יאיר כתב:לי בכלל ידוע שהכסף ניתן בתור פקדון/משכון ולא דרך הבנק אלא ישירות ליד שרה (מזומן/צ'ק) ואולי יש מקומות שעושים זאת בהפקדה בבנק אך עדיין אין זה אומר שזה בתור הלוואה.
תורת חיים כתב:ב"ה
ריבית זה כשהמלווה מקבל יותר מערך ההלוואה, אך כאן הכסף ניתן ליד שרה תורה כלי ומדובר כמו קנייה או החלפה, ומה שייך ריבית. אם המשתמש בציוד הרפואי, כמו למשל כסא גלגלים, מחזירו עם כסף, אז זה ריבית, או אם יד שרה הייתה מחזירה כסף בסכום העולה על זה שניתן לה, אז היה ריבית, אך במקרה הנידון שבו "יד שרה" נותנת ציוד והמשתמש נון כסף וכשהמשתמש מחזיר את אותו הציוד ואותו בלבד ויד שרה מחזירה את אותו סכום כסף, מה ריבית יש כאן?!
עולם כמנהגו כתב:כל עניין ריבית שייך במקרה המקביל למלווה שמקבל בחזרה סכום הגבוה מההלוואה שנתן, או אף את אותו הסכום בתוספת חפץ מסוים שהוא הרבית. אך במקרה הנידון כאן, "יד שרה" לא מקבלת בחזרה יותר מהציוד הרפואי שהשאילה, והמשתמש לא מקבל בחזרה סכום גדול יותר מהכסף שנתן, ונתינת הסכום ל"יד שרה" תמורת השאלת הציוד אינה שייכת לרבית אלא היא כקנייה (מצד המשתמש) ומכירה (מצד "יד שרה").
חוקר האמת כתב:א. בפשטות אין בהלוואה לאגודה או לעמותה משום ריבית, כיון שאין אדם שהוא הלווה, וידוע הנידון גבי חברות ובנקים, וכ"ש גבי עמותה דקייל טפי שהרי אין מניות וכדו'..
בברכה המשולשת כתב:חוקר האמת כתב:א. בפשטות אין בהלוואה לאגודה או לעמותה משום ריבית, כיון שאין אדם שהוא הלווה, וידוע הנידון גבי חברות ובנקים, וכ"ש גבי עמותה דקייל טפי שהרי אין מניות וכדו'..
א. למה שקיומן של מניות יהווה סבה לחומרא?
ב. בנקים הם חברות.
חוקר האמת כתב: אני מבין שנותנים את הכסף בתור פקדון, ורק שלא נוח להם להתעסק עם צ'קים ולכן הם מקבלים רק כסף מזומן. לא נראה לי ש'יד שרה' עם מחזור ענק של כספים [100 מליון] זקוקים בדיוק להלוואות הקטנות הללו.
גם אם בפועל מכניסים את הכסף לקופה ומשתמשים יש לדון אם חשיב ריבית כיון שאין להם כל עניין להשתמש בכסף רק שיותר נוח לשמור בקופה.
חוקר האמת כתב:בברכה המשולשת כתב:חוקר האמת כתב:א. בפשטות אין בהלוואה לאגודה או לעמותה משום ריבית, כיון שאין אדם שהוא הלווה, וידוע הנידון גבי חברות ובנקים, וכ"ש גבי עמותה דקייל טפי שהרי אין מניות וכדו'..
א. למה שקיומן של מניות יהווה סבה לחומרא?
ב. בנקים הם חברות.
א. מניות זה בעלות מסויימת כל אחד שיש לו מניה יש לו אחוז מסויים ויכולים להתאגד יחד ולקבל שליטה, בנוסף יש אפשרות לבעלי המניות לקבל רווחים [דיבדנדים] מהחברה. משא"כ בעמותת חסד אין רווחים לבעלי העמותה, רק משכורות.
ב. לכאורה בנקים הם חברות, דומני שיש שטוענים שבנקים יותר קל כיוון שהם אינם מוגדרים כחברה פרטית אלא כגוף ציבורי, והוכחה לכך מידת הרגולוציה והפיקוח על הבנקים. אך איני בקי בזה כ"כ. [אם אני לא טועה להגרמ"פ היה היתר בבנקים]
המלוה את חבירו לא יעשה מלאכה בעבדו - אפילו הוא בטל, ולא ידור בחצרו חנם.
גילוי כתב:ה' לכ' התורם ליד שרה עבור באיסור ל"ע של איסור ריבית ויש להאריך בזה.
דניאל כתב:גילוי כתב:ה' לכ' התורם ליד שרה עבור באיסור ל"ע של איסור ריבית ויש להאריך בזה.
מה זאת אומרת??
מזמור שיר כתב:צורם לי שהחליטו להתלבש כאן על יד שרה בדווקא, בעוד שזו נורמה מקובלת בעוד ארגונים.
גילוי כתב:דניאל כתב:גילוי כתב:ה' לכ' התורם ליד שרה עבור באיסור ל"ע של איסור ריבית ויש להאריך בזה.
מה זאת אומרת??
מה לא מובן?????
חכמת המסכן כתב:הכהן כתב:עולם כמנהגו כתב:כל עניין ריבית שייך במקרה המקביל למלווה שמקבל בחזרה סכום הגבוה מההלוואה שנתן, או אף את אותו הסכום בתוספת חפץ מסוים שהוא הרבית. אך במקרה הנידון כאן, "יד שרה" לא מקבלת בחזרה יותר מהציוד הרפואי שהשאילה, והמשתמש לא מקבל בחזרה סכום גדול יותר מהכסף שנתן, ונתינת הסכום ל"יד שרה" תמורת השאלת הציוד אינה שייכת לרבית אלא היא כקנייה (מצד המשתמש) ומכירה (מצד "יד שרה").
המשתמש הלווה לאגודה סכום כסף, ובתמורה הוא קיבל רשות להשתמש בחפץ.
ומה רבית בזה, ומה שונה מכל קניין רגיל שבו מקבלים דבר כזה או אחר תמורת כסף?
כדי שיחשב רבית צריך מצב המקביל למלווה שמקבל בחזרה יותר מההלוואה שנתן, ואין כאן דבר כזה.
חכמת המסכן כתב:אך במקרה דנן אין הוספה על סכום הכסף כי "יד שרה" מחזירה למשתמש את אותו הסכום שנתן, וכן המשתמש מחזיר את הציוד שהשתמש בו ללא תוספת, לכן אין כאן רבית כלל, והמקרה שאתה מתאר שיכול להיות רבית וזה לא חומרה, לא מתקיים כאן לגבי "יד שרה".
גם אם התשלום מועט, לדעת הרמ"א בסי' קעב ס"א יש היתר של משכנתא בנכייתא ואף במטלטלין.יהודה בן יעקב כתב:אם הוא תשלום שכירות סביר, ודאי שפותר.
אין כאן הטבה שהלווה נותן למלוה, שהרי המלוה משלם את מלוא השכירות של החפץ.
איה"נ. אבל יש כאן לכאו' עוד צירוף לקולא.יהודה בן יעקב כתב:ומה נענה לספרדים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים