ידועה מחלוקת הראשונים בגדר מלאכת מבשל - שענינה תיקון ויצירה על ידי חום האש.
שיטת רש"י כי בישול הוא ריכוך על ידי חום האש, ושיטת הרמב"ם כי גם להקשות דבר על ידי האש זהו בכלל מלאכת מבשל.
ויש לעיין על כמה פעולות שנעשות על ידי חום, כמו כיבוס במים חמים או גיהוץ, אם יש מקום לדון אותם כריכוך על ידי החום,
שכן בפעולות אלו משתמשים בכח החום להרחיב את חלקיקי החומר, ובכך להשיג את התועלת הרצויה, אם יציאת הלכלוך והזוהמא, ואם יישור הבגד מקמטיו.
ואמנם היה מקום לוןמר, כי הבישול הוא רק ביצירת שינוי הרכב החומר (ברמה המיקרוסקופית. כלומר בהרכבה המולקולות של החומר), ורק יצירת תוצאה זו היא המלאכה האסורה, (וגם בחימום מים יש שינוי בהרכב החומר, שכן חלקיקי המים מתרחקים זה מזה).
אכן הלוא מבואר בדברי רש"י כי גם ריכוך הנעשה לצורך הקשיית העץ, (כלומר שאין תוצאת הריכוך קיימת, אלא היא הכי"ת להשיג תוצאה אחרת)
וא"כ מה בין ריכוך עץ לריכוך בגד?