מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גיהוץ וכיבוס במים חמים - חייב משום מבשל?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

גיהוץ וכיבוס במים חמים - חייב משום מבשל?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' אוגוסט 13, 2022 11:27 pm

ידועה מחלוקת הראשונים בגדר מלאכת מבשל - שענינה תיקון ויצירה על ידי חום האש.
שיטת רש"י כי בישול הוא ריכוך על ידי חום האש, ושיטת הרמב"ם כי גם להקשות דבר על ידי האש זהו בכלל מלאכת מבשל.
ויש לעיין על כמה פעולות שנעשות על ידי חום, כמו כיבוס במים חמים או גיהוץ, אם יש מקום לדון אותם כריכוך על ידי החום,
שכן בפעולות אלו משתמשים בכח החום להרחיב את חלקיקי החומר, ובכך להשיג את התועלת הרצויה, אם יציאת הלכלוך והזוהמא, ואם יישור הבגד מקמטיו.
ואמנם היה מקום לוןמר, כי הבישול הוא רק ביצירת שינוי הרכב החומר (ברמה המיקרוסקופית. כלומר בהרכבה המולקולות של החומר), ורק יצירת תוצאה זו היא המלאכה האסורה, (וגם בחימום מים יש שינוי בהרכב החומר, שכן חלקיקי המים מתרחקים זה מזה).
אכן הלוא מבואר בדברי רש"י כי גם ריכוך הנעשה לצורך הקשיית העץ, (כלומר שאין תוצאת הריכוך קיימת, אלא היא הכי"ת להשיג תוצאה אחרת)
וא"כ מה בין ריכוך עץ לריכוך בגד?

כתבן
הודעות: 160
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: גיהוץ וכיבוס במים חמים - חייב משום מבשל?

הודעהעל ידי כתבן » א' אוגוסט 14, 2022 8:26 pm

עי' תו"י על הגליון בתוס' שבת י"ז ע"ב ד"ה אונין בשם ריב"א.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: גיהוץ וכיבוס במים חמים - חייב משום מבשל?

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוגוסט 14, 2022 9:17 pm

כתבן כתב:עי' תו"י על הגליון בתוס' שבת י"ז ע"ב ד"ה אונין בשם ריב"א.

אשמח אם תוכל להרחיב.

כתבן
הודעות: 160
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: גיהוץ וכיבוס במים חמים - חייב משום מבשל?

הודעהעל ידי כתבן » ג' אוגוסט 16, 2022 5:26 pm

הריב"א שם כותב שמה שעולה מהמשנה שם, שאסור לתת אונין של פשתן לתוך התנור מדאורייתא בשבת עצמה, הוא משום שלפני שהאונין מתייבשים, הם מתרככים מחמת הלחלוחית, ומציין לדין סיכתא לאתונא. משמעות דבריו היא שהאונין נשארים רכים רק כל זמן שהם לחים, כמו בסיכתא לאתונא.
אם כן אין באמת שום הבדל בין ריכוך עץ לריכוך בד, ובשני המקרים חייב משום מבשל על ריכוך החומר, אף שהחומר חוזר ומתקשה.
המטרה שלשמה עושים זאת שייכת כבר להגדרות "צריכה לגופה" או פס"ר, ולא להגדרת עצם המלאכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 414 אורחים