מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שעקר ע"ז מארצנו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לייבעדיג יענקל
הודעות: 1395
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' אוגוסט 30, 2022 9:05 pm

הסתפקתי האם כשמגיעים למערת המכפלה יש לברך ברכת שעקר ע"ז מארצנו.
מחד, בעבר היתה שם (באולם יצחק) כנסיה נוצרית וברוך ה' כיום איננה, ומאידך, עדיין נכרים מקרקרים בהיכל (אמנם לפי המקובל המוסלמים אינם נידונים כעוע"ז, אך שמא עדיין אין זו עקירה גמורה).
ואת"ל שיש לברך, יש לשאול האם רק באולם יצחק או בכל המערה.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2244
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' אוגוסט 31, 2022 3:05 pm

למעשה, יש ראשונים שסברי שאיסלאם נחשב ע"ז, ולכן לכאורה יש כאן משום ספק ברכות להקל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1395
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' ספטמבר 01, 2022 2:55 pm

יש גם כו"כ ראשונים הסוברים שהתפילין שאנו מניחים אינם כשרים כלל וכלל. לא ראינו מי שיחשוש לשיטות אלו וימנע מלברך מדין סב"ל. ודון מינה ואוקי בנידו"ד.

גביר
הודעות: 3129
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי גביר » ה' ספטמבר 01, 2022 3:32 pm

לייבעדיג יענקל כתב:הסתפקתי האם כשמגיעים למערת המכפלה יש לברך ברכת שעקר ע"ז מארצנו.
מחד, בעבר היתה שם (באולם יצחק) כנסיה נוצרית וברוך ה' כיום איננה, ומאידך, עדיין נכרים מקרקרים בהיכל (אמנם לפי המקובל המוסלמים אינם נידונים כעוע"ז, אך שמא עדיין אין זו עקירה גמורה).
ואת"ל שיש לברך, יש לשאול האם רק באולם יצחק או בכל המערה.


כך גם שאלו אותי הילדים שיחיו על המסגד הגדול ברמלה, שהוקם ככנסיה צלבנית והוסב מאוחר יותר למסגד.

למעשה לא ברכנו.

יה"ר שנזכה במהרה לעקירת כל העבודה הזרה מכל סוג שהוא בכל אתר ואתר

ותמלוך אתה ה' לבדך על כל מעשיך.
בהר ציון משכן כבודך, ובירושלים עיר קדשך.
ככתוב בדברי קדשך ימלוך ה' לעולם אלהיך ציון לדור ודור הללויה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1395
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' ספטמבר 01, 2022 8:35 pm

גם הבנין שעל 'קבר' שמואל הנביא (ליד רמות) שימש ככנסיה צלבנית, וב"ה נעקרה משם ע"ז.
האם יש לברך אף כשרואים אותו מרחוק (כמדומה שהמבנה ניכר מכל מקום בצפון ירושלים) או רק כשנמצאים באתר עצמו?
(יש מעט ערבים שמגיעים לשם בימי שישי ועורכים שם תיפלה, אולי גם זה מחזיר אותנו שוב לשאלה בה פתחנו)

עזריאל ברגר
הודעות: 14059
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 01, 2022 8:44 pm

לייבעדיג יענקל כתב:יש גם כו"כ ראשונים הסוברים שהתפילין שאנו מניחים אינם כשרים כלל וכלל. לא ראינו מי שיחשוש לשיטות אלו וימנע מלברך מדין סב"ל. ודון מינה ואוקי בנידו"ד.

