יבנה כתב:רמב"ם הלכות מלכים פרק ו ה"ט
"כל אילן סרק מותר לקוץ אותו ואפילו אינו צריך לו, וכן אילן מאכל שהזקין ואינו עושה אלא דבר מועט שאינו ראוי לטרוח בו, מותר לקוץ אותו, וכמה יהא הזית עושה ולא יקוצנו, רובע הקב זיתים, ודקל שהוא עושה קב תמרים לא יקוצנו."
וה"ה לכאן.
דרומי כתב:בענין זה ראה שו"ע הרב הלכות שמירת גוף ונפש בסופו (בחלק חושן משפט) ובהמצויין ב"אמרי יעקב" (להגרי"מ שטרן שליט"א) שם. ספר שמירת גוף ונפש סימן רנ. שולחן מנחם חלק ד ע' ל.
בקיצור הנקודה, שבענין זה יש גם סכנה סגוליית, ולא רק איסור משורת הדין, ולכן יש להיזהר יותר ולבדוק את כל הפרטים
הצעיר באלפי כתב:יבנה כתב:רמב"ם הלכות מלכים פרק ו ה"ט
"כל אילן סרק מותר לקוץ אותו ואפילו אינו צריך לו, וכן אילן מאכל שהזקין ואינו עושה אלא דבר מועט שאינו ראוי לטרוח בו, מותר לקוץ אותו, וכמה יהא הזית עושה ולא יקוצנו, רובע הקב זיתים, ודקל שהוא עושה קב תמרים לא יקוצנו."
וה"ה לכאן.
ייש"כ
אמנם השאלה הוא שיש סוברים בדעת הטור ושו"ע וכן עוד ראשונים, דאין לזה שיעור, וחולקים בזה על הרמב"ם, ראה שו"ת בית יעקב (למהר"י מצויזמיר סו"ס ק"מ), שו"ת כרם שלמה סי' ע"ח, שו"ת מקור ברוך (סי' ח'), וטעמם או משום דחצי שיעור אסור מה"ת ממילא ולכן אסור גם כה"ג, או דדין איבוד אוכלין הוא בכזית וזה פחות מקב, וכן מבואר בפי' שבעים תמרים על צוואת רבי יהודה החסיד, דדין קב אמור לענין מלקות בלבד, אך גם בפחות מזה איסורא איכא יעו"ש, (וע"ע בשו"ת חיים שאל להחיד"א ח"א סי' כ"ב שחולק ע"ז ע"ש).
וכן מסיים שם במקור ברוך, דכיון דהדברים נוטים לדעת הטור לכן הירא וחרד לדבר ה' יחמייר על עצמו ולא יכניס עצמו בספיקא דאורייתא ע"כ.
וע"כ בנידו"ד השאלה מסובכת קצת, כי קשה לקבוע בודאות שהאילן יוציא פירות כה"ג בכלל, אך יתכן שכן וצל"ע.
עוד נקודה למחשבה בנידון זה, הוא הבירור בכונת הט"ז בזה, שבהל' סכנה (יו"ד סי' קט"ז סק"ו) כתב דחז"ל אסרו לקוץ אילן מפני הסכנה ע"ש, ונחלקו החיד"א (חים שאל סו"ס כ"ג) והבית שלמה (יו"ד א' קצ"א) נגד המנחת אלעזר (ח"ג סי' י"ג) אי כונת הט"ז דבאופן דליכא איסור גם סכנה ליכא (חיד"א ובי"ש), או דכונתו דגם היכא דליכא איסור סכנה מיהא איכא, והדברים עתיקים וידועים אי איכא סכנה גם בדליכא איסור ואכמ"ל.
בקיצור זהו השאלה !
יבנה כתב:הצעיר באלפי כתב:יבנה כתב:רמב"ם הלכות מלכים פרק ו ה"ט
"כל אילן סרק מותר לקוץ אותו ואפילו אינו צריך לו, וכן אילן מאכל שהזקין ואינו עושה אלא דבר מועט שאינו ראוי לטרוח בו, מותר לקוץ אותו, וכמה יהא הזית עושה ולא יקוצנו, רובע הקב זיתים, ודקל שהוא עושה קב תמרים לא יקוצנו."
וה"ה לכאן.
ייש"כ
אמנם השאלה הוא שיש סוברים בדעת הטור ושו"ע וכן עוד ראשונים, דאין לזה שיעור, וחולקים בזה על הרמב"ם, ראה שו"ת בית יעקב (למהר"י מצויזמיר סו"ס ק"מ), שו"ת כרם שלמה סי' ע"ח, שו"ת מקור ברוך (סי' ח'), וטעמם או משום דחצי שיעור אסור מה"ת ממילא ולכן אסור גם כה"ג, או דדין איבוד אוכלין הוא בכזית וזה פחות מקב, וכן מבואר בפי' שבעים תמרים על צוואת רבי יהודה החסיד, דדין קב אמור לענין מלקות בלבד, אך גם בפחות מזה איסורא איכא יעו"ש, (וע"ע בשו"ת חיים שאל להחיד"א ח"א סי' כ"ב שחולק ע"ז ע"ש).
וכן מסיים שם במקור ברוך, דכיון דהדברים נוטים לדעת הטור לכן הירא וחרד לדבר ה' יחמייר על עצמו ולא יכניס עצמו בספיקא דאורייתא ע"כ.
וע"כ בנידו"ד השאלה מסובכת קצת, כי קשה לקבוע בודאות שהאילן יוציא פירות כה"ג בכלל, אך יתכן שכן וצל"ע.
עוד נקודה למחשבה בנידון זה, הוא הבירור בכונת הט"ז בזה, שבהל' סכנה (יו"ד סי' קט"ז סק"ו) כתב דחז"ל אסרו לקוץ אילן מפני הסכנה ע"ש, ונחלקו החיד"א (חים שאל סו"ס כ"ג) והבית שלמה (יו"ד א' קצ"א) נגד המנחת אלעזר (ח"ג סי' י"ג) אי כונת הט"ז דבאופן דליכא איסור גם סכנה ליכא (חיד"א ובי"ש), או דכונתו דגם היכא דליכא איסור סכנה מיהא איכא, והדברים עתיקים וידועים אי איכא סכנה גם בדליכא איסור ואכמ"ל.
בקיצור זהו השאלה !
איני מבין שיטתם הלא דברי הרמב"ם מפורשים בגמ' ב"ק צא:
"אמר רב דיקלא דטען קבא אסור למקצציה מיתיבי כמה יהא בזית ולא יקצצו רובע שאני זיתים דחשיבי". הרי לענין איסור מיירי ולא לענין מלקות.
ומה שהשמיטו הטור ושו"ע כל דיני בל תשחית אינו ראיה כלל שדעתם להחמיר בפרט מסויים שבו, וסברת הסוברים כן תמוה.
דכתבו אליבא דט"ז להחמיר מפני הסכנה יותר מהדין איני יודע מהיכן ס"ד מדברי הט"ז כן, ואלו דבריו:
"עוד אחר מצינו שאסרו חז"ל מפני הסכנה שלא לקוץ אילן העושה פירות דאיתא בפרק החובל (דף צ"א) אמר רב האי דיקלא דטעון קבא אסור למקצציה ואמר רב חנינא לא שכיב שכבת ברי אלא דקץ תאנה בלא זימנא ואמרינן התם דרב חסדא חזי לדקל דקאי ביני גופני א"ל לשמעיה זיל עקרינהו פירוש שעושין היזיקא ביניקת הארץ לגפנים והם חשובים יותר וכתב הרא"ש שם וכן אם היה צריך למקומו מותר עכ"ל ומזה התרתי לאחד שהיה לו קרקע עם אילנות לקוץ האילנות אף על פי שיש בהם פירות כדי לבנות בית דירה עליה ותמהתי שבטור לא הביא דין זה בשום מקום מן קציצת האילן הנ"ל רק בסמ"ג סי' רכ"ט הביאו:"
מדבריו עולה שלא בא כלל להחמיר על האמור בגמ' ובדברי רב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים