דרומי כתב:לא מחייב שהסופר שם אותם. אולי זה מישהו שהחליף מזוזות וכדומה, ולא היה לו מה לעשות עם המזוזות הישנות ובתום לב שם אותם בגניזה. יש גם מקרים של אנשים קשישים שהולכים לעולמם והיורשים לא מעוניינים במזוזות משום מה.
דרך ישרה כתב:סיפר לי חבר שנקרא ע"י גבאי לפנות בית כנסת ישן שנסגר. תוך כדי הפינוי הוא מצא באיזה חדר כמה זוגות של פרשיות תפילין. הוא שאל את את זה שהזמין אותו לפנות, מה הן אלו הפרשיות? הוא אמר לו, אה, פעם ישבו כאן סופרים, לפני איזה חמש עשרה שנה, הם השאירו את זה, אין לי מה לעשות עם זה, קח את זה.
נשאלת השאלה, האם יש לחשוש שהפרשיות פסולים משום שלא כסדרן או משום שלא קידש השמות. מצד א' חזקה אין אדם משהה דבר שאינו הגון תחת ידו, ואם זה היה פסול היה לו לגנזן. מאידך, לומר שהם כשרות ג"כ קשה לומר שהיה הסופר משאיר כאן פרשיות שהיה יכול להרויח עליהם הרבה כסף.
וחזקת כשרות לכ' ודאי לא שייך, דזהו דוקא כשיודעים בבירור שהיה כשר מתחילה אז שייך לומר מוקמינן אחזקתיה.
לבי במערב כתב:נכב"ב בענין קרוב.
ברוז כתב:מעשה שהיה:
חופר גניזה במקצועו, מצא בשבוע שעבר שתי מזוזות הנראות כמהודרות ומושלמות.
נפשו בשאלתו, האם אכן כך, והמזוזות כשרות המה, ואך בטעות מצאו את דרכם למכולת הגניזה.
או שמכיון שנמצאו בגניזה אמרינן שהיה בהם פסול כלשהוא, וכגון שהסופר שכח לקדש את השמות וכדו'. ופסולות.
יודגש, אין שום סימני מחיקה עליהם כך שלכאורה אין מקום לחשוש מצד שלא כסדרן.
כן נכתבו כבר מעברן האחר השמות הנהוגים לכתוב במזוזה, ומסתבר שאילו היה בהן איזה פסול היה הסופר משליכן כמות שהן ולא גומר מלאכתו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 413 אורחים