הגר"ש דבליצקי זצ"ל חשש לזה, ונהג שלא לברך על התפילין, כמבואר באשכול לזכרו.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1395
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' ספטמבר 01, 2022 8:54 pm

כעין זה מצינו לגרש"א יודלביץ שלא בירך על נטילת לולב, כיון שבעל הלשם אמר לו שאין כזה דבר אתרוג שוודאי אינו מורכב, יש רק חזקת בלתי מורכב.
כמובן שאלתי היא רק לפי סוגיא דעלמא שנהגו לברך ולא חששו לדעות יחידאיות/דחויות וכה"ג.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2244
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ה' ספטמבר 01, 2022 9:17 pm

לייבעדיג יענקל כתב:הסתפקתי האם כשמגיעים למערת המכפלה יש לברך ברכת שעקר ע"ז מארצנו.
מחד, בעבר היתה שם (באולם יצחק) כנסיה נוצרית וברוך ה' כיום איננה, ומאידך, עדיין נכרים מקרקרים בהיכל (אמנם לפי המקובל המוסלמים אינם נידונים כעוע"ז, אך שמא עדיין אין זו עקירה גמורה).
ואת"ל שיש לברך, יש לשאול האם רק באולם יצחק או בכל המערה.

בדיוק היום, ראיתי בשו"ת דברי יציב שדן בשאלתך.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1395
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ו' ספטמבר 02, 2022 1:56 am

יישר כח על ההפניה!
כוונתך לתשובה פ"ט וצ' ?
הדברי יציב טוען שם שהאיסלאם נידון כע"ז, ולכן הוא בירך ברכה זו (בלא שו"מ) לאחר השריפה שהוצתה במסגד אל אקצה. לפי"ז נמצא שבמקום שקיים שם מסגד עדיין הוי בית ע"ז, ובענין שאלתי לא היתה עקירה וא"א לברך. יש לשים לב שלדעת הדברי יציב אסור להכנס אל תוך בנין מערת המכפלה מאחר שהוא משמש כמסגד.
אך היות וסוגיין דעלמא אינה כן, ומקובל לנקוט כדעת הרמב"ם ושא"פ שהאיסלם אינו נחשב לע"ז, והכל נכנסים בשופי לבנין מערת המכפלה (כולל אולם יצחק, בימים שבהם הוא פתוח ליהודים), א"כ עדיין שאלתי קיימת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14531
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 04, 2022 2:20 pm

לייבעדיג יענקל כתב:יישר כח על ההפניה!
כוונתך לתשובה פ"ט וצ' ?
הדברי יציב טוען שם שהאיסלאם נידון כע"ז, ולכן הוא בירך ברכה זו (בלא שו"מ) לאחר השריפה שהוצתה במסגד אל אקצה. לפי"ז נמצא שבמקום שקיים שם מסגד עדיין הוי בית ע"ז, ובענין שאלתי לא היתה עקירה וא"א לברך. יש לשים לב שלדעת הדברי יציב אסור להכנס אל תוך בנין מערת המכפלה מאחר שהוא משמש כמסגד.
אך היות וסוגיין דעלמא אינה כן, ומקובל לנקוט כדעת הרמב"ם ושא"פ שהאיסלם אינו נחשב לע"ז, והכל נכנסים בשופי לבנין מערת המכפלה (כולל אולם יצחק, בימים שבהם הוא פתוח ליהודים), א"כ עדיין שאלתי קיימת.


מעמד האיסלאם נכב"ב, ובאחד האשכולות כבר בואר (ע"פ מה שאמר לי הרב הגאון משה רזיאל שליט"א בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל) מדוע נהגו להיכנס למערת המכפלה למרות שאיסלאם מוגדר כע"ז לפי כו"כ ראשונים וכו"כ אחרונים.

מעט דבש
הודעות: 4105
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שעקר ע"ז מארצנו

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 04, 2022 2:34 pm

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=97822#p97822

בברכה המשולשת כתב:ובאחד האשכולות כבר בואר (ע"פ מה שאמר לי הרב הגאון משה רזיאל שליט"א בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל) מדוע נהגו להיכנס למערת המכפלה למרות שאיסלאם מוגדר כע"ז לפי כו"כ ראשונים וכו"כ אחרונים.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=97822#p97822


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים