מטה משה שבה עשה את האותות ואת המופתים כבר האריכו בזה חז"ל ומדרשים. בשמות רבה (פרשה ח' סימן ג') מובא שהמטה היה משקל מ' סאה ושל סנפירונון היה. ובתרגום יונתן על שמות ד' כ' מבאר בפירושו (בתירגום ללשה"ק) ומשה לקח את המטה...והוא מהספיר של כסא הכבוד (ומראהו כלבנת הספיר..) משקלו מ' סאה ועליו חקוק ומפורש שם הגדול הנכבד והנורא ובו נעשה ניסים מאת ה' בידו עכ"ל
ובפרקדר"א (מהד' היגר- "חורב") פרק לט' מובא: ר' לוי אומר אותו המטה שנברא בין השמשות (עי' אבות ה' ו') נמסר לאדם הראשון מגן עדן ואדם מסרו לחנוך וחנוך לנח ונח לשם ושם מסרו לאברהם ואברהם ליצחק כו' ויעקב הוריד אותו למצריים ומסרו ליוסף בנו כשמת יוסף ושללו ביתו נתנה בפלטרין של פרעה והיה יתרו אחד מחרטומי מצריים וראה את המטה ואצ האותות אשר עליו וחמד אותו בלבו. ולקחו והביאו ונטעו בתוך הגן של ביתו ולא היה אדם יכול לקרב אליו עוד. כשבא משה לתוך ביתו נכנס לגן של יתרו וראה את המטה כו' ושלף ידו ולקחו. וראה יתרו למשה ואמר זה עתיד לגאול את ישראל ממצרים וכו' (ובזה מובן סמיכת הפסוקים בשמות פרק ד יח בעניין משה וחותנו ופסוק מפורש שם וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-מַטֵּה הָאֱלֹהִים, בְּיָדוֹ)
ובילקש"מ תהילים רמז תתס"ט מובא: מַטֵּה-עֻזְּךָ--יִשְׁלַח יְ-הוָ-ה, מִצִּיּוֹן; רְדֵה, בְּקֶרֶב אֹיְבֶיךָ (תהי' קי) איזה מטה? זה מטה של יעקב שנאמר כי במקלי עברתי את הירדן הזה והוא המטה שהיה ביד יהודה כו' והוא המטה שהיה ביד משה ומטה האלהים בידו והוא המטה שהיה ביד אהרן וישלך אהרן את מטהו והוא המטה שהיה ביד דוד שנאמר כו' והוא המטה שהיה ביד כל מלך ומלך עד שחרב בית המקדש ונגנז ועתיד לימסר ביד מלך המשיח ובו עתיד לרדות את עו"ה לכך נאמר מטה עזך וכו'
ברצוני לברר:
א. האם מטה זה זהה עם מטה אהרן המופיע במדבר יז הנאמר בו וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה-אַהֲרֹן, לְבֵית לֵוִי; וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ, וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים?
בשמות רבה מובא שאכן כך "כשעשה בו אהרן נסים, נקרא על שמו, שנאמר (שמות ז', יב): מטה אהרן.
ובזמן שעשיתי אני בו נסים, נקרא על שמי. ובזמן שהקדוש ברוך הוא עושה נסים, נקרא על שמו, שנאמר: ומטה האלהים.
– שמות רבה כו:ג"
ב. מובא בחז"ל שדווקא מטה אהרן הושם בקודש הקדשים וכך כתוב הרמב"ם: (משנה תורה, הלכות בית הבחירה ד א) "אבן הייתה בקדש הקדשים במערבו שעליה היה הארון מונח ולפניו צנצנת המן ומטה אהרן ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות ויאשיהו המלך צוה וגנזו במקום שבנה שלמה".
ולמה קראוהו מטה אהרן (הרבה אחריו), הלא אם שניהם זהים, אז הולכים עם על שם היותר חשוב ומפורסם ואם שתי מטות ניהו למה ומי ראה להשים דווקא את מטה אהרן בתוך קוה"ק ולא את מטה משה?