עושה חדשות כתב:עי' מהרש"א ח"א ב"ב קיט. שכ' כעי"ז לגבי המקושש.
אמסטרדם כתב:עושה חדשות כתב:עי' מהרש"א ח"א ב"ב קיט. שכ' כעי"ז לגבי המקושש.
וקדושת לוי עה"ת.
עושה חדשות כתב:עי' מהרש"א ח"א ב"ב קיט. שכ' כעי"ז לגבי המקושש.
... כיון שלא היה צריך למלאכה זו אלא לידע באיזו מיתה כו' ה"ל מלאכה שאינה צריכה לגופה כמו חופר גומא וא"צ אלא לעפרה שהוא פטור לר"ש ומיהו הוא ודאי דהיה חייב מיתה בדיני אדם שלא ידעו העדים שהתרו בו שהוא עשה על דעת זו ואינן אלא דברים שבלב ודנין היו אותו למיתה ע"פ העדות ...
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:עי' מהרש"א ח"א ב"ב קיט. שכ' כעי"ז לגבי המקושש.
ז"ל -... כיון שלא היה צריך למלאכה זו אלא לידע באיזו מיתה כו' ה"ל מלאכה שאינה צריכה לגופה כמו חופר גומא וא"צ אלא לעפרה שהוא פטור לר"ש ומיהו הוא ודאי דהיה חייב מיתה בדיני אדם שלא ידעו העדים שהתרו בו שהוא עשה על דעת זו ואינן אלא דברים שבלב ודנין היו אותו למיתה ע"פ העדות ...
שמעתי מא' מגאוני הזמן שליט"א שהעיר ע"ז בחריפות, היתכן לומר כי משה רבינו טעה והרג אדם על חינם, ואף הסכימה דעת המקום לדעתו בענין הזה.
ואני הקטן איני רואה בזה תימה כ"כ, כיון שכך הוא הדין בדיני אדם, ולא בשמים היא וכו', (ותנא דמסייע לי כנגד הגאון הנ"ל, ה"ה המהרש"א זי"ע). אבל מאידך יש בזה מן הטענה, כי סו"ס כלפי האמת הוי עונש שלא כדין. ונבוך אני בזה.
מה דעתכם?
החתן סופר כתב:מפורסמים דברי המהרי״ק (בסי׳ קל״ז) שחידש- אם גוי כפה ישראל לבשל לו תבשיל הוי בגדר משאצל״ג, דהוא מבשל רק כדי להיפטר מאונס הגוי. וראיתי דברי הגר״י הרצוג זצ״ל (בתשובות ופסקים סי׳ נד׳) ודברי הגראי״ה זצ״ל (אגרות ג׳, תשס״ה) שהסבירו למה דבריו קשים להולמם. ושתי שאלות לי בדבר:
א. מי עוד עמד בדברי המהרי״ק ואנה צידד ומדוע.
ב. אם נניח שמלאכות שבת נלמדות מאותו פס׳ שנלמד מלאכות ע״ז (מבואר בכמה מקומות שבת ע׳. סנהדרין סב׳.) האם יש משאצל״ג במלאכת ע״ז? וכגון שרצה לחפור בור והיתה שם אבן תקועה והוציא אותה וזרק אותה למרקוליס אם אמרינן בזה משאצל״ג? ואם כן איך ייתכן לדברי המהרי״ק שאחת מג׳ עבירות צריך למסור נפשו על דרבנן? בעוד וחי בהם דאורייתא. אבל זה כנראה לא נכון כי אני לא זכור דין כזה בע״ז
כתבן כתב:עי' שו"ת אגרות משה ח"א סי' קכ"א
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:עי' מהרש"א ח"א ב"ב קיט. שכ' כעי"ז לגבי המקושש.
ז"ל -... כיון שלא היה צריך למלאכה זו אלא לידע באיזו מיתה כו' ה"ל מלאכה שאינה צריכה לגופה כמו חופר גומא וא"צ אלא לעפרה שהוא פטור לר"ש ומיהו הוא ודאי דהיה חייב מיתה בדיני אדם שלא ידעו העדים שהתרו בו שהוא עשה על דעת זו ואינן אלא דברים שבלב ודנין היו אותו למיתה ע"פ העדות ...
שמעתי מא' מגאוני הזמן שליט"א שהעיר ע"ז בחריפות, היתכן לומר כי משה רבינו טעה והרג אדם על חינם, ואף הסכימה דעת המקום לדעתו בענין הזה.
ואני הקטן איני רואה בזה תימה כ"כ, כיון שכך הוא הדין בדיני אדם, ולא בשמים היא וכו', (ותנא דמסייע לי כנגד הגאון הנ"ל, ה"ה המהרש"א זי"ע). אבל מאידך יש בזה מן הטענה, כי סו"ס כלפי האמת הוי עונש שלא כדין. ונבוך אני בזה.
מה דעתכם?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים