מה שאתה קורא "חלקים" היה נקרא בזמנם "שערים".
הא ותו לא מידי.
אין זה קשור לאמצעי להכנס למקום מסויים.
כמו"כ השערי תשובה לרבינו יונה, השער הראשון.. השער השני.. השער השלישי.. הרביעי.. זה חלקים ולא אמצעי להכנס לשום מקום.
יש עוד ספרים מזמן הגאונים והראשונים שנקראו "שערים" ע"פ חלקים.
צופה_ומביט כתב:רס"ג באמונו"ד (ועכ"פ אבן תיבון המתרגמו) משתמש הרבה במילה "שער" בתור "נושא, עניין". כמדומה שכך בעוד ספרי קדמונים,....
צופה_ומביט כתב:רס"ג באמונו"ד (ועכ"פ אבן תיבון המתרגמו) משתמש הרבה במילה "שער" בתור "נושא, עניין". כמדומה שכך בעוד ספרי קדמונים, אולי אפילו קראו שמות ספריהם כך. כמדומה שהמפרש אמונו"ד בעל שביל האמונה מסביר את העניין, אולי גם בביאורי מילים זרות שצירף לספר.
נ.ב. אני כותב כעת מהזיכרון ואין הספר תח"י.
ובכן יתכן שיסוד הדברים נטוע הרחק לאחור כבר בלשון חז"ל. שלקיבוץ עניינים החונים תחת כותרת/קטגוריה אחת (גם אם כללית ורחבה) קראו "בבא".
ר_חיים_הקטן כתב:זה ידוע שמסכת נזיקין התחלק לשלשה חלקים, ב"ק ב"מ ב"ב.
אכן זה איני מבין למה נקראו כל חלק "בבא" במקום "חלק" (או משהו דומה לזה).
מה הקשר בין חילוק מסכת נזיקין לשלש לענין של בבא (שער) שהוא האמצעי להיכנס לעיר או מקום מסויים.
האם דיברו בזה המפרשים?
וכן אנו רוצה לדעת למה התוספתא למס' כלים שנתחלק לשלש חלקים גם כן נקראו ב"ק ב"מ ב"ב.
כדכד כתב:מציע לך גם לאמץ את המנהג הזה,
וקראתיו, שערי קדושה, ובו אבאר סתרים, לא שערום הראשונים אשר היו לפנינו, כי אני קבלתים מפה איש קדוש, מלאך ה' צבאות, מורי האר"י לוריא ז"ל. ולהיותם רזי עולם ותעלומות סתרים, אגלה טפח ואכסה אלפים אמה, ואפתח בדוחק שערי הקדושה, כמחט סדקית, ומי שיהיה ראוי יזכה להכנס לפני לפנים.
החלק הראשון יתחלק לששה שערים וכו'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 206 אורחים