כתונת_פסים כתב:פשוט אצלי שכוונת רש"י בשנת ארבעים לצאתם ממצרים, כלומר, שנת השלושים ותשעה מאז חטא המרגלים.
כוונת כת"ר לפי המניין מניסן, אם נמנה את השנים מיום ליום היה זה בט' באב בדיוק לאחר ל"ח שנים.
כתונת_פסים כתב:פשוט אצלי שכוונת רש"י בשנת ארבעים לצאתם ממצרים, כלומר, שנת השלושים ותשעה מאז חטא המרגלים.
הכהן כתב:אם כן אם כי בשעה שמתה מרים (ואף אהרן) פסקו מתי מדבר, זה לא היה ידוע לבנ"י, ולמעשה מהפעם האחרונה שמתו עד שעברו הירדן חלפו שנה ושמונה חודשים.
הכהן כתב:(לא באתי להתווכח עם קודמי אלא לעשות סדר).
אחד הלומדים כתב:דומני שעדיין לא הזכירו כאן את ד' רש"י עה"פ בזאת הברכה "תריבהו על מי מריבה" שכותב- (בערך-מהזיכרון) נסתקפת לבוא עליו בעלילה, אם משה חטא אהרן ומרים מה עשו. שבפשטות משמע שלקתה ג"כ במי מריבה.
בעבר מצאתי בחיפוש באוצר ספר אחד שהרחיב בדברים נחמדים בענין ואיני זוכר כעת.
יאיר כתב:במדרש אספה איתא דהיתה שוה לאהרן ומשה בגדולה ולא ראוי שימותו לפניה.
שיף כתב:השבוע שמעתי מדרשן בשם המדרש אספה שכתוב שם שמתה כדי שבנ"י יתפללו לה' [על המים] ולא יסמכו כל הזמן על מרים
אפשר להעלות דברי המדרש??
עזרה כתב:מצאתי רשום אצלי משמו של הגרש"ר הירש ז"ל שלא נגזרה גזירת המיתה על הנשים והוכיח כן מדברי המדרש כאן.
ולפי"ז שפיר הקשה אברהם מדוע מתה מרים.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=147
יאיר כתב:במדרש אספה איתא דהיתה שוה לאהרן ומשה בגדולה ולא ראוי שימותו לפניה.
שיף כתב:במדרש אספה הנ"ל [שלא העלוהו עדיין- עה"פ ותמת שם מרים] להדיא שמרים היתה האשה היחידה שמתה במדבר ומוכיח כן מקרא דיהושע
אנא עבדא כתב:ראיתי השבוע ב"עלים לתרופה" שהביאו בזה"ל:
"כתב המדרש שמואל: "סיפר [הכתוב] בשבחה של מרים, כי אף אחרי מותה עמדה זכותה להם עד שנקברה, ולא נסתלקה מהם בארה מיד אחרי מותה, כי אם 'ותקבר שם', ואחר כך: ולא היה מים לעדה".
חיפשתי במדרש שמואל על אבות, ושם לא מצאתיו. מי יודע איפה המקור?
ארי שבחבורה כתב:שתי תשובות נפלאות על כך תמצא בסדרת הספרים המופלאה של הגרא"ל היימן זצ"ל עה"ת "חקרי לב" - הראשונה ב"חקרי לב" בראשית (ישנו באוצר) מאמר ז' עמ' ס"ט-ע', והשניה ב"חקרי לב" ויקרא (איננו באוצר לע"ע) מאמר ד' עמ' מ"ז.
ארי שבחבורה כתב:שתי תשובות נפלאות על כך תמצא בסדרת הספרים המופלאה של הגרא"ל היימן זצ"ל עה"ת "חקרי לב" - הראשונה ב"חקרי לב" בראשית (ישנו באוצר) מאמר ז' עמ' ס"ט-ע', והשניה ב"חקרי לב" ויקרא (איננו באוצר לע"ע) מאמר ד' עמ' מ"ז.
אחד הלומדים כתב:דומני שעדיין לא הזכירו כאן את ד' רש"י עה"פ בזאת הברכה "תריבהו על מי מריבה" שכותב- (בערך-מהזיכרון) נסתקפת לבוא עליו בעלילה, אם משה חטא אהרן ומרים מה עשו. שבפשטות משמע שלקתה ג"כ במי מריבה.
בעבר מצאתי בחיפוש באוצר ספר אחד שהרחיב בדברים נחמדים בענין ואיני זוכר כעת.
מורה צדק כתב:האם הייתה סיבה מיוחדת למניעת כניסת מרים לארץ ישראל?
האם יש עוד מקורות על הנקודה הזו, האם נשים מתו במדבר ג"כ ולא זכו להיכנס לאר"י משום חטא המרגלים.שיף כתב:במדרש אספה הנ"ל עה"פ ותמת שם מרים אי' להדיא שמרים היתה האשה היחידה שמתה במדבר ומוכיח כן מקרא דיהושע
עושה חדשות כתב:האם יש עוד מקורות על הנקודה הזו, האם נשים מתו במדבר ג"כ ולא זכו להיכנס לאר"י משום חטא המרגלים.שיף כתב:במדרש אספה הנ"ל עה"פ ותמת שם מרים אי' להדיא שמרים היתה האשה היחידה שמתה במדבר ומוכיח כן מקרא דיהושע
אחד הלומדים כתב:דומני שעדיין לא הזכירו כאן את ד' רש"י עה"פ בזאת הברכה "תריבהו על מי מריבה" שכותב- (בערך-מהזיכרון) נסתקפת לבוא עליו בעלילה, אם משה חטא אהרן ומרים מה עשו. שבפשטות משמע שלקתה ג"כ במי מריבה.
בעבר מצאתי בחיפוש באוצר ספר אחד שהרחיב בדברים נחמדים בענין ואיני זוכר כעת.
עזריאל ברגר כתב:אגב: מעניין שמיתת מרים לא מוזכרת בכלל במשנה תורה!
(מרים מוזכרת פעם אחת: זכור את אשר עשה ה"א למרים בדרך בצאתכם ממצרים).
שמר כתב:עזריאל ברגר כתב:אגב: מעניין שמיתת מרים לא מוזכרת בכלל במשנה תורה!
(מרים מוזכרת פעם אחת: זכור את אשר עשה ה"א למרים בדרך בצאתכם ממצרים).
לפי דברי החת"ס שהובאו למעלה י"ל שמיתתה מחמת הלשה"ר היתה, וכל זה אכניס בזכרון חטאה.
ואפשר לומר ע"פ הדרוש שזו כוונת הפסוק "זכור את אשר וכו' - היינו שמתה וכל כך למה בגלל לשה"ר.
הבל הבלים!עזרה כתב:יש ראשונים שכתבו שגם הלוים היו בחטא המרגלים ולפי"ז לכאו' גם על שבט לוי נגזרה הגזירה ומרים בכללן. ויש להאריך בזה טובא.
אָמַר רַב הַמְנוּנָא, לֹא נִגְזְרָה גְזֵרָה עַל שִׁבְטוֹ שֶׁל לֵוִי, דִּכְתִיב 'בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם וְכָל פְּקוּדֵיכֶם לְכָל מִסְפַּרְכֶם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה', מִי שֶׁפְּקוּדָיו מִבֶּן עֶשְׂרִים, יָצָא שִׁבְטוֹ שֶׁל לֵוִי שֶׁפְּקוּדָיו מִבֶּן שְׁלשִׁים.
אוהב עמו כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=28063
שם ציינתי לכפתור ופרח שנכנסה מרים ונקברה בא"י
שמר כתב:לא כ"כ הבנתי בעניותי הרבה את נושא האשכול.
לולא חטא העגל והמרגלים היו נכנסים כולם לא"י? או שמא היו מהם שהיו מתים מזקנה חולי וכדו', כל אחד והחשבון שמים שלו.
א"כ ולא כולם היו נכסים אפשר דמרים היתה בכלל זה ועכשיו הגיע זמנה למות (וכלשון הכלי יקר דברים א, לז) ע"פ חשבון שמים, אולם דווקא במשה ואהרון יש להדגיש מהי הסיבה שמתו במדבר ולא הכניסו לא"י, משום שהם היו המנהגים ושליחותם היתה להוציא ממצרים ולהכניס לא"י, אבל מרים אע"פ שהיתה נביאה לא היתה מנהיגה ולא הוטלה עליה שליחות כזו, ולכן אין קושי כ"כ גדול מדוע מתה במדבר.
(אגב למה האשכול לא במקרא ותרגום)
רציני כתב:בשבת שמעתי עוד הסבר: מטרת הכניסה לארץ ישראל היא כדי לקיים את מצוות התלויות בארץ ולאשה שאין לה חלק בארץ כמעט ואין היא יכולה לקיימם. ואם כן אין את אותו עניין באי כניסה לארץ של משה ואהרן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים