מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אריה הכהן
הודעות: 339
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי אריה הכהן » ב' יולי 08, 2024 12:03 pm

כגון שיש לאדם לברך עתה ברכת 'אשר יצר' וברכת המזון. האם יש לו להקדים ברכת המזון שהיא דאורייתא על אשר יצר שהיא דרבנן?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 08, 2024 12:12 pm

כל המקןדש מחברו קודם לחברו

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יולי 08, 2024 4:26 pm

שאג"א סי' כב

ובמהדורת המוערות (באוצר) תמצא מר"מ רבים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 08, 2024 6:19 pm

כדכד כתב:כל המקןדש מחברו קודם לחברו

השאלה היא אם לא נאמר (עכ"פ לפעמים) "חביבין עלי ד"ס יותר מדברי תורה"?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 08, 2024 7:01 pm

חביבים
אבל לא מקודשים יותר

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 09, 2024 3:09 pm

אחרי זה ראיתי בפסקי תשובות שהביא לברך אשר יצר קודם
וגם מחשש שמא ישכח
אם אני זוכר נכון יש מי שכתב להקדים אשר יצר מטעם תדיר ואולי אם זו ברכהמ"ז מדאורייתא באנו לספק תדיר ומקודש

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 10, 2024 6:05 pm

בדקתי שוב
המשנ"ב בסי' ז' ס"ק ב' מביא בשם רש"ל שאם אדם התחייב לברך ברכה אחרונה ושכח לברך והתחיב באשר יצר - שיברך אשר יצר קודם משום דתדיר.
המשנ"ב לא מדבר על ברכהמ"ז.
הפסקי תשובות מביא בשם כף החיים שיש להקדים גם לברכת המזון מטעם שמא ישכח.
צ"ע מדוע חשש לשכחה יותר באשר יצר מאשר בברכהמ"ז
ועכ"פ אי מטעם תדיר אתינן עלה - אולי זה שוב הספק של תדיר ומקודש

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי במסתרים » ד' יולי 10, 2024 6:27 pm

כדכד כתב:מדוע חשש לשכחה יותר באשר יצר מאשר בברכהמ"ז

ברכת המזון ארוכה

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 10, 2024 6:33 pm

ולכן לא ישכחו אותה?

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי במסתרים » ד' יולי 10, 2024 6:39 pm

כדכד כתב:ולכן

יותר שכיח שישכח את אשר יצר אחריה משא"כ להיפך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יולי 10, 2024 9:22 pm

הגהות רע"א או"ח ס"ז:
מברך אשר יצר. אכל דבר ונתחייב לברך ברכה אחרונה ועשה צרכיו מברך תחלה אשר יצר. ואח"כ הברכה אחרונה. מג"א סי' קס"ה סק"ג בשם רש"ל. ואם הטיל מים קודם ברהמ"ז צ"ע אם לא יקדים בהמ"ז שהוא דאורייתא. או דמ"מ תדיר עדיף. ואפשר דתליא באיבעי דהש"ס בזבחי' תדיר ומקודש הי מינייהו עדיף. די"ל דאורייתא לגבי דרבנן הוי כמו מקודש ופסק הרמב"ם דמקודש ותדיר יכול להקדים איזה שירצה. וע' צל"ח ברכות ד"ד ב' ד"ה ריב"ל וברפ"ח ד"ה שהיין גורם. ובת' נודע ביהודא סי' ל"ט. וצ"ע לדינא.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי במסתרים » ד' יולי 10, 2024 10:11 pm

אריה הכהן כתב:ברכת 'אשר יצר' וברכת המזון

עיין בספר תדיר קודם

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם יש קדימה למצוה דאורייתא לשל דרבנן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 10, 2024 10:17 pm

מה שנכון נכון כתב:הגהות רע"א או"ח ס"ז:
מברך אשר יצר. אכל דבר ונתחייב לברך ברכה אחרונה ועשה צרכיו מברך תחלה אשר יצר. ואח"כ הברכה אחרונה. מג"א סי' קס"ה סק"ג בשם רש"ל. ואם הטיל מים קודם ברהמ"ז צ"ע אם לא יקדים בהמ"ז שהוא דאורייתא. או דמ"מ תדיר עדיף. ואפשר דתליא באיבעי דהש"ס בזבחי' תדיר ומקודש הי מינייהו עדיף. די"ל דאורייתא לגבי דרבנן הוי כמו מקודש ופסק הרמב"ם דמקודש ותדיר יכול להקדים איזה שירצה. וע' צל"ח ברכות ד"ד ב' ד"ה ריב"ל וברפ"ח ד"ה שהיין גורם. ובת' נודע ביהודא סי' ל"ט. וצ"ע לדינא.

עכ"פ פשיטא ליה דדאורייתא לגבי דרבנן - חשיב "מקודש" ולכן קודם לו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 416 אורחים