מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

"קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

הודעהעל ידי עובר ושב » א' מאי 26, 2024 12:25 pm

מרגלא בפומיה דהגר"ע יוסף זצ"ל, "קיבלנו הוראות מרן", וכן בניו ותלמידיו אחריו.

אמנם כבר הוכיח הגר"ש טולדנו בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת" שאדרבה, החולקים על הגר"ע הלכו כהשו"ע הרבה יותר ממנו, והוא עצמו נטה מהשו"ע עשרות פעמים, אי משום מנהג, אי משום סב"ל, וטעמים אחרים.

אמנם אצל תלמידי הגר"ע ובניו, הדבר בולט יותר ש"קיבלנו הוראות מרן" אינו מרן השו"ע אלא מרן הגר"ע יוסף עצמו, ואפרט.

בגיליון השבועי של הרב שלום נקי (מתלמידי ישיבת חזון עובדיה, וכיום מו"צ בדימונה, מחבר סדרת הספרים בהלכה ובאגדה) בשבוע הקודם, הוא דיבר על הנחת תפילין בתשעה באב. נושא זה כבר נדון כאן, ע"ש. הרב נקי המציא שמנהג זה קיים "מלפני 500 שנה, ולפני מרן השו"ע", כאשר בפועל החל המנהג מבית כנסת אחד של מקובלים בירושלים, ומשם התפשט לאט לאט בירושלים (על המצאה זו ראו בקישור הנ"ל).

ולמרות שהשו"ע העיד במפורש על המנהג בארץ ישראל ובכל העולם, "נוהגים שלא להניח תפילין בתשעה באב שחרית, ולא טלית, אלא לובשים טלית קטן תחת בגדים בלא ברכה. ובמנחה מניחים ציצית ותפילין ומברכים עליהם" (או"ח סימן תקנ"ה), התחמק מזה הרב נקי כשהוא נתלה בדברי החיד"א, שמרן וגדו"י שבצפת לא ידעו ממנהגי ירושלים כי לא היו שיירות מצויות.

עד כאן ניחא, אבל המחבר מתהדר בכך ש"זכה" לשנות את מנהגם של כמה בתי כנסיות בדימונה שעד כה עשו כדעת השו"ע וכפי שנהגו גם במרוקו ובשאר ארצות, להניח תפילין בת"ב במנחה ולא בשחרית, והקריא להם את דברי הגר"ע בחזו"ע, ו"קיבלו עליהם ככל אשר כתב" להתחיל להניח תפילין בשחרית כמנהג ירושלים.

הפלא ופלא - משמעות חדשה למושג "קיבלנו הוראות מרן" - כהגר"ע יוסף ונגד השו"ע! גם מי שנהג עד כה לתומו כדעת השו"ע, מצוה עליו לשנות מנהגו ולפסוק כהגר"ע...

אבל התמיהה הגדולה היא שהרבי נקי גופיה לא חש לקמחיה, ובאותו גליון דיבר על המנהג לברך על ספירת העומר לפי מנהג ירושלים אחרי עלינו לשבח, שהוא נגד השו"ע שמשמע ממנו שמברכים לפני עלינו לשבח ולאחר קדיש תתקבל, ועל זה כתב "די לנו שבירושלים ימשיכו במנהגם, אבל מה לנו להנהיג כן בשאר ערי הארץ, ובוודאי שמן הראוי שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו"...

וכן בהמשך כתב: "אלא וודאי היכן שנהגו נהגו, ומנהג ירושלים לא מחייב לשאר ערי הארץ, ובפרט במנהג כזה שהוא נגד מרן.... ולעולם במקום שאין מנהג ידוע, וכמו ברוב ערי הארץ, ברור שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו" (קל וחומר בנדון הנחת תפילין בת"ב שהמנהג הידוע הוא לא להניח בשחרית).

לאחר מכן ציטט את לשון הגר"ע עצמו בחזו"ע אבילות (עמ' ר"נ): "ואולם אין מנהג זה קיים אלא בירושלים, אבל בשאר ערי הארץ יש לנהוג כדעת רוב ככל גדולי הפוסקים ומרו השו"ע שקבלנו הוראותיו, שכל שאין מנהג ברור בדבר להיפך, מעמידים אותו על קו הדין... ודע שאע"פ שירושלים היא בירת ארץ ישראל, אין להנהיג בכל שאר ערי הארץ כמנהג ירושלים, שהואיל ולכל עיר בפני עצמה יש בי"ד מיוחד וצביון מיוחד בכמה הבדלי מנהגים שונים בין ירושלים לשאר ערי הארץ, אין מקום לומר ששאר ערי הארץ בעל כרחם יגררו אחר מנהג ירושלים.... לכן הבו דלא להוסיף עלה, ויש לנו להעמיד את שאר העיירות בארץ ישראל בחזקת המנהג הקדום, שהוא המנהג הנכון מעיקר הדין כדברי רוב הפוסקים ומרן".

לכשיבקע
הודעות: 574
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: "קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' מאי 26, 2024 10:37 pm

כמדומה שקבלת הוראות מרן לא נאמרה כשמדובר ב'מנהג'.

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: "קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' מאי 27, 2024 9:39 am

אכן, אבל רק במנהג שהיה לפני השו"ע. לכן בנד"ד הם מתאמצים להמציא שהמנהג עתיק, למרות שהוא חדש.

אבל הקושיה היא מיניה וביה;
מילא שאתם פוסקים כמו "מנהג ירושלים" החדש ונגד השו"ע,
ומילא שהמצאתם מנהג במקום שאין בו מנהג (כי בירושלים במשך מאות השנים האחרונות היו כמה וכמה עדות),
ומילא שאתם כופים את מנהגכם על יהודים שעלו ממרוקו ושאר ארצות שבהן נהגו כשו"ע ורוצים להמשיך לנהוג כשו"ע גם בארץ ישראל,
אבל גם לכפות על כל ערי הארץ שלא לנהוג כשו"ע בגלל מנהג ירושלים?

מחכה לגאולה
הודעות: 2
הצטרף: ה' מאי 23, 2024 9:23 am
שם מלא: ברכה והצלחה

Re: "קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

הודעהעל ידי מחכה לגאולה » ב' מאי 27, 2024 9:59 am

עובר ושב כתב:מרגלא בפומיה דהגר"ע יוסף זצ"ל, "קיבלנו הוראות מרן", וכן בניו ותלמידיו אחריו.

אמנם כבר הוכיח הגר"ש טולדנו בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת" שאדרבה, החולקים על הגר"ע הלכו כהשו"ע הרבה יותר ממנו, והוא עצמו נטה מהשו"ע עשרות פעמים, אי משום מנהג, אי משום סב"ל, וטעמים אחרים.

אמנם אצל תלמידי הגר"ע ובניו, הדבר בולט יותר ש"קיבלנו הוראות מרן" אינו מרן השו"ע אלא מרן הגר"ע יוסף עצמו, ואפרט.

בגיליון השבועי של הרב שלום נקי

אם כבודו חושב שהוא צודק, אדרבה שלח דבריך לרב נקי.
הוא עונה על כל מה ששולחים לו

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: "קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' מאי 27, 2024 11:56 am

אחד מחבריי כתב לו תשובה ארוכה, הערה על מה שכתב באחד מספריו. לא רק שלא נענה, אלא גם נחסם (בהערות הבאות ששלח לו צויין שהמכתב לא הגיע ליעדו).

מסתבר שלא על כל דבר הוא עונה...

לכן טוב שהביקורת היא ציבורית ופתוחה לכל אחד לשאת ולתת כדרכה של תורה (ומכל מקום אולי תכתוב לי את המייל שלו ואשלח לו כעת).

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: "קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מאי 27, 2024 4:50 pm

עובר ושב כתב:אכן, אבל רק במנהג שהיה לפני השו"ע. לכן בנד"ד הם מתאמצים להמציא שהמנהג עתיק, למרות שהוא חדש.

אבל הקושיה היא מיניה וביה;
מילא שאתם פוסקים כמו "מנהג ירושלים" החדש ונגד השו"ע,
ומילא שהמצאתם מנהג במקום שאין בו מנהג (כי בירושלים במשך מאות השנים האחרונות היו כמה וכמה עדות),
ומילא שאתם כופים את מנהגכם על יהודים שעלו ממרוקו ושאר ארצות שבהן נהגו כשו"ע ורוצים להמשיך לנהוג כשו"ע גם בארץ ישראל,
אבל גם לכפות על כל ערי הארץ שלא לנהוג כשו"ע בגלל מנהג ירושלים?

ועוד שביביע אומר ח"ד ס"ס כ"ה כתב שאין לחייב בשאר ערי הארץ לנהוג כמנהגי ירושלים. ובפרט במה שנהגו בירושלים שלא כדעת מרן.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: "קיבלנו הוראות מרן" - עיונים בדברי הרב שלום נקי (ותתענג בדשן גליון 169)

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מאי 27, 2024 4:56 pm

עובר ושב כתב:אבל התמיהה הגדולה היא שהרבי נקי גופיה לא חש לקמחיה, ובאותו גליון דיבר על המנהג לברך על ספירת העומר לפי מנהג ירושלים אחרי עלינו לשבח, שהוא נגד השו"ע שמשמע ממנו שמברכים לפני עלינו לשבח ולאחר קדיש תתקבל, ועל זה כתב "די לנו שבירושלים ימשיכו במנהגם, אבל מה לנו להנהיג כן בשאר ערי הארץ, ובוודאי שמן הראוי שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו"...
בירושלים נהגו לספור אחרי ערבית כי לא הגיע הזמן, כמ"ש בשלחן גבוה תפט כב שממתינים לצאת הכוכבים ואומרים יגדל וכו', ואז סופרים.
וכן מוכח משלמי חגיה ספירת העומר אות ד, שספרו אחרי תתקבל.
וכ"כ מקור חיים ח"ד פרק קצ"ב אות ט, שמנהג ירושלים לספור אחרי תתקבל.

אמנם להקבלה עדיף לספור אחרי עלינו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים