"נתעוררתי לחבר קונטרס זה, אחרי שראיתי שרבו הדעות בענייני תפילין, ויושבי ביהמ"ד הבאים לרכוש תפילין לבניהם שיחיו, נבוכים מבליל החומרות, ואינם מוצאים ידיהם ורגליהם בעניינים אלו. ראיתי להציע בפני יושבי ביהמ"ד את הנושאים הנתונים במחלוקת כפי שטרחתי ללומדם, הן מהצד ההלכתי, והן מהצד הטכני - מעשי".
מעט דבש כתב:יש חוברת של הרב בועז העברי (03-5743525) "בירורים למעשה בענייני תפילין", ולשונות בהקדמה:"נתעוררתי לחבר קונטרס זה, אחרי שראיתי שרבו הדעות בענייני תפילין, ויושבי ביהמ"ד הבאים לרכוש תפילין לבניהם שיחיו, נבוכים מבליל החומרות, ואינם מוצאים ידיהם ורגליהם בעניינים אלו. ראיתי להציע בפני יושבי ביהמ"ד את הנושאים הנתונים במחלוקת כפי שטרחתי ללומדם, הן מהצד ההלכתי, והן מהצד הטכני - מעשי".
במסתרים כתב:פסקי תשובות סימן לב קיבץ כמה הידורים
וגם ראיתי רשימה בספר אנגלי על תפלין, שכחתי שמו
פרנקל תאומים כתב:אולי אפשר לקבל כמה עיצות מעשיות לאבות הנבוכים והבורים בתחום?
א) כמה זמן לפני הבר מצווה כדאי כבר להזמין את התפילין (ע"מ שיהיו מוכנות כבר כמה חודשים לפני הבר מצווה ולא ברגע האחרון)?
ב) עם כמה "בעלי מקצוע" צריך לדבר? מי ומי העוסקים במלאכת הקודש? (הסופר, בתים מאכער, עוד מישהו?)
ג) האם יש "בעלי מקצוע" ברמה ארצית שרבים פונים דווקא אליהם מכל ארבע כנפות הארץ, או שבכל אתר ואתר יש את האנשים המקומיים?
ד) מהם ההידורים (לא נערווינים) שיש לעמוד עליהם באופן כללי, ומהם ההידורים שמקובל להוסיף ולעמוד עליהם בחוגי בני התורה?
ה) מהו טווח המחירים המקובל עבור תפילין מהודרות אצל אברכים בני תורה?
ו) עיצות נוספות מבעלי ניסיון?
אפשר כתב:גם אנא בעניותי כתבתי רשימה ארוכה, וגם עשיתי בירורים נרחבים בהרבה חלקים מעשיים בשטח, ורצוני מאד להשתעשע ברשימה כאן, שהוא עצום בכמותו ואיכותו, אבל עד אחרי פסח, לא יכשר העת לפנינו. כי זה מצריך זמן וכח... ועוד חזון.
פלוריש כתב:אפשר כתב:מי שמקום התפילין שבידו קטנה וצרה, באופן שיש לחוש טובא שאם יקפיד על תפילין בשיעור אצבעיים על אצבעיים, יצא חלק מהתפילין ממקום הנחתם, יש להקטין התפילין פחות משיעור אצבעיים[3].
[3] עיקר החשש דבתפילין גדולים אפשר שיצאו ממקומם, כבר עורר המשנ"ב סי' כז סק"ד, וכן בביה"ל סי' לב סמ"א. ונבאר הדברים בעזה"י, הנה בשו"ע סי' כז ס"א מבואר דמקום הנחת התפילין הוא בבשר התפוח שהוא מחצי העצם ולמטה הסמוך לקובד"ו, ז"א שמקום התפילין הוא רק כשיעור רבע הזרוע, כי מהכתף עד המרפק, חציו העליון פסול להנחה, ובחצי התחתון מותר להניח רק על חציו שהוא בשר התפוח, וחציו זה הוא החציו העליון של חצי התחתון, היינו מנקודת החצי ומטה, אבל אם הניח קרוב למרפק עצמו אינו יוצא בהנחה זו. ואמנם דעת הגר"א והפרישה שם דכל מקום בשר התפוח כשר להנחה, אבל בודאי שלכתחילה קיי"ל כהרמ"א, ובפרט שהוא מידי דאורייתא, עי' היטב משנ"ב סק"ד וביה"ל ד"ה בראש. והנה יש קטנים שרבע זה של הזרוע הוא שיעור מועט, וקשה שידעו ע"י השערה בעלמא היכן הוא, ולפעמים יזיזו במלא נימה, ונמצא מקצת התפילין כבר שלא במקומו. ולהלכה בעינן שכל התפילין יהיה במקומו ולא יצא אפילו מקצת, וכמש"כ הביה"ל שם ד"ה בבשר. ולכאו' צריך להקפיד ע"ז הן על הקציצה והן על התיתורא, דגם התיתורא הוא בכלל דיני התפילין, וא"כ גם הוא צריך להיות בתוך מקום התפילין, [וקצ"ע לשון המשנ"ב סק"ד שכתב בלשונו קציצה, ואי"ה עוד חזון לדון באם יש קולות בדיני התיתורא לעומת הקציצה, וכבר דנו בזה הראשונים הובאו ב"י סי' לב, ועוד]. ולכן עדיף להקטין עבורם השיעור של אצבעיים, כי שיעור אצבעיים לכו"ע אינו לעיכובא, וכמבואר בסי' לב סמ"א, ועוד דהמעיין בב"י שם יראה דעיקר שיעורא דהשימושא רבא הוא בתפילין של ראש, אבל בשל יד יכול להמעיט. אולם במג"א ומשנ"ב שם לא חילקו בזה ונקטו דתש"י ותש"ר שוים, וצ"ע. [ולא זו בלבד, אלא דבגיטין נח ע"א מבואר לכאו' דתש"י הם שליש משיעור תש"ר, וא"כ אפשר להקטינם טובא עיי"ש ברש"י. אלא דיש פירושים אחרים שם, עי' מהר"ם שיף, חיד"א בשו"ת חיים שאל ח"א סי' עד אות מז, רש"ש שפירושו מיוחס לגר"א. ובאמת דבגט מקושר קו"א סי' יג הוכיח משם לעשות כן, וכן במנחת פיתים סי' לב סמ"א, אולם החוו"ד בגט מקושר ובשו"ת ר"י מליסא סי' ב השיב על דבריו והוכיח דאף לגמ' בגיטין השיעור אצבעיים על אצבעיים. וע"ע באורך בספר תורתן של ראשונים גיטין שם שהביא רד"ל כגט מקושר, וכן מבואר בספר התרומה סי' רט כרש"י. אך בספר התרומה משמע שהיה רגילות לא מחמת דין ועיכובא וכמש"כ הגט מקושר, וגם לא נחת לפרט השיעורים, ויל"ע אם אפשר להעמיס בדבריו שם כהחוו"ד].
והנה שיעור אצבעיים לדעת החזו"א הוא 4.8 ס"מ, ולדעת הגר"ח נאה 4, ומנהג כל העולם דשיעור אצבעיים מקפידים רק על התיתורא ולא על הקציצה. ותפילין רגילים הם 5 ס"מ תיתורא, ו3.5 קציצה. [חוץ מבחב"ד שמקפידים שיהיה הקציצה אצבעיים, ולפי הנראה הם אף עושים הקציצה אצבעיים לפי מידות החזו"א, ולפי מנהגם צריכים ליזהר טובא בחשש זה, ואכן ראיתי בירחונים תורניים של חב"ד שכמה רבנים עוררו ע"ז]. ולכן בבחור שיש עמו בעיה כזה אפשר להמעיט משיעור חזו"א לשיעור גר"ח נאה, ואם גם זה אינו מספיק יקטין יותר, אולם יזהר שלא לעשותם פחות משיעור אצבע, כי בזה יש פוסלים וכמש"כ המשנ"ב סי' לב ס"ק קפט.
ומש"כ בדברינו שרק אם יש חשש טובא, היינו כי לענ"ד לא ראוי לשנות, ועדיף לעשות התפילין ככל העולם, ולחנך הבחור שיש לו בעיה וצריך להשים עין ולהקפיד ע"ז. ועובדא ידענא באב אחד שהלך להגרח"ג עם בנו, שהיה קטן ונמוך לפי שנותיו, ושאלו אם להקטין התפילין, והגרח"ג מדד הדק הטב, ואמר, הרי יש לו שיעור. ולא חש להורות להקטין שמא לא יכוון הבחור המקום, אע"פ שהיה בזה חשש, כי היה לו רק קצת יותר מהשיעור, והוא כנ"ל דאין ראוי לשנות. ואני מדדתי כמה קטנים [המדידה מסובכת, ומדדתי הן מבחוץ והן מבפנים, ואכ"מ], וראיתי שאפילו בחור נמוך וקטן מאוד שנראה כבן שמונה, לעולם יהיה לו לערך 7 ס"מ, והן אמנם שזה שיעור מועט, כי לבד 5 ס"מ של התפילין יהיה לו רק ס"מ אחד רווח לכל צד, מכ"מ זה ביוצא מן הכלל ממש. [גם בחוו"ד שם משמע דכרכר כמה כרכורים, ועכ"פ לא לשנות המנהג שהתפילין יהיו שיעור אצבעיים על אצבעיים הן בתש"י והן בתש"ר, וכנ"ל].
המשך יבוא בעזרת ה'
פרנקל תאומים כתב:ג) כיצד מזהים את הבשר התפוח, כאשר היד פשוטה לפנים או באימוץ השריר כאשר היד מקופלת בזווית של תשעים מעלות? המיקום של הבשר התפוח משתנה בין שתי האפשרויות הנ"ל (לכאו', יש למדוד כשהיד פשוטה, האין זאת?).
מעט דבש כתב:פרנקל תאומים כתב:ג) כיצד מזהים את הבשר התפוח, כאשר היד פשוטה לפנים או באימוץ השריר כאשר היד מקופלת בזווית של תשעים מעלות? המיקום של הבשר התפוח משתנה בין שתי האפשרויות הנ"ל (לכאו', יש למדוד כשהיד פשוטה, האין זאת?).
עיין שו"ת עולת יצחק חלק ב, סימן יח.
גם זה יעבור כתב:21. כל תהליך עשיית הבתים בעבודת יד מתחילה ועד הסוף ללא 'כוח כוחו'. (?)
22. ריבוע רגל, ללא 'גלגל תנופה' הממשיכה להסתובב מעצמה. (למה עם הרגל זה לא נקרא כוח כוחו? ואם מסתמכים על זה שצריך לדחוף את זה עם היד, אז למה באופן כזה עם חשמל זה לא לכתחילה? ....)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים