה חשובה זו עד משנ"ב ח"ו, והלא בכל מצוות עשה י"ל כן לחשוש לשיטות שלא נפסקו וכדין הידור מצוה עד שליש, ציצית תפילין קרי"ש וכו', והיה מן הראוי להזכיר במשנ"ב כסדר את כל השיטות שלא נפסקו, (בכל מה שנוגע למצוות עשה, לא בנוגע להימנעות מלאוין), ונפק"מ שאם אפשר להכניסם עד שליש יעשה כן מדינא דהידור מצוה. וזו לא שמענו כלל. והנוהגים כהגר"א והגר"ז בזמן קרי"ש, למה לא יחששו להמג"א כדין הידור מצוה. וכן הלאה.
מצטרף לבקשה.הצעיר באלפי כתב:pdf מהמאמר בבקשה ?ר_חיים_הקטן כתב:יעויין בספר הזכרון מרומי נפתלי (לז"נ הג"ר נפתלי קרליבאך זצ"ל) במאמרו של מו"ר הג"ר גדלי' פינקל שליט"א שדן בענין הזה.
עושה חדשות כתב:המשנ"ב כותב כך גם לגבי שופר, סי' תקפו שעה"צ סק"ט.
(ובאמת מצינו הרבה לחוש לשיטות שלא נפסקו, כגון דעת היחיד כנגד הרבים, אבל כאן החידוש הוא שזה בגדר הדין והחיוב של הידור).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים