אין מה להיתפס על כך שנקטתי שיש הנאה בלימוד עיוני שאינה קיימת בלימוד המהיר, כי אין הכי נמי פשיטא שיש גם להיפך. רק באתי להדגים שיש כמה סוגים.
צופה_ומביט כתב:שינון בגרסא [דוקא לא בעיון] של דפים מוכרים [ידועים ומובנים לפי ערך] בזאח"ז, וברציפות של זמן, יש בו מתיקות נפלאה שלא יכולה להיות מהטעמים שהוזכרו, אלא הוא מתיקות התורה מעצמותה וקדושתה. והחשק וההתלהבות רק מתגברים והולכים ככל שעוברים הדפים ומתארך הזמן, וכל זה הוא באופן שהלומד עצמו מכיר בשעת מעשה שאין זה מחמת התוכן המובן וחכם וכו' אלא פשוט מחמת שהוא עוסק בחפצא של קדושה מיוחדת במינה.
יפה כתבת. אבל האם המתיקות הזאת קיימת לאידך גיסא גם בלימוד עיוני כמו בלימוד סימן בחידושי הגרשש"ק? לכאו' לא, (זה 'רק' הסרת מסכים). האם היא קיימת בחיפוש בספרים אחר הלכה נשכחת? ג"כ לא. בלימוד קטע רש"י על החומש של חשבון השנים וכד'? גם לא. בלימוד פרק בספר ארחות שבת ללמוד ע"מ לעשות? לא. וכו' וכו'. א"כ יש לנו כמה סוגי לימוד, ובכל אחד יש את העריבות האופיינית לו. ומתשובתך משמע שהמתיקות המיוחדת מתאפיינת דוקא בסוג מסויים של שינון.
צופה_ומביט כתב:אין מה לחקור בזה בחקירות והגיונות והגדרות, בטח כשעומדים יחסית מבחוץ. באמת זה בדיוק כמו להסביר טעם למי שלא טעם מעודו ולא בדומה לו. אלא פשוט לעשות ולראות. המתיקות תגיע, והעריבות תובן מעצמה בעז"ה.
זה ממש לא בא ממקום של חקירה והגדרה. יהודי מבוגר (שלא למד בישיבה קדושה בצעירותו) עזב עבודה ופרנסה והתיישב ללמוד מבוקר עד ליל, זה כמה שנים. השאלה לא נשאלה כדי להתריס, ולא כדי לעשות חקירעס, ב"ה הוא לומד היטב ומתקדם, גם בידיעה וגם בהבנה, והוא שמח על כך, אוהב ונהנה. מבחינתו זה בכלל לא נורא אם אין עריבות מיוחדת המתאפיינת בלימוד התורה. אבל כך הוא רואה בסידור שצריך להתפלל על עריבות. הוא מסופק על עצמו האם השמחה שיש לו בלימוד כעין השמחה שיש לו בעזרה לחמותו הקשישה, היא העריבות המדוברת? או אולי השמחה והסיפוק העצמי שיש לו בסיום מסכת? או שמא השמחה האופיינית להבנת המו"מ בגמ' אחרי מאמץ רב? אולי הנאת ההברקה כשהוא שואל קושיא מחוכמת? או אולי כל התשובות נכונות. כך הוא שואל באמת ובתמים. מה אני אמור להגיד לו עכשיו, שהוא עדיין עומד מבחוץ בגלל שאין לו את הסגנון הלימוד המדוייק אותו בחרת לרומם כעת?
לגופם של דברים אני נטיתי לומר ש'והערב' לא בוחר סוג מסויים של לימוד והנאה וממרכז אותו, אלא פשוט מתפללים שהלימוד ודברי התורה יהיו ערבים עלינו, כל אחד לפי סגנונו. לפלוני יהיה עריבות בכך שהוא סיני, ולרעהו יהיה עריבות בכך שהוא עוקר הרים, לשומעי השיעור של הרב מאזוז יומתק השיעור על כל פניניו, וכן הלאה, מזומנים, מסכת ברכות, שיעור של ר' יוסף שרייבר, כל חד כדאית ליה. ואם לא יזכה אדם לעריבות מעצם סגנון לימודו, אלא רק הרגשת הנאה על כך שהוא מקיים את כל העולמות כפי מה שכתוב בנפש החיים, גם ברוך יהיה. ואף שנטיתי לומר כנ"ל, מ"מ ליבי נוקפי שאולי זאת לא האמת. לכן שאלתי כאן, ותודה למשיבים.