מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 29, 2023 6:32 pm

כבר נודעו בבי מדרשא דברי הצל"ח בפסחים עג א

אמינא, אף דמצינו כמה מיעוטי בקרבנות שמיעטה התורה מלהקריבם, כמו מן הבהמה ומן הבקר ומן הצאן שמיעט הכתוב מוקצה ונעבד וטריפה וכיוצא בו כמה דברים שפסלתן התורה מלהקריבם, מ"מ לא מצינו לשון אזהרה על הזביחה שיזהיר הכתוב שלא יזבח מוקצה ונעבד וטריפה וכיוצא בו, אבל אסרתן התורה לקרבן שהם פסולים ולא יעלו לרצון. משא"כ בעל מום מצינו אזהרות על הזביחה, כמו שור ושה כי יהיה בו מום לא תזבחנו [עי' דברים י"ז, א'], וכן ואשה לא תקריבו ממנו [עי' ויקרא כ"ב, כ"ב], שמפי השמועה למדו שזו אזהרה על הזביחה [עי' תמורה ו' ע"ב].


ובכמה ספרים הקשו עליו מספרי עה"כ הכתוב (דברים יז) לא תזבח וכו' כל דבר רע וכו' כי תועבת וגו', שריבו שם כל פסולי מזבח, והובאו דברי הספרי בהשגות הרמב"ן לספהמ"צ.

ויש לעיין מה כוונת הצל"ח ואפשר בשני דרכים.

א. כיון שכל הפסולים נתמעטו מהכתוב (ויקרא א) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, ובתו"כ מיעטו משם כל הפסולים ["מן הבהמה-- להוציא את הרובע ואת הנרבע."מן הבקר" -- להוציא את הנעבד וכו' כשהוא אומר "מן הבקר" למטה, שאין תלמוד לומר, אלא להוציא את הטריפה. "מן הצאן" (במדבר טו, ג)-- להוציא את המוקצה, "ומן הצאן" (ויקרא א, ב)-- להוציא את הנוגח"]. הרי שכל הפסולים לא התמעטו אלא שאינם בכלל הקרבנות, והרי הם כחיה שנתמעטה בריש הכתוב (בתו"כ שם) או כמי שמביא קערת ירקות, שאין שום אזהרה בדבר (למעט חולין בעזרה למאן דאית ליה בכה"ג), אלא שלא יעלו לרצון.

(ולפי הבנה זו בצל"ח, נצטרך לומר דבדוקא נקיט הצל"ח מוקצה נעבד וטריפה וכיוצא בו , ואולי "כיוצא בו" היינו כלאים ויוצא דופן וכו', אבל אתנן ומחיר זונה הרי הכתוב אומר דברים כג יט, לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית ה' אלקיך וגו').

ב. פשוט דאף לדעת הצל"ח יש איסור הקרבה לכל אותם פסולים, (וכדקרו להו בכל מקום איסורי מזבח) ואולי הוא כלאו הבא מכלל עשה, ולא נחית הצל"ח לחדש אלא שאין בהם איסור זביחה,(ודכמשמע קצת מלשונו שחוזר כמה פעמים על פועל זביחה) ודלא כבעל מום שהזהירה תורה בפירוש על זביחתו, אבל שאר איסורי מזבח אסור להקריבם, אף שאין איסור בזביחתם.

לאיזה הבנה לדעתכם נוטים דברי רבינו הצל"ח?!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 29, 2023 6:37 pm

בכמה ספרים הקשו על הצל"ח קושיות גדולות, ממאי דמצינו בפרק התערובת ובתמורה דאין מקריבין תערובת זבחים כשרים עם איסורי מזבח, ולדבריו למה לא יקריבו. ולפי הדרך השניה, אין מקום לקושיא, אכן יש לעיין באמת ובתמים בדברי הצל"ח עצמו קודם שבאים להצילו מקושיות.

ואפשר שיש לעיין בכל דברי הצל"ח שם, לפנים ולאחור, כדי להוציא משפט נכון.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 29, 2023 6:44 pm

רמב״ם
98BAEECC-26DA-4F7F-BADE-F049D47C0093.jpeg
98BAEECC-26DA-4F7F-BADE-F049D47C0093.jpeg (53.89 KiB) נצפה 1340 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 29, 2023 6:50 pm

פלתי כתב:רמב״ם

"...אסורין לגבוה... אסורין למזבח..."


אין ברמב"ם יותר ממה שיש במשנת תמורה (פרק ו מ"א)
כל האסורין על גבי המזבח אוסרים כל שהן הרובע והנרבע והמוקצה והנעבד ואתנן ומחיר והכלאים והטרפה ויוצא דופן
והצל"ח מפרש איסור במובן שפסולים ולא יעלו לרצון. וכמו שכתב בתוך דבריו שם:
אבל אסרתן התורה לקרבן, שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי סעדיה » א' ינואר 29, 2023 7:17 pm

איש_ספר כתב:כבר נודעו בבי מדרשא דברי הצל"ח בפסחים עג א
ויש לעיין מה כוונת הצל"ח ואפשר בשני דרכים.

א. כיון שכל הפסולים נתמעטו מהכתוב (ויקרא א) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, ובתו"כ מיעטו משם כל הפסולים, הרי שכל הפסולים לא התמעטו אלא שאינם בכלל הקרבנות, והרי הם כחיה שנתמעטה בריש הכתוב (בתו"כ שם) או כמי שמביא קערת ירקות, שאין שום אזהרה בדבר (למעט חולין בעזרה למאן דאית ליה בכה"ג), אלא שלא יעלו לרצון.

ב. פשוט דאף לדעת הצל"ח יש איסור הקרבה לכל אותם פסולים, (וכדקרו להו בכל מקום איסורי מזבח) ואולי הוא כלאו הבא מכלל עשה.

להעיר, דקיי"ל כר' יוחנן (זבחים ל"ד.) שהמעלה אברי חיה עובר בלאו הבא מכלל עשה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 29, 2023 7:27 pm

סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:כבר נודעו בבי מדרשא דברי הצל"ח בפסחים עג א
ויש לעיין מה כוונת הצל"ח ואפשר בשני דרכים.

א. כיון שכל הפסולים נתמעטו מהכתוב (ויקרא א) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, ובתו"כ מיעטו משם כל הפסולים, הרי שכל הפסולים לא התמעטו אלא שאינם בכלל הקרבנות, והרי הם כחיה שנתמעטה בריש הכתוב (בתו"כ שם) או כמי שמביא קערת ירקות, שאין שום אזהרה בדבר (למעט חולין בעזרה למאן דאית ליה בכה"ג), אלא שלא יעלו לרצון.

ב. פשוט דאף לדעת הצל"ח יש איסור הקרבה לכל אותם פסולים, (וכדקרו להו בכל מקום איסורי מזבח) ואולי הוא כלאו הבא מכלל עשה.

להעיר, דקיי"ל כר' יוחנן (זבחים ל"ד.) שהמעלה אברי חיה עובר בלאו הבא מכלל עשה.

אמת, וראיתי בספר אחד (מנחת יהודה לר"י שפרייאר מאונגראן, הוצאת מכון חת"ס, זבחים שם) שמפרש דברי ריש לקיש שם
כי פליגי בחיה והכי איתמר, רבי יוחנן אמר: עובר בעשה, ריש לקיש אמר: אינו עובר בולא כלום; רבי יוחנן אמר עובר בעשה, בהמה אין, חיה לא; ריש לקיש אמר אינו עובר עליו בולא כלום, ההוא למצוה
דיש לפרש מה שאמרו שם 'ההוא למצוה', היינו כמש"כ הצל"ח בשאר איסורי מזבח.

ואם כבר באת בשערי אשכול זה, מה דעתך על גוף דברי הצל"ח?

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 29, 2023 7:37 pm

איש_ספר כתב:
והצל"ח מפרש איסור במובן שפסולים ולא יעלו לרצון. וכמו שכתב בתוך דבריו שם:
אבל אסרתן התורה לקרבן, שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.

הצל"ח אומר מפורש ש"אסרתן התורה לקרבן". הצל"ח אומר מפורש "אסרתן התורה לקרבן". ממש מפורש הוא אומר ש"אסרתן התורה לקרבן".
ואתה מתעלם מזה, ומתייחס רק למה שהוא מסיים "ולא יעלו לרצון" ואתה מפרש ד"לא יעלו לרצון" - דהיינו שהם כמו מלפפון שאינו עולה לרצון אבל אין שום איסור בהקרבתו.
וזה מעורר גיחוך, כי הרי המקור של הביטוי "לא יעלו לרצון", נאמר לגבי שאור ודבש לא תקטירו וגו' "ואל המזבח לא יעלו לרצון". היינו "לא יעלו לרצון" זה לא ביטוי של הקרבת מלפפון, אלא ביטוי של איסור גמור להקרבה. "לא יעלו" הוי איסור לאו.
ובכן, כיון שאומר הצל"ח שאסרתן התורה לקרבן ולא יעלו לרצון, מהיכי תיתי דנפרש שבעצם הם מותרים להקרבה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 29, 2023 7:54 pm

דברי הצל"ח יכולים שיתפרשו גם כך:
אבל אסרתן התורה לקרבן = שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.
וההשוואה ל'לא יעלו לרצון' האמור בשאור ודבש, נחמדה, ואינה מכרעת כמובן.


אני שב ומהרהר בדברי רב סעדיה, שהרי חיה מיעטו בתו"כ שם מאותו כתוב, ונחלקו בה ר"י ור"ל, אם עוברים עליה, והרי זה ממש נידון דהצל"ח !

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 29, 2023 8:02 pm

איש_ספר כתב:דברי הצל"ח יכולים שיתפרשו גם כך:
אבל אסרתן התורה לקרבן = שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.
וההשוואה ל'לא יעלו לרצון' האמור בשאור ודבש, נחמדה, ואינה מכרעת כמובן.


אני שב ומהרהר בדברי רב סעדיה, שהרי חיה מיעטו בתו"כ שם מאותו כתוב, ונחלקו בה ר"י ור"ל, אם עוברים עליה, והרי זה ממש נידון דהצל"ח !

הצלח ידע את הגמרא הזו. וגם ידע את המשנה דימותו כולם. ולכן הוא אומר שיש איסור בהקרבתן. כל החידוש שלו הוא שלמרות שיש איסור בהקרבה אפ״ה לענין שחיטה לא מצינו שום אזהרה.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי פלתי » א' ינואר 29, 2023 8:05 pm

ואגב ראה בזבחים עז א. דאברי בעלי מום שנתערבו בכשרים מותר להקריבם. אע״פ שבפני עצמם יש לאו מפורש. ואפילו הכי אברי רובע ונרבע שנתערבו אסור להקריבם. דלענין תערובת הם יותר חמורים מבעל מום. עייש.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 29, 2023 8:36 pm

פלתי כתב:
איש_ספר כתב:דברי הצל"ח יכולים שיתפרשו גם כך:
אבל אסרתן התורה לקרבן = שהם פסולים, ולא יעלו לרצון.
וההשוואה ל'לא יעלו לרצון' האמור בשאור ודבש, נחמדה, ואינה מכרעת כמובן.


אני שב ומהרהר בדברי רב סעדיה, שהרי חיה מיעטו בתו"כ שם מאותו כתוב, ונחלקו בה ר"י ור"ל, אם עוברים עליה, והרי זה ממש נידון דהצל"ח !

הצלח ידע את הגמרא הזו. וגם ידע את המשנה דימותו כולם. ולכן הוא אומר שיש איסור בהקרבתן. כל החידוש שלו הוא שלמרות שיש איסור בהקרבה אפ״ה לענין שחיטה לא מצינו שום אזהרה.

זה בדיוק הקו ממנו רציתי להמנע
איש_ספר כתב: אכן יש לעיין באמת ובתמים בדברי הצל"ח עצמו, קודם שבאים להצילו מקושיות.
לאמור, טיעונים חיצוניים, הם חשובים, אבל רק אחרי שנרים ידים מלהבין את דברי הצל"ח כמות שהם.
פלתי כתב:ואגב ראה בזבחים עז א. דאברי בעלי מום שנתערבו בכשרים מותר להקריבם. אע״פ שבפני עצמם יש לאו מפורש. ואפילו הכי אברי רובע ונרבע שנתערבו אסור להקריבם. דלענין תערובת הם יותר חמורים מבעל מום. עייש.
האם כתוב שם שיש איסור ואזהרה בדבר או רק שאין מקריבין אותם? אם לא כתוב שם איסור, אז ממרחק הבאת לחמך, כבר כתבתי שבתחילת פרק התערובת, במשנה, מבואר שאין מקריבין תערובת של איסורי מזבח עם זבחים כשרים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16049
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בחידוש הצל"ח בענין הקרבת שאר פסולי מזבח חוץ מבעל מום

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 30, 2023 9:32 am

מקופיא ממש:

ברמב"ם פ"ג מאיסורי מזבח, אחרי שמנה כל הפסולים כתב וז"ל:
ויראה לי שאע"פ שאין כל הפסולין האלו ראויין למזבח לקרבן אם עבר והקריבן אינו לוקה מן התורה לפי שלא נתפרשה אזהרתן, אבל אתנן זונה ומחיר כלב אסורין לגבי המזבח והמקריב אחד מהן או שניהן כאחד לוקה אחת שנאמר לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב, ומפני מה לוקה אחת על שניהן מפני שנאמרו בלאו אחד.
ולכאורה ממש"כ הרמב"ם ש'לא נתפרשה אזהרתם' משמע שיש אזהרה על הקרבתם אלא שלפי שאינה מפורשת אין לוקים עליה. אבל ראיתי שיש מפרשים אחרת בדעתו, דר"ל, שאין בהם איסור מהתורה כלל. ראו כאן
ספר המפתח.png
ספר המפתח.png (46.94 KiB) נצפה 1255 פעמים
עיינתי בנתיים רק בחס"ד (לדעתו ודאי יש איסור) ובעונג יו"ט ('ומשמע דליכא איסור כלל מה"ת').


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים