מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דבר קטן הוויות דאביי ורבא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

דבר קטן הוויות דאביי ורבא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יוני 26, 2022 12:05 pm

סוכה כח, א:
אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הניח מקרא ומשנה גמרא הלכות ואגדות דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים קלים וחמורים וגזרות שוות תקופות וגימטריאות שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים ושיחת דקלים משלות כובסין משלות שועלים דבר גדול ודבר קטן דבר גדול מעשה מרכבה דבר קטן הויות דאביי ורבא.

הוויות דאביי ורבא בפשטות הוא מלשון והווינן בה, כלומר הקשינו והתעמקנו והתעכבנו. והיינו חקירות ועיונים של התלמוד והמסתעף. וראייתך: הרי משנה ותלמוד כבר נאמר, וגם הלכות ואגדות, דקדוקי תורה קלים וחמורים וגזירות שוות. מה עוד נשאר? רק חקירות ועיונים.

ואילו הרמב"ם משמע שהבין שהכוונה לפסקי הלכות, שכך כתב בסוף פ"ד יסוה"ת:

"ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר, ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצוות. ואע"פ שדברים אלו דבר קטן קראו אותן חכמים שהרי אמרו חכמים דבר גדול מעשה מרכבה ודבר קטן הוויות דאביי ורבא, אף על פי כן ראויין הן להקדימן, שהן מיישבין דעתו של אדם תחילה, ועוד שהם הטובה הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה כדי לנחול חיי העולם הבא, ואפשר שידעם הכל קטן וגדול איש ואשה בעל לב רחב ובעל לב קצר.

עכ"ל, והוא הוא מה שעשה בחיבורו, שכתב בו מכאן ולהלן פסקי הלכות בלי מקורן ועיונן. וכמו שכתב בהקדמת הספר: "וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אֵלו החיבורין בענין האסור והמותר, והטמא והטהור, עם שאר דיני התורה, כולן בלשון ברורה ודרך קצרה, עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכל בלא קושיא ולא פירוק. עד שיהיו כל הדינים גלויים לקטן ולגדול". וכתב שם בפירוש שבזה חסך את הטורח והיגיעה בעיון התלמוד ופירושיו ושאר ספרי חז"ל ופירושיהם והכרעת ההלכה מתוכם "שהן צריכין דעת רחבה ונפש חכמה וזמן ארוך".

וצ"ע כיצד ניתן לפרש כן בגוף הברייתא, ש"הוויות דאביי ורבא" - שהן לא רק "תלמוד" אלא החלק העיוני והחקירתי בתלמוד, שהוא הקשה ביותר, וממנו מכריעים הלכות רבות ודינים מתחדשים וכו' - הכוונה לפסקי דינים חתוכים שגלויים לקטן ולגדול.


עוד יש לעיין במיקום של הוויות דאביי ורבא בברייתא, שהוא אחרי הכול. ועד כאן היה סדר שלכאורה הוא עולה, ועכ"פ אפשר להבינו: מקרא משנה ותלמוד, הלכות למשה מסיני ואגדות, ואז דקדוקי דרשות התורה להלכה, ומידות שהתורה נדרשת בהן, ושאר חכמת התורה פרפראות לחכמה של תקופות וגימטריאות. ואז חכמת הבריאה להבין מלאכים, שדים, ועולם דידן, ואז חכמת האדם במשלים וכו', ואז מעשה מרכבה שעולה על כולנה. אבל מדוע הוויות דאביי ורבא נמצא בסוף, מעל כולם, ואחרי כולם, כולל אחרי מעשה מרכבה. לכאורה היה לו להיות בחלק הראשון של הברייתא, בחלק של חלקי חכמת התורה, ולכל היותר בסוף חלק זה.

ובפרט מדוע נזכרו הוויות דאביי ורבא אחרי מעשה מרכבה? ותוך כדי שקורא להם דבר קטן ולמעשה מרכבה דבר גדול – כותב קודם את הדבר גדול. האם לא הול"ל "דבר קטן ודבר גדול" [לא זו אף זו]?

וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' יוני 29, 2022 3:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דבר קטן הוויות דאביי ורבא

הודעהעל ידי יאיר » א' יוני 26, 2022 2:53 pm

ללמדך שגם דבר "קטן" הוא בעצם 'דבר גדול'!

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דבר קטן הוויות דאביי ורבא

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 06, 2022 6:24 pm

בעיקר טענת הרב צופה ומביט שהויות הן סוגיות חמורות ולא רק פסקי הלכות אפשר לסיע גם מהגמ' בברכות כ' שרב יהודה כשראה משניות קשות בעוקצין היה אומר "הויות דרב ושמואל קא חזינא הכא" משמע הן סוגיות קשות

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דבר קטן הוויות דאביי ורבא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 06, 2022 6:30 pm

כדכד כתב:בעיקר טענת הרב צופה ומביט שהויות הן סוגיות חמורות ולא רק פסקי הלכות אפשר לסייע גם מהגמ' בברכות כ' שרב יהודה כשראה משניות קשות בעוקצין היה אומר "הויות דרב ושמואל קא חזינא הכא" משמע הן סוגיות קשות

ייש"כ.

אני לא חשבתי שצריך להביא ראיה ע"ז, כי אין זו טענה שלי, אלא כך פירשו רש"י (סוכה כח, א) ורשב"ם (ב"ב קלד, א).
רש"י: הויות דאביי ורבא - כל איבעיא להו לאביי ורבא הוה מספקא להו ובכולן נתן את לבו ונתן בהן טעם ובימי אמוראים נשתכחו.
רשב"ם: הויות דרביי ורבא - שהקשו משניות וברייתות טובא ותירצום.

וכ"כ רש"י בברכות כ, א שהבאת:
הויות דרב ושמואל קא חזינא הכא - כלומר טעם המשניות הללו קשה עלי ככל הקושיות שהיו שני רבותי מתקשין בהן בכל הגמרא.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דבר קטן הוויות דאביי ורבא

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 06, 2022 6:33 pm

אבל מר כותב שמהרמב"ם משמע אחרת ואפשר הוא פירש אחרת
לכן הבאתי מראה מקום מהגמרא עצמו

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דבר קטן הוויות דאביי ורבא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 06, 2022 6:49 pm

כדכד כתב:אבל מר כותב שמהרמב"ם משמע אחרת ואפשר הוא פירש אחרת
לכן הבאתי מראה מקום מהגמרא עצמו

אהה, הבנתי. ייש"כ.

אמנם כאמור מה שמשמע מהרמב"ם צ"ע טובא, איך אפשר לפרש כך, אחרי שכבר הובא משנה ותלמוד ודקדוקי תורה וסופרים.

וכל לשון "הווינן בה" בתלמוד הכוונה שכבר עמדנו בזה, דננו בזה.

ראיתי עכשיו שביד מלאכי אומר שהלשון "והוינן בה" מעיד שהתירוץ של אותו הדיון נשאר למסקנה ולא חזרו ממנו. "לומר דזה מוכרח דקאי במסקנא אך אי הדר מיניה תלמודא לא שייך למימר והוינן בה". א"כ אולי כך למד הרמב"ם, והיינו שאמנם הוויות הכוונה עיונים וחקירות שאלות ותירוצים, אבל העיקר הוא שמזה העלו מסקנה ונשארו בה, ועמדו בה. וכלשון רש"י "ותירצום".

וזו הכוונה גם בברייתא דריב"ז. שהיו בידו גם כל המסקנות שעולות מן התלמוד הלכה למעשה מהסוגיות הקשות ביותר, בהכל עסק והכל בירר והכל תירץ ומהכל העלה דינים העולים הלכה למעשה. לא היו בידו רק כל הקושיות, אלא גם כל התירוצים. [כשאני חושב על זה כעת זה נראה פשוט, ואני תמה על עצמי איך חשבתי מקודם].

ממילא, מצד אחד זה מופיע בסוף הברייתא כי זוהי הרמה העמוקה ביותר של לימוד הנגלה, ומצד שני זהו דבר קטן כי המסקנות העולות עכ"פ יכול להבינן כל אחד כמות שהן [גם אם אין בידו כיצד יצאו מן הסוגיות, וכיצד לא נסתר ממקו"א וכו']. משא"כ הדבר גדול מעשה מרכבה, גם אם יגידו למישהו את המסקנות - עצם המושגים והרעיונות קשים להבנה והשכלה ותפיסה. [לדוגמה, עניין האחדות, וכמו שמאריך הרמב"ם במורה ח"א שלהמון עם אומרים את האמת כמות שהיא, בידיעה מראש שהם לא מבינים את המושג או את עומקו].

ובזה גם מובן למה לא הביאו את הדבר קטן בסוף החלק הראשון מן הברייתא. כי יש כאן רצון להשוותו דייקא לדבר גדול, בנקודה הזו. שהגם ששניהם שווים בעומק העיון והעמל הנצרך להגיע למסקנות, אבל בנוגע לעצם המושגים, המסקנה, ה"דינים העולים" - זה "גדול" [יקר וקשה להשגה] וזה "קטן" [אפשר שיידעם הכל איש ואשה וכו'].

וזה גופא מה שעשה הרמב"ם בחיבורו, שעמד בכל ה"הווינן בה" בכל רחבי התורה, והעלה בעומק עיונו עם מה שקיבל מרבותיו הגאונים את כל המסקנות הלכה למעשה מכל התורה כולה, והגישה לפני כל אחד ואחד. את המסקנות, שאותן - ומחמת שהן כאלה - קראו חכמים דבר קטן. ולא הביא את עצם העיון והקושיות ותירוצים שעומדים מאחורי מסקנות אלה. אלא רק את המסקנות, כפי שכתב בהקדמתו.

יישר כוח גדול לך הרב כדכד שעוררתני בדבריך ועל ידך הוויתי בה שוב בס"ד, וכעת נחה דעתי ב"ה.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דבר קטן הוויות דאביי ורבא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 06, 2022 6:53 pm

נשאר רק להבין את הנקודה האחרונה ששאלתי, למה סידרה הברייתא את הדבר קטן אחרי הדבר גדול, ולא בדרך "לא זו אף זו" שנראה לכאורה מתאימה יותר לסידור הברייתא.
אולי כבר עמדו בזה המפרשים, לא בדקתי.
ואולי כמו שהציע לעיל הרב יאיר, ללמדך לא לזלזל בעיון הנגלה ובהלכה למעשה ולהעריך יותר את הנסתר מעשה מרכבה. כי אמנם המסקנות הן "דבר קטן", ואין בהן עצמן עומק המושגים של הדבר גדול מעשה מרכבה, ועכ"ז לא זהו המודד לגדלות וקטנות הדברים באמת. לא עומק המושגים קובע. אלא גם הלכה קטנה ופשוטה וברורה יקרה היא מפנינים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 428 אורחים