מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תקנת השוק למי?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

תקנת השוק למי?

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' ספטמבר 03, 2024 7:02 pm

תקנת השוק הידועה מתחלקת לשנים. א' בדיני גניבה וא' בגביית חוב ממטלטלין.
עצם התקנה היא לטובת חיי מסחר תקינים.
אני שואל לגבי השניה, שאין לטרוף מטלטלין מלקוחות, אף שהשתעבד אגב מקרקעי.
אך האם בבסיסה, נתקנה לטובת הלוקח או המוכר?

האם לטובת הלוקח, שלא יחשוש שלמחר יטלו ממנו זאת
או למוכר שיוכל למכור כרגיל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקנת השוק למי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 03, 2024 7:25 pm

לכאורה לטובת הלוקח.
מדוע שיתקנו לטובת המוכר - שנמצא זה מבריח נכסיו מבעל חובו?

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: תקנת השוק למי?

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' ספטמבר 03, 2024 8:07 pm

עיין ב'שושנת יעקב' סימן ס' אות ד'
כך מנסה ליישב מחלוקת בין הנחלת שבעה לאורים ותומים
ויצא בזה נפק"מ לבית שמואל בגבית כתובה שהיא תפוסה במטלטל שנמכר

עכ"פ כך מבאר שם ע"פ תשובת הרא"ש, שאם החפץ נמכר והלוקח עדיין לא משך
איהו דאפסיד אנפשיה כיון שיודע שאשתו תצטרך כתובה

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: תקנת השוק למי?

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' ספטמבר 04, 2024 11:25 pm

בעלעול בין בתרי האוצר. מצאתי דברים נחמדים בנושא זה.

בא' הקובצים רצה המחבר לתלות חילוק זה, גם במח' המובאת בש"ך סי' שנו, אי תיקנו תקנת השוק אצל גוי
שאם זה לטובת המוכר, לא תיקנו לגבי גוי.

אך זה ברור, שתקנת השוק לגבי גביית בע"ח היא חידוש של הרא"ש שכך היה המנהג.
בשונה מתקנת השוק הידועה של גנב שאינו מפורסם, שהיא מדינא ומבאת בגמרא, ולטובת הלוקח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים