אוהב אוצר כתב:הרב עובדיה יוסף בספרו חזון עובדיה על יו"ט, התיר במפורש לבני עדות המזרח להתקלח בבית אף במים חמים כל גופו עיינו שם.
היא שיחתי כתב:אם יש כאן איזה מישהו מישיבת חברון בי-ם אז אולי יוכל לפרט על הפולמוס שהיה שם עם ראש הישיבה הרב ממ פרבשטיין לבין הרב נובירט בכגון דא
הלכה כתב:מן הנראה הג"ר עובדיה התיר לספרדים שעיקר כדעת הרמב"ם והרי"ף שזה רק גזירת הבלונים, ולכן בביתו אין לגזור, והג"ר שלמה זלמן כנראה התיר גם לאשכנזים לדעת הרמ"א שהעיקר היא משום מתוך דאוכל נפש וכל גופו אינו שוה לכל נפש, מ"מ כיום בשעת הדחק היא שוה לכל נפש.
הלכה כתב:מה שבזמנינו מקלחת היא לכאורה שוה לכל נפש, (ודלא כבזמן התלמוד שלא היה מקלחת ואמבטיה לכל אחד בביתו).ן
בריה נמוכה כתב: והרמב"ם כותב בהלכות דעות (פ"ד הלכה ט):
דרך הרחיצה שיכנס אדם למרחץ משבעה ימים לשבעה ימים ולא יכנס סמוך לאכילה ולא כשהוא רעב אלא כשיתחיל המזון להתעכל ורוחץ כל גופו בחמין שאין הגוף נכוה בהן וראשו בלבד בחמין שהגוף נכוה בהן ואחר כך ירחץ גופו בפושרין ואח"כ בפושרין מן הפושרין עד שירחץ בצונן ולא יעבור על ראשו מים לא פושרין ולא צונן ולא ירחץ בצונן בימות הגשמים.
הרי שכל אדם יש לו להתרחץ בחמין לכה"פ פעם בשבוע
ממילא נראה שעיקר הטעם בזמן חז"ל לא היה כיון שאינו שוה לכל נפש אלא גזירה מיוחדת מדרבנן וכדעת כמה ראשונים
כשתילי זיתים כתב:בריה נמוכה כתב: והרמב"ם כותב בהלכות דעות (פ"ד הלכה ט):
דרך הרחיצה שיכנס אדם למרחץ משבעה ימים לשבעה ימים ולא יכנס סמוך לאכילה ולא כשהוא רעב אלא כשיתחיל המזון להתעכל ורוחץ כל גופו בחמין שאין הגוף נכוה בהן וראשו בלבד בחמין שהגוף נכוה בהן ואחר כך ירחץ גופו בפושרין ואח"כ בפושרין מן הפושרין עד שירחץ בצונן ולא יעבור על ראשו מים לא פושרין ולא צונן ולא ירחץ בצונן בימות הגשמים.
הרי שכל אדם יש לו להתרחץ בחמין לכה"פ פעם בשבוע
ממילא נראה שעיקר הטעם בזמן חז"ל לא היה כיון שאינו שוה לכל נפש אלא גזירה מיוחדת מדרבנן וכדעת כמה ראשונים
בקיצור אתה מביא ראיה לשיטת הרמב"ם שזה שוה לכל נפש (או יתירא מזו, אוכ"נ ממש, כמש"כ בפיה"מ ביצה)-מדברי הרמב"ם עצמו במק"א!
לעצם הענין אין מכך קושיא על תוספות, זה שמצאנו שהיה דרך לרחוץ לא אומרת שהוא שוה לכל נפש.
כשתילי זיתים כתב:לאחרונה שמעתי מכמה וכמה אנשים, גם תלמידי חכמים, שכיום יש מקום להקל ברחיצה בחמין גם בחמין שהוחמו ביו"ט..
בריה נמוכה כתב:כשתילי זיתים כתב:לאחרונה שמעתי מכמה וכמה אנשים, גם תלמידי חכמים, שכיום יש מקום להקל ברחיצה בחמין גם בחמין שהוחמו ביו"ט..
ראיתי בספר אוצר הלכות הכותב בשם פוסקים שכיום מים שהוחמו ללא יד אדם כבויילער נקרא מים שהוחמו מעי"ט אע"פ שהוחמו ביו"ט ואולי לזה כוונת הת"ח
בריה נמוכה כתב:כשתילי זיתים כתב:בריה נמוכה כתב: והרמב"ם כותב בהלכות דעות (פ"ד הלכה ט):
דרך הרחיצה שיכנס אדם למרחץ משבעה ימים לשבעה ימים ולא יכנס סמוך לאכילה ולא כשהוא רעב אלא כשיתחיל המזון להתעכל ורוחץ כל גופו בחמין שאין הגוף נכוה בהן וראשו בלבד בחמין שהגוף נכוה בהן ואחר כך ירחץ גופו בפושרין ואח"כ בפושרין מן הפושרין עד שירחץ בצונן ולא יעבור על ראשו מים לא פושרין ולא צונן ולא ירחץ בצונן בימות הגשמים.
הרי שכל אדם יש לו להתרחץ בחמין לכה"פ פעם בשבוע
ממילא נראה שעיקר הטעם בזמן חז"ל לא היה כיון שאינו שוה לכל נפש אלא גזירה מיוחדת מדרבנן וכדעת כמה ראשונים
בקיצור אתה מביא ראיה לשיטת הרמב"ם שזה שוה לכל נפש (או יתירא מזו, אוכ"נ ממש, כמש"כ בפיה"מ ביצה)-מדברי הרמב"ם עצמו במק"א!
לעצם הענין אין מכך קושיא על תוספות, זה שמצאנו שהיה דרך לרחוץ לא אומרת שהוא שוה לכל נפש.
יש מדברי הרמב"ם כן קושיא על תוס'
כי אם רחיצה הוא צורך של כל אדם הרי זה לכה"פ דומה לצידת צבי כמבואר בכתובות ז.
ואע"פ שאינו מצוי זה נקרא שוה לכל נפש
כשתילי זיתים כתב:בריה נמוכה כתב:כשתילי זיתים כתב:לאחרונה שמעתי מכמה וכמה אנשים, גם תלמידי חכמים, שכיום יש מקום להקל ברחיצה בחמין גם בחמין שהוחמו ביו"ט..
ראיתי בספר אוצר הלכות הכותב בשם פוסקים שכיום מים שהוחמו ללא יד אדם כבויילער נקרא מים שהוחמו מעי"ט אע"פ שהוחמו ביו"ט ואולי לזה כוונת הת"ח
במקלחת המים קרים מתערבים עם המים חמים, וזה גופא הויא מים שהוחמו השבת על ידי אדם לכאורה
כשתילי זיתים כתב:בריה נמוכה כתב:כשתילי זיתים כתב:בריה נמוכה כתב: והרמב"ם כותב בהלכות דעות (פ"ד הלכה ט):
לעצם הענין אין מכך קושיא על תוספות, זה שמצאנו שהיה דרך לרחוץ לא אומרת שהוא שוה לכל נפש.
יש מדברי הרמב"ם כן קושיא על תוס'
כי אם רחיצה הוא צורך של כל אדם הרי זה לכה"פ דומה לצידת צבי כמבואר בכתובות ז.
ואע"פ שאינו מצוי זה נקרא שוה לכל נפש
לא דמי לצידת צבי ששם הכוונה שאכילה היא שוה לכל נפש, כמו שביאר הרשב''א, אבל ל''ש כלל לרחיצה שלדעת התוספות לא מיקרי שוה לכל נפש
בריה נמוכה כתב:כשתילי זיתים כתב:בריה נמוכה כתב:כשתילי זיתים כתב:לאחרונה שמעתי מכמה וכמה אנשים, גם תלמידי חכמים, שכיום יש מקום להקל ברחיצה בחמין גם בחמין שהוחמו ביו"ט..
ראיתי בספר אוצר הלכות הכותב בשם פוסקים שכיום מים שהוחמו ללא יד אדם כבויילער נקרא מים שהוחמו מעי"ט אע"פ שהוחמו ביו"ט ואולי לזה כוונת הת"ח
במקלחת המים קרים מתערבים עם המים חמים, וזה גופא הויא מים שהוחמו השבת על ידי אדם לכאורה
לדבריו שם אין לחשוש לזה כי הוי רק גרמא בדרבנן דלא ניחא ליה ואע"פ שפסיק רישא ובנסוף הוי לצורך אוכל נפש - הנאת נפש ולכן מותר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים