מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קיומה זהו ביטולה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' יוני 25, 2024 6:19 pm

בבאור הלכה סימן ס' ד"ה וי"א צריכות כונה - איתא:
"ועיין בב"ח ובפמ"ג בסימן ח' ובסימן תרכ"ה דמשמע מדבריהם דמצות ציצית וסוכה הכונה בהם לעיכובא כמו בשאר המצות. ולפ"ז אם קראוהו לתורה ולוקח טליתו או טלית הקהל לעלות לבימה, שאז זמנו בהול ומסתמא אינו מכוין אז בלבישתו לקיים המ"ע של ציצית, ממילא עובר בזה על המ"ע, אם לא כשמכוין לשם מצוה"

כלומר, לא רק שלא קיים מצוה אם לא כיוון לשם מצוה, אלא אף נחשב שביטל מצוה, כאילו הלך עם ארבע כנפות ללא ציצית.

הן אמנם שהגרש"ז אויערבך זצ"ל במנחת שלמה קמא סימן א' חלק על הדברים ורצה לחלק בין ציצית לסוכה ותפילין, שבציורו של המשנ"ב בציצית - לא יבטל המצווה, כיון שבפועל הלך עם ארבע כנפות וציצית אף שלא כיוון, אולם בסוכה ובתפילין שהם חובת גברא, אם לא כיוון לשם מצוה, הרי הוא כמי שאכל מחוץ לסוכה וכ"קרקפתא דלא מנח תפילין", עיי"ש.

א"כ יוצא לכאורה לפי שיטות אלה, כי מי שבפועל למד תורה ולא כיוון לשם מצוה, הרי הוא כמי שדיבר שיחת חולין עם חבריו וביטל תורה. וזה פלא גדול.

ובשנות אליהו פאה פרק א' א' לרבינו הגר"א זצ"ל - איתא:
"דאילו לא הוי כתיב והגית, ה"א שאינו צריך אלא תיבה א' ולא יותר, אף שיש לו פנאי ללמוד. לכך נאמר והגית גו' לומר שחייב אדם ללמוד תורה יום ולילה, אך אם צריך לעסוק במצוה או בדרך ארץ שהוא ג"כ מצוה, אזי הוא פוטר את עצמו בתיבה אחת וכו' "

וגם מדבריו אלה לכאורה יוצאת תוצאה זהה ומפליאה לענ"ד,
כי מי שלמד תורה ולא כיוון לשם מצות תלמוד תורה, הואיל ולא קיים מצוה באותו זמן, אם כן נמצא שעבר על ביטול תורה לדברי הגר"א שמותר לבטל תורה רק לצורך עשיית מצוה, למרות שבפועל כן למד.

היתכן?
נערך לאחרונה על ידי אליהו בן עמרם ב א' יולי 14, 2024 6:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 07, 2024 6:44 pm

ברך ברכת המזון, שחייב בה מן התורה, ולא כיוון לשם מצוה, למרות שנפסק בשו"ע שמצוות צריכות כוונה - האם עבר על נשיאת שם שמים לבטלה שנאסר ב"לא תישא"?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 07, 2024 7:04 pm

אליהו בן עמרם כתב:ברך ברכת המזון, שחייב בה מן התורה, ולא כיוון לשם מצוה, למרות שנפסק בשו"ע שמצוות צריכות כוונה - האם עבר על נשיאת שם שמים לבטלה שנאסר ב"לא תישא"?

לפי הדעה שמצוות צריכות כוונה - הרי שהוא יצטרך לברך שוב, ונמצא שברכתו הראשונה - לבטלה!
וה"ה לכל הברכות כיו"ב.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 07, 2024 7:06 pm

ברך ברכת הנהנין, כגון בורא פרי העץ, ולא כיוון לשם מצוה (מצוה מדרבנן לברך קודם אכילת פרי העץ),
מצד אחד - כתב המ"א בשם הרדב"ז, כי במצוה דרבנן לא בעי כוונה, ולכן יצא לכאורה בדיעבד. (עיין משנ"ב סי' ס' ס"ק י)
מצד שני - יש סוברים כי כל ספק ברכות להקל, הוא בעצם ספק "לא תישא" מן התורה להחמיר. ולכן לא חוזר ומברך, שלא יכשל ב"לא תישא".
לפי זה, ככל שלא מקיים את המצוה דרבנן עובר על "לא תישא" מן התורה.
וא"כ יש לפנינו לכאורה חיוב מדרבנן לברך ברכת הנהנין, וחיוב מן התורה לברך כראוי, כי אם לא יברך כראוי יעבור על "לא תישא".
ומשכך, למה לא יהיה מחויב לכוון לשם מצוה, מצד החיוב דאוריתא שטמון בו?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 07, 2024 7:20 pm

בלי עיון במקורות וכו':
זכורני שאין חילוק אמיתי בזה בין דאורייתא לדרבנן, ואין דעה שאומרת שמצוות דאורייתא צריכות כוונה ודרבנן אינן צריכות.
אלא בדיעבד שעשה מצוה בלי כוונה - הולכים לפי כללי הספקות, שבדאורייתא מחמירים ואומרים שיעשה שוב (אך בלי ברכה, מספק!) ובדרבנן מקילים ואומרים שא"צ לעשות שוב את המצוה.
ועל כן אין שום ספק להלכה, שלכתחילה צריכים לכוון (כלומר: לדעת) בכל מצוה שעושים אותה לשמה.

ועוד יש לזכור, שהדוגמא המובאת בחז"ל למצוה שלא בכוונה היא "התוקע לשיר", או דוגמא שנפוצה בימינו: מי שאמר את ספירת העומר הנוכחית כתשובה לשאלת חברו.
אבל מי שנטל לולב בברכה כשהראש שלו מלא במחשבות בענינים אחרים "ולא כיוון כלום" - ברור שעשה זאת לשם מצוה ויצא ידי חובתו לכו"ע (משא"כ מי שהחזיק בידו את הלולב ומיניו לפני הברכה - זה נקרא שעשה מצוה בלא כוונה, ונכנס לספק הנ"ל).
ולכן כמעט שלא תמצא אפשרות של ברכה בלי כוונה לצאת ידי חובה (אלא אם כן מדברים על שמיעת ברכה, שבזה אכן כתבו הפוסקים שמי ששמע ברכה מחבירו - יש לו לחוש שמא זה נחשב כמו שבירך בעצמו וכו' ואכמ"ל).

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 07, 2024 7:58 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:ברך ברכת הנהנין, כגון בורא פרי העץ, ולא כיוון לשם מצוה (מצוה מדרבנן לברך קודם אכילת פרי העץ),
מצד אחד - כתב המ"א בשם הרדב"ז, כי במצוה דרבנן לא בעי כוונה, ולכן יצא לכאורה בדיעבד. (עיין משנ"ב סי' ס' ס"ק י)
מצד שני - יש סוברים כי כל ספק ברכות להקל, הוא בעצם ספק "לא תישא" מן התורה להחמיר. ולכן לא חוזר ומברך, שלא יכשל ב"לא תישא".
לפי זה, ככל שלא מקיים את המצוה דרבנן עובר על "לא תישא" מן התורה.
וא"כ יש לפנינו לכאורה חיוב מדרבנן לברך ברכת הנהנין, וחיוב מן התורה לברך כראוי, כי אם לא יברך כראוי יעבור על "לא תישא".
ומשכך, למה לא יהיה מחויב לכוון לשם מצוה, מצד החיוב דאוריתא שטמון בו?

בלי עיון במקורות וכו':
זכורני שאין חילוק אמיתי בזה בין דאורייתא לדרבנן, ואין דעה שאומרת שמצוות דאורייתא צריכות כוונה ודרבנן אינן צריכות.
אלא בדיעבד שעשה מצוה בלי כוונה - הולכים לפי כללי הספקות, שבדאורייתא מחמירים ואומרים שיעשה שוב (אך בלי ברכה, מספק!) ובדרבנן מקילים ואומרים שא"צ לעשות שוב את המצוה.
ועל כן אין שום ספק להלכה, שלכתחילה צריכים לכוון (כלומר: לדעת) בכל מצוה שעושים אותה לשמה.


אמנם כן ראיתי מביאים בשם הב"ח סי' תע"ה ד"ה אכלן, שהשו"ע פסק רק מספק לחומרא בדאוריתא. וממילא בדרבנן - לקולא.
אך לא מוסכם על דעת כולם.
ואדרבה, המשנ"ב בסי' ס' ס"ק י' מביא שמשמע מכמה מקומות בשו"ע שהוא לא מסכים לחלק בין דאוריתא לדרבנן. א"כ בוודאי שאינו פוסק להחמיר רק מספק.

אולם מ"מ שאלתי לעייל, לענין דיעבד, ולא רק לכתחילה.
וא"נ שחייב לכוון בברכה דרבנן כמצוה מן התורה, א"כ אם לא כיוון, לא יצא בדיעבד, ויחזור לברך?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 07, 2024 8:11 pm

העוסק במצוה מן התורה, שאם כיוון בה לשם מצוה, היה פטור ממצוה אחרת, כדין עוסק במצוה פטור מן המצוה.
מה הדין, אם לא כיוון במצוה ראשונה לשם מצוה, האם ביטל מצוה השניה שבעצם לא נפטר ממנה?
או, שלא גרע ממי שמכין עצמו למצוה, שגם פטור מן המצוה בזמן שמתכונן.
או שלא דמי, כי בסוף הכנתו, יתכן מאד שיקיים, אבל זה שלא כיוון - לא קיים.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי במסתרים » א' יולי 07, 2024 8:11 pm

עזריאל ברגר כתב:בלי עיון במקורות וכו':
זכורני שאין חילוק אמיתי בזה בין דאורייתא לדרבנן, ואין דעה שאומרת שמצוות דאורייתא צריכות כוונה ודרבנן אינן צריכות.

לכאורה לא נראה כן בש"ע הרב תעה כט

בלי עיון במקורותיו

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 07, 2024 8:39 pm

אכן הוא מביא שם מחלוקת, ומשום מה הונח בדעתי כדעה השניה, שהוא רק כותב עליה "טוב לחוש".
ועכ"פ לכתחילה - כמעט לא מצוי שיהיה צורך "לכוון".

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 07, 2024 8:45 pm

אליהו בן עמרם כתב:
אליהו בן עמרם כתב:ברך ברכת הנהנין, כגון בורא פרי העץ, ולא כיוון לשם מצוה (מצוה מדרבנן לברך קודם אכילת פרי העץ),
מצד אחד - כתב המ"א בשם הרדב"ז, כי במצוה דרבנן לא בעי כוונה, ולכן יצא לכאורה בדיעבד. (עיין משנ"ב סי' ס' ס"ק י)
מצד שני - יש סוברים כי כל ספק ברכות להקל, הוא בעצם ספק "לא תישא" מן התורה להחמיר. ולכן לא חוזר ומברך, שלא יכשל ב"לא תישא".
לפי זה, ככל שלא מקיים את המצוה דרבנן עובר על "לא תישא" מן התורה.
וא"כ יש לפנינו לכאורה חיוב מדרבנן לברך ברכת הנהנין, וחיוב מן התורה לברך כראוי, כי אם לא יברך כראוי יעבור על "לא תישא".
ומשכך, למה לא יהיה מחויב לכוון לשם מצוה, מצד החיוב דאוריתא שטמון בו?

...
שאלתי לעייל, לענין דיעבד, ולא רק לכתחילה.
וא"נ שחייב לכוון בברכה דרבנן כמצוה מן התורה, א"כ אם לא כיוון, לא יצא בדיעבד, ויחזור לברך?

לכאורה יש כאן ערבוב.
כתבת:
לפי זה, ככל שלא מקיים את המצוה דרבנן עובר על "לא תישא" מן התורה.

ולא היא, אלא מי שמברך ברכה דרבנן באופן שלא יצא בזה ידי חובתו ויצטרך לברך שוב - הוא יעבור על לא תשא (מדרבנן או מדאורייתא - זה לא פשוט ואכמ"ל).
אבל אם למעשה הוא יצא ידי חובתו ואינו צריך לברך שוב - לא נשא שם שמים לשוא אלא לצורך.
ובזאת נפל יסוד הבנין לפענ"ד.


וראיה לדברי: מה שמצינו בהלכות ליל הסדר שאפשר לקחת למרור כזית קטן (פחות משליש ביצה), כי סומכים על הדעה הזאת מספק-דרבנן. והלא אנו מברכים בשם ומלכות "על אכילת מרור" ומדוע לא נאמר שיש כאן ספק דאורייתא?
אלא ודאי שכל שיוצא ידי חובת המצוה דרבנן - אין כאן שום חשש מצד "לא תשא", כי נשא את שם ה' לצורך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 07, 2024 8:48 pm

אליהו בן עמרם כתב:העוסק במצוה מן התורה, שאם כיוון בה לשם מצוה, היה פטור ממצוה אחרת, כדין עוסק במצוה פטור מן המצוה.
מה הדין, אם לא כיוון במצוה ראשונה לשם מצוה, האם ביטל מצוה השניה שבעצם לא נפטר ממנה?
או, שלא גרע ממי שמכין עצמו למצוה, שגם פטור מן המצוה בזמן שמתכונן.
או שלא דמי, כי בסוף הכנתו, יתכן מאד שיקיים, אבל זה שלא כיוון - לא קיים.

אם לא כיוון במצוה ראשונה לשם מצוה (אפילו תהיה זו מצוה שלכו"ע יוצאים בה ידי חובת המצוה בלא כוונה, כאכילת מצה) - הרי שלא עסק במצוה אלא היא נעשתה בדרך-ממילא, ומי התיר לו להימנע מהמצוה השניה?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' יולי 08, 2024 7:49 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
אליהו בן עמרם כתב:ברך ברכת הנהנין, כגון בורא פרי העץ, ולא כיוון לשם מצוה (מצוה מדרבנן לברך קודם אכילת פרי העץ),
מצד אחד - כתב המ"א בשם הרדב"ז, כי במצוה דרבנן לא בעי כוונה, ולכן יצא לכאורה בדיעבד. (עיין משנ"ב סי' ס' ס"ק י)
מצד שני - יש סוברים כי כל ספק ברכות להקל, הוא בעצם ספק "לא תישא" מן התורה להחמיר. ולכן לא חוזר ומברך, שלא יכשל ב"לא תישא".
לפי זה, ככל שלא מקיים את המצוה דרבנן עובר על "לא תישא" מן התורה.
וא"כ יש לפנינו לכאורה חיוב מדרבנן לברך ברכת הנהנין, וחיוב מן התורה לברך כראוי, כי אם לא יברך כראוי יעבור על "לא תישא".
ומשכך, למה לא יהיה מחויב לכוון לשם מצוה, מצד החיוב דאוריתא שטמון בו?

...
שאלתי לעייל, לענין דיעבד, ולא רק לכתחילה.
וא"נ שחייב לכוון בברכה דרבנן כמצוה מן התורה, א"כ אם לא כיוון, לא יצא בדיעבד, ויחזור לברך?

לכאורה יש כאן ערבוב.
כתבת:
לפי זה, ככל שלא מקיים את המצוה דרבנן עובר על "לא תישא" מן התורה.

ולא היא, אלא מי שמברך ברכה דרבנן באופן שלא יצא בזה ידי חובתו ויצטרך לברך שוב - הוא יעבור על לא תשא (מדרבנן או מדאורייתא - זה לא פשוט ואכמ"ל).
אבל אם למעשה הוא יצא ידי חובתו ואינו צריך לברך שוב - לא נשא שם שמים לשוא אלא לצורך.
ובזאת נפל יסוד הבנין לפענ"ד.


אני מקווה שמר שליט"א שומר עצמו שלא לעמוד תחת בנינים שבניתי...(בחיוך - כמובן)

מ"מ זאת בדיוק השאלה, שיהיה חייב לכוון לשם מצוה בברכת הנהנין בגלל צד דאוריתא שיש כאן, וכפי שבארתי שיש לו "חיוב מן התורה לברך כראוי", וממילא אם לא כיוון לא יצא, וצריך לחזור ולברך...

(אגב, אף לדבריך מקודם, שהקלו בדרבנן בגלל ספק כמי הלכה, הרי יש הסוברים (עיין בבאה"ל סי' ס) שבמצוה שבאמירה כו"ע מודו שחייב לכוון, כלומר גם למ"ד אין צריכות כוונה. ולכן לא כ"כ פשוט לומר שהכוונה לא מעכבת לכו"ע.
ואת זה ניתן לצרף לחומרא, לדעת המחמירים שאין להקל אף במצוה דרבנן, כי אין חילוק בין מצוה דאוריתא לדרבנן (עיין במשנ"ב סי' ס' - מכמה מקומות בשו"ע ושיטת הגר"א).
אבל כל זה רק לחשבון ההלכה.)

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' יולי 10, 2024 7:53 pm

הפריש תרומ"ע ולא כיוון לשם מצוה, למרות שמצוות צריכות כוונה - האם תחול ההפרשה?

האם התשובה תלויה במחלוקת בריש תמורה בין רבא לאביי, אי עביד מהני (לאביי) או לא מהני (לרבא)?
כלומר, האם להלכה נימא ליה שיחזור ויתרום מספק (כמו מי ההלכה, כרבא או אביי - עיין רעק"א בשו"ת מהדורא קמא קכט ד"ה וכל), לכה"פ בחיוב תרומ"ע מן התורה?

לכאורה, מאי שנא מתורם מן הרעה על היפה, שהגמרא שם בתמורה דף ה' רוצה בהוו"א לתלות זאת במחלוקת הנ"ל בין רבא לאביי. אך למסקנא, הואיל ויש פסוק "ולא תשאו עליו חטא" א"כ גם לרבא בכה"ג מהני. לפי זה נימא, דווקא בגוונא דתורם מן הרעה על היפה שיש בו פסוק ממנו לומדים שמהני, באמת מהני לכו"ע וגם לרבא. אך בתורם בלא כוונת מצוה, שלא נאמר בו פסוק כזה, אולי לא יהני לדברי רבא.
(ואין לחלק לכאורה בין הדינים הנ"ל, שזה איסור עשה (תורם מן הרעה על היפה), וזה ביטול עשה (בלי כוונה). שהרי משמיה דהגר"ח בחידושים על מס' קידושין (על דף מ"ו) נתחדש שאין איסור של תורם מן הרעה על היפה, אלא רק חיוב לתרום מן היפה. עיי"ש)

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קיומה זהו ביטולה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 14, 2024 8:39 am

אליהו בן עמרם כתב:העוסק במצוה מן התורה, שאם כיוון בה לשם מצוה, היה פטור ממצוה אחרת, כדין עוסק במצוה פטור מן המצוה.
מה הדין, אם לא כיוון במצוה ראשונה לשם מצוה, האם ביטל מצוה השניה שבעצם לא נפטר ממנה?.


אם נניח לא נפטר ממצוה שניה למרות שעוסק ממש במצוה הראשונה, וזאת בגלל שלא כיוון בעשיית מצוה הראשונה לשם מצוה. האם יהיה מותר לו להתחיל לכוון במצוה ראשונה לשם מצוה, ובכך ייפטר מעתה מצוה שניה, או שאסור לו לפטור עצמו ממצוה שניה כשהיא לפניו לעשותה?
כגון מתעסק בהשבת אבידה בלי כוונת מצוה, ובא לפניו עני לבקש ממנו צדקה. על הצד שהוא חייב בצדקה, כיון שלא כיוון בהשבת אבידה לשם מצוה, האם יכול לפטור עצמו עכשיו כשמצות צדקה לפניו על ידי הוספת כוונת מצוה להשבת אבידה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 276 אורחים