מספרים על הצדיק ר' יוסף יוזל מנובהרדוק, שהחזיק הרבה ישיבות והיה זקוק באופן תמידי לכסף, שהיה מנהגו לחוס על כל פרוטה של הישיבה, ולכן היה הולך ברגל כדי לאסוף את התרומות.
היה לו ידיד עשיר ברוסיה שהיה עוזר לו בממון. פעם אחת הוא ביקש תרומה מהנדבן הזה, והוא השיב לו שהוא לא יכול לתת, כי עכשיו גם הוא נמצא במצוקה כספית.
כששמע ר' יוסף את הדבר, מיד הזמין מרכבה שתיקח אותו הביתה.
שאל אותו אחד התלמידים: יצאת בידיים ריקות ואתה שוכר מרכבה, שלא כפעם בפעם?
הסביר לו הצדיק: כשקבלתי כסף סמכתי על זה ולא רציתי להפסיד כלום, אבל הפעם כשהוא לא נתן לי, אני סומך על הקב"ה.
בבנק של הקב"ה יש כסף בלי סוף, אני לא צריך לחסוך.
כמו שאנחנו אומרים בברכת המזון, בנוסחה שאולי היא יותר נכונה: "ידך המלאה, הפתוחה, הגדושה והרחבה". ידו של הקב"ה מלאה ויש בה מספיק לכל הצרכים.
הצעיר באלפי כתב:בסידור של מרן הבעש"ט זי"ע היה כתוב "הגדושה" וכן מובא בליקוטי מהרי"ח שכן מקובל מסידור הבעש"ט, וכהיום שהסידור בנמצא ראיתי צילום (נדפס כלפני שנה או יותר בערך בקובץ "היכל הבעש"ט") ושם כתוב "הגדושה", ויש לציין דבזמירות "מפי ספרים וסופרים" של הג"ר אליעזר דוד פריעדמאן שליט"א (רב מכנובקה בעלז לונדון) יש שם הגהות מא' מבני הפני מנחם זי"ע והוא מביא שאביו הדגיש תיבות אלו והיה נראה שהוא אומר "הגדושה" ולא הקדושה ע"ש.
עזריאל ברגר כתב:הצעיר באלפי כתב:בסידור של מרן הבעש"ט זי"ע היה כתוב "הגדושה" וכן מובא בליקוטי מהרי"ח שכן מקובל מסידור הבעש"ט, וכהיום שהסידור בנמצא ראיתי צילום (נדפס כלפני שנה או יותר בערך בקובץ "היכל הבעש"ט") ושם כתוב "הגדושה", ויש לציין דבזמירות "מפי ספרים וסופרים" של הג"ר אליעזר דוד פריעדמאן שליט"א (רב מכנובקה בעלז לונדון) יש שם הגהות מא' מבני הפני מנחם זי"ע והוא מביא שאביו הדגיש תיבות אלו והיה נראה שהוא אומר "הגדושה" ולא הקדושה ע"ש.
הערה היסטורית:
בסידור הבעש"ט נכתבה ברכת המזון פעמיים (אחת לחול ואחת בתוך הגדה של פסח). באחת מהן (כמדומני לחול) נכתב הקדושה, ובשניה - הגדושה.
מצליח כתב:מהגדה שיח הפסח להגרח"ק שליט"א
הגיונות כתב:וכעת מצאתי גם אצל הר' סולובייצ'יק
מצליח כתב:מהגדה שיח הפסח להגרח"ק שליט"א
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים