עזריאל ברגר כתב:בחלק מהפוסקים כתבו שיסיים למדני חוקיך כדי שיהיה נראה כקורא פסוק.
ובעצה זו ודומותיה איננו נראה.
עושה חדשות כתב:צריך להבין מה הטעם בכלל שהפוסקים חיפשו להמשיך את תחילת הברכה דוקא בפסוק מהתנ"ך, למה א"א להמשיך ולתקן עם שאר תפילות כמו ברוך וכו' שבראנו לכבודו, אשר טוב גמלנו, אשר נתן מנוחה לנפשינו, וכל כיו"ב.
???כדכד כתב:אדם אינו יכול להמציא תפילות מעצמו
עושה חדשות כתב:צריך להבין מה הטעם בכלל שהפוסקים חיפשו להמשיך את תחילת הברכה דוקא בפסוק מהתנ"ך, למה א"א להמשיך ולתקן עם שאר תפילות כמו ברוך וכו' שבראנו לכבודו, אשר טוב גמלנו, אשר נתן מנוחה לנפשינו, וכל כיו"ב.
ספרים וועלט כתב:למה אינו יכול להמשיך אלקינו ואלוקי אבותינו ולהתפלל שמו"ע, אם לא התפלל עוד מנחה או ערבית (בשחרית יש בעיה של סמיכת גאולה לתפלה)?
קיי"ל שמי שהתחיל שמו"ע אדעתא דחובה ונזכר שכבר התפלל - אינו יכול באמצע התפילה להופכה לנדבה.ספרים וועלט כתב:למה אינו יכול להתפלל תפילת נדבה?
עושה חדשות כתב:???כדכד כתב:אדם אינו יכול להמציא תפילות מעצמו
עושה חדשות כתב:איה"נ, אסור להתפלל בלש' של ברכה, וע"ע כאן. ואם ישאל השואל מהו שאנו אומרים אחרי קדושא דסדרא ברוך אלוהינו שבראנו לכבודו? יענה הרב כדכד דאם לא הזכיר שם הוי"ה שפיר דמי. ואולי יש לתרץ באופנים אחרים. עכ"פ הרי כאן עלתה הצעה להמשיך עם פסוק אחר, כגון כרת עמנו ברית בחורב, ולהתעלם מההתחלה שהיא לשון של ברכה, ולהתחיל מחדש באמירת פסוק. וע"ז ודאי יש לשאול למה לנו לחפש פסוקים, אם אפשר להתעלם מתיבות 'ברוך אתה', הרי שפיר יכול להמשיך כרצונו עם תפילה פרטית, השם אלוקינו מלך העולם יעשה עימנו ניסים ונפלאות ויזמין פרנסתינו וכו' וכו'. ולכאו' יש כאן חידוש, דלעולם א"א 'לחתוך' את תחילת לשון הברכה, אלא רק באופן שהוא מתחיל כעת באמירת פסוק. וצ"ע בטעם הדברים. (ואולי נכון יהיה לאומרו דוקא בניגון וטעמים כדי שייחשב בהכרח כאמירת פסוק).
כדכד כתב:המשנה ברורה אומר שמי שנזכר בר"ח ששכח יעלה ויבוא לאחר שאמר ה' בעבודה יאמר "למדני חוקיך" ולכאורה ברור שבאמצע תפלה אינו אמור לומר פסוקים ואיני מבין למה זה עדיף מדבר אלינו בחורב לאמר.
כדכד כתב:בברכת רצה הוא אומר מלים שלא שייכות לתלה באמצע התפלה משא"כ כאן שמוסיף מלים לפני אמירת פסוק
כולל יונגערמאן כתב:...
רק שהאיסור החמור שיש בלא תשא להוציא ש"ש לבטלה קאי על ברכה לבטלה, והיינו כל שיש לזה צורת ברכה - ברוך אתה ה' (אלוקינו) - אז זה חמור מאוד. ובשלמא כשיכול להפוך כל המטבע לשון למשהו אחר - פסוק - זה יכול לעבוד, אבל אם אין פסוק כזה מה בדיוק הועיל במציאות פסוק להתיבות ה"א? ...
...
כמו כן יכול לומר בפשיטות "ה' אלוקינו, יהי רצון מלפניך וכו'", אלא שכמובן לא תיקן בכך את הברכה לבטלה שהרי סו"ס הקדים לכך ברוך אתה. וא'"כ ה"ה בהמשיך לומר פסוק המתחיל במילות ה' אלוקינו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים