הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 06, 2024 1:01 pm
אף שמצינו בחמאה של גוים ביו״ד קט״ו ג׳ שנחלקו הראשונים אם מותר לבשלו כדי לבטל את חלב הגוים שבגומות, והשו״ע ורמ״א פסקו שמותר במקום שאין מנהג לאסור. הרי הרמב״ם התיר כפי שכתב בתשובותיו מכון ירושלים סי׳ תק״מ מפני שהוא איסור קל עד מאד ואין איסורו ברור.
ובב״י כתב:
ומ"ש שאם לקח חמאה מן העו"ג ובשלה עד שהלכו צחצוחי חלב ה"ז מותר משמע לכאורה דנקט לישנא דדיעבד לומר דלכתחלה אסור לעשות כן מפני שהוא מבעל האיסור וקי"ל דאין מבטלין איסור לכתחלה ויותר נ"ל דלישנא דדיעבד דנקט לאו דוקא דלכתחלה נמי שרי וטעמא משום דאין ידוע שהוא מבטל איסור בכך דהא איכא ספיקי טובא חדא דילמא לא היה כאן תערובת חלב טמא כלל ואת"ל שנתערב שמא לא נשאר ממנו בחמאה זו כלום ואת"ל שנשאר שמא כשנתבשל ניתך על ידי אש הילכך אין לאסור משום מבטל איסור:
הרי שלשניהם באבקת חלב אסור דנחשב כמבטל איסור לכתחילה.