מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 16, 2018 5:42 pm

מה דעתכם על הענין דלהלן -


חבצלת השרון קרליבך.png
חבצלת השרון קרליבך.png (53.77 KiB) נצפה 4323 פעמים

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 16, 2018 5:58 pm

לפום ריהטא אין ראיה משתיקת הפוסקים, כי נתכוונו לתת לאדם אפשרות לברך את ה' ולכן העדיפו הנוסח "בא"י למדני חוקיך" או "ברוך ה' אלקי ישראל כו'". ועיין לשון הרמב"ם בסוף הל' ברכות: "וירבה בברכות הצריכות", הרי שיש ענין להרבות בברכה לה'.

אך אם אכן אי אפשר לעשות זאת בסגנון של ברכה, כמו במקרה דידן, לכאורה כן יועיל אם ינקוט כעצת המחבר כאן.

[הערה טכנית, הפסוק הזה אינו שגור בפי כל כמו שני הפסוקים האחרים, ואולי גם משום כך אינו שווה לכל נפש].

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 16, 2018 5:59 pm

הכותרת צ"ל " ברוך אתה ה' אלקינו כרת עמנו ברית בחורב" וראיתי שכתבו עצה זו ו וכנראה כוונתי למה שהביא הרב מעט דבש
ערכתי לאור הערת הרב עושה חדשות
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ו' אוגוסט 17, 2018 6:47 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 16, 2018 8:43 pm

בחלק מהפוסקים כתבו שיסיים למדני חוקיך כדי שיהיה נראה כקורא פסוק.
ובעצה זו ודומותיה איננו נראה.

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי אראל » ה' אוגוסט 16, 2018 8:47 pm

עזריאל ברגר כתב:בחלק מהפוסקים כתבו שיסיים למדני חוקיך כדי שיהיה נראה כקורא פסוק.
ובעצה זו ודומותיה איננו נראה.

לכאורה אתה צודק
דאם לא כן, למה צריך דוקא 'פסוק' הלא יכול להמשיך באיזה תפלה שירצה לבקש מהקב"ה, והלא רשאים להזכיר ש"ש בתפלת נדבה

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 16, 2018 8:54 pm

מסתבר מאד כדעת הכותב הראשון, שאין אדם יכול לשנות משמעות תיבות שכבר אמר.

שבענו מטובך
הודעות: 1038
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' אוגוסט 17, 2018 12:37 am

זה הזכיר לי את הדברי חמודות (ברכות פ"ג אות מו), שהפותח בשבת שחרית את הברכה הרביעית בתיבת 'אתה', יכול להמשיך 'ישמח משה', מכיון שיש לזה משמעות: 'אתה' הקב"ה 'ישמח משה במתנת חלקך'.
דבריו לא מובנים לי, מאחר ובשום אופן אין שייכות לענ"ד בין 'אתה' לבין 'ישמח משה במתנת חלקו'.
אבל לפי דעתו הגדולה, אולי יש למצוא ביאור שבדיעבד גם ל'ברוך אתה ה' אלקינו דיבר אלינו בחורב', באופן של 'כפטיש יפוצץ סלע', והגם שאינו מתיישב היטב עם הלשון, העיקר שלא להוציא שם שמים לבטלה.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' אוגוסט 17, 2018 1:10 am

אם למקרא מכתב כד - ד' אלקינו כרת עמנו ברית.PNG
אם למקרא מכתב כד - ד' אלקינו כרת עמנו ברית.PNG (29.08 KiB) נצפה 4247 פעמים

מצליח
הודעות: 541
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי מצליח » ו' פברואר 22, 2019 6:56 pm

ראו בעלון המצורף דיון בזה
קבצים מצורפים
שפתי כהן - עלון כי תשא .pdf
(1.66 MiB) הורד 197 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 19, 2022 9:33 pm

אגב, צריך לזכור שגם "למדני חוקיך" איננו תיקון גמור, כמבואר במג"א סימן קלה ס"ק ח.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 19, 2024 1:46 am

צריך להבין מה הטעם בכלל שהפוסקים חיפשו להמשיך את תחילת הברכה דוקא בפסוק מהתנ"ך, למה א"א להמשיך ולתקן עם שאר תפילות כמו ברוך וכו' שבראנו לכבודו, אשר טוב גמלנו, אשר נתן מנוחה לנפשינו, וכל כיו"ב.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' פברואר 19, 2024 4:43 am

למה אינו יכול להמשיך אלקינו ואלוקי אבותינו ולהתפלל שמו"ע, אם לא התפלל עוד מנחה או ערבית (בשחרית יש בעיה של סמיכת גאולה לתפלה)?
ואפילו אם כבר התפלל אם זה בחול למה אינו יכול להתפלל תפילת נדבה?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 19, 2024 11:36 am

להערה האחרונה - סוגיא ערוכה היא בש"ס (ברכות יב, א): פתח ובריך אדעתא דחמרא וסיים בדשכרא כו'. ושקו"ט ראשונים ואחרונים. ולענין הלכה ראה טושו"ע חאו"ח סי' רט ובנו"כ.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 19, 2024 11:55 am

עושה חדשות כתב:צריך להבין מה הטעם בכלל שהפוסקים חיפשו להמשיך את תחילת הברכה דוקא בפסוק מהתנ"ך, למה א"א להמשיך ולתקן עם שאר תפילות כמו ברוך וכו' שבראנו לכבודו, אשר טוב גמלנו, אשר נתן מנוחה לנפשינו, וכל כיו"ב.

אין שם שם הוי"ה ואדם אינו יכול להמציא תפילות מעצמו
גם פסוקים אינו יכול להמציא אבל אם פסוקים יש אז ניתן להשתמש בהם.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 19, 2024 2:05 pm

כדכד כתב:אדם אינו יכול להמציא תפילות מעצמו
???

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 19, 2024 2:34 pm

עושה חדשות כתב:צריך להבין מה הטעם בכלל שהפוסקים חיפשו להמשיך את תחילת הברכה דוקא בפסוק מהתנ"ך, למה א"א להמשיך ולתקן עם שאר תפילות כמו ברוך וכו' שבראנו לכבודו, אשר טוב גמלנו, אשר נתן מנוחה לנפשינו, וכל כיו"ב.

כי אסור להמציא תפילות בלשון ברכה, כמבואר בפוסקים לגבי "ברוך המקדש שמו ברבים" שאין לאמרה בשם ומלכות וכו' עיי"ש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 19, 2024 2:55 pm

ספרים וועלט כתב:למה אינו יכול להמשיך אלקינו ואלוקי אבותינו ולהתפלל שמו"ע, אם לא התפלל עוד מנחה או ערבית (בשחרית יש בעיה של סמיכת גאולה לתפלה)?

לכאורה אמירת הפסוק "א-דני שפתי תפתח" מעכבת.
מלבד מה שהביאו לעיל שלא פשוט לשנות ברכה מענין אחד לחבירו.
ספרים וועלט כתב:למה אינו יכול להתפלל תפילת נדבה?
קיי"ל שמי שהתחיל שמו"ע אדעתא דחובה ונזכר שכבר התפלל - אינו יכול באמצע התפילה להופכה לנדבה.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 19, 2024 5:48 pm

עושה חדשות כתב:
כדכד כתב:אדם אינו יכול להמציא תפילות מעצמו
???

לא דקתי ונתבארו דברי בדברי הרב עזריאל ברגר

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 19, 2024 6:27 pm

איה"נ, אסור להתפלל בלש' של ברכה, וע"ע כאן. ואם ישאל השואל מהו שאנו אומרים אחרי קדושא דסדרא ברוך אלוהינו שבראנו לכבודו? יענה הרב כדכד דאם לא הזכיר שם הוי"ה שפיר דמי. ואולי יש לתרץ באופנים אחרים. עכ"פ הרי כאן עלתה הצעה להמשיך עם פסוק אחר, כגון כרת עמנו ברית בחורב, ולהתעלם מההתחלה שהיא לשון של ברכה, ולהתחיל מחדש באמירת פסוק. וע"ז ודאי יש לשאול למה לנו לחפש פסוקים, אם אפשר להתעלם מתיבות 'ברוך אתה', הרי שפיר יכול להמשיך כרצונו עם תפילה פרטית, השם אלוקינו מלך העולם יעשה עימנו ניסים ונפלאות ויזמין פרנסתינו וכו' וכו'. ולכאו' יש כאן חידוש, דלעולם א"א 'לחתוך' את תחילת לשון הברכה, אלא רק באופן שהוא מתחיל כעת באמירת פסוק. וצ"ע בטעם הדברים. (ואולי נכון יהיה לאומרו דוקא בניגון וטעמים כדי שייחשב בהכרח כאמירת פסוק).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 19, 2024 8:56 pm

את "ה' אלקינו" הראשון הרי לא אמר בטעמים אז מה יועיל שיאמר עכשו בטעמים?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 22, 2024 11:52 am

עושה חדשות כתב:איה"נ, אסור להתפלל בלש' של ברכה, וע"ע כאן. ואם ישאל השואל מהו שאנו אומרים אחרי קדושא דסדרא ברוך אלוהינו שבראנו לכבודו? יענה הרב כדכד דאם לא הזכיר שם הוי"ה שפיר דמי. ואולי יש לתרץ באופנים אחרים. עכ"פ הרי כאן עלתה הצעה להמשיך עם פסוק אחר, כגון כרת עמנו ברית בחורב, ולהתעלם מההתחלה שהיא לשון של ברכה, ולהתחיל מחדש באמירת פסוק. וע"ז ודאי יש לשאול למה לנו לחפש פסוקים, אם אפשר להתעלם מתיבות 'ברוך אתה', הרי שפיר יכול להמשיך כרצונו עם תפילה פרטית, השם אלוקינו מלך העולם יעשה עימנו ניסים ונפלאות ויזמין פרנסתינו וכו' וכו'. ולכאו' יש כאן חידוש, דלעולם א"א 'לחתוך' את תחילת לשון הברכה, אלא רק באופן שהוא מתחיל כעת באמירת פסוק. וצ"ע בטעם הדברים. (ואולי נכון יהיה לאומרו דוקא בניגון וטעמים כדי שייחשב בהכרח כאמירת פסוק).

לענין זה שא"א להמציא תפלה ואפשר לחתוך לומר פסוק - כבר השבתי לעייל, שהפסוקים קיימים והתפילות לא

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » א' אוגוסט 18, 2024 8:11 am

מצאתי שהרה"ג ר' אהרן ליב זצ"ל לא ניח"ל בזה:
מספר 'כשחר אורך' עמוד קלט
קבצים מצורפים
כרת עמנו ראלש.png
כרת עמנו ראלש.png (83.46 KiB) נצפה 729 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 21, 2024 3:23 pm

ולמה לא?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 21, 2024 5:42 pm

כדכד כתב:ולמה לא?

viewtopic.php?p=480810#p480810

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 21, 2024 9:31 pm

המשנה ברורה אומר שמי שנזכר בר"ח ששכח יעלה ויבוא לאחר שאמר ה' בעבודה יאמר "למדני חוקיך" ולכאורה ברור שבאמצע תפלה אינו אמור לומר פסוקים ואיני מבין למה זה עדיף מדבר אלינו בחורב לאמר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 21, 2024 11:39 pm

כדכד כתב:המשנה ברורה אומר שמי שנזכר בר"ח ששכח יעלה ויבוא לאחר שאמר ה' בעבודה יאמר "למדני חוקיך" ולכאורה ברור שבאמצע תפלה אינו אמור לומר פסוקים ואיני מבין למה זה עדיף מדבר אלינו בחורב לאמר.

א. אולי באמת שתי המחלוקות האלו תלויות באותה שאלה - מהי מהותו של התיקון באמירת למדני חוקיך.
ב. ואולי יש לחלק. בפרט שבברכת רצה איננו "זורק מילים לפח" ואומר יהי רצון כאילו לא אמרתין...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 22, 2024 1:21 am

בברכת רצה הוא אומר מלים שלא שייכות לתלה באמצע התפלה משא"כ כאן שמוסיף מלים לפני אמירת פסוק

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 22, 2024 2:55 am

כדכד כתב:בברכת רצה הוא אומר מלים שלא שייכות לתלה באמצע התפלה משא"כ כאן שמוסיף מלים לפני אמירת פסוק

מסכים, שיש גם חילוק הפוך.

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' אוגוסט 22, 2024 6:34 am

לכאורה פשוט שאינו מועיל כלל, כי באמת הרי אין איסור לאדם להוציא שם שמים (לבד משם המפורש כמובן) כל היום, כשהוא לאיזשהו תכלית, הרי אינספור תפילות ויהי רצון ולשם יחוד נתחברו בכל הדורות עם הרבה שמות בלי שום חשש ובעיה, וכל אדם יכול לחבר תפילות כאלו בעצמו (ורק באם יתברר שאמר ש"ש לבטלה ממש - כגון הקל הטוב כשחוזר לומר וכתוב, שאז יצטרך שוב לומר הקל הטוב פעם שניה ונמצא שהראשונה היתה לבטלה [וגם בזה יל"ע למה לא ל'אלתר' קצת בנוסח הברכה שלא יצטרך לבוא לידי כך] - נתחבטו הפוסקים שיש בזה חשש)

רק שהאיסור החמור שיש בלא תשא להוציא ש"ש לבטלה קאי על ברכה לבטלה, והיינו כל שיש לזה צורת ברכה - ברוך אתה ה' (אלוקינו) - אז זה חמור מאוד. ובשלמא כשיכול להפוך כל המטבע לשון למשהו אחר - פסוק - זה יכול לעבוד, אבל אם אין פסוק כזה מה בדיוק הועיל במציאות פסוק להתיבות ה"א? כמו כן יכול לומר בפשיטות "ה' אלוקינו, יהי רצון מלפניך וכו'", אלא שכמובן לא תיקן בכך את הברכה לבטלה שהרי סו"ס הקדים לכך ברוך אתה. וא'"כ ה"ה בהמשיך לומר פסוק המתחיל במילות ה' אלוקינו.

(ובאמת החומר שיש בברכה לבטלה, הרי לדעת הרבה פוסקים זה שייך גם באמירת 'השם' במקום אד' או באמירת רחמנא וכדו', שבעצם אין איסור כלל של לבטלה בהזכרת כינוי כזה, ומ"מ כשזה בצירוף עם ברכה של ברוך אתה אז זה כבר חשש ברכה לבטלה לדעת כמה, הרי לפנינו שהבעיה בצורת הברכה ולא בהזכרת השם לבד).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברוך אתה ה' א' דיבר אלינו בחורב

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 25, 2024 12:10 am

כולל יונגערמאן כתב:...

רק שהאיסור החמור שיש בלא תשא להוציא ש"ש לבטלה קאי על ברכה לבטלה, והיינו כל שיש לזה צורת ברכה - ברוך אתה ה' (אלוקינו) - אז זה חמור מאוד. ובשלמא כשיכול להפוך כל המטבע לשון למשהו אחר - פסוק - זה יכול לעבוד, אבל אם אין פסוק כזה מה בדיוק הועיל במציאות פסוק להתיבות ה"א? ...

...

מנא לך הא?
כמו כן יכול לומר בפשיטות "ה' אלוקינו, יהי רצון מלפניך וכו'", אלא שכמובן לא תיקן בכך את הברכה לבטלה שהרי סו"ס הקדים לכך ברוך אתה. וא'"כ ה"ה בהמשיך לומר פסוק המתחיל במילות ה' אלוקינו.

התבאר ההבדל בהודעות קודמות באשכול זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים