מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דינם של כופרים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

דינם של כופרים

הודעהעל ידי אליעזר ג » ד' יוני 22, 2022 8:08 pm

חלק עיקרי מהנדונים קשור לכפירה היוצאת דופן ביחס לעברות אחרות בכמה היבטים, בין השאר:
א. צווי על אמונה אינו פשוט כי במבט ראשוני מיד תשאל השאלה איך שייך שהשם יצווה להאמין בו הרי בלי אמונה אין מצווה ועם אמונה לכאורה לא צריך מצווה וכן על דרך זו בדרגות שונות של כפירה.
ב. בעיה זו מעמיקה ביחס לענישת הכופר, כי הרי נושא המזיד הוא תנאי יסודי בתורה לקבלת עונש העבירות וגם אם נמצא דרך לצווי באמונה, או איסור בכפירה, כיצד שייך בהם מזיד? הרי הכופר באמת אינו יודע שמצווה ע"י הבורא להאמין כי כופר בו וכן בעבירה מחמת כפירה אינו יודע שצווה ע"י סמכות מחייבת . ואם אינו כופר באמת הרי אינו כופר ולא בו אנו עסוקים.
ג. וכן גם אם ננסה לטעון שהמזיד הוא במהלך יצירת הכפירה, אין מציאות שאדם מאמין, יאמר לעצמו במודע לתכנן דרך כיצד לכפור. אלא מדובר בתהליך שאינו מודע לגמרי המונע מרצונו להגיע לכפירה ,האם תהליך כזה נכנס בגדרי מזיד ?
ד. בשביל להבין את מקומה החמור של הכפירה בתמונת חיובי התורה עלינו להבין את יסוד חיובי התורה והנגזר מכך לגבי כפירה. בנוסף ממהות זו נוכל להסיק מה היסוד של דרישת המזיד ואיך זה בה לידי ביטוי לעניין כפירה.

תקציר: עיקרי מסקנות הביניים בעניין המחייב של בני נח וישראל :
הבהרה: מדובר במסקנות דיון של כמאה עמודים שאינם מובאים במסגרת זו . הדיון הוא בינתיים רק במקורות התורה וחז"ל, כאשר בהמשך כמובן יתווספו הראשונים ועיקרי שיטות האחרונים ולכן הוא מוגדר כסיכום ביניים. מטרת התקציר היא כדי שהקורא ידע לאן הדברים מובילים ויוכל להחליט האם זה מעניין אותו, או יכול להיות לו כלי עזר בסוגיות בהן הוא עוסק, ללא צורך בקריאת מאה עמודים . אני חושב שהחדרת נוהל קבוע כזה בכתיבה תורנית תהיה מאוד יעילה ותאפשר שיח מפרה הרבה יותר.
א. המחייב את בני נח בשבע מצוותיהם הוא שמראש נתן השם זכויות שימוש מוגבלות ברכושו=הבריאה, ופעולות אסורות אלו הוגבלו מראש. וכן נראה שדין מיתה בהם נאמר על בסיס, שאי חריגה מזכויות השימוש מהווה תנאי להמשך הזכות להשתמש.
ב. בני נח נענשים בביה"ד כאשר הם שולחים ידם וחורגים מזכויות השימוש והשליחות יד על כל איכויותיה מתייחסת אליהם.
ג. בסיס החיוב של בני ישראל הוא קבלתם בברית את התורה, קבלה שיצרה מציאות שהשם הוא מלכם. עונשם הנקוב בתורה, ניתן על פגיעה במלכות זאת ואולי גם בכבוד השם .עצם הפגיעה במלכות [וכן בכבוד השם] מכוח הפרת ציווי קיימת בדרגה שנקבעה לעונש הנקוב , רק כאשר המפר יודע מהציווי ומכאן תנאי המזיד שלא קיים בבני נח
ד. התורה כוללת את הרע שבעצם המעשה כולל אם הוא פגיעה במלכות, בחומרת האיסור ובעונשו, על ידי הגדלת העונש באופן פרופורציוני אליו. אבל גדר העונש נשאר במסגרת הפרת הציווי, כלומר נדרש מזיד.
ה. בשלב זה נוכל כבר לענות חלקית על השאלה כיצד אפשר לצוות על אמונה ? מכיוון שקבלנו על עצמנו את מלכות השם אנו מחויבים להיות במצב של תחת עול מלכותו, לכן עלינו להכיר מיהו המלך עד כמה שבידינו ושההוראות אכן מגיעות ממנו בשלמות ועוד, אלו השורשים ההכרחיים למצב זה. וזאת אף אם לא צוו ישירות.
ו. בהמשך לתשובה זו ניתן כבר לתת תשובה נוספת אפשרית הכיצד לא נדרש מזיד בכפירה? אם אדם מישראל כופר ביסודות מלכות השם באופן שאינו יכול להיחשב כמקבל מלכותו, יחסרו לו לכאורה כל התוצאות החיוביות של קבלת המלכות וזאת אולי בלי לפגוע בציווי המלך במזיד. נסייג מיד שבנושא זה יתכנו הרבה מגבלות ואפשר שהוא קיים, רק כאשר נגרם כתוצאה מהאמור בסעיף הבא.
ז. אפשרות נוספת בגדר ענישה, שמה שראינו שנדרש מזיד בפגיעה במלכות דרך הפרת ציווי הוא, כאשר כוונת העובר היא להנאתו ועל הדרך מפר ציווי, במקרה זה הידיעה היא תנאי, כי רק מחמתה יש בכלל פגיעה במלכות. אבל כאשר רצונו למרוד במלכות, או לפרוק עולה על ידי כפירה בה, הרצון מכוון לפגיעה במלכות והוא יוצר פגיעה הרבה יותר חמורה וכוללת , הן בעצם הכפירה והן בעברות הנובעות ממנה. ממילא אפשר שלא חייבים מודעות מלאה שלו, שזה רצונו, בכדי להיענש.
ח. בנוסף יתכנו מקרים חריגים בהם מעשה או מצב מחמת חומרה מופלגת של הרע שבהם, גורמים כשלעצמם ללא קשר למלכות לתוצאות או עונשים ,שבסיסם קודם למתן תורה. ממילא אם ראינו שעקרון המזיד נובע מהפגיעה במלכות, כאשר התוצאה או העונש אינה נובעת ממנה, נראה שאין צורך במזיד. מקרה כזה יכול גם שיהיה מבוסס על איסור הנובע ממושכל ראשון ללא ציווי ואפשר שבאופן זה תהיה עוד אפשרות של איסור כפירה.

צופה_ומביט
הודעות: 5974
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דינם של כופרים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 22, 2022 8:15 pm

יישר כוחו על היוזמה לעשות סדר בנושא סבוך זה.

לגבי בני נח, לא הבנתי מה עונה על השאלה במצב שהם לא יודעים על כך שמדובר ברכוש של מישהו וכו'. האם זו כמו אש ששורפת כמציאות, ולא ענישה על דבר שמדעתו ובחירתו של האדם? האם אין תינוק שנשבה כלפי חיובי בני נח? רבי נסים גאון מעמיד את יסוד [חלק] חיובי בני נח על הכרע הדעת ואובנתא דלבא, ומעתה יש לבדוק בכל דור מה הכרע הדעת שלהם, כי זה דבר שמשתנה, ופוק חזי. וגם אם הדעת של דורות שלמים מעוקמת וכו' - סוכ"ס זו המציאות שלהם. וגם השוחד שמעוור כדברי ר"א וסרמן - סוכ"ס זו המציאות שלהם, ומדוע שימנעו עצמם מתאוות וכו' כשאינם יודעים משהו אחר חוץ מאכול ושתה כי מחר נמות.

לגבי בני שראל, חסר הסבר מדוע קבלת ישראל בסיני מחייבת את כל דורותיהם עד עולם, גם מי שלא היו שם.

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: דינם של כופרים

הודעהעל ידי אליעזר ג » ד' יוני 22, 2022 8:50 pm

צופה_ומביט כתב:יישר כוחו על היוזמה לעשות סדר בנושא סבוך זה.

לגבי בני נח, לא הבנתי מה עונה על השאלה במצב שהם לא יודעים על כך שמדובר ברכוש של מישהו וכו'. האם זו כמו אש ששורפת כמציאות, ולא ענישה על דבר שמדעתו ובחירתו של האדם? האם אין תינוק שנשבה כלפי חיובי בני נח? רבי נסים גאון מעמיד את יסוד [חלק] חיובי בני נח על הכרע הדעת ואובנתא דלבא, ומעתה יש לבדוק בכל דור מה הכרע הדעת שלהם, כי זה דבר שמשתנה, ופוק חזי. וגם אם הדעת של דורות שלמים מעוקמת וכו' - סוכ"ס זו המציאות שלהם. וגם השוחד שמעוור כדברי ר"א וסרמן - סוכ"ס זו המציאות שלהם, ומדוע שימנעו עצמם מתאוות וכו' כשאינם יודעים משהו אחר חוץ מאכול ושתה כי מחר נמות.

לגבי בני שראל, חסר הסבר מדוע קבלת ישראל בסיני מחייבת את כל דורותיהם עד עולם, גם מי שלא היו שם.

תודה
זה רק תקציר וההסברים המפורטים ינתנו מטבע הדברים בהמשך .

אענה כאן חלקית
לגבי בני נח:
א. עיין מכות ט שבני נח במקום שיכלו ללמוד ולא למדו חייבים לדעת אביי ורב חסדא מיתה בידי שמיים , ולדעת רבא וכך להלכה מיתה בבית דין . אומנם זה רק שיש אשמה ,כלומר אינו תינוק שנשבה אבל בשוגג באשמה כאמור, חייבים .
ב. ביד השם היה לא לברוא נשמה מסוימת כלל והוא ברא ונתן לה את עצמה במתנה , ואת שאר הדברים לשימושה , כאשר הוא הציב תנאי שימוש , שאם לא מקיימים אותם פקעה הזכות להשתמש , זו זכותו כבעלים וזה אינו בגדר עונש אלא בגדר אי תשלום שכירות, וכפי שיכול היה כלל לא לבראה ולא הייתה טענה מוסרית כביכול כלפיו , ממילא אין גם במצב זה טענה כלפיו ובפרט שפשעה באי לימודה . וכאשר לא משלמים שכירות במקרה זה שלא באונס אלא בפשיעה בבחירתו הרי מסולקים מהדירה , ובמקרה זה שאין זכות לאדם להשתמש בגופו וכדומה הרי רק מיתה מאפשרת שלא ישתמש.
ג. גם לרבא עיקר חיוב המיתה בביה"ד הוא מטעם זה , אם כי מתווספת שליחות יד בנכסי השם שעליה נידון בבית דין , אבל נידון במיתה הקלה ביותר כי עיקר העניין הוא מיתה ולא סבל.
ד. אומנם יש ככלל במצוות בני נח דברים שהם בני הבנה ולכן יותר קל להגיע בהם לידיעה שלא לעשות אותם וממילא ככלל המעבר על איסוריהם הוא יותר בפשיעה ולזה אולי כוונת רב ניסים גאון , שאשמח אם תביא מראה מקום לדבריו אלו.
ה. תינוק שנשבה יש בוודאי כי גדרו הוא לא בפשיעה כלל והוא אנוס לעניין אשמה , אבל כאן דנים בשוגג שאינו תינוק שנשבה כמקרה אבימלך במכות שלא היה נקי כפיים כטענתו בגלל פשיעתו בעבר שלא למד , אם כי בשעת מעשה היה תם לב.
ו. בכל מקרה מוכח שהעונש של בני נח אינו מחמת חומרת עצם המעשה כי את דין מיתה בכל שבעת עברותיהם לומדים מרוצח .

נושא בני ישראל הוא יותר עמוק, אבל בכל מקרה הן מהתורה והן מחז"ל רואים שכל כלל ישראל כולל כל מי שעתיד להוולד היה במעמד הר סיני וקיבל על עצמו . יסוד זה קשור לבלב אחד שהוא התעלותם לשורש נשמות ישראל בדרגה שבה הם אחד דרגת חיה שהיא עולם האצילות שאין בו נפרדים.

צופה_ומביט
הודעות: 5974
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דינם של כופרים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 22, 2022 9:04 pm

רב נסים גאון בהקדמתו לספרו המפתח למנעולי התלמוד, מודפס בגמרות בתחילת מסכת ברכות, בפסקה השלישית מההתחלה.

בנוגע לבני ישראל הייתי שמח להבנה של הדברים גם בדרך פשט, כגדר הלכתי. בלי להזדקק לסודות.
יש טענה שקבלת הרבים היא דבר מחייב, ומחייבת את זרעם [בית ישי].

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: דינם של כופרים

הודעהעל ידי אליעזר ג » ד' יוני 22, 2022 9:25 pm

צופה_ומביט כתב:רב נסים גאון בהקדמתו לספרו המפתח למנעולי התלמוד, מודפס בגמרות בתחילת מסכת ברכות, בפסקה השלישית מההתחלה.

בנוגע לבני ישראל הייתי שמח להבנה של הדברים גם בדרך פשט, כגדר הלכתי. בלי להזדקק לסודות.
יש טענה שקבלת הרבים היא דבר מחייב, ומחייבת את זרעם [בית ישי].

המשמעות כפי שכתבתי גם מהפסוקים וגם מחז"ל שההסבר כאן הוא רק דרך סוד באופן דלעיל , וקבלת רבים שאינם כלל אחד שזרעם הוא חלק ממנו ועוד שאינם רוב ישראל ביחס לכל הדורות איני רואה דרך שתחייב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים