אראל כתב:בשום מקום בחוץ לארץ אין אומרים 'עקביא בן מהללאל' זה מנהג ירושלים בלבד
אראל כתב:בשום מקום בחוץ לארץ אין אומרים 'עקביא בן מהללאל' זה מנהג ירושלים בלבד
הקפידא שלא ילוו הבנים, מובא מהקדמונים כבר [יש לזה טעמים ואכמ"ל]
מנהג 12 בענין הלוית נשים, כבר הייתי על כמה לוויות שם ל"ע, לא ראיתי מעולם שמה שילוו נשים כלל בשעת הקבורה בשטח הביה"ח,
מנהגי הקבורה איני יודע, כי בהיות שאני כהן, עדיין לא נתאפשר לי לראות מקרוב מה עושים שמה הח"ק בבור הקבר...
אראל כתב:עזריאל 10 כתב:בענין ליווי הבנים, אכן בירושלים זה המנהג, אבל מה ששונה בקרית יואל זה שהבנים כן באים עד הקבר, ועומדים ממש מעליו בפתיחת הארון ובסתימת הגולל…
הקפידא שלא ילוו הבנים היינו שלא ילכו 'אחר' הנפטר [יש טעם לזה], המנהג שנוהגים שהבנים נוסעים ברכב מיוחד הנוסע קדימה לפני הרכב שבו הארון, אבל בשעת הקבורה למה לא?, הרי צריכים לעמוד שם, כדי לקרוע ולברך דיין האמת וקדיש אחר הקבורה
אראל כתב:עזריאל 10 כתב:אראל כתב:בשום מקום בחוץ לארץ אין אומרים 'עקביא בן מהללאל' זה מנהג ירושלים בלבד
הקפידא שלא ילוו הבנים, מובא מהקדמונים כבר [יש לזה טעמים ואכמ"ל]
מנהג 12 בענין הלוית נשים, כבר הייתי על כמה לוויות שם ל"ע, לא ראיתי מעולם שמה שילוו נשים כלל בשעת הקבורה בשטח הביה"ח,
מנהגי הקבורה איני יודע, כי בהיות שאני כהן, עדיין לא נתאפשר לי לראות מקרוב מה עושים שמה הח"ק בבור הקבר...
בענין הנשים, אכן כפי שכתבתי הנשים לא מלוות.
התימה הוא שפרידת האלמנה והבנות מהנפטר נעשית בדווקא לא בבית אלא בבנין שבכניסה לבית הקברות אע״פ שהנפטר היה בבית לאחר טהרה, והכל חוזרים עם הנפטר לבית המדרש שם התחילה הלוויה.
הנפטר אינו בבית כלל אחר הטהרה, בדרך כלל מביאים הנפטר ישר מבית החולים אל בית הטשאפל [יראים טשאפל בוויליאמסבורג] ומשם להרחבה שלפני הביהמ"ד מקום שעורכים ההספדים [קרי לויה], ומשם מובילים ישר לקרית יואל
הנשים נפרדות מן הנפטר בבית הטשאפל, ואם לא הספיקו, אזי עושים חנייה אחת עם הנפטר בבנין הטהרה בקרית יואל, אבל זה אינו כחלק מן 'הלויה'
כמעט שאין עושים 'טהרות' בבנין הטהרה בקרית יואל, פרט אם הנפטר תושב קרית יואל ונפטר שמה, או אם הזמן דחוק להשיב הנפטר לוויליאמסבורג
עזריאל 10 כתב:הייתי לאחרונה בלוויה בקרית יואל ארה״ב
המנהגים שם כל כך שונים, כך שהדבר עורר פליאה
יתכן שחלקם נהוגים גם בארץ ולא שמתי לב?
עזריאל 10 כתב:הייתי לאחרונה בלוויה בקרית יואל ארה״ב
המנהגים שם כל כך שונים, כך שהדבר עורר פליאה
יתכן שחלקם נהוגים גם בארץ ולא שמתי לב?
1. על כל הבנים להספיד
2. בשום שלב לא אומרים עקביא בן מהללאל
3. לא אומרים קדיש כלל עד לאחר הקבורה
4. לא אומרים יושב בסתר כשמלווים
5. על הבנים אסור ללוות, אולם הם מחכים למלווים ליד הקבר.
6. כיסוי עיני הנפטר ושימת ענפים ועוד חפצים בארון, נעשית כאשר הארון כבר בקבר, ואיש החברה קדישא פותח אותו, תהליך של 5 דקות!
7. אחרי כיסוי של שכבה דקה ע״י המשתתפים, הכיסוי נעשה בטרקטור.
8. כל הקהל אומרים יחד בקול צידוק הדין.
9, נטילת ידים נעשית בתוך מבנה.
10. מעריב (היה בערב) מיד בתוך שטח בית הקברות, ורק מנין אחד.
11. הבנים שהיו אוננים ופטורים ממניה, מתפללים מעריב פעמיים.
12. הנשים שלא מלוות, נפרדות מהנפטר בבית הקברות דווקא, כך שהמת מוסע והנשים בעקבותיו לבית הקברות, ואז כולם חוזרים למסע הלוויה, ושוב לבית הקברות…
13. החל מהכניסה לבית הקברות, מלווים נושאים את הארון עם העגלה שתחתיו על כתפיהם, ועוצרים ומורידים כל כמה צעדים, בראשון אומרים יושב בסתר עד ״כי״, בפעם שניה אחרי כמה צעדים, עד ״כי מלאכיו״, בשלישית ״כי מלאכיו יצווה״ וכו׳ וכו׳.
14. לאחר הקבורה איש החברה קדישא מגלגל את העגלה שעליה היה הארון 3 פעמים על פני הקרקע.
15. בית הקברות מחולק לחלקות לגברים וחלקות לנשים. זוגות לא נקברים זה לצד זה.
16. אנשי החברה קדישא לא מבקשים מחילה מהנפטר. (לפחות לא בקול)
מענין מקור למנהגים אלו.
נחומצ'ה כתב:11. זה כבר מעניין. שאפי' אנוסים הפטורים מתפילה [כגון עוסק במצוה], יש שפוטרים לגמרי מתשלומין. והם כאוננים פטורים מתפילה, ולמה ישלימו.
עזריאל 10 כתב:שם מבואר שאף שאנוס יתכן שצריך להשלים 2, אבל שאין עליו חיוב, אינו יכול להשלים!
עזריאל 10 כתב:מה ענין הגעפעלעך (מה זה?) ביד? והאם אלו הם הענפים שהוכנסו לארון?
עזריאל 10 כתב:שמא ימצא מקור לענין אמירת ה״יושב סתר״ בבית הקברות .... ובפרט לחלוקתו לקטעים המסתיימים ב״כי״, ואח״כ ב״כי מלאכיו״, ״כי מלאכיו יצוה״ וכו׳?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 403 אורחים