עושה חדשות כתב:כולכם ברוכים.
דליות דוד - שומע כעונה בברכת כהנים.PDF
בסוף דברי ה"דליות דוד" הביא בשם שו"ת הר צבי כתב דלא מהני שומע כעונה בברכת כהנים כדברי הביה"ל, כיון שאין זה רק דיבור לעצמו, אלא דיבור לאחרים, וכפי שבחליצה שצריך לומר בפניה - לא יצא ב"שומע כעונה" כך גם בברכת כהנים שצריך להשמיע ברכתו לעם.
והנה ברש"י על פרשת נשא (פרק ו' פס' כ"ג) הביא דרשת הספרי על "אמור להם", וז"ל:
אָמוֹר לָהֶם –
שֶׁיִּהְיוּ כֻּלָּם שׁוֹמְעִים (ספרי לט).
ובאמת לענ"ד זו קושיא גדולה על דברי החזו"א, כי בפשטות אין כוונת הספרי שזהו "שיעור" באיכות הדיבור של המברך, שיהיה בשיעור כזה שיוכל להישמע לכולם, אלא שממש ישמיע את ברכתו למתברך, כדרך המברכים והמתברכים, שהמברך "מוסר" את ברכתו למתברך.
וא"כ לענ"ד קשה מאד לומר, ששמיעת המתברך אינה אלא כתנאי חיצוני בדיבור המברך (כדברי החזו"א), אלא זאת מהות הענין, "מסירת" ברכה ממברך למתברך, וכי אפשר להעלות על הדעת, שהשומע והמצטרף לברכת הכהן המדבר בפועל, ייחשב גם כמי ש"מסר" ברכתו בעצמו למתברך.
לו יצויר,שה"שומע" צריך לדבר עם פלוני או לספר דבר לפלוני, וזאת מצוותו, האם נימא ש"שומע כעונה" יחשיב אותו כמספר לפלוני?
מילא אם נימא, שהכהן המברך המוציא בברכתו את השומע נחשב כשליח של השומע, אז אפשר אולי לומר שנחשב שגם שהשומע "מסר" ברכתו למתברך באמצעות שליחו, אך בפשטות אין כוונת החזו"א לשליחות. וא"כ המתברך הרי שמע הברכה רק מהמברך בפועל שמסר לו ברכתו, אך לא שמע מה"שומע-כעונה".
והערה נוספת מצד אחר, לומר שבזמננו לא מהני "שומע כעונה" בברכת כהנים:
כי אם בזמננו כל הכהנים אינם אלא ספק כהנים, או מצד שהם כהנים על פי עצמם, וכדאיתא בשו"ע אבעה"ז סימן ג', או מצד שיש חשש שיש בהם חללים, כדאיתא ברמ"א בהלכות פסח - סימן תנ"ז סעיף ב' ושם במשנ"ב ס"ק כ"ב (בדין נתינת הפרשת חלה ממצה לכהן קטן או מי שטבל לקריו בזה"ז), א"כ כל כהן שמחזיק עצמו ככהן וודאי, שאל"כ למה מתיר לעצמו לברך ברכת כהנים בשם ומלכות, איך יוכל לצאת מכהן אחר, שצריך להחזיק אותו רק כספק כהן.