מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלך זקן וכסיל
הודעות: 382
הצטרף: ה' אוגוסט 14, 2014 10:24 am

שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי מלך זקן וכסיל » ב' ספטמבר 22, 2014 3:45 pm

שאלתי כבר כמה תלמידי חכמים וכל אחד חזר אלי עם תשובה אחרת
על פי סברתו
אחד אמר לי שפשוט שכל אחד היה עליו להביא בהמה בפני עצמה כעולת ראיה
ואחד אמר לי שהיה בא בכנופיא ורצה לומר שגם עולת ראיה היה בא בכנופיא
אך אף אחד לא הצליח להביא לי ראיה/הוכחה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ספטמבר 22, 2014 4:08 pm

אני לא מבין את השאלה הרי אתה לומד חגיגה והמשנה של מי שיש לו נכסים מרובים מבוארת שהוא דין על כל אחד ואחד. אולי כוונתך לבני הבית אם דווקא קטנים או גם גדולים וסמוכים על שולחנו?

מלך זקן וכסיל
הודעות: 382
הצטרף: ה' אוגוסט 14, 2014 10:24 am

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי מלך זקן וכסיל » ב' ספטמבר 22, 2014 4:12 pm

השאלה היא האם כל אחד צריך להביא בהמה נפרדת
או שאפשר להצטרף לחבורה שתקריב בהמה ביחד (כקרבן פסח)
(ולכאורה מה יעשה אדם מהדר שרוצה להביא ביום הראשון את הקרבן וצריך להביא לכל בן קרבן מי יאכל כל כך הרבה קרבנות תוך יומיים)

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי כהן » ב' ספטמבר 22, 2014 8:10 pm

תוספתא חגיגה פ"א ה"ו שאפשר להביא בשותפות

מלך זקן וכסיל
הודעות: 382
הצטרף: ה' אוגוסט 14, 2014 10:24 am

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי מלך זקן וכסיל » ג' ספטמבר 23, 2014 9:26 am

מישהו הפנה אותי לטורי אבן ו. חגיגה
שאומר שאפשר להביא שלמי חגיגה ואפי' עולת ראיה בשותפות

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6561
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי מיללער » א' ספטמבר 28, 2014 5:48 am

לגבי חגיגת י"ד עי' פסחים ע. ברייתא חגיגה הבאה עם הפסח הרי היא כפסח וכו' ואינה נאכלת אלא "למנויו" ע"כ ומשמע שהיה מנוים בה, אבל כמובן אין מזה הוכחה לשלמי חגיגה מה גם שהברייתא הוא לשיטת בן תימא עיי"ש ומראה מקום אני לך

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 28, 2014 2:30 pm

חגיגה ח: מי שיש לו אוכלין מרובין מביא מעט עולות והרבה שלמים ופי' רש"י לשם חגיגה, ומוקי בגמ' בטופל, וחזי' דכל זכרי הבית מחויבין לאכול מן החגיגה [או עכ"פ להיות ראויין לאכול], ואמנם יכול להקריב על כמה בקרבן אחד כ"ז שיש להם לאכול, ושיעור האכילה דבעינן מן החולין כזית, או שתי מע"כ [ומדאו' פרוטה], ושאר האכילה עד השובע בעינן מחגיגה אך מותר בזה טפילה, ואם רוצה יותר מכך מביא שלמי שמחה. ע"פ החזו"א

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6561
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי מיללער » א' ספטמבר 28, 2014 3:26 pm

זה שפסח בא בכנופיא הכוונה שכמה בנ"א נמנין על קרבן אחד? או שנקרב ברוב עם של קהל עדה וישראל?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6561
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי מיללער » א' ספטמבר 28, 2014 5:19 pm

ובדרך אגב, שם פסחים ע: קאמר בגמרא שחגיגה נקראת קרבן ציבור ומקשה הגמ' למה אינו דוחה שבת, ועיי"ש בתוס' ד"ה הא ודאי דלהכי קרי ליה קרבן ציבור "משום דאתי בכינופיא" ומקשו ע"ז שביומא וחגיגה קרי ליה קרבן יחיד.

מעיין
הודעות: 1998
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: שלמי חגיגה בא בכנופיא או שכל אחד הביא בהמה לבד?

הודעהעל ידי מעיין » ג' יוני 07, 2022 9:25 pm

מיללער כתב:לגבי חגיגת י"ד עי' פסחים ע. ברייתא חגיגה הבאה עם הפסח הרי היא כפסח וכו' ואינה נאכלת אלא "למנויו" ע"כ ומשמע שהיה מנוים בה, אבל כמובן אין מזה הוכחה לשלמי חגיגה מה גם שהברייתא הוא לשיטת בן תימא עיי"ש ומראה מקום אני לך

במנחת חינוך קומץ מנחה מצוה פ"ח דייק מדברי רש"י פסחים פ"ט שכתב על ברייתא דהממנה אחרים עמו על פסחו וחגיגתו דכתב רש"י חגיגת י"ד דרש"י סובר דחגיגה אינה באה בשותפות
ולכאורה צ"ע דלכאורה כוונת רש"י בפשיטות על לשון מינוי שזה שייך דוקא בפסח או בחגיגת י"ד לדעת בן תימא, ויש לעיין בסוגי' שם אי דין זה דהמעות חולין וכו' הוא דוקא באופן מינוי אבל עכ"פ לשון מינוי שכתב הברייתא משמע שהיא דין מינוי והיינו לדעת בן תימא שאינו נאכל אלא למנוייו, [ומה שמשמע רש"י זבחים ט. דחגיגת י"ד יש לו דין חזה ושוק שלא מסתבר דהחזה ושוק נתנו לכהן מנוי דוקא זה דוקא לרבנן דבן תימא כן כתב הראב"ד ר' משה שטערנבוך בספרו זבחי קודש זבחים שם] באופן שאין משמעות כלל מדברי רש"י דאין חגיגה סתם באה בשותפות וכבר ציין האור שמח ריש הל' חגיגה לתוספתא מפורשת דחגיגה באה בשותפות


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים