הודעהעל ידי HaimL » ג' פברואר 20, 2024 12:07 pm
הרב המעיר שליט"א. מר כתב לי דברים נוקבים בפרטי, כדי לחוס על כבודי, הקב"ה ירבה את כבודכם.
ולטענות מר, בקצרה,
א. לשם מה ההסברים והציורים, אם רק רצית ללמוד פשט בט"ז.
ב. כיצד אתה לומד, בלי מקור, בדברי הט"ז, שדבריו הם רק להרחיק מן הטועים.
ג. האם משונה ראשך מכו"ע, וכיצד מועיל מה שיש אוויר מתחת לקצה התיתורא, כדי להציל מזה שאין מונחים במקומם.
ד. יש באחרונים שחלקו על הט"ז, ופסקו שרובו ככולו, אבל נקטינן כהט"ז ז"ל והנמשכים אחריו.
אשיב לדבריו,
א. אני לא באתי ללמוד פשט בש"ס ופוסקים, אני ביקשתי לדעת הלכה למעשה, ומאי עמא דבר. כבודו העיר שזה מבואר בט"ז ז"ל והנמשכים אחריו, והסברתי מדוע עדיין יש לי מקום עיון בדבר (חדא, אם כתבו כן אף בדיעבד. עוד, שכתבו לשון מונח, ואצלי זה קצת שונה במציאות, ועוד, שיש לחוש למקום המעברתא, אבל צריך לבדוק את זה במציאות). ושמא ע"י צירוף עם דעת החולקים, שהזכיר כבודו, יש להקל ולהכשיר הנחת תפילין באופן שתיארתי.
ב. אני לא הכרחתי דבר בדברי הט"ז ז"ל. אבל כן נ"ל, דקצת לא מסתבר לי שהזכיר את דעת הטועים לגמרי, להניח את עיקר התפילין על מצחם, ואז כתב על קצה התיתורא. ואם היה בא לכתוב בדיעבד, שמא ה"ל לכתוב דיש הטועים להניח על מצחם, ויש אף הטועים לומר דרובו ככולו, ולא היא. דאפילו קצה התיתורא צ"ל למעלה ממקום צמיחת השערות, וא"ל לא יצא יד"ח. ומדלא כתב כן, רציתי ללמוד את הפשט בדבריו כנ"ל.
ג. אף שראשי אינו משונה לגמרי, מ"מ המציאות שונה מאדם לאדם. דאם התפילין קטנים, או אם השיער רב, אז טפי מחזי כמונח ממש על הראש, ואני ששיערי קצר, והתפילין שלי ממוצעים, אינו מונח לגמרי על הראש. יתר על כן. למראית עין, רוב אותם שיש אוויר בין קצה התיתורא לבין ראשם, נראה לעיניי שהתפילין שלהם מונחים יותר למטה ממה שאצלי, ולכן רציתי לשאול דווקא עליי, ועל המציאות שלי בהנחת התפילין ש"ר, מפני שאצלי כמעט ולא ניכר שיש חריגה בכ"ש ממקום צמיחת השערות.
ד. שמא כדאי היא דעת החולקים לסמוך עליהם במקום הצורך. ואם א"א לסמוך על דעתם, אז אשמח לדון על הצורך שהעליתי, במציאות שהשיער מתארך ומתקצר.