ברסלב כתב:מאידך ניתן לומר כמו שאמר הרה"ק מבעלזא זי"ע שפעמים כל הטעם שהאדם חי הוא כדי לפרסם את בני ביתו, ועל כן חלילה לעשות ביטוח חיים.
ברסלב כתב:דעתו של החפץ חיים הוא שאין לעשות ביטוח, כי לפעמים דווקא בגלל הביטוח שולח הקב"ה את הגנב, וכן הוא דעת מרן הגר"ח שאין לעשות ביטוח חיים.
ברסלב כתב:ברסלב כתב:דעתו של החפץ חיים הוא שאין לעשות ביטוח, כי לפעמים דווקא בגלל הביטוח שולח הקב"ה את הגנב, וכן הוא דעת מרן הגר"ח שאין לעשות ביטוח חיים.
טעמו של החפץ חיים ומרן הגר"ח שליט"א לאסור לעשות ביטוחים משום שאין הקב״ה בא בטרוניא עם בריותיו (ע״ז ג׳ ע״א), ואם אין לו ביטוח דירה וביטוח חיים וכדו' לא ישלח לו הקב"ה לא את הגנב ולא את המחלה.
ספרים כתב:ברסלב כתב:ברסלב כתב:דעתו של החפץ חיים הוא שאין לעשות ביטוח, כי לפעמים דווקא בגלל הביטוח שולח הקב"ה את הגנב, וכן הוא דעת מרן הגר"ח שאין לעשות ביטוח חיים.
טעמו של החפץ חיים ומרן הגר"ח שליט"א לאסור לעשות ביטוחים משום שאין הקב״ה בא בטרוניא עם בריותיו (ע״ז ג׳ ע״א), ואם אין לו ביטוח דירה וביטוח חיים וכדו' לא ישלח לו הקב"ה לא את הגנב ולא את המחלה.
הרב ברסלב, תן לנו להבין ולו במקצת, איך יתכן כדבר הזה שמרן הגר"ח מתנגד לביטוח חיים כאשר התפרסם משמו, שיש מצווה לחתום על תוכנית 'ערבים', וכי 'ערבים' אינו נחשב לסוג של ביטוח חיים.
מוקירך ספרים
המצפה לישועה כתב:
כשנפתחה התוכנית הגרח"ק כתב שאין בזה את הבעיה של ביטוח חיים כי זה נתינת צדקה ומצדקה לא מפסידים.
שבטיישראל כתב:ידוע דעתו של הגה"ק משינאווא זיע"א שביטוח חיים מסוגל לאריכת ימים
עי' בספר מטבע שטבעו חכמים (כעת לא זכור לי איזה חלק, ואין לי הספר תח"י) שמביא כמה וכמה דיעות בענין
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן פה) שנשאל, האם רשאי אדם מצד ההלכה לבטח את עצמו ביטוח חיים, או שמא יש לאסור, משום שנראה כאילו אין לו ביטחון בהקדשו ברוך הוא, שביכולתו להעשירו ולהשאיר אחריו ממון רב לפרנסת יורשיו ולרווחתם, כי אין מעצור לה' להושיע ברב או במעט?, והשיב: שאין בזה שום חשש איסור מן הדין, כיון שהוא מאמין שהכל על פי השגחת ה' יתברך. וכן הביא שם מדברי הפוסקים, שאין בזה חשש משום פתיחת פה לשטן. ובהערה שם הזהיר שאין להסכים לסעיף המאפשר ניתוח מתים. וכן שיש להוסיף סעיף שהכל נעשה על פי היתר עיסקא, ע"ש.
ובשו"ת שבט הלוי חלק ד סימן א
ואשר שאלת בענין תוכניות חסכון כעין בטוח חיים שהמטרה היא שכאשר אדם מגיע לימי זקנה או שרוצה לחתן בניו שיהי' לו כסף חסוך אי אריך למיעבד הכי או אין דעת חכמים נוחה הימנו או לא (משום חסרון אמונה ובטחון) והערות מכמה מקומות כדרכה של תורה.
לעניות דעתינו אין בו משום חסרון בטחון ואמונה, דדבר פשוט דמה שהוא בטבע העולם, כזקנה, ונשואי בניו ובהגיעו לזה אינו לפי כוחותיו להכין כל הנצרך לו אז כזה מצוה להכין בעוד מועד כדי שלא יצטרך לבריות,
ואף על פי שאמת לאמיתו דמי שהוא במדרגת בטחון אמיתית בלי שמשטה את עצמו יכול להשליך על ה' כל יהבו והוא יעמוד לו בעת דחקו ויזמין לו פרנסתו והצטרכותו בדרך נס פלא, וע"ז כ' ברוך הגבר אשר יבטח בה' והי' ה' מבטחו וכמש"כ המקנה סוף קידושין על משנתינו שם דמניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה, דהקשה המקנה שזה סותר משנתינו דפ"ק דקידושין דצריך ללמדו אומנות וכ' ראה חיים עם אשה אשר אהבת כדאיתא שם, וכ' רבינו המקנה דודאי צדיק גמור ובטוח באמת בכל מצפון לבו לא צריך לעשות שום השתדלות והקב"ה יהי' בעזרו וימציא לו הכל באופן נפלא, אבל סתם בני אדם שאינם מגיעים למדריגת בטחון כזאת עליהם להשתדל ולהנהיג בהם דרך ארץ, והרבה עשו כרשב"י ולא עלה בידם, וזה מפתח גדול להרבה ענינים כאשר נסיתי כמה פעמים בחיים, ובזה מתיישבים סתירות בכמה מאמרים מחז"ל, והייתי יכול להאריך בהם אך אין זה מקומו.וכן במה שהובא בספר מעשה איש חלק ג' (עמוד קפא) בשם החזון איש זצ"ל.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בקיצור שאלתך היא, שהמייעץ יקח בחשבון את הנגיעות הפוטנציאלית שלו, ולא יחליט עפ"י התורה שהוא יודע. אין נראה לי שכך צריכים לגשת לשאלה.
באמת דברי הח"ח צריכים לי עיון באופן כללי. גדרי הבטחון וההשתדלות טרם נכתבו (ולמשל, אמירת פרשת המן בכל יום נדחה ע"י ר' עמרם גאון משום שצריכים לצאת ולעבוד!) ולכן צ"ע איפוא זה נגמר, ואיך מודדים את הקו הזה? עד איפוא יש לו לאדם ליסוע בשביל עבודתו, האם יש הבדל בין איש לאיש בזה, מתי נגמרה הבטחון ומתחלת העצלות, ועוד ועוד שאלות נתעוררו אצלי במהלך החיים.
אני לא רוצה לגלות את מה שעברתי במשך ימי חיי, אבל בהנחה שאין שום מקרה בעולם, קרו הרבה דברים בצמוד להשתדלות, ולא כל פעם ע"י ההשתדלות. כאשר נכנס ללבי פחד על העתיד, הנחמה היא תמיד שיש הרבה אופנים איך להסתדר עם החיים, ולא צריכים דוקא מה שהיה מתוכנן מאתמול. האם לזאת בטחון ייקרא? או דלמא להיפך, שהוא הסתמכות על חלומות שונות שעדיין לא חלמתי עליהם?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים