מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 06, 2020 3:20 pm

לארץ ולדרים כתב:
חזון-איש'ניק כתב:
שו"ת יביע אומר חלק א - אורח חיים סימן ג כתב:
ז) וכרגע נראה לי ספר כגן הירק על ס' התיקונים, וראיתי אליו (בדף לג וברף /ובדף/ רטו), שהפריז על המדה והביא לדינא דברי הרב מצת שמורים, שכ', דאליבא דהלכתא צריך להניח ב' זוגות דרש"י ודר"ת, ומי שאינו מניחם יחדיו כאילו לא קיים מצות תפלין כל ימיו, ששניהם אמתיים, וצריך להניח שתיהם, והאריך בזה בדברים לומר ששני הסברות אמת ומזמן משה רבינו עד הגאונים היו מניחים ב' זוגות. וע"ע בס' בן איש חי (פ' וירא אות כא), שכ', והנה בתחלה היו חושבים מחלוקת זו כשאר המחלוקות שסברא אחת בטלה, אך בא רבינו האר"י ז"ל והגיד בקבלה מפי אליהו ז"ל ששני הסברות אמת וצריכים למעבד תרוייהו, ומימות מרע"ה עד הגאונים היו מניחים ב' זוגות, ובזוהר חדש איתא על קצת בנ"א דמניחין ב' זוגות מספק, דלא ידעין ברזא דא דתרוייהו אצטריכו. עכת"ד.

בגמ' בעירבין צה: שאלה לרבן גמליאל שהמוצא תפילין מכניסם שנים שנים שנים מאי קסבר וכו' ואומרת הגמ' אם דוקא במקום שראוי לתפילין למה שנים אמר רב שמואל בר יצחק מקום יש בראש לשני תפילין ממשיכה הגמ' תינח דראש דיד מאי איכא למימר וכו עד שעונה הגמ' כדאמר רב שמואל וכו' הכא נמי מקום יש ביד.
מוכח להדיא שלא הניחו שני זוגות.


למיטב זכרוני ג"ע הבא"ח דווקא מביא ראיה מגמ' זו לשיטתו

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ה' אוגוסט 06, 2020 9:31 pm

אדרבה יסביר לנו מר איך

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 06, 2020 9:53 pm

לארץ ולדרים כתב:ובבבל כלל לא הכירו את מנהג ארץ ישראל רק הבא"ח הכיר
דבריו אינם אמורים מידיעה מוחלטת, אלא מהשערה, כמובן.
בכל מקרה, לא אתעקש על הצָעתי בדא"פ.

הצדק עם הרב 'בברכה המשולשת', וז"ל הבא"ח (שנה ראשונה, פ' וירא אות כא):
ארבע פרשיות יש בתפילין: קדש, והי' כי יביאך, שמע, והי' אם שמוע - וזה סדר הנחתן לסברת רש"י ז"ל, אך לסברת רבנו תם ז"ל סדרן - קדש, והי' כי יביאך, והי' אם שמוע, שמע; והמנהג כסברת רש"י ז"ל. וכתב הלבוש ז"ל, דפעם אחת נפלה בימה שעל קבר יחזקאל הנביא עליו השלום ומצאו שם תפילין ישנים מאד והיו כסדר רש"י.
והנה, בתחלה היו חושבין מחלוקת זו כשאר מחלוקת שסברה אחת בטלה. אך בא רבינו האר"י ז"ל, והגיד בקבלה מפי אליהו זכור לטוב ששני הסברות אמת, וצריך למעבד תרווייהו; ומימות משה רבנו עליו השלום ועד הגאונים היו מניחים שני זוגות, וכן איתא בגמרא מקום יש בראש להניח בו שני זוגות, ובזוהר חדש איתא על קצת בני אדם דמניחים שני זוגות מספק - דלא ידעין ברזא דא דתרוויהו אצטריכו. על כן, ירא שמים יעשה שני זוגות תפילין, אחד כסברת רש"י ואחד כסברת רבנו תם . .

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ה' אוגוסט 06, 2020 10:27 pm

אך כפי שציינתי אי אפשר לומר שם בגמרא שזה מה שהיו עושים או צריכים לעשות, דא"כ הגמרא היתה יודעת את זה ולא היה צריך לחפש תירוצים ואפי' לא לשאול איך יש מקום.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 06, 2020 10:32 pm

לארץ ולדרים כתב:
חזון-איש'ניק כתב:
שו"ת יביע אומר חלק א - אורח חיים סימן ג כתב:
ז) וכרגע נראה לי ספר כגן הירק על ס' התיקונים, וראיתי אליו (בדף לג וברף /ובדף/ רטו), שהפריז על המדה והביא לדינא דברי הרב מצת שמורים, שכ', דאליבא דהלכתא צריך להניח ב' זוגות דרש"י ודר"ת, ומי שאינו מניחם יחדיו כאילו לא קיים מצות תפלין כל ימיו, ששניהם אמתיים, וצריך להניח שתיהם, והאריך בזה בדברים לומר ששני הסברות אמת ומזמן משה רבינו עד הגאונים היו מניחים ב' זוגות. וע"ע בס' בן איש חי (פ' וירא אות כא), שכ', והנה בתחלה היו חושבים מחלוקת זו כשאר המחלוקות שסברא אחת בטלה, אך בא רבינו האר"י ז"ל והגיד בקבלה מפי אליהו ז"ל ששני הסברות אמת וצריכים למעבד תרוייהו, ומימות מרע"ה עד הגאונים היו מניחים ב' זוגות, ובזוהר חדש איתא על קצת בנ"א דמניחין ב' זוגות מספק, דלא ידעין ברזא דא דתרוייהו אצטריכו. עכת"ד.

בגמ' בעירבין צה: שאלה לרבן גמליאל שהמוצא תפילין מכניסם שנים שנים שנים מאי קסבר וכו' ואומרת הגמ' אם דוקא במקום שראוי לתפילין למה שנים אמר רב שמואל בר יצחק מקום יש בראש לשני תפילין ממשיכה הגמ' תינח דראש דיד מאי איכא למימר וכו עד שעונה הגמ' כדאמר רב שמואל וכו' הכא נמי מקום יש ביד.
מוכח להדיא שלא הניחו שני זוגות.

לכל היותר - יש מכאן ראיה שלא הניחו שני זוגות כאחד.
אבל עדיין ייתכן שהניחום בזה אחר זה.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ה' אוגוסט 06, 2020 10:46 pm

עזריאל ברגר כתב:לכל היותר - יש מכאן ראיה שלא הניחו שני זוגות כאחד.
אבל עדיין ייתכן שהניחום בזה אחר זה.

נראה שיש לך איזה צד דחיה לראיה כלפי נידון זה אולי תזכה אותנו בה.
לא מצאתי מי שאומר שהניחו שניהם תמיד אך לא ביחד, ונראה שדחוק מאד לומר שמעיקר הדבר היו מחליפים חדא דלא מצינו שום דיון מתי זה ומתי זה וכן מצינו חליצת תפילין רק במקומות שאסור ליכנס, וביותר מכיון דמקום יש בראש לשני תפילין מאי טעמא לא מנחי להו ביחד.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי פולסברג » ג' אוגוסט 08, 2023 8:21 pm

שו"ת יביע אומר חלק א - אורח חיים סימן ג
(טז) וחזי הוית בס' מים חיים למהר"י משאש (חאו"ח סי' רו), שעמד בחקירה זו, גם לפי הפשט, וכ' דכיון שמשנה תורה נאמרה רק אחר מ' שנה, וא"כ לא היו בתפלין שהניחו מתחלה רק פר' קדש והיה כי יביאך. ואח"כ כשנאמרו ב' האחרים שמע והיה אם שמוע, נשתכחו בימי אבל משה בכלל ג' אלפים הלכות שנשתכחו, ולא ידעו מקום הנחתם. עכת"ד. ודבריו תמוהים בעיני. דמרע"ה וכל קדושים עמו אטו לא הניחו תפלין עם ד' פרשיות.

שו"ת מים חיים (משאש) אורח חיים א סימן רו
אמנם על זה נוכל לתרץ בשני אופנים, האופן האחד הוא, דנוכל לומר שבימי משה רבינו ע"ה לא קיימו ישראל מצות תפילין, רק נצטוו עליהם דוקא, והודיעם צורתם ותוארם וכל עניינם, וראיה לדבר שהרי פרשת שמע ופרשת והיה אם שמוע לא נאמרו רק במשנה תורה שנאמר בשנת הארבעים בר"ח שבט, כמ"ש ויהי בארבעים שנה בעשתי עשר חדש באחד לחדש דבר משה וכו' (ריש דברים) ובשבעה באדר מת משה רבינו ע"ה, ובניסן נכנסו לארץ, וא"כ פשוט, וברור שלא הניחו תפילין חסרים שתי פרשיות, ולכן נראה שנצתוו בהם דוקא, ולא קיימו אותם בפועל עד אחרי מות משה,

ודו''ק.

שעטנז
הודעות: 22
הצטרף: ו' יוני 09, 2023 4:18 am

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי שעטנז » א' אוגוסט 27, 2023 11:52 pm

בהיכל הברכה למהרי"א מקומרנא כ' דבכל דור עשו כפסק בי"ד של אותו דור

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 28, 2023 8:53 am

סעדיה כתב:
דרומי כתב:עוד בענין אם הניחו תפילין במדבר וכיצד

ייש"כ.
במ"ש שבמדבר הניחו רק ב' פרשיות - כן נקט גם בפתחי אברהם פר' בלק, עיי"ש.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_פתחי אברהם - ויקרא, במדבר, דברים - אוירבאך, אברהם דב בן שלמה זלמן_178.pdf
(1.25 MiB) הורד 45 פעמים

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי מלבב » ב' אוגוסט 28, 2023 9:00 pm

שעטנז כתב:בהיכל הברכה למהרי"א מקומרנא כ' דבכל דור עשו כפסק בי"ד של אותו דור

זה השאלה, איך פסקו בי"ד של דור המדבר

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: יתכן שבמדבר הניחו שני זוגות תפילין?

הודעהעל ידי פולסברג » ב' אוגוסט 28, 2023 11:36 pm

קראקובער כתב:שו"ת דברי יציב ליקוטים והשמטות סימן ו

בעברי על הגליונות מחידו"ת מו"ח זצ"ל [שו"ת דברי ישראל] ראיתי בסימן כ"ב שעמד על המחקר מתי נתעוררה השאלה אם להניח תפילין כדעת רש"י או ר"ת ואיך נהגו עד ימיהם. ויש לציין בזה מה ששמעתי מכ"ק אאמו"ר את הדברים ששמע מזקה"ק בעל דברי חיים זי"ע ועכ"י, כשנשאל מאיש אחד איזה תפילין הניחו אנשי דור המדבר והשיב תחלה שהניחו שני זוגות, ואח"כ שם ראשו לאחוריו כדרכו בקודש וישב כך כשעתים בדביקות מופשט מחיזו דהאי עלמא, ונתעורר ואמר אנשי דור המדבר הניחו תפילין דר"ת כי שורש נשמתם חוצבה מאותו מקום שצריך להניח תפילין דר"ת, ומה עמקו הדברים ויסודתם בהררי קודש ברזין עילאין, וגם ע"פ נגלות התורה אמרתי כבר כמה טעמים בזה

ובכל הדורות שלאחריהם עד עידן הראשונים מה הניחו?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 414 אורחים