מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

הודעהעל ידי דמשק » א' יולי 14, 2024 10:55 pm

נסתפקתי בנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה האם בכל זאת חשיב קרוב, או שאין כאן כלום.
נפק"מ לדוגמא, לפי הצד שצידד התומים (ריש סי' ט) שבעכו"ם אעפ"י שקרוב כשר להעיד מ"מ פסול לדון, בנשא נכרית האם קרוביו פסולין לדון אותה מדין קרובים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 14, 2024 11:36 pm

כל פסולי עדות שבדרך נישואין - דרבנן.
ולא מסתבר לי שגזרו בכגון דא.

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

הודעהעל ידי דמשק » ב' יולי 15, 2024 12:30 am

עזריאל ברגר כתב:כל פסולי עדות שבדרך נישואין - דרבנן.

ככה??

פשטות הגמ' והרבה ראשונים שזה דאורייתא,
וגם בדעת הרמב"ם שכתב שהוא מדבריהם - נחלקו הראשונים והאחרונים בדעתו אם הכוונה לדרבנן או כשיטתו דכל מה שנלמד מי"ג מדות נקרא דברי סופרים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 15, 2024 8:57 am

דמשק כתב:ככה??
פשטות הגמ' והרבה ראשונים שזה דאורייתא,
וגם בדעת הרמב"ם שכתב שהוא מדבריהם - נחלקו הראשונים והאחרונים בדעתו אם הכוונה לדרבנן או כשיטתו דכל מה שנלמד מי"ג מדות נקרא דברי סופרים.


יש ראשונים ואחרונים שהבינו ברמב"ם שהנלמד מן המידות נקרא דברי סופרים כי הוא מדרבנן.
וכן דעת רבותיו של רש"י בסוגיית אפעינהו.
ולגבי פסולי עדות, יעויין עוד במש"כ בזה בס"ד כאן (בקובץ הכי אתמר א, יש באוצר).
קבצים מצורפים
042.pdf
(308.81 KiB) הורד 32 פעמים

HaimL
הודעות: 1049
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: הנושא נכרית שאין קידושין תופסין בה חשיב קרוב?

הודעהעל ידי HaimL » ב' יולי 15, 2024 11:45 pm

עזריאל ברגר כתב:כל פסולי עדות שבדרך נישואין - דרבנן.
ולא מסתבר לי שגזרו בכגון דא.

יתר על כן, מסתבר שלא עשו בהם שום דין של צד קורבה, כדי שלא יאמרו שקידושין תופסים בנוכרי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים