מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ערבוביא. והערב נא - ואל תתערב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודהא
הודעות: 1593
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

ערבוביא. והערב נא - ואל תתערב

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ינואר 23, 2024 12:16 am

א.
בין הערביים נזכר בתנ"ך בארבעה הקשרים:

1. זמן שחיטת קרבן הפסח - ראשון ושני.
שמות יב 6: "וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ כֹּל קְהַל עֲדַת יִשְׂרָאֵל בֵּין הָעַרְבָּיִם", ויקרא כג5: "בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ בֵּין הָעַרְבָּיִם, פֶּסַח לה'", במדבר ט 3: "בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה בֵּין הָעֲרְבַּיִם תַּעֲשׂוּ אֹתוֹ בְּמֹעֲדוֹ, כְּכָל חֻקֹּתָיו וּכְכָל מִשְׁפָּטָיו תַּעֲשׂוּ אֹתוֹ", במדבר ט 5: "וַיַּעֲשׂוּ אֶת הַפֶּסַח בָּרִאשׁוֹן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בֵּין הָעַרְבַּיִם בְּמִדְבַּר סִינָי, כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", במדבר ט 11: "בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ, עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ".

2. זמן אכילת הבשר במדבר, שמות טז 12: "בֵּין הָעַרְבַּיִם תֹּאכְלוּ בָשָׂר, וּבַבֹּקֶר תִּשְׂבְּעוּ לָחֶם" .

3. זמן הקרבת קרבן התמיד השני, שמות כט 39: "אֶת הַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר, וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם", שמות כט 41: "וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם, כְּמִנְחַת הַבֹּקֶר וּכְנִסְכָּהּ תַּעֲשֶׂה לָּהּ לְרֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה לה'", במדבר כח 4: "אֶת הַכֶּבֶשׂ אֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר, וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם", במדבר כח 8: "וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם כְּמִנְחַת הַבֹּקֶר וּכְנִסְכּוֹ תַּעֲשֶׂה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לה'".

4\5. זמן העלאת הנרות והקטרת הקטורת במקדש, שמות ל 8: "וּבְהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת בֵּין הָעֲרְבַּיִם יַקְטִירֶנָּה."

אבל כנ"ל בזמנו ובמובנו הערבוביא שולטת .

ב.
בֵּין הָעַרְבַּיִם !
בֵּין - מה זה ? עֶרֶב מה זה? עַרְבַּיִם מה זה ?
וביחד "בֵּין הָעַרְבַּיִם" מתי זה ?


ראינו ש 'בֵּין הָעַרְבַּיִם' מופיע בתנך בתורה בלבד 11 פעם .
5 בשמות, 5 בבמדבר ועוד אחד בויקרא. והפעם הראשונה היא בשמות יב, ו. [פרשת בא]
וְהָיָ֤ה לָכֶם֙ לְמִשְׁמֶ֔רֶת עַ֣ד אַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֛ר י֖וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַזֶּ֑ה וְשָׁחֲט֣וּ אֹת֗וֹ כֹּ֛ל קְהַ֥ל עֲדַֽת־יִשְׂרָאֵ֖ל בֵּ֥ין הָעַרְבָּֽיִם׃

ונתקשו חכמינו בדבר:
1. בהסבר המילים עצמם
2. וגם לזמן המכוון במילים אלו .

חשוב להקדים שלעיתים זמן בין הערביים זמנו משתנה לגבי הלכות שונות. ובנוסף זה תלוי אם נאמר בו גם ערב וגם בין הערביים,
או רק בין הערביים או רק ערב. וראה במפרשים ובמלבים שם בבא.

IMG-20240123-WA0128.jpg
IMG-20240123-WA0128.jpg (58.43 KiB) נצפה 184 פעמים


לזמן בֵּין הָעַרְבַּיִם יש 6 דעות עיקריות.
א -וורוד, שיטת ר' אושעיא , כל היום.
ב. הצהוב , שיטות רשי ועוד רבים.
* הירוק - שבתוך הצהוב - לרמבן.
ג.הכתום לאב"ע ואחרים.
ד. הכחול, הערוך - רק שעה אחת .
ה. הקו החום המאוזן מסמן את המעבר לחצות היום - שיטת ר חננאל.

ג.
למובן של בֵּין הָעַרְבַּיִם קיימות 7 שיטות שונות.
יש שני עֲרָבִים - כך לרוב המפרשים , אבל יש גם דיעה שונה.
1. רמבן. שיש רק עַרְבַּיִים אחד והוא שמו של זמן זה. והסיומת Xים = זוגי [שמעריבה [מחשיכה] לשני הצדדים
מזרח ומרכז. כמו צהריים [שצוהר לשני צדדים] .ו 'בין' פירושו בתוך זמן זה.

2. לרשי הוא הזמן שבין שני הָעַרְבַּיִים , אחד עריבת היום בתחילת שבע והשני עריבת הלילה משתחשך. .היינו מחצות היום [ או קצת אח"כ] ועד הצה"כ. זמן שמוגבל בעֲרָבִים ברווח שביניהם. "ולשון 'בין הערבים' נראה בעיני אותן שעות שבין עריבת היום לעריבת הלילה: עריבת היום בתחלת שבע שעות, מכי ינטו צללי ערב; ועריבת הלילה בתחילת הלילה." ( רש"י ) .

3. גם לאב"ע הוא מפלג \ מגביל- בין שני ערבים כנ"ל, וזמנו בין ביאת השמש ובין ביאת אורו," , היינו זמנו מהשקיעה ועד צה"כ. [ורק לגבי פסח זמנו שונה]. [וערב משמעותו מחשיך או בא] ?

4. לפרחון [הערוך] שערביים הוא מחצות היום ועד השקיעה כוללת את שני הערבים. אבל בין הערביים הוא הזמן של השעה התשיעית [ בין שמונה וחצי לתשע וחצי ] ופירושו שנחלק את הערב לשני חלקים, שתי שעות ומחצה לכאן, קודם עשיית התמיד, ושתי שעות ומחצה לכאן, לאחר עשייתו, ושעה אחת לעשייתו שהוא ממוצע בין שש ובין ערב ממש.
וזו דעת ריב"ל בפסחים (דף נח)" חלקהו לשני ערבים". ו'בין' פירושו הזמן שבאמצע הערביים, כי יש שניים. אחד ערב לפניו ושני לאחריו. ונדחו דבריהם.


5. לר' חננאל כסימן מציין.
ערב הוא לילה. ובין הערביים הוא בחצות היום. שתחילתו השעה השביעית. והקו המסמן את המעבר - הוא בין הערביים. בגלל מיקומו במחצית הזמן שבין שני הלילות, היינו שש שעות אחרי הלילה שעבר,ושש שעות לפני הלילה המגיע.

6.לר' אושעיא - לילה שהוא יום.
ודעה מחודשת שבין הערביים אינו "בין הערבים ממש", אלא פירושו כל הזמן שבין שני הערבים [הלילות], ערב של אתמול וערב של היום, ובכל היום מותר להקריב אז את הפסח,
היינו מתחילת היום שהוא סוף ערב של אתמול עד תחילת ערב [לילה] של היום הבא, ולכן אם שחט את הפסח מעלות השחר ואילך כשר (בן בתירא בזבחים יא ב, לדעת ר' אושעיא ועולא בריה דרב עילאי), ונדחו דבריהם .

לפירוש זה ערב = לילה.ובין הוא זמן שהוא נפרד ומחוץ לשני הערבים.
היינו -שלר' אושעיא אין לפצל את היום שהוא מהלילה שלפניו. היממה היהודית היא פרק הזמן שבין ערב לערב, ולכן היממה מכונה כאן "ערב" . והכוונה ליום [בוקר צהריים וערב] שבין שתי היממות.

7. שלל גוונים.
רבי יוסף בכור שור מבעלי התוספות, ממפרשי התורה כפשט, פרשן התלמוד ופייטן צרפתי בן המאה ה-12, מתלמידיו של רבינו תם, והגדרתו לבין הערביים: "בזמן שהלילה מתערב עם היום והיום עם הלילה מ-7 שעות ומחצה שינטו צללי ערב וקורא לו ערבים שבתחלה מתערב מעט ואח"כ יותר ויותר-
ויש שם כמה עירובין".
ובחזל "רבי נתן אומר: מנין לבין הערבים שהוא משש שעות ולמעלה ? אף על פי שאין ראיה לדבר, זכר לדבר", (ירמיהו ו ד): "קַדְּשׁוּ עָלֶיהָ מִלְחָמָה, קוּמוּ וְנַעֲלֶה בַצָּהֳרָיִם; אוֹי לָנוּ כִּי פָנָה הַיּוֹם, כִּי יִנָּטוּ צִלְלֵי עָרֶב"( מכילתא ) .


ד. המלבים.
ובמלבים סיכם 4 מתוך הפירושים דלעיל:
פסוק לב. בין הערביים . כבר הזכרתי בפי' הספרא ( אמור קמט ) שעל בין הערביים יש ד' פירושים.
* רש"י פי' משש ולמעלה ופי' בין הערביים -שעות שבין עריבת היום לעריבת הלילה. עריבת היום בהתחלת שבע ועריבת הלילה משתחשך.
* ודעת הראב"ע שהוא בין ביאת השמש ובין ביאת אורו, שהוא קרוב משעה ושליש שעה קודם הלילה.
* ודעת הפרחון [הערוך] שהוא בתשע שעות שהוא ממוצע בין שש ובין ערב ממש. והוא כמו שרצה ריב"ל לפרש בפסחים (דף נח)
"חלקהו לשני ערבים".
* ועוד דעת בן בתירא בזבחים (דף יא) שזמנו של פסח כל היום שפירוש בין הערבים בין ערב של אתמול ובין ערב של היום.

הביטוי - משנה עיתים.
עוד בארתי ששם ערב כשבא מגביל אל שם בוקר הוא מחצות היום ואילך.
וכשבא מגביל אל שם יום הוא בלילה ממש.

ובפ' ראה אומר, שם תזבח את הפסח בערב כבא השמש מועד צאתך ממצרים ובשלת ואכלת , ופירושו שבערב תזבח, היינו בערב המגביל אל שם בקר- רצה לומר אחר חצות היום. ....
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' ינואר 23, 2024 7:49 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1593
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: ערבוביא. והערב נא - ואל תתערב.

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ינואר 23, 2024 3:16 pm

חלק שני .

ה. שמו.
נקרא בשם בין הערבים, לפי שערב הוא לשון נשף וחושך, כמו: עָרְבָה כָּל שִׂמְחָה (ישעיה כד יא), ואחרי שש שעות של היום מכי ינטו צללי ערב הוא עריבת היום, ובתחילת הלילה הוא עריבת הלילה, ואותן שעות שבינתיים הן בין שני הערבים (רש"י שמות יב ו).

גם לרמב"ן ערב - מלשון מחשיך והכוונה = בערביים רבים משום שבשעות אלו שני החלקים : האיזורים מזרח והמרכז - היינו הבוקר והצהריים האור פוחת ונחלש והחשיכה גוברת בהם.

ובאבן עזרא בראשית א, ה .
""ערב" — קרוב מטעם חושך, ונקרא כך, שנתערבו בו הצורות. ובֹּקֶר – הפך ערב, שיוכל האדם לבקר בין הצורות.".
ובמובן 'מעורבב' גם בבכור שור.

מושאל - בחזל.
יש לציין שערב הוא גם כינוי מושאל לזמן שלפני תחילה עידן או תקופה, או מאורע חשוב :ערב שבת \חג, ערב חתונה וכדומה.
אך מובן זה הוא רק מחזל והלאה.

להלכה ולא למעשה .
מכל הדברים ההלכתיים הנדרשים לזמן בין הערביים הלכה למעשה נותר רק דבר אחד והוא זמן תפילת המנחה.
יתר הדברים : , פסח ראשון ושני, הדלקת המנורה ,תמיד, הקטורת, מנחת החביתין של כה"ג - כל אלו של בין הערביים
נוהגים רק בזמן הבית - ואינם למעשה.

ו.
ערביים חל בין -
* בין שני ערבים - לרשי ואחרים.
] בין שני לילות - לר חננאל.
* בין שני ימים - לר אושעיא.

.בתןך-
בתוך - כל הזמן שבין גבולות הערבים וכולל אותם - לרשי.
בתוך - הזמן שבתוך הערבים המגבילים אותו - לרמבן.
שעה אמצעית -מחוך 6 שעות בין הערביים - הערוך.
קו - סימן שמציין את אמצע זמן הערביים - ר חננאל.


ערב הם הזמנים בגבולות ומרחב של שעות ההחשכה [הדמדומים].
ערב זה לילה. [ערב שמשמש במשמעות כל הלילה: וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד (בראשית א, ה).]
ערב שמערב אור וחושך.
ערב הוא כנוי ליממה.

ויש הרואים בערב לשון ביאה \כניסה .
הִתְעָרֵב = נכנס לדבריו. עָרֵב = נכנס בעול האחריות. עירבון = נכנס לשעבוד.
וגם 'שתי ועֶרֶב' = שחוטי הערב נכנסים אל תוך חוטי השתי.

------------------
ז1. לשון.
המושגים בין, תוך ואמצע.
את המילים בין ותוך וכמה מנגזרותיהן אנו מוצאים בתנ"ך. בין מופיעה בתנ"ך לא פחות מארבע מאות פעמים, (ביני, בינך, בינם או ביניהם וכדומה). וצורת רבים: בֵּינוֹת, כגון "ו כִּי הַמֵּלִיץ בֵּינֹתָם" (בראשית מב, כג).
מילת היחס בין משמשת בצירופים רבים: 'בין הערביים', 'בין המצרים', 'בין השיטין' או 'בין השורות', 'בין כה וכה' ועוד.

בין
מן המילה בין נגזרו מילים אחדות. המילה בֵּינַיִם בתנ"ך: "וַיֵּצֵא אִישׁ הַבֵּנַיִםוֹ" (שמואל א יז, ד), ומפרשים: "לפי שהיה יוצא יום יום בין שתי המערכות [=בין הצבאות]" (רד"ק). 'מעמד הביניים'. בֵּינָתַיִם,
מסתבר שיש קשר למילים הֵבִין, נָבוֹן, בִּינָה וכיו"ב, שהרי יסודה של ההבנה הוא ההבחנה בין דבר לדבר, כאמור בתלמוד הירושלמי (בהקשר אחר) "אם אין דעה, הבדלה מניין?"

תוך
המילה תּוֹךְ משמשת במשמע 'אמצע', אך משמעה העיקרי הוא 'פְּנים'. כך למשל במימרה מספרות חז"ל 'אין תוכו כברו' (בַּר = חוץ). תּוֹךְ תָּוֶךְ בביטוי ' בפסוק "וַיִּלְפֹּת שִׁמְשׁוֹן אֶת שְׁנֵי עַמּוּדֵי הַתָּוֶךְ " (שופטים טז, כט). [ ויש מתווך]:
מן המילה תּוֹךְ נגזר שם התואר תִּיכוֹן, כגון "הָאַשְׁמֹרֶת הַתִּיכוֹנָה" (שופטים ז, יט).

אמצע
בחז"ל נוספה המילה אֶמְצַע ובנטייה גם אֶמְצָעִיתוֹ, כגון "ירושלים אמצעיתו של עולם" (שמות רבה). מאֶמְצַע נגזר שם התואר אֶמְצָעִי, כגון 'הילד האמצעי'. המילה אֶמְצָעִי משמשת גם שם עצם, בעיקר בצורת רבים: 'לנקוט אמצעים', 'אמצעי זהירות'.
אֶמְצָעִי הוא מה שנמצא באמצע, בדרך אל המטרה, ואֶמְצָעוּת - במשמעות 'על ידי', 'בעזרת'. וגם 'לחשב את הממוצע.

שלוש המילים בין, תוך ואמצע השתלבו בעברית : medium aevum = ימי הביניים, , media = אמצעֵי תקשורת.
ומוצאם מתרגום המילה הלטינית 'מדיום' = תווך. תווך בין כוכבי (ברבים 'מדיה')


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים

cron