יאיר1 כתב:לא כל כך הבנתי מה כתבת
תסביר קצת יותר
כבודו כתב,
אך בתוד"ה וכולם כתבו, 'ומעיקרא אמאי אין מורידין קרוב כיון שלא יאכל הפירות בחנם', משמע שאף האפוטרופוס נוטל שכר כאריס.
---
אבל לשון התוספות ז"ל הוא,
...
ובנטושים דלא שמע שמת לא יאכל כל הפירות אלא שמין הפירות שיאכל כשאר אריסין למחצה לשליש ולרביע ולא יאכל כלום בחנם וקשה דאמאי משני לעיל לירד ולמכור תנן לישני לירד ולאכול תנן דהא אפילו לאכול בחנם אינו יורד ועוד מאי פריך בתר הכי אף בניהם כלל לא הא ודאי אין לו כלל אפילו למ"ד מורידין כיון שאין לו אלא כאריס נכרי ועוד מאי פריך מהמוציא הוצאות על נכסי אשתו דהתם יורד לאכול כל הפירות אבל הכא אינו יורד כי אם בתורת אריסות ותו דאמר שמואל לקמן שבוי שהניח קמה לקצור מעמידין אפוטרופוס וקוצר ובוצר ואח"כ מורידין קרוב לנכסיו ומעיקרא אמאי אין מורידין קרוב כיון שלא יאכל הפירות בחנם לכך נראה דודאי שכל הפירות אוכל בחנם וכו'
---
כלומר, תוספות מקשים, אם אתה אומר שאין מורידים קרוב לאכילת פירות בחינם, אלא כאריס בעלמא למחצה לשליש ולרביע, אז,
1. מדוע הקשינו קודם לשמואל שאמר מורידין קרוב בדלא שמעו בו שמת, מזה שאין מניחים את הבנים לירד לנכסי אביהם, ותירץ רבא שאין מניחים אותם לירד ולמכור בנכסי אביהם, אבל מה ששמואל אמר הוא שמורידים אותם כאריס. ואם כן, מדוע תירץ למכור, היה יכול לתרץ שאין מניחים אותם לרדת אפילו לאכילת פירות בחינם.
2. מדוע הקשינו על התירוץ, שאין להם כלום בנכסי אביהם, דבאמת גם אם מורידים אותם כאריס סתם אין להם שום הנאת חינם, אלא כאריס בעלמא, מאחר ואין מניחים אותם לאכול פירות בחינם.
3. כיצד מקשים מהמוציא הוצאות על נכסי אשתו, ששם יורד לאכילת כל הפירות, וכאן מורידים אותו רק באריסות למחצה לשליש ולרביע, ולא לאכילת פירות בחינם.
4. מדוע אמר שמואל שבפירות העומדים לקצירה ובצירה מורידים אפוטרופוס לקצור ולבצור, ואחר כך מורידים קרוב לנכסיו לחרוש ולזרוע כאריס, שאם אין לקרוב אכילת פירות בחינם, מדוע אין מורידים אותו לנכסים גם כדי לקצור ולבצור, במקום לטרוח לבקש אפוטרופוס לקצירה ובצירה.
ותירצו את כל הקושיות הנ"ל, שאכן יש לקרוב אכילת פירות בחינם.
ובכן, כיצד למד כבודו מהקושיה הרביעית שיש שכר לאפוטרופוס.