ז"ל הש"ך בסו"ס רמב -
ואם אחד מהן גדול בחכמה והשני במנין דהיינו שיש לו תלמידים הרבה אפילו אינם אומרים דעתם וכ"ש שאם רוב תלמידים אומרים כמותו נקרא זה שגדול במנין גדול נגד חבירו.
ומסתמא מקורו בד' האו"ז בע"ז סי' קד, ז"ל -
פי' רבינו שמואל זצ"ל אם היה אחד מהם גדול בחכמה או במנין תלמידים הרבה אי נמי רוב התלמידים אומרים כמותו. אבל זה גדול בחכמה וזה גדול במנין הלך אחר המנין דאחרי רבים להטות.
וצריך להבין, בגוונא שאין התלמידים אומרים דעתם כמותו, למה שייכת כאן ההכרעה של אחרי רבים להטות. האם הכוונה שבסתמא דעתם כדעתו. ומה הדין באופן שידוע שהתלמידים לא שמעו הלכה זאת מרבם כלל, האם סגי בכך שמסתמא אם היו שומעים היו מסכימים לו. ולכאו' הרי רוב תלמידים הוא ענין מקרי, ולמה מהני לקביעת ההלכה.