מאיר סובל כתב:כמדומה שיש ע"ז מהגר"א במע"ר או באורחות חיים מרבי חיים ולוז'ינער, שחידושי תורה הם הבנת הפשט הנכון בראשונים.
נשים לב שרוב ככל "חידושי" רבי עקיבא איגר, שלענ"ד אין חולק שזה תמצית תבנית חידושי תורה אמיתיים, הם הבנת פט בתוס' ובראשונים. ע"י שמקשה בהבנה ממקום למקום ומסביר.
גם הקצות, אפילו כשבא לחדש זה רק בהבנה מה שלדעתו מוכרח.
ואם ניפן לחידושי הגר"ח והגרי"ז, נראה שהרוב זה בלשונם אחרי קושיות, "ואשר יראה בזה מוכרח" וכדומה - פשט.
חייב אדם לחדש חידושי תורה [בשבת] כמ״ש בזוהר דבמ״ש בחזרת נשמה יתירה למקומה שואל אותה הקב״ה מה חידוש אמרת בתורה כו׳ ובמח״ב בשם דעת חכמה בשם האר״י שאם מחדש בתורה מעטרין לאביו באותו עולם לכן נסמך כיבוד למצות שבת. ומי שאינו בר הכי לחדש ילמוד דברים שלא למד עד הנה.
כתבו הספרים בשם הזוהר שמצוה על האדם לחדש חידושי תורה בשבת. ומי שאינו בר הכי לחדש ילמוד דברים שלא למד עד הנה.
ונתנו ידידים כתב:רק אמרתי לאפוקי מצד שאולי כשאמרו יחדש חידושי תורה קאי על מי שכבר למד את כל התורה.
HaimL כתב:אשר שאל הרב הפותח, אם ספרי הראשונים והאחרונים על התלמוד הם חידושים, כן עלמא דבר קוראים להם חידושי הרשב"א, חידושי הריטב"א, וכדומה. ואע"פ שמסתמא כך קראו להם המדפיסים, או המעתיקים, מ"מ צ"ל שקראו להם כך ע"פ חכמי הדורות שהיו בזמנם.
תלמיד חברים כתב:הרב צופה ומביט - נהניתי ממה שהבאת להוכיח וכו'.
אך שם מפורש שבאמת 'חידושי תורה' נקרא מה שחדש לגמרי, אם זהו יצירה חדשה כמ"ש בתחילה, או גם הבנה חדשה.
אלא שאם אינו בר הכי, ואין לו שכל כזה של 'מחדש', יעשה משהו שדומה לחידוש, וילמד דברים חדשים.
אבל ממה שבאת להוכיח שגם זה בכגדר חידו"ת, נמצאת מוכיח להיפך, שזהו רק 'דומה'. [כמדומה שבהמשך הודעותיך כבר הרגשת בזה].
HaimL כתב:אגב, בלשון התלמוד עצמו, חידוש תורה הכוונה באמת להלכה חדשה שבאה ממדרש, או מתקנה חדשה, כלשון הברייתא הידועה בחגיגה,
דתניא מעשה בר' יוסי בן דורמסקית שהלך להקביל פני ר' אלעזר בלוד אמר לו מה חידוש היה בבהמ"ד היום א"ל נמנו וגמרו עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית אמר לו יוסי פשוט ידיך וקבל עיניך וכו'
ופירש"י, פשוט ידיך וקבל עיניך - הוקשה בעיניו שנתן עטרה לאותו דורש והלא מימות אנשי כנסת הגדולה היתה תקנה זו:
---
הרי לנו מפורש שאין חידוש בגילוי הלכה קיימת, אלא בהלכה חדשה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים