מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יועיל לבטל לכתחילה לא דבר איסור ברור?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
טוב
הודעות: 85
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 11:41 am

האם יועיל לבטל לכתחילה לא דבר איסור ברור?

הודעהעל ידי טוב » ו' ספטמבר 06, 2024 12:02 pm

למשל אם יש אבקת חלב עכום שיש מחמירים לא להשתמש בזה אבל יש שמכשירים את זה,אם נבטל את האבקה בשישים היתר האם יועיל להקליש את האיסור ויהיה מותר גם לאוסרים לאכול?האם יש בזה עניין או לא יעזור שום דבר?בדרך כלל לא מבטלים איסור לכתחילה אבל האם פה יהי מותר ויעזור כי זה בדרגת איסור נמוכה?

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם יועיל לבטל לכתחילה לא דבר איסור ברור?

הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 06, 2024 1:01 pm

אף שמצינו בחמאה של גוים ביו״ד קט״ו ג׳ שנחלקו הראשונים אם מותר לבשלו כדי לבטל את חלב הגוים שבגומות, והשו״ע ורמ״א פסקו שמותר במקום שאין מנהג לאסור. הרי הרמב״ם התיר כפי שכתב בתשובותיו מכון ירושלים סי׳ תק״מ מפני שהוא איסור קל עד מאד ואין איסורו ברור.
ובב״י כתב:
ומ"ש שאם לקח חמאה מן העו"ג ובשלה עד שהלכו צחצוחי חלב ה"ז מותר משמע לכאורה דנקט לישנא דדיעבד לומר דלכתחלה אסור לעשות כן מפני שהוא מבעל האיסור וקי"ל דאין מבטלין איסור לכתחלה ויותר נ"ל דלישנא דדיעבד דנקט לאו דוקא דלכתחלה נמי שרי וטעמא משום דאין ידוע שהוא מבטל איסור בכך דהא איכא ספיקי טובא חדא דילמא לא היה כאן תערובת חלב טמא כלל ואת"ל שנתערב שמא לא נשאר ממנו בחמאה זו כלום ואת"ל שנשאר שמא כשנתבשל ניתך על ידי אש הילכך אין לאסור משום מבטל איסור:

הרי שלשניהם באבקת חלב אסור דנחשב כמבטל איסור לכתחילה.

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: האם יועיל לבטל לכתחילה לא דבר איסור ברור?

הודעהעל ידי רציני » ב' ספטמבר 09, 2024 10:01 pm

מהרש"ם ח"ג סימן רי"ז בגיליון אות כא: שספק איסור דאורייתא אסור לבטל לכתחילה אבל ספק איסור דרבנן מותר לבטל לכתחילה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 367 אורחים