מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להנצל בזמן סכנה-דין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
השמים שמים לה'
הודעות: 21
הצטרף: ה' ספטמבר 06, 2018 10:12 am

להנצל בזמן סכנה-דין

הודעהעל ידי השמים שמים לה' » א' אוגוסט 11, 2024 9:28 pm

ידועים דברי רבינו אור החיים הקדוש, עה"פ וישמע ראובן ויצילהו מידם, שכותב ש"לפי שהאדם בעל בחירה ורצון ויכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה משא"כ חיות רעות לא יפגעו באדם אם לא יתחייב מיתה לשמים".

יש רבים שדשו בסוגיה, חלקו והרחיבו, על מציאות זאת של שעת סכנה, כמלחמה, או מגיפה וכדו'.

אשמח לשמוע חוו"ד חו"ר הפורום, על מקורות, הרחבות ודעת רבותינו גדולי הדורות, חידושים וחידוד בנושא רחב זה.

צופה_ומביט
הודעות: 5785
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: להנצל בזמן סכנה-דין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוגוסט 11, 2024 9:50 pm

לא אציין כאן מקורות ראשוניים [בחז"ל ראשונים ואחרונים, עסקנו בזה כמ"פ כאן, ובין השאר צייננו ליחזקאל פרק לג] שכן הם מובאים ונידונים בספרים מאוחרים שעסקו בנושא, ואל חלק מהם אציין:

ספר "הבוטח" לרב דוד פלק [ישנו באוצר] מאמר "בענין סכנת בן בחירה", עמוד קצג ואילך.

ספר "בחירה חופשית" לרב עקיבא טץ [אין באוצר, יש מהדורה עם צילומי המקורות], חלק ב [בתוך הספר, הכל באותו הכרך]: "בחירה ואחרים - האם הבחירה שלי יכולה להשפיע עליך".
[המחבר הוא תלמיד ותיק של הגר"מ שפירא זצ"ל שנתן לו הסכמה מיוחדת מאד, ואחרי שכותב שם מה צריך להיות כשניגשים לסוגיית הבחירה וכו' כותב שהרב טץ אתמחי גברא בטיב עיונו ובתבונתו החודרת ובדקות הבחנתו, וראוי והגון הוא לפתוח סוגיא זו, ונשא ונתן עמו הרבה בעומק העניינים ונראה כי הוא קולע אל השערה וחזקתו חזקת חבר וממילא לגוף דבריו בנושאים אלו יש חזקה שכמותה מועלת אף בדיני נפשות, משהו כזה].
ושם מביא בין השאר שני מאמרים רחבים על הנושא ודברי האוה"ח, מהגר"א גורביץ שליט"א [הקדמת ענפי ארז ריבית, וכן וענפיה ארזי אל עה"ת פרשת וישלח סימן א, ישנם באוצר] ומהגרי"מ הלל שליט"א [מקבציאל לו עמוד תיא, יש נספה בלא משפט, ישנו באוצר], ששניהם כותבים בכל תוקף שכוונת האוה"ח לכך שבעל בחירה יכול לייצר "מקום סכנה" עבור חברו, ומאותו הרגע זקוק חברו לזכויות רבות כדי להינצל, כדין מקום סכנה בכלל. וכגודל הסכנה כך צריך יותר זכויות, ועד לגדר נס ממש, וממילא חברו בסכנה שלא יעמדו לו זכויותיו ולא יינצל, ורק זה מה שיכול להשפיע בעל בחירה על חברו.

קונטרס "קנין תורה" לרב יחיאל יעקבזון [אין באוצר], מאמר "יש נספה בלא משפט" [עמוד 45 ואילך]. ג"כ נפלא מאד, לא ממש עברתי עליו, רק הצצתי בכמה מקומות, לכן איני יכול לסכם את דבריו שם. אבל ראיתי שעוסק בנושא בהרחבה ובאופן נפלא.


למעשה, הסוגיא מתחילה כבר מהאפשרות של בעל בחירה להזיק לעצמו. הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים. וגם בזה יש כמה גישות. י"א שדמו בראשו כי הקב"ה פשוט לא מתערב במעשי בחירה של האדם [כלפי עצמו], ונתן לו שכל, וקבע בעולם חוקי טבע, ואם האדם לא נשמר מהם - הוא הרג את עצמו. [כך רס"ג ועוד]. וי"א [חובת הלבבות, אבל צריך לעיין היטב בשיטתו] שגם לעצמו בעל בחירה לא יכול להזיק, אלא שכשהוא לא נשמר מסכנה הוא עובר עבירה [הן מצד מצוות השכל והן מצד מצוות התורה] והעונש עליה הוא שאותה סכנה תפגע בו. וכמדומה י"א גם בזה שבעל הבחירה מייצר לעצמו מקום סכנה, וממילא צריך יותר זכויות וכו' כנ"ל לגבי חברו.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' אוגוסט 12, 2024 12:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

השמים שמים לה'
הודעות: 21
הצטרף: ה' ספטמבר 06, 2018 10:12 am

Re: להנצל בזמן סכנה-דין

הודעהעל ידי השמים שמים לה' » א' אוגוסט 11, 2024 11:13 pm

שכויעח

ציינת שכבר עסקו בזה בעבר, אשמח לקישורים ומ"מ גם בקדמונים יותר, ובעוד שעסקו בסוגיה זו או קבצים עם המקורות עצמם, תודה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 342 אורחים