מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' ספטמבר 04, 2024 7:05 pm

בגמ' יומא (ח.) לרבי מאיר מזין על הכה"ג בכל יום מאפר פרה מחשש טומאת מת, דהיינו דמזיון עליו ביום א' ב' ג' שמא היא שלישי לטומאתו, וביום ה' ו' ז' שמא היא שביעי לטומאתו, ולר' חנינא סגן הכהנים מזין עליו רק ביום השלישי ושביעי.

והרמב"ם (עבודת יוהכ"פ פ"א ה"ד) פסק כר' חנינא דמזין עליו מאפר הפרה בשלישי להפרשתו ובשביעי שהוא ערב יום הכפורים.

ויל"ע הלא ביום השביעי אחר הזאת אפר פרה חייב לטבול במקוה, כדכתיב וחטאו ביום השביעי, ונפסק כן ברמב"ם (פרה אדומה פי"א ה"א), א"כ כמו דמזין על הכה"ג מחשש טומאת מת לר' מאיר בכל יום יהא הכהגן גדול מחויב לטבול בה' ו' וז' להפרשה כיון דהיא ספק יום שביעי, ולרבי חנינא ביום השביעי עכ"פ, וברמב"ם לא מבואר מזה כלום וצ"ע

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 04, 2024 7:46 pm

תנן ביומא "כל הנכנס לעזרה טעון טבילה", ולכן הוא היה מוכרח לטבול כל יום.

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' ספטמבר 04, 2024 8:10 pm

עזריאל ברגר כתב:תנן ביומא "כל הנכנס לעזרה טעון טבילה", ולכן הוא היה מוכרח לטבול כל יום.

הכה"ג היה כבר בעזרה כל שבעה ולא יצא משם ולא נכלל בגדר נכנס !

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 04, 2024 8:27 pm

א. בלילות ישן בלשכתו.
ב. תנן התם "המסיך רגליו טעון טבילה".

ועוי"ל, שכאשר אומרים לאדם להזות מי חטאת - ברור לשומע שכלולה בזה חובת טבילה, עד כדי כך שאין צורך לפרש.

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' ספטמבר 04, 2024 8:56 pm

א. בלילות ישן בלשכתו.
למדין ממילואים דצריך להיות בעזרה כל שבעה ולשכת פרהדרין היתה בפשטות קדושת עזרה, ועיין בתוס' יומא ח: ד"ה דאי, ב' דעות אי לשכת פרהדרין היה קדוש קדושת עזרה או לא!
ומצאתי בגבורת ארי יומא (ג:) דלמאן דיליף דין פרישה ממילואים, צריך פרישת כה"ג בעזרה דווקא, ובע"כ דלשכת פרהדרין היתה בה קדושת עזרה, עיי"ש.

וכן היא דעת הרמב"ם בהל' עיוה"כ (פ"א ה"ג), ובהל' בית הבחירה (פ"ה הי"ז) דלשבתו היתה בעזרת ישראל, ובהל' כלי המקדש (פ"ה ה"ז) כתב ובית יהיה לו מוכן במקדש והיא הנקראת לשכת כהן גדול.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 04, 2024 10:28 pm

כלומר שכל שבעת הימים הוא לא ישב?!
הלא "אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד"!
(ודלא כהירושלמי שאומר אף לכהן גדול, דילפינן מעלי הכהן)

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' ספטמבר 04, 2024 11:13 pm

עזריאל ברגר כתב:כלומר שכל שבעת הימים הוא לא ישב?!
הלא "אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד"!
(ודלא כהירושלמי שאומר אף לכהן גדול, דילפינן מעלי הכהן)

קושיא צודקת ! אבל יעיין נא מע"כ בתוס' יומא ח: ד"ה דאי !

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' ספטמבר 04, 2024 11:19 pm

בגמ' יומא (ח:) ולטעמיך הזאה כל שבעה מי איכא והא קיימא לן דהזאה שבות ואינה דוחה את השבת, אלא מאי אית לך למימר שבעה לבר משבת.

בגבורת ארי (ח.) הקשה דלמה הוכרחו שלא להזות עליו בשבת משום דהזאה בשבת שבות הלא אין שבות בעזרה, והרי אפשר להזות עליו בעזרה, ובהגהות חשק שלמה והאור שמח (בהוספות להל' עבויהכ"פ פ"א ה"ד) שניהם העירו דבר אחד, דאי אפשר להזות בעזרה, דהרי אסור להכניס מי חטאת לעזרה, דהא מי חטאת מטמאין טומאה חמורה, וכדמבואר בפ"א דמס' כלים דהוי אב הטומאה, והוי כמכניס שרץ לעזרה, והרמב"ם הרי פוסק (בפ"ג מהל' ביא"מ הט"ז) המכניס שרץ וכיוצא בו במקדש או שהכניס אדם טמא למקדש הרי זה חייב כרת שהרי טימא מקדש ה', ובודאי דכן הוא גם במי חטאת.

עכ"פ נקטו דיש דין עזרה על הלשכה ואין מכניסין בו שום טומאה.

ומצאתי בספר באר אברהם (מהגאון רבי אברהם ממינסק ז"ל בעל מצפה איתן עמ"ס יומא (ד.)דמתרץ כן מדעתיה, דשאני הכא דאין אומרים אין שבות במקדש, משום שלא היה בעזרה, שהרי תוכה היה חול, וכמ"ש התוס', ולא הויא בכלל אין שבות במקדש רק עזרה ממש, וכתב דסברא זו מצא שכתב ג"כ בספר מרכבת המשנה (חלמא פכ"ג מהלכות שבת ה"ד) ודלא כמש"כ בספר שער המלך (פ"ו מהלכות בית הבחירה ה"ט) בפשיטות דגם הר הבית הוא בכלל זה.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' ספטמבר 05, 2024 8:21 am

עזריאל ברגר כתב:א. בלילות ישן בלשכתו.
ב. תנן התם "המסיך רגליו טעון טבילה".

בגמ' יומא י"ט א' על סדר היום של הכה"ג בז' ימים 'ומיסך את רגליו וטובל' משמע דווקא מהאי טעמא טובל וכן נראה ברש"י שם. ומשמע דלא נחשב לנכנס למקדש להצריך טבילה מטעם זה, דהשהייה בלשכה בלילה נחשב כהמשך שהייתו במקדש ואין תקנת טבילה של הנכנס לעזרה [ואולי גם לפי בן זומא ביומא ל' א' דנכנס למקדש חייב בטבילה דאורייתא היינו רק במשנה מחול לקודש ולשכת פלהדרין נחשב כקודש לענין זה].

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 05, 2024 9:33 am

עכ"פ אמרו שם שהיה טובל כל יום.
והרמב"ם כנראה קיצר בדבר פשוט כזה.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' ספטמבר 05, 2024 9:42 am

עזריאל ברגר כתב:עכ"פ אמרו שם שהיה טובל כל יום.
והרמב"ם כנראה קיצר בדבר פשוט כזה.

נכון, כיוונתי להגיע כמסקנת דבריך כנ"ל. אך כמובן יצטרך לטבול שנית אם ההזאה נעשה לאחר טבילה זו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 05, 2024 9:50 am

לדעת ר"ע שטהור שהיזו עליו נטמא - ברור שחייב מיד לטבול, שהרי נטמא. ולא זכור לי אם הרמב"ם הכריע במחלוקת זו.
אך אם נאמר שאינו נטמא - כמדומני שטמא מת יכול לטבול גם לפני ההזאה.

אליהו חיים
הודעות: 1028
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' ספטמבר 05, 2024 11:18 am

עזריאל ברגר כתב:לדעת ר"ע שטהור שהיזו עליו נטמא - ברור שחייב מיד לטבול, שהרי נטמא. ולא זכור לי אם הרמב"ם הכריע במחלוקת זו.
אך אם נאמר שאינו נטמא - כמדומני שטמא מת יכול לטבול גם לפני ההזאה.

הרמב"ם בפי"א מהל' פרה אדומה הלכה א' וב' דביום הז' טובל לאחר הזאה דוקא, ולאחר יום הז' יכול לטבול בין לפני הזאה ובין לאחר הזאה [וכאן דהוי ספק לפו"ר צריך להחמיר לחשוש שהוא יום הז' גם לענין זה], ולהראב"ד שם בין ביום הז' ובין אח"כ טובל דוקא אחר הזאה.

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ה' ספטמבר 05, 2024 5:58 pm

עזריאל ברגר כתב:לדעת ר"ע שטהור שהיזו עליו נטמא - ברור שחייב מיד לטבול, שהרי נטמא. ולא זכור לי אם הרמב"ם הכריע במחלוקת זו.
אך אם נאמר שאינו נטמא - כמדומני שטמא מת יכול לטבול גם לפני ההזאה.

בגמ' יומא (שם ל"ט.) מפורש בהדיא דלהדי פניא מדו עליה והדר אזיל לדרום וטביל, ופירש רש"י ד"ה ואזיל לדרום וטבל. על שער המים כר"ע דאמר (שם) טהור שנפל עליו הזאה טמאתו:

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ה' ספטמבר 05, 2024 6:19 pm

מצאתי דהגאון הנצי"ב בספרו מרומי שדה (שם) כתב על רש"י וז"ל: וזה פלא, דמנלן לפסוק כר"ע דיחידאה, ויותר נראה כמוש"כ לעיל דף י"ד דלמ"ד טומאה דחויה ועבדינן הזאה משום שמא נטמא במת, ממילא מטעם זה בעי טבילה, ומה לי הזאה יותר מטבילה וסחמא דגמ' קיי"ל טומאה דחויה, ומשו"ה פשיט בגמ' דטביל.

עפר אני תחת כפות רגליו, אבל לי צ"ע דא מטעמו אינו צריך לטבול בכל יום רק מיום חמישי ואילך, משא"כ לטעמו של רש"י ודו"ק.

סייג לחכמה
הודעות: 411
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן גדול טבילה בימי הפרשה קודם יוהכ"פ

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ה' ספטמבר 05, 2024 11:53 pm

מצאתי בספר חוקת היום (מהגאון רבי שלום בראנדר ז"ל דף ע"ו) דהעיר כן מדעת עצמו, וכתב: ואולי י"ל דהא דבעינן טבילה אחר הזאה זה הוא רק בהזאה דיום השביעי, דאז הוא גמר הטהרה, אבל בהזאה דיום השלישי לא בעינן טבילה אחר הזאה, והרי בד' ימים הראשונים ליכא לספוקי בשביעי, ומגמ' משמע דכל שבעת הימים הי' נוהג כך לטבול אחר ההזאה, וע"כ דאתיא כר"ע דסובר דטהור שנפלה עליו הזאה טמאתו, ולכן הי' צריך לטבול בכל יום שהזו עליו לטהרו מטומאת ההזאה ודו"ק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים