יין המשמח כתב:אבל אם הוא ידע שהם הולכים לחטוא מדוע הוא שלח אותם בכלל?
וכן רש"י כותב שכולם אנשים - שבאותה שעה כשרים היו...
שפה ברורה כתב:יין המשמח כתב:אבל אם הוא ידע שהם הולכים לחטוא מדוע הוא שלח אותם בכלל?
וכן רש"י כותב שכולם אנשים - שבאותה שעה כשרים היו...
זאת אומרת שטענתך הוא שרש"י סותר את עצמו, דהלא רש"י בעצמו כ' 'י-ה יושיעך מעצת מרגלים', ועכ"ח דכל זמן שלא חטאו בפועל עדיין היו נחשבים לכשרים
אוהב אוצר כתב:חיפשתי במפרשים מדוע משה רבנו לא התפלל על כולם 'מראש' אולם לא מצאתי, האם ידוע משהו בענין?
[או שמא מישהו ידע לחפש יותר טוב ממני]
רחמים כתב:אם יהושע היה חוטא היה חילול ה' יותר גדול מכל אחד אחר, לכן התפלל דווקא עליו.
ונקיתי מפשע רב שלא יכתב סרחוני. - אמר לו: אי אפשר. ומה יו"ד שנטלתי משרי עומד וצווח כמה שנים, עד שבא יהושע והוספתי לו, שנאמר ויקרא משה להושע בן נון יהושע, כל הפרשה כולה על אחת כמה וכמה.
אוהב אוצר כתב:חיפשתי במפרשים מדוע משה רבנו לא התפלל על כולם 'מראש' אולם לא מצאתי, האם ידוע משהו בענין?
[או שמא מישהו ידע לחפש יותר טוב ממני]
במדרשי התורה (פ' שלח) מבאר כי משה רבינו לא חשש על תלמידו הנאמן שיכשל בעצת המרגלים, אלא פחד שמא יתיעצו ביניהם להזיקו או להרע לו, ע"ז ביקש שינצל מעצתם הרעה. כי בודאי יהושע לא הסתיר מהם דעתו, אבל כלב לא חלק עמהם בגלוי, שמא יזיקוהו, וגם רצה שיוכל להשפיע על העם שישמעו לדבריו כנגדם.
ומה שהתפלל על יהושע לבד, ולא על כל המרגלים. מבואר ע"פ האמור בדברי האר"י ז"ל, כולם אנשים ראשי בני ישראל כו'. כי נשמות השבטים הלכו אם האנשים להיות לעזר להם בשליחות הזו. וזהו שנאמר למטה יוסף למטה מנשה. כי יוסף נתלוה עם מנשה בכורו. ויהושע משבט אפרים נשאר בלא עזר וסעד. ע"כ התפלל עליו משה רבינו. אבל מפני הנסיון הגדול נתגבר עליהם הכח הראשון מצד שמותם, ונסתלקו מהם נשמות השבטים אשר הלכו לעזרתם. ולא ניצולו מזה כ"א השנים שלוחים משבט יהודה ואפרים. יהושע וכלב. וכמו שנאמר (במדבר י"ד, כ"ד) ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו, ולא עזב העזר מראש שבטו אשר היו אתו, כידוע מדברי האר"י ז"ל. ויש לומר בטעם הצלת ב' אלו. כי מהם עתיד להיות גואלים להשיב ישראל לארץ באחרית הימים ע"י משיח בן דוד ומשיח בן יוסף. על כן היה עליהם עזר אלהי שלא להוציא דבה על ארץ הקדושה. והבן.
מה שלא התפלל רק על יהושע משום שהוא תלמידו שלא יהיה ח"ו בסוג מעמיד תלמיד שאינו הגון. ועוד שהוא היה ראוי להיות ממלא מקומו אחרי פטירתו ומכניסם לארץ ואם יחטא ח"ו מי יהיה ממלא מקומו. ועוד דבשאר מרגלים ידע שאין תפלתו מועלת דשמם מוכיח עליהם אבל יהושע שאין שמו מוכיח עליו [התפלל עליו]. ומה שלא התפלל גם על כלב שגם הוא אין שמו מוכיח עליו אפשר דעל יהושע דוקא היה חושש לפי שבא מיוסף שהוציא דבה על אחיו. ומה שהתפלל יה יושיעך וכו' אף על גב דהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים מ"מ התפלל שהקב"ה יעזור אותו שלא יתפתה לעצתם כמ"ש בספ"ק דקידושין דיצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ואלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אינו יכול לו ע"ש. מיהו לכאורה קשה דאחר שמרע"ה ידע מעצתם הרעה שהרי התפלל על יהושע א"כ למה הסכים בשליחותם ולפחות היה לו לשלוח אחרים במקומם. ואפשר דישראל רצו שישלחו רק את אלו וכמ"ש ותקרבון אלי וגו' ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו וגו' וכתיב במרגלים כלם אנשים ראשי בני ישראל המה ולא היה יכול מרע"ה להתנגד להם ולומר שילכו אחרים במקומם בלא שום טעם ולא היה יכול לגלות להם שעתידים להוציא דבה על ארץ ישראל וגם סמך מרע"ה על יהושע וכלב שהם צדיקים שאם אח"כ יוציאו אלו דבה הם מכחישים אותם.
למה משה רבינו ע"ה התפלל רק על יהושע ולא על כל המרגלים, והלא באותו שעה כולם כשרים היו (ילקוט שמעוני פר' שלח רמז תשמב).
אלא שמעתי פעם מכ"ק אדמו"ר מגור ה"בית ישראל" זי"ע, על מה שכתוב "ואתפלל גם בעד אהרן בעת ההוא" (דברים י, כ) ואומר רש"י - והועילה תפלתי לכפר מחצה ומתו שנים ונשארו שנים. ואמר הבית ישראל, שאלעזר ואיתמר שהיו דבוקים למשה רבינו אז תפילת משה עזר להגין עליהם, אבל נדב ואביהוא שלא היו בטלים למשה רבינו, כמו שאמרו חז"ל שנדבו ואביהוא אמרו "מתי ימותו שני זקנים ואני ואתה ינהג הדור", לפיכך תפילת משה רבינו לא הועילו להם.
ואולי גם כן כאן, בעצם על דבר כזה אינו שייך תפילה כלל, כי זה תלוי בבחירת האדם אם לטוב אם לרע, ואם תתקבל התפילה הרי תנטל מהם הבחירה, שזהו תכלית הבריאה. ברם על יהושע שהיה בתכלית הביטול למשה רבינו, שהיה ממש משרת משה, ומשום זה תפילת משה היה כמו שיהושע בעצמו התפלל, ועזר התפילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים