מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משפחות שפן, נריה, עכבור - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודהא
הודעות: 1590
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

משפחות שפן, נריה, עכבור - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון

הודעהעל ידי יהודהא » ד' יולי 24, 2024 12:19 am

כהמשך לנושא עניני ימי בין המיצרים בקישור הבא
viewtopic.php?f=17&t=58736

הם היו שלוש משפחות חשובות בירושלים בשלהי ימי הבית הראשון, וככאלה היו מעורבים באירועי עם ישראל וארץ ישראל ערב חורבנה.
והם משפחת שפן, משפחת עכבור, ומשפחת נריה. ומכולם נמצאו תזכורות ועקבות בחותמות מימי בית ראשון.

להלן הפירוט והממצא למשפחת שפן.

א.
משפחת שפן הסופר.
המקרא מזכיר חמשה דורות של משפחה זו:
”‏שפן בן אצליהו בן משולם”‏ (‏מלכים ב׳.‏ כ״ב:‏ג)‏.‏

לענינינו נוגעים שלושת האחרונים ונתחיל משפן .
דור ראשון - שפן, סופר יאשיהו המלך;
דור שני - גמריהו, אחיקם, אלעשה, ויאזניהו.
דור שלישי - מיכיהו וגדליהו.

התקופה חמישים השנים האחרונות של בית ראשון.
המלכים - בהם היו אירועים אלו הם יאשיהו יהויקים וצדקיהו.

ב.
שפן מופיע בתנ"ך כסופרו של יאשיהו מלך יהודה.
וכמי שמצא את ספר התורה האבוד.
מלכים ב,כב.

בשנה ה-18 למלכותו, התעורר יאשיהו לשפץ את בית המקדש . במהלך השיפוץ שלח יאשיהו את שפן אל חלקיהו בן שלום הכהן הגדול, למנות את הכסף שנאסף מהעם לצורך השיפוץ.ואז חלקיהו מצא בבית המקדש את ספר התורה שכתב משה, וכאשר שפן בא אליו למניית הכסף מסר לו חלקיהו את הספר שייתן אותו למלך.

שפן שהגיע למלך קרא לפניו את ספר התורה. וכאשר שמע יאשיהו את התוכחה הקשה הכתובה בתורה, והעונשים הקשים הצפויים לבוא על עם ישראל כאשר יעברו על התורה, קרע את בגדיו לאות צער, ושלח את חלקיהו ושפן יחד עם שרים נוספים לשאול את פי חולדה הנביאה על העניין.

לאור תשובתה של חולדה חולל יאשיהו מהפך בארץ, בו הוא השמיד את כל האלילים וגם את הבמות בהן הקריבו לשם ה' מחוץ למקדש.
במשלחת לחולדה השתתפו חמשה אנשים: חלקיהו הכהן הגדול, אחיקם בן שפן, עבדון בן מיכה (מיכיהו), שפן הסופר ועשיה עבד המלך. הבן אחיקם כבר נמצא בשרות המלך,

ג.
על מעמדו החשוב הדתי והחברתי של שפן נוכל ללמוד גם מתולדות משפחתו,
מבני הדור השני והשלישי של שפן.
בני שפן היו בין המובילים והמשפיעים מבחינה דתית חברתית ומדינית, מרביתם מדינאים, ובכוח תפקידם הם עומדים לימינם של נאמני ה' גם בשנים שהמלך וביתו שקועים בעבודה זרה. במקדש ולבני משפחתם אף היתה לשכה מיוחדת במקדש.

ד.
בניו של שפן שהיו שרים וסופרים חשובים אצל מלכי יהודה:
חותם גמריהו.png
חותם גמריהו.png (247.98 KiB) נצפה 409 פעמים


1. גמריהו בן שפן. דור שני.
כאביו גם הוא היה סופר בחצר המלך יהויקים. [ירמיהו, כ"ט, ג'.]
בלשכתו שהייתה ממוקמת בחצר העליונה פתח שער בית ה' החדש (ירמיהו ל"ו, י) הקריא ברוך בן נריה באזני העם את מגילת נבואות ירמיהו על החורבן, שכן בנוסף על מעמדו של גמריהו בן שפן כסופר המלך, היה לו תפקיד גם בחצר בית המקדש וזה היה מקום כינוסם של נכבדי ירושלים.

וכן היה נוכח כאשר הביאו לבית המלך ללשכת הסופר הודעה על דבר המגילה לשרים, בין השרים שישבו בלשכת הסופר היה גם – גמריהו. וכן בהמשך גמריהו יחד עם אלנתן ודליהו הם שהפצירו במלך שלא לשרוף את המגילה אך הוא סירב.

2. מיכיהו בן גמריהו -[ דור שלישי לשפן ונכדו של שפן.]
מיכיהו בן גמריהו – שהיה גם הוא סופר יחד עם אביו. הוא זה שסיפר לאביו גמריהו ושאר השרים על הדברים שקרא במקדש ברוך בן נריה מהמגילה שכתב ירמיהו, בה כתוב על הפורענות שתבוא על יהודה בידי מלך בבל [ח', י"א.].

לאחר ששמעוה השרים, אמרו לברוך שילכו הוא וירמיהו להסתתר, לפני שהם יאמרו להקריא את הנבואה למלך . ואכן יהויקים לאחר ששמע בשצף קצף ארבעה קטעים מהמגילה, הוא קרע אותה בתער סופרים והשליכה אל האח הבוערת בארמונו בשצף קצף שורף את המגילה.
"וגם אלנתן ודליהו וגמריהו [בן שפן] הפגיעו במלך לבלתי שרוף את המגלה ולא שמע אליהם". בתום הקריאה הוא מצווה לאסור את ירמיהו ואת ברוך, אולם הם ניצלו - "ויסתירם ה'" (ירמיהו ל"ו, כ"ה-כ"ו).

3. אחיקם – בן שפן. דור שני.
היה מחשובי השרים בתקופת יאשיהו ובניו[5], והיה מן השרים ששלח יאשיהו אל חולדה הנביאה בעקבות קריאת ספר התורה. אחיקם היה מנאמני ירמיהו הנביא, והצילו ממוות בידי העם.

היה זה בראשית ימי מלכותו של יהויקים, כאשר הוזהר על צפוי למקדש ולעם מפני דרכו הנלוזה של המלך ונאמר לו: "ונתתי את הבית הזה כשילה" (ירמיה כ"ו, ו'). המלך והשרים דנו אותו למיתה, "אך יד אחיקם בן שפן הייתה את ירמיהו לבלתי תת אותו ביד העם להמיתו".

4. גדליהו בן אחיקם – דור שלישי לשפן.
צילום מסך 2024-07-23 233439.png
צילום מסך 2024-07-23 233439.png (127.68 KiB) נצפה 409 פעמים

חותם גדליה - כתוב במהופך !
נמצא במצבור אשפה בנבי סמואל ועליו השם גדליה. ואפשר שקשור לשהותו של גדליה בן אחיקם באיזור.
[ או במקום עצמו- אם זה מצפה?] אפשר שהכותב מיהר או בלבל וטעה -ולכן הוא נזרק,

החותם נמצא זרוק באיזור של אשפה בשנת 2004. השם גדליה נכתב הפוך וכנראה הכותב היה לא מיומן ולכן הוא נזרק, מה שמתאים לעובדה שגדליה שהה במקום לתקופה קצרה ונרצח ולכן הכותב שכתב את החותמת לא הספיק להתמקצע.

היה מושל יהודה האחרון, לאחר חורבן הבית.
גדליה ישב במצפה, ושרי העם נלוו אליו. הוא הבטיח שלא יאונה להם רעה ממלך בבל, ובקשם להתישב בערי יהודה. בעליס מלך עמון, שרצה בכליון ממלכת יהודה, הסית את ישמעאל בן נתניה מזרע המלוכה להמית את גדליה-ובשל כך נקבע צום גדליה.
ולאחר החורבן, כאשר נבוזראדן מציע לירמיהו ללכת עם הגולים לבבל או להישאר עם גדליהו בן אחיקם, הנביא מעדיף ללכת למצפה אל גדליהו, כי זהו נצר לבית שפן, מנאמני תורת ה' לאורך כל השושלת.

5. אלעשה בן שפן – דור שני
היה אחד משני השרים שנשלחו על ידי צדקיהו מלך יהודה אל נבוכדנצר השני מלך בבל.
באותה הזדמנות שלח בידם ירמיהו הנביא איגרת לגולים, להודיע כי הם עתידים להישאר בבבל זמן רב[8]. מעשה זה מורה לכאורה על נאמנותם של שני השרים (אלעשה בן שפן וגמריה בן חלקיהו) לנביא, למרות שזה היה נגד המגמה הרווחת אצל שרי המלוכה באותה תקופה.[ירמיהו כט,ג.]


6. יאזניהו – בן שפן ,דור שני.
נזכר לגנאי בספר יחזקאל ח,יא., בין שבעים אנשים מזקני ישראל שהקטירו קטורת לעבודה זרה. הזכרת שמו של יאזניהו בייחוד בין שבעים האנשים, מוכיחה על חשיבותו המיוחדת בתוך העם, שעל כך הקפיד עליו ה' יותר משאר הזקנים, כי הוא עלול ללמד יותר את העם לחטוא בעבודה זרה.

יא וְשִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי בֵית-יִשְׂרָאֵל וְיַאֲזַנְיָהוּ בֶן-שָׁפָן עֹמֵד בְּתוֹכָם, עֹמְדִים לִפְנֵיהֶם, וְאִישׁ מִקְטַרְתּוֹ, בְּיָדוֹ; וַעֲתַר עֲנַן-הַקְּטֹרֶת, עֹלֶה. יחזקאל ח,יא.
רשי .."ויאזניהו בן שפן" - חשוב היה ולמדין דורו הימנו לפיכך הקפיד עליו.

===============
גדליהו חותם נוסף בשם גדליהו נמצאה גם בלכיש ובה כתוב: "לגדליהו אשר על הבית", ויש המנסים לקשרו עם גדליה בן אחיקם בעת היותו שר בממשלת צדקיהו.
צילום מסך 2024-07-24 000017.png
צילום מסך 2024-07-24 000017.png (104.42 KiB) נצפה 409 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' יולי 26, 2024 1:09 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1590
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: משפחת שפן - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' יולי 24, 2024 12:24 am

תרשים עזר למשפחת שפן.
משפחת שפן הסופר.png
משפחת שפן הסופר.png (454.66 KiB) נצפה 403 פעמים

נוצר על ידי מעלה היצירה.

לבהירות בתוכן כדאי ללמוד את 4 פרקי התנך הבאים:
מלכים ב, כב.
ירמיה לו, מ, מא,

ופסוקים בודדים כמפורט בהמשך בפרקים:
דבה"י ב, לד.
ירמיה כו.כט. לט.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' יולי 26, 2024 1:08 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1590
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: משפחת שפן - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון

הודעהעל ידי יהודהא » ד' יולי 24, 2024 9:11 am

להלן הפסוקים הקשורים למשפחת שפן.

א. שפן.
מלכים ב כב, ג
וַיְהִ֗י בִּשְׁמֹנֶ֤ה עֶשְׂרֵה֙ שָׁנָ֔ה לַמֶּ֖לֶךְ יֹאשִׁיָּ֑הוּ שָׁלַ֣ח הַ֠מֶּלֶךְ אֶת־שָׁפָ֨ן בֶּן־אֲצַלְיָ֤הוּ בֶן־מְשֻׁלָּם֙ הַסֹּפֵ֔ר בֵּ֥ית יה' לֵאמֹֽר׃
מלכים ב כב, ח
וַ֠יֹּאמֶר חִלְקִיָּ֜הוּ הַכֹּהֵ֤ן הַגָּדוֹל֙ עַל־שָׁפָ֣ן הַסֹּפֵ֔ר סֵ֧פֶר הַתּוֹרָ֛ה מָצָ֖אתִי בְּבֵ֣ית ה' וַיִּתֵּ֨ן חִלְקִיָּ֧ה אֶת־הַסֵּ֛פֶר אֶל־שָׁפָ֖ן וַיִּקְרָאֵֽהוּ׃

מלכים ב כב, ט
וַיָּבֹ֞א שָׁפָ֤ן הַסֹּפֵר֙ אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ וַיָּ֥שֶׁב אֶת־הַמֶּ֖לֶךְ דָּבָ֑ר וַיֹּ֗אמֶר הִתִּ֤יכוּ עֲבָדֶ֨יךָ֙ אֶת־הַכֶּ֨סֶף֙ הַנִּמְצָ֣א בַבַּ֔יִת וַֽיִּתְּנֻ֗הוּ עַל־יַד֙ עֹשֵׂ֣י הַמְּלָאכָ֔ה הַמֻּפְקָדִ֖ים בֵּ֥ית ה'׃
מלכים ב כב, י
וַיַּגֵּ֞ד שָׁפָ֤ן הַסֹּפֵר֙ לַמֶּ֣לֶךְ לֵאמֹ֔ר סֵ֚פֶר נָ֣תַן לִ֔י חִלְקִיָּ֖ה הַכֹּהֵ֑ן וַיִּקְרָאֵ֥הוּ שָׁפָ֖ן לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃

מלכים ב כב, יב
וַיְצַ֣ו הַמֶּ֡לֶךְ אֶת־חִלְקִיָּ֣ה הַכֹּהֵ֡ן וְאֶת־אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁ֠פָן וְאֶת־עַכְבּ֨וֹר בֶּן־מִיכָיָ֜ה וְאֵ֣ת ׀ שָׁפָ֣ן הַסֹּפֵ֗ר וְאֵ֛ת עֲשָׂיָ֥ה עֶֽבֶד־הַמֶּ֖לֶךְ לֵאמֹֽר׃
מלכים ב כב, יד
וַיֵּ֣לֶךְ חִלְקִיָּ֣הוּ הַ֠כֹּהֵן וַאֲחִיקָ֨ם וְעַכְבּ֜וֹר וְשָׁפָ֣ן וַעֲשָׂיָ֗ה אֶל־חֻלְדָּ֨ה הַנְּבִיאָ֜ה אֵ֣שֶׁת ׀ שַׁלֻּ֣ם בֶּן־תִּקְוָ֗ה בֶּן־חַרְחַס֙ שֹׁמֵ֣ר הַבְּגָדִ֔ים וְהִ֛יא יֹשֶׁ֥בֶת בִּירוּשָׁלִַ֖ם בַּמִּשְׁנֶ֑ה וַֽיְדַבְּר֖וּ אֵלֶֽיהָ׃

דברי הימים ב לד, ח
וּבִשְׁנַ֨ת שְׁמוֹנֶ֤ה עֶשְׂרֵה֙ לְמׇלְכ֔וֹ לְטַהֵ֥ר הָאָ֖רֶץ וְהַבָּ֑יִת שָׁ֠לַח אֶת־שָׁפָ֨ן בֶּן־אֲצַלְיָ֜הוּ וְאֶת־מַעֲשֵׂיָ֣הוּ שַׂר־הָעִ֗יר וְ֠אֵת יוֹאָ֤ח בֶּן־יֽוֹאָחָז֙ הַמַּזְכִּ֔יר לְחַזֵּ֕ק אֶת־בֵּ֖ית ה' אֱלֹהָֽיו׃
דברי הימים ב לד, טו
וַיַּ֣עַן חִלְקִיָּ֗הוּ וַיֹּ֨אמֶר֙ אֶל־שָׁפָ֣ן הַסּוֹפֵ֔ר סֵ֧פֶר הַתּוֹרָ֛ה מָצָ֖אתִי בְּבֵ֣ית ה' וַיִּתֵּ֧ן חִלְקִיָּ֛הוּ אֶת־הַסֵּ֖פֶר אֶל־שָׁפָֽן׃

דברי הימים ב לד, טז
וַיָּבֵ֨א שָׁפָ֤ן אֶת־הַסֵּ֨פֶר֙ אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ וַיָּ֨שֶׁב ע֧וֹד אֶת־הַמֶּ֛לֶךְ דָּבָ֖ר לֵאמֹ֑ר כֹּ֛ל אֲשֶׁר־נִתַּ֥ן בְּיַד־עֲבָדֶ֖יךָ הֵ֥ם עֹשִֽׂים׃
דברי הימים ב לד, יח
וַיַּגֵּ֞ד שָׁפָ֤ן הַסּוֹפֵר֙ לַמֶּ֣לֶךְ לֵאמֹ֔ר סֵ֚פֶר נָ֣תַן לִ֔י חִלְקִיָּ֖הוּ הַכֹּהֵ֑ן וַיִּקְרָא־ב֥וֹ שָׁפָ֖ן לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃

כנראה לעיל האירועים כולם מתוארים במלכים ב ,כב. ובדבה"י ב לד.

ב. 'אֲחִיקָ֣ם' .
מלכים ב כב, יב
וַיְצַ֣ו הַמֶּ֡לֶךְ אֶת־חִלְקִיָּ֣ה הַכֹּהֵ֡ן וְאֶת־ 'אֲחִיקָ֣ם' בֶּן־שָׁ֠פָן וְאֶת־עַכְבּ֨וֹר בֶּן־מִיכָיָ֜ה וְאֵ֣ת ׀ שָׁפָ֣ן הַסֹּפֵ֗ר וְאֵ֛ת עֲשָׂיָ֥ה עֶֽבֶד־הַמֶּ֖לֶךְ לֵאמֹֽר׃
מלכים ב כב, יד
וַיֵּ֣לֶךְ חִלְקִיָּ֣הוּ הַ֠כֹּהֵן וַאֲחִיקָ֨ם וְעַכְבּ֜וֹר וְשָׁפָ֣ן וַעֲשָׂיָ֗ה אֶל־חֻלְדָּ֨ה הַנְּבִיאָ֜ה אֵ֣שֶׁת ׀ שַׁלֻּ֣ם בֶּן־תִּקְוָ֗ה בֶּן־חַרְחַס֙ שֹׁמֵ֣ר הַבְּגָדִ֔ים וְהִ֛יא יֹשֶׁ֥בֶת בִּירוּשָׁלִַ֖ם בַּמִּשְׁנֶ֑ה וַֽיְדַבְּר֖וּ אֵלֶֽיהָ

ירמיהו כו, כד
אַ֗ךְ יַ֚ד אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁפָ֔ן הָיְתָ֖ה אֶֽת־יִרְמְיָ֑הוּ לְבִלְתִּ֛י תֵּת־אֹת֥וֹ בְיַד־הָעָ֖ם לַהֲמִיתֽוֹ׃ פ
דברי הימים ב לד, כ.
וַיְצַ֣ו הַמֶּ֡לֶךְ אֶת־חִלְקִיָּ֡הוּ וְאֶת־אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁ֠פָן וְאֶת־עַבְדּ֨וֹן בֶּן־מִיכָ֜ה וְאֵ֣ת ׀ שָׁפָ֣ן הַסּוֹפֵ֗ר וְאֵ֛ת עֲשָׂיָ֥ה עֶֽבֶד־הַמֶּ֖לֶךְ לֵאמֹֽר׃

הפרקים מלכים ב'. ירמיה כו. דבה"י ב',לד.

ג. גְּמַרְיָהוּ֩ .
ירמיהו לו, י
וַיִּקְרָ֨א בָר֥וּךְ בַּסֵּ֛פֶר אֶת־דִּבְרֵ֥י יִרְמְיָ֖הוּ בֵּ֣ית ה' בְּלִשְׁכַּ֡ת 'גְּמַרְיָהוּ֩ בֶן־שָׁפָ֨ן ' הַסֹּפֵ֜ר בֶּחָצֵ֣ר הָעֶלְי֗וֹן פֶּ֣תַח שַׁ֤עַר בֵּית־ה' הֶֽחָדָ֔שׁ בְּאׇזְנֵ֖י כׇּל־הָעָֽם׃
ירמיהו לו, יא
וַ֠יִּשְׁמַ֗ע מִכָ֨יְהוּ בֶן־גְּמַרְיָ֧הוּ בֶן־שָׁפָ֛ן אֶת־כׇּל־דִּבְרֵ֥יה'מֵעַ֥ל הַסֵּֽפֶר׃

ירמיהו לו, יב
וַיֵּ֤רֶד בֵּית־הַמֶּ֨לֶךְ֙ עַל־לִשְׁכַּ֣ת הַסֹּפֵ֔ר וְהִ֨נֵּה־שָׁ֔ם כׇּל־הַשָּׂרִ֖ים יֽוֹשְׁבִ֑ים אֱלִישָׁמָ֣ע הַסֹּפֵ֡ר וּדְלָיָ֣הוּ בֶן־שְׁ֠מַעְיָהוּ וְאֶלְנָתָ֨ן בֶּן־עַכְבּ֜וֹר וּגְמַרְיָ֧הוּ בֶן־שָׁפָ֛ן וְצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן־חֲנַנְיָ֖הוּ וְכׇל־הַשָּׂרִֽים׃
ירמיהו לו, כה
וְגַם֩ אֶלְנָתָ֨ן וּדְלָיָ֤הוּ וּגְמַרְיָ֨הוּ֙ הִפְגִּ֣עוּ בַמֶּ֔לֶךְ לְבִלְתִּ֥י שְׂרֹ֖ף אֶת־הַמְּגִלָּ֑ה וְלֹ֥א שָׁמַ֖ע אֲלֵיהֶֽם׃

כולם בירמיה לו.
ד. אלעשה.
ירמיהו כט, ג
בְּיַד֙ אֶלְעָשָׂ֣ה בֶן־שָׁפָ֔ן וּגְמַרְיָ֖ה בֶּן־חִלְקִיָּ֑ה אֲשֶׁ֨ר שָׁלַ֜ח צִדְקִיָּ֣ה מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה אֶל־נְבוּכַדְנֶאצַּ֛ר מֶ֥לֶךְ בָּבֶ֖ל בָּבֶ֥לָה לֵאמֹֽר׃ ס

ה. 'מִכָ֨יְהוּ' .
ירמיהו לו, יא
וַ֠יִּשְׁמַ֗ע 'מִכָ֨יְהוּ' בֶן־גְּמַרְיָ֧הוּ בֶן־שָׁפָ֛ן אֶת־כׇּל־דִּבְרֵ֥י ה' מֵעַ֥ל הַסֵּֽפֶר׃
ירמיהו לו, יג
וַיַּגֵּ֤ד לָהֶם֙ מִכָ֔יְהוּ אֵ֥ת כׇּל־הַדְּבָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר שָׁמֵ֑עַ בִּקְרֹ֥א בָר֛וּךְ בַּסֵּ֖פֶר בְּאׇזְנֵ֥י הָעָֽם׃

כולם בירמיה לו.

ו. גְּדַלְיָ֨הוּ֙.
ירמיהו לט, יד
וַיִּשְׁלְחוּ֩ וַיִּקְח֨וּ אֶֽת־יִרְמְיָ֜הוּ מֵחֲצַ֣ר הַמַּטָּרָ֗ה וַיִּתְּנ֤וּ אֹתוֹ֙ אֶל־גְּדַלְיָ֨הוּ֙ בֶּן־אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁפָ֔ן לְהוֹצִאֵ֖הוּ אֶל־הַבָּ֑יִת וַיֵּ֖שֶׁב בְּת֥וֹךְ הָעָֽם׃ ס
ירמיהו מ, ה
וְעוֹדֶ֣נּוּ לֹֽא־יָשׁ֗וּב וְשֻׁ֡בָה אֶל־ 'גְּדַלְיָ֣ה' בֶן־אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁפָ֡ן אֲשֶׁר֩ הִפְקִ֨יד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֜ל בְּעָרֵ֣י יְהוּדָ֗ה וְשֵׁ֤ב אִתּוֹ֙ בְּת֣וֹךְ הָעָ֔ם א֠וֹ אֶל־כׇּל־הַיָּשָׁ֧ר בְּעֵינֶ֛יךָ לָלֶ֖כֶת לֵ֑ךְ וַיִּתֶּן־ל֧וֹ רַב־טַבָּחִ֛ים אֲרֻחָ֥ה וּמַשְׂאֵ֖ת וַֽיְשַׁלְּחֵֽהוּ׃
ירמיהו מ, ו
וַיָּבֹ֧א יִרְמְיָ֛הוּ אֶל־גְּדַלְיָ֥ה בֶן־אֲחִיקָ֖ם הַמִּצְפָּ֑תָה וַיֵּ֤שֶׁב אִתּוֹ֙ בְּת֣וֹךְ הָעָ֔ם הַנִּשְׁאָרִ֖ים בָּאָֽרֶץ׃ ס

ירמיהו מ, ז
וַיִּשְׁמְעוּ֩ כׇל־שָׂרֵ֨י הַחֲיָלִ֜ים אֲשֶׁ֣ר בַּשָּׂדֶ֗ה הֵ֚מָּה וְאַנְשֵׁיהֶ֔ם כִּֽי־הִפְקִ֧יד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֛ל אֶת־גְּדַלְיָ֥הוּ בֶן־אֲחִיקָ֖ם בָּאָ֑רֶץ וְכִ֣י ׀ הִפְקִ֣יד אִתּ֗וֹ אֲנָשִׁ֤ים וְנָשִׁים֙ וָטָ֔ף וּמִדַּלַּ֣ת הָאָ֔רֶץ מֵאֲשֶׁ֥ר לֹֽא־הׇגְל֖וּ בָּבֶֽלָה׃
ירמיהו מ, ט
וַיִּשָּׁבַ֨ע לָהֶ֜ם גְּדַלְיָ֨הוּ בֶן־אֲחִיקָ֤ם בֶּן־שָׁפָן֙ וּלְאַנְשֵׁיהֶ֣ם לֵאמֹ֔ר אַל־תִּֽירְא֖וּ מֵעֲב֣וֹד הַכַּשְׂדִּ֑ים שְׁב֣וּ בָאָ֗רֶץ וְעִבְד֛וּ אֶת־מֶ֥לֶךְ בָּבֶ֖ל וְיִיטַ֥ב לָכֶֽם׃
ירמיהו מ, יא
וְגַ֣ם כׇּֽל־הַיְּהוּדִ֡ים אֲשֶׁר־בְּמוֹאָ֣ב ׀ וּבִבְנֵֽי־עַמּ֨וֹן וּבֶאֱד֜וֹם וַאֲשֶׁ֤ר בְּכׇל־הָֽאֲרָצוֹת֙ שָֽׁמְע֔וּ כִּֽי־נָתַ֧ן מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֛ל שְׁאֵרִ֖ית לִֽיהוּדָ֑ה וְכִי֙ הִפְקִ֣יד עֲלֵיהֶ֔ם אֶת־גְּדַלְיָ֖הוּ בֶּן־אֲחִיקָ֥ם בֶּן־שָׁפָֽן׃

ירמיהו מ, יד
וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֗יו הֲיָדֹ֤עַ תֵּדַע֙ כִּ֞י בַּעֲלִ֣יס ׀ מֶ֣לֶךְ בְּנֵֽי־עַמּ֗וֹן שָׁלַח֙ אֶת־יִשְׁמָעֵ֣אל בֶּן־נְתַנְיָ֔ה לְהַכֹּתְךָ֖ נָ֑פֶשׁ וְלֹא־הֶאֱמִ֣ין לָהֶ֔ם גְּדַלְיָ֖הוּ בֶּן־אֲחִיקָֽם׃
ירמיהו מ, טז
וַיֹּ֨אמֶר גְּדַלְיָ֤הוּ בֶן־אֲחִיקָם֙ אֶל־יוֹחָנָ֣ן בֶּן־קָרֵ֔חַ אַֽל־(תעש) [תַּעֲשֵׂ֖ה] אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה כִּֽי־שֶׁ֛קֶר אַתָּ֥ה דֹבֵ֖ר אֶל־יִשְׁמָעֵֽאל׃ ס
ירמיהו מא, א
וַיְהִ֣י ׀ בַּחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י בָּ֣א יִשְׁמָעֵ֣אל בֶּן־נְתַנְיָ֣ה בֶן־אֱלִישָׁמָ֣ע מִזֶּ֣רַע הַ֠מְּלוּכָה וְרַבֵּ֨י הַמֶּ֜לֶךְ וַעֲשָׂרָ֨ה אֲנָשִׁ֥ים אִתּ֛וֹ אֶל־גְּדַלְיָ֥הוּ בֶן־אֲחִיקָ֖ם הַמִּצְפָּ֑תָה וַיֹּ֨אכְלוּ שָׁ֥ם לֶ֛חֶם יַחְדָּ֖ו בַּמִּצְפָּֽה׃

ירמיהו מא, ב
וַיָּקׇם֩ יִשְׁמָעֵ֨אל בֶּן־נְתַנְיָ֜ה וַעֲשֶׂ֥רֶת הָאֲנָשִׁ֣ים ׀ אֲשֶׁר־הָי֣וּ אִתּ֗וֹ וַ֠יַּכּוּ אֶת־גְּדַלְיָ֨הוּ בֶן־אֲחִיקָ֧ם בֶּן־שָׁפָ֛ן בַּחֶ֖רֶב וַיָּ֣מֶת אֹת֑וֹ אֲשֶׁר־הִפְקִ֥יד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל בָּאָֽרֶץ׃
ירמיהו מא, ו
וַ֠יֵּצֵא יִשְׁמָעֵ֨אל בֶּן־נְתַנְיָ֤ה לִקְרָאתָם֙ מִן־הַמִּצְפָּ֔ה הֹלֵ֥ךְ הָלֹ֖ךְ וּבֹכֶ֑ה וַֽיְהִי֙ כִּפְגֹ֣שׁ אֹתָ֔ם וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֔ם בֹּ֖אוּ אֶל־גְּדַלְיָ֥הוּ בֶן־אֲחִיקָֽם׃ ס
ירמיהו מא, י
וַיִּ֣שְׁבְּ ׀ יִ֠שְׁמָעֵאל אֶת־כׇּל־שְׁאֵרִ֨ית הָעָ֜ם אֲשֶׁ֣ר בַּמִּצְפָּ֗ה אֶת־בְּנ֤וֹת הַמֶּ֨לֶךְ֙ וְאֶת־כׇּל־הָעָם֙ הַנִּשְׁאָרִ֣ים בַּמִּצְפָּ֔ה אֲשֶׁ֣ר הִפְקִ֗יד נְבֽוּזַרְאֲדָן֙ רַב־טַבָּחִ֔ים אֶת־גְּדַלְיָ֖הוּ בֶּן־אֲחִיקָ֑ם וַיִּשְׁבֵּם֙ יִשְׁמָעֵ֣אל בֶּן־נְתַנְיָ֔ה וַיֵּ֕לֶךְ לַעֲבֹ֖ר אֶל־בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן׃ ס


ירמיהו מא, טז
וַיִּקַּח֩ יוֹחָנָ֨ן בֶּן־קָרֵ֜חַ וְכׇל־שָׂרֵ֧י הַחֲיָלִ֣ים אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ אֵ֣ת כׇּל־שְׁאֵרִ֤ית הָעָם֙ אֲשֶׁ֣ר הֵ֠שִׁיב מֵאֵ֨ת יִשְׁמָעֵ֤אל בֶּן־נְתַנְיָה֙ מִן־הַמִּצְפָּ֔ה אַחַ֣ר הִכָּ֔ה אֶת־גְּדַלְיָ֖ה בֶּן־אֲחִיקָ֑ם גְּבָרִ֞ים אַנְשֵׁ֣י הַמִּלְחָמָ֗ה וְנָשִׁ֤ים וְטַף֙ וְסָ֣רִסִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הֵשִׁ֖יב מִגִּבְעֽוֹן׃
ירמיהו מא, יח
מִפְּנֵי֙ הַכַּשְׂדִּ֔ים כִּ֥י יָרְא֖וּ מִפְּנֵיהֶ֑ם כִּֽי־הִכָּ֞ה יִשְׁמָעֵ֣אל בֶּן־נְתַנְיָ֗ה אֶת־גְּדַלְיָ֨הוּ֙ בֶּן־אֲחִיקָ֔ם אֲשֶׁר־הִפְקִ֥יד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל בָּאָֽרֶץ׃ ס
ירמיהו מג, ו
אֶֽת־הַ֠גְּבָרִים וְאֶת־הַנָּשִׁ֣ים וְאֶת־הַטַּף֮ וְאֶת־בְּנ֣וֹת הַמֶּלֶךְ֒ וְאֵ֣ת כׇּל־הַנֶּ֗פֶשׁ אֲשֶׁ֤ר הִנִּ֨יחַ֙ נְבוּזַרְאֲדָ֣ן רַב־טַבָּחִ֔ים אֶת־גְּדַלְיָ֖הוּ בֶּן־אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁפָ֑ן וְאֵת֙ יִרְמְיָ֣הוּ הַנָּבִ֔יא וְאֶת־בָּר֖וּךְ בֶּן־נֵרִיָּֽהוּ׃

הפרקים הקשורים הם בירמיה לו. לט. מ. מא. מג.

יהודהא
הודעות: 1590
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: משפחת שפן - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון

הודעהעל ידי יהודהא » ד' יולי 24, 2024 6:35 pm

משפחת נריה ומצאצאיה ברוך בן נריה.

א.
משושלת זו אנו מוזכרים בנך: חלקיה , את בנו מחסיה ונכדו נריה.
וכן את שני בניו של נריה: ברוך בן נריה ואחיו שרייה בן נריה .
ואולי היה להם אח נוסף שאינו מוזכר בנך - אך חותמת עם שמו "רמליהו בן-נריהו" נמצאה בעיר דוד.

ברוך היה סופרו ותלמידו של ירמיהו הנביא, ובחז"ל צויין כרבו של עזרא הסופר וכמי שעיבר שנים בחו"ל.
וכן הוא נמנה כחוליה בשושלת העברת המסורה של התורה שבעל-פה.פרקי ירמיהו רבים נכתבו \ קשורים אליו. בפרט מגילת איכה. הוא הספר שהמלך קרע ושרף ובשל כך מגילת איכה הוארכה מארבעה לחמישה פרקים.

ב.
שריה, בנו של נריה ונכדו של מחסיה, היה אחיו של ברוך בן נריה. ובחזל שגם הוא היה נביא.
תוארו ותפקידו של שריה הינו "שר מנוחה"[במצודות -שר מנוחה – רצה לומר שעמד עם המלך בעת מנוחתו לדבר עמו מסתרות לבו.]. ולרשי שהיה מביא אל המלך את האנשים הרוצים לתת לו מתנה.


בספר ירמיה נכתב נא , שלאחר שירמיה כתב את כל נבואות הזעם על בבל, הוא פונה אל שרייה המלווה את צדקיה המלך כשהלך לבבל, ומורה לו לקרוא בבבל את הספר,
עוד נצטווה שרייה שלאחר שיסיים, שיקשור אבן על הספר, ויזרוק אותו אל נהר פרת. ויואמר לאחר הטלת הספר למים;

”כָּכָה תִּשְׁקַע בָּבֶל וְלֹא תָקוּם מִפְּנֵי הָרָעָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מֵבִיא עָלֶיהָ".
צילום מסך 2024-07-25 011843.png
צילום מסך 2024-07-25 011843.png (454.78 KiB) נצפה 316 פעמים

חותמת של שרייה, מעיר דוד אולי שרייה הנל.

ג. הפסוקים אודותיהם.
1. שְׂרָיָ֣ה.
ירמיהו נא, נט
הַדָּבָ֞ר אֲשֶׁר־צִוָּ֣ה ׀ יִרְמְיָ֣הוּ הַנָּבִ֗יא אֶת־י שְׂרָיָ֣ה' בֶן־נֵרִיָּה֮ בֶּן־מַחְסֵיָה֒ בְּלֶכְתּ֞וֹ אֶת־צִדְקִיָּ֤הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָה֙ בָּבֶ֔ל בִּשְׁנַ֥ת הָרְבִעִ֖ית לְמׇלְכ֑וֹ וּשְׂרָיָ֖ה שַׂ֥ר מְנוּחָֽה׃
ירמיהו נא, סא
וַיֹּ֥אמֶר יִרְמְיָ֖הוּ אֶל־שְׂרָיָ֑ה כְּבֹאֲךָ֣ בָבֶ֔ל וְֽרָאִ֔יתָ וְֽקָרָ֔אתָ אֵ֥ת כׇּל־הַדְּבָרִ֖ים הָאֵֽלֶּה׃

2.
'בָּר֣וּךְ בֶּן־נֵרִיָּה֮'
.
ירמיהו לב, יב
וָאֶתֵּ֞ן אֶת־הַסֵּ֣פֶר הַמִּקְנָ֗ה אֶל־ 'בָּר֣וּךְ בֶּן־נֵרִיָּה֮' בֶּן־מַחְסֵיָה֒ לְעֵינֵי֙ חֲנַמְאֵ֣ל דֹּדִ֔י וּלְעֵינֵי֙ הָֽעֵדִ֔ים הַכֹּתְבִ֖ים בְּסֵ֣פֶר הַמִּקְנָ֑ה לְעֵינֵי֙ כׇּל־הַיְּהוּדִ֔ים הַיֹּשְׁבִ֖ים בַּחֲצַ֥ר הַמַּטָּרָֽה׃
ירמיהו לב, טז
וָאֶתְפַּלֵּ֖ל אֶל־ה' אַחֲרֵ֤י תִתִּי֙ אֶת־סֵ֣פֶר הַמִּקְנָ֔ה אֶל־בָּר֥וּךְ בֶּן־נֵרִיָּ֖ה לֵאמֹֽר׃ [נלמד לאחרונה בדף בב"ב].

ירמיהו לו, ד.
וַיִּקְרָ֣א יִרְמְיָ֔הוּ אֶת־בָּר֖וּךְ בֶּן־נֵֽרִיָּ֑ה וַיִּכְתֹּ֨ב בָּר֜וּךְ מִפִּ֣י יִרְמְיָ֗הוּ אֵ֣ת כׇּל־דִּבְרֵ֧י ה' אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר אֵלָ֖יו עַל־מְגִלַּת־סֵֽפֶר׃ [מגילת איכה].
ירמיהו לו, ח
וַיַּ֗עַשׂ בָּרוּךְ֙ בֶּן־נֵ֣רִיָּ֔ה כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־צִוָּ֖הוּ יִרְמְיָ֣הוּ הַנָּבִ֑יא לִקְרֹ֥א בַסֵּ֛פֶר דִּבְרֵ֥י ה' בֵּ֥ית ה'׃

ירמיהו מג, ג
כִּ֗י בָּרוּךְ֙ בֶּן־נֵ֣רִיָּ֔ה מַסִּ֥ית אֹתְךָ֖ בָּ֑נוּ לְמַעַן֩ תֵּ֨ת אֹתָ֤נוּ בְיַֽד־הַכַּשְׂדִּים֙ לְהָמִ֣ית אֹתָ֔נוּ וּלְהַגְל֥וֹת אֹתָ֖נוּ בָּבֶֽל׃
ירמיהו מה, א.
הַדָּבָ֗ר אֲשֶׁ֤ר דִּבֶּר֙ יִרְמְיָ֣הוּ הַנָּבִ֔יא אֶל־בָּר֖וּךְ בֶּֽן־נֵֽרִיָּ֑ה בְּכׇתְבוֹ֩ אֶת־הַדְּבָרִ֨ים הָאֵ֤לֶּה עַל־סֵ֨פֶר֙ מִפִּ֣י יִרְמְיָ֔הוּ בַּשָּׁנָה֙ הָֽרְבִעִ֔ית לִיהוֹיָקִ֧ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֛הוּ מֶ֥לֶךְ יְהוּדָ֖ה לֵאמֹֽר׃
צילום מסך 2024-07-24 003627.png
צילום מסך 2024-07-24 003627.png (617.55 KiB) נצפה 316 פעמים
חותמת ברוך בן נריה.

3.
כנל מה"נך לא ידוע לנו על בנים נוספים של נריה, אולם אין זה מחייב שלא היו לו עוד צאצאים.
וההשערה על הימצאות כאלו היא בשל חותמות ועליהן הכיתוב "רמליהו בן-נריהו" בעיר דוד.
חנניהו בן נריהו, וכן עוזיהו בן נריהו . כמובן שכל אלו אינם הוכחה חיובית להימצאם של עוד בנים לנריה מירמיהו..
צילום מסך 2024-07-25 192353.png
צילום מסך 2024-07-25 192353.png (383.17 KiB) נצפה 293 פעמים

חנניהו בן נריהו.נמצא ליד בריכות שלמה.

צילום מסך 2024-07-25 192435.png
צילום מסך 2024-07-25 192435.png (430.39 KiB) נצפה 293 פעמים

הכיתוב על החותמת "לעזיהו בן נריהו". מקור לא ידוע.

יותר מכך גם כל החותמות הנוספות -כולם שייכותם לאישיות מזוהה היא השערה בלבד מהן מבוססת יותר ובד"כ פחות.

עוד יש לצייןשנמצאו גם חותמות או טביעות שמיות של כל שאר האנשים דלעיל, אבל אין לשייכן אליהם. שכן השם הראשון תואם אבל כתוב בן **** שאינו תואם את שם האב שבפרקים דלעיל.

ה.
צילום מסך 2024-07-24 183317.png
צילום מסך 2024-07-24 183317.png (22.38 KiB) נצפה 335 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' יולי 25, 2024 7:30 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1590
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: משפחות שפן, נריה - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 25, 2024 6:04 pm

משפחת עכבור.
מיכה ,
בנו עכבור.
בני עכבור : אלנתן. ויש [רק] חותם חנניהו בן עכבור.
בנו של חנניהו: צדקיהו. אולי נכד עכבור ?
נחושתא -בתו של אלנתן ? אשת יהויקים, ואימו של יהויכין.

א.
עכבור בן מיכה.

אחד משרי המלך יאשיהו במשלחת לחולדה לאחר מציאת ספר התורה.
מלכים ב כב, יב
וַיְצַ֣ו הַמֶּ֡לֶךְ אֶת־חִלְקִיָּ֣ה הַכֹּהֵ֡ן וְאֶת־אֲחִיקָ֣ם בֶּן־שָׁ֠פָן וְאֶת־עַכְבּ֨וֹר בֶּן־מִיכָיָ֜ה וְאֵ֣ת ׀ שָׁפָ֣ן הַסֹּפֵ֗ר וְאֵ֛ת עֲשָׂיָ֥ה עֶֽבֶד־הַמֶּ֖לֶךְ לֵאמֹֽר׃
מלכים ב כב, יד
וַיֵּ֣לֶךְ חִלְקִיָּ֣הוּ הַ֠כֹּהֵן וַאֲחִיקָ֨ם וְעַכְבּ֜וֹר וְשָׁפָ֣ן וַעֲשָׂיָ֗ה אֶל־חֻלְדָּ֨ה הַנְּבִיאָ֜ה אֵ֣שֶׁת ׀ שַׁלֻּ֣ם בֶּן־תִּקְוָ֗ה בֶּן־חַרְחַס֙ שֹׁמֵ֣ר הַבְּגָדִ֔ים וְהִ֛יא יֹשֶׁ֥בֶת בִּירוּשָׁלִַ֖ם בַּמִּשְׁנֶ֑ה וַֽיְדַבְּר֖וּ אֵלֶֽיהָ׃

ב.
אלנתן בן עכבור
משרי המלך יהויקים.
אלנתן מופיע בספר ירמיהו פרק כו. כעומד בראש משלחת אנשים שנשלחה על ידי המלך יהויקים, לרדוף ולתפוס את הנביא אוריהו בן שמעיהו שנמלט למצרים.
אלנתן ואנשיו תפסו את אוריהו והביאו אותו אל המלך, שהוציא אותו להורג.

בלשכה ובשריפה.
ובפרק ל"ו נזכר אלנתן כאחד מהשרים שישבו בלשכת הסופר שבבית המלך יהויקים, והקשיבו לדברי מִכׇיְהוּ בן גמריהו בן שפן, אשר הודיע להם על דברי ברוך בן נריה שקרא בבית המקדש את מגילת נבואות ירמיהו. בהמשך הסיפור מובאת המגילה למלך יהויקים שקורע אותה למרות הפצרותיהם של אלנתן, דליהו וגמריהו.

ירמיהו כו, כב
וַיִּשְׁלַ֞ח הַמֶּ֧לֶךְ יְהוֹיָקִ֛ים אֲנָשִׁ֖ים מִצְרָ֑יִם אֵ֣ת אֶלְנָתָ֧ן בֶּן־עַכְבּ֛וֹר וַאֲנָשִׁ֥ים אִתּ֖וֹ אֶל־מִצְרָֽיִם׃
ירמיהו לו, יב
וַיֵּ֤רֶד בֵּית־הַמֶּ֨לֶךְ֙ עַל־לִשְׁכַּ֣ת הַסֹּפֵ֔ר וְהִ֨נֵּה־שָׁ֔ם כׇּל־הַשָּׂרִ֖ים יֽוֹשְׁבִ֑ים אֱלִישָׁמָ֣ע הַסֹּפֵ֡ר וּדְלָיָ֣הוּ בֶן־שְׁ֠מַעְיָהוּ וְאֶלְנָתָ֨ן בֶּן־עַכְבּ֜וֹר וּגְמַרְיָ֧הוּ בֶן־שָׁפָ֛ן וְצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן־חֲנַנְיָ֖הוּ וְכׇל־הַשָּׂרִֽים׃
ירמיהו לו, כה
וְגַם֩ אֶלְנָתָ֨ן וּדְלָיָ֤הוּ וּגְמַרְיָ֨הוּ֙ הִפְגִּ֣עוּ בַמֶּ֔לֶךְ לְבִלְתִּ֥י שְׂרֹ֖ף אֶת־הַמְּגִלָּ֑ה וְלֹ֥א שָׁמַ֖ע אֲלֵיהֶֽם׃

ג.
חידה 2.

מיהו -צדקיהו בן חנניהו.
ירמיהו לו, יב
וַיֵּ֤רֶד בֵּית־הַמֶּ֨לֶךְ֙ עַל־לִשְׁכַּ֣ת הַסֹּפֵ֔ר וְהִ֨נֵּה־שָׁ֔ם כׇּל־הַשָּׂרִ֖ים יֽוֹשְׁבִ֑ים אֱלִישָׁמָ֣ע הַסֹּפֵ֡ר וּדְלָיָ֣הוּ בֶן־שְׁ֠מַעְיָהוּ וְאֶלְנָתָ֨ן בֶּן־עַכְבּ֜וֹר וּגְמַרְיָ֧הוּ בֶן־שָׁפָ֛ן וְצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן־חֲנַנְיָ֖הוּ וְכׇל־הַשָּׂרִֽים׃

שלב א', על אחת החותמות שנמצאו מופיע השם "חנניהו בן עכבור".
שלב ב', האם ניתן להסיק מהחותמת שלעכבור היה בן נוסף אח לאלנתן - ששמו היה "חנניהו",
שלב ג', והשערה ע"ג השערה ו"שצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן־חֲנַנְיָ֖הוּ" המוזכר בפסוק כנוכח באותו מעמד הוא בנו שלחאותו צדקיהו המופיע בחותמת. וא"כ הוא נכדו של עכבור .וכבר ראינו בפסוקים לעיל שפעמים -דורות שונים מאותה משפחה משתתפים באותו מעמד.

ד.
חותם -"עכבור".
צילום מסך 2024-07-25 173620.png
צילום מסך 2024-07-25 173620.png (1.05 MiB) נצפה 300 פעמים


ה.
נחושתא.
מלכ"ב כד,ח. בֶּן-שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה יְהוֹיָכִין בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ נְחֻשְׁתָּא בַת-אֶלְנָתָן מִירוּשָׁלִָם.
וחולקים בדבר, האם מדובר באלנתן בנו של עכבור ?
ואם כך יהיה גם יהויכין המלך מצאצאי עכבור.
מ"מ נמצאה חותמת עם שמה .

ו.
תרשים משפחת עכבור.
צילום מסך 2024-07-25 180035.png
צילום מסך 2024-07-25 180035.png (17.73 KiB) נצפה 300 פעמים

יהודהא
הודעות: 1590
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: משפחות שפן, נריה - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 25, 2024 6:34 pm

שושלת בית עכבור מסומן בצהוב.
צילום מסך 2024-07-25 183128.png
צילום מסך 2024-07-25 183128.png (292.55 KiB) נצפה 297 פעמים


מויקיפדיה . נוצר ע"י מעלה היצירה. יוצר Key maker.

יהודהא
הודעות: 1590
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: משפחות שפן, נריה - ומעורבותם בסוף ימי בית ראשון

הודעהעל ידי יהודהא » ו' יולי 26, 2024 1:05 am

נשאלתי-
"ההגדרה של 'גדליהו' כפרו-בבלי, זה הגדרה שלך ?

תשובתי -
ממש לא !

רציתי להוסיף הערה שהכיתובים אינם שלי ואיני יודע למוחקם.
ויש להתעלם מחלקם .

נוכחתי שעדיין אין זה מאוחר - והנה בזכותך הוספתי זאת.
דברים שערכתי אני - הינם בלי הערות מעין אלה, עיין ותיווכח.
תודה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